Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Bästa simulatorerna för PC?
1, 2   >>
27984 besök totalt
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Är ny på det här området men funderar på att skaffa grejer så man kan stilla den värsta abstinensen i vinter
Funderar på en Fanatec setup med GT3 ratt och Elite-pedaler och CSR-shifter. Ska köra på PC.
Vilka simulatorer är det som gäller om man vill köra bilar som är så nära verkliga karossbilar som möjligt och gärna med riktiga svenska banor?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 158



Om du vill köra svenska banor är STCC 2 ohotat just nu. En hel drös av bilar finns varav de flesta karossbilar med STCC som huvudklass. Sen finns det allt från gatbilar till F3000 i Race 07-familjen av spel som STCC 2 tillhör. Kolla närmare på SimBins hemsida för exakt innehåll i just STCC 2.

Sen är det svårt att inte nämna iRacing. Utbudet av bilar är mer begränsat liksom lätt amerikaniserat. De karossbilar som finns är Pontiac Solstice, Mazda MX-5, Ford Mustang, Ford GT och Chevrolet Corvette, alla i racingversion. Tyvärr är den bana som är närmast Sverige nog Zandvoort. Körkänslan tycker jag är bättre än i Race 07, även om Race helt klart är mer hjälpsamt för att nöta svenska banor.

Själv så kör jag en kombination. Race 07 för att det är kul att rejsa och det går att rejsa riktigt tight i ett fält av personer man känner, medan iRacing är mer seriöst uppstyrt och man möter mycket förare man inte känner, så det är svårare att lita på den andra och ta racingen till gränsen.
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409



Personligen tycker jag att feelingen är dålig i STCC då man aldrig får känsla för det hela...

I Rfactor är det därmot grym feeling då det är ett av dom bättre simulator spelen och man kan även åka svenska banor...

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474



Jag själv kör med CSR-ratt och Elite-pedaler och kan varmt rekommendera den kombinationen, framför allt pedalerna!

Är det bra racing du är ute efter så är det svårt att slå iRacing med allt vad det har att erbjuda. Som ovan nämnt finns ju en hel del karossbilar men inte några svenska banor.

Vad som också har fantastisk känsla och åtminstone en del svenska banor, men inte så mkt karossbilar är netKar Pro. Inte världens snyggaste paketering kanske, men körkänslan är otroligt bra.

Jag kör mest de två. Även om rFactor har klart flest banor (alla svenska i princip), så tycker jag börjar det märkas att det trots allt är 7 år gammalt. Ser med spänning fram emot massa content till rFactor 2!

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Oqvist
Umeå
Här sen Okt 2007
Inlägg: 332



Game Stock Car 2012 gillar jag skarpt. Alla bilar i den simmen är underbara att rejsa med men tyvärr så kommer den lite sent så det kan va svårt att hitta servar. Camaro, mini och Stock V8 är alla som gjorda för close racing. Formelbilarna är riktigt kul också och relativt lättillgängliga.

En annan sim som har ett liknande öde är netkar Pro. Det har lika mycket om inte mer formelbilar än kaross dock. Utmärkt att köra runt i då det är sinnessjukt oförlåtande. Finns inga hjälpmedel eller god mode. Men som sagt jag har inte så bra koll på var jag ska hitta race för den simmen.

Svenska banor så är det väl STCC 2 eller leta bland rFactor moddarna. Inte helt såld på Race 07 motorn dock. rFactor2 betan är riktigt bra gällande force feedback, körkänsla men grafiken även om inte det är det viktigaste är ju banne mig inte godkänt 2012.

_________________
Pär Öqvist
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Rent körmässigt är det, i alla fall för min del, bara rFactor 2 som gäller. Vi är en bit in i en liga med Megane Trophy (i stort sett precis som TTA-bilarna) på diverse lite mindre banor, har aldrig haft så mycket adrenalin i simracing sen 98-99 när jag började köra GPL.

Man får blåsa på en hel del med HDR och grafikinställningar för att få det snyggt, så det kräver klart mer dator än vad andra gör, i alla fall nu under beta-fasen, men körkänslan, force feedbacken... jösses jäklar, och då är det inte ens släppt "på riktigt". Det finns ju bara mer att se fram emot. Det är ju dessutom en plattform avsedd för moddar, så mångfalden kommer ju bara explodera framöver (Kinnekulle är tydligen under utveckling).

Jag förstår verkligen vad iRacing vill åstadkomma, och jag kan uppskatta tänket, men jag kommer liksom inte överens med känslan i det riktigt, det är bra, men känns lite... dött?

Mitt tips är att signa upp dig för betan på rF2, betala de där 300 eller vad det blir och testa grundligt (ha med i tanken att det fortfarande är under utveckling). Är det inget för dig inom 2 månader, begär en refund och gå skadeslös från det hela.
Hitta sedan en bra deal på iRacing om det finns, testa där med och skriv av betald tid som läropengar om du inte fastnar för det.

rFactor2 eller iRacing är det som gäller, i min bok är det rF2 all the way men smaken är...

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Har för mig att GT Legends finns på Steam nu för en billig peng. Till det kan du lägga till alla svenska banor.
Ska du köra lite under vintern är det klart bra. Bra känsla och det finns tonvis med moddar och banor att ladda ner till det.

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Oqvist
Umeå
Här sen Okt 2007
Inlägg: 332



Bättre strategi testa rFactor 2 efter beta fasen. Så du inte dömer ut ett lir efter beta kod. Då har de hunnit lägga till mer innehåll också så det är bara win win om du inte har bråttom

_________________
Pär Öqvist
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Du har nog egentligen helt rätt i det Oqvist, men för mig räckte beta build 60 för att frälsa mig, och mycket har hänt mellan den och 125 som är aktuell nu.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Oqvist
Umeå
Här sen Okt 2007
Inlägg: 332



Absolut körkänslan är redan bra. Förhoppningsvis blir det än bättre

_________________
Pär Öqvist
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Tack för tipsen. Har köpt mig på en GT3 ratt, Elite pedaler, CSR shifter, stativ och nytt grafikkort. Ska köpa in lite spel när det grejerna kommer.
Nu hoppas jag bara att jag inte tröttnar efter första racet, men vem orkar börja med skräp-prylar

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Hårig setup, där har du potential för mycket nöje!

Själv har jag haft ett längre simracinguppehåll, mjukstartade med en G27'a som jag är väldigt nöjd med, men sen blev det visst 10 lapp till på ny dator. Vem sade att det var billigt att köra virtuellt?

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Axly skrev:
Hårig setup, där har du potential för mycket nöje!

Själv har jag haft ett längre simracinguppehåll, mjukstartade med en G27'a som jag är väldigt nöjd med, men sen blev det visst 10 lapp till på ny dator. Vem sade att det var billigt att köra virtuellt?


Låter bra
Enda STCC-spelet jag hittar är detta?
http://www.webhallen.com/se-sv/spel/pc_downloads/148758-stcc_the_game/ . . . .

Är det den senaste versionen?

EDIT:
Nevermind, jag hittade allt för köp&nerladdning via Simbin och rFactors hemsidor.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Oqvist
Umeå
Här sen Okt 2007
Inlägg: 332



Allt ligger på Steam. Har släppt GT Legends där nu också.

_________________
Pär Öqvist
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Hej... Ingen som har kört Live For Speed det är ett underhållands spel.

_________________
Mikael Ståhling
Citera
Oqvist
Umeå
Här sen Okt 2007
Inlägg: 332



Jag dammade av det för ett par dagar sedan. Har inte åldrats vackert men går absolut att ha kul med trots erbarmligt ljud.

_________________
Pär Öqvist
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Jag håller med om ljudet. men känslan är ju riktigt grym i LFS

_________________
Mikael Ståhling
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Oqvist skrev:
Jag dammade av det för ett par dagar sedan. Har inte åldrats vackert men går absolut att ha kul med trots erbarmligt ljud.


Jag trodde faktiskt att det skulle vara värre än det var när jag körde igång det tidigare i år.

Känslan är fortfarande grym! thumbs up

Personligen tycker jag LFS är det som ligger närmst verkligheten i känsla.

_________________
Martin Öberg
Citera
Oqvist
Umeå
Här sen Okt 2007
Inlägg: 332



Obizzz skrev:
Oqvist skrev:
Jag dammade av det för ett par dagar sedan. Har inte åldrats vackert men går absolut att ha kul med trots erbarmligt ljud.


Jag trodde faktiskt att det skulle vara värre än det var när jag körde igång det tidigare i år.

Känslan är fortfarande grym! thumbs up

Personligen tycker jag LFS är det som ligger närmst verkligheten i känsla.


Gällande känsla så tycker jag ffb känns ovanligt lam. Nu har jag ju inte kört det här liret med T500RSn men man verkar bara få en massa centreringsfjädring och istort sett ingen feedback alls utan asfalten är slät som en barnruma. Märks knappt när man kör över kerbs ex.

Vet inte om det är något med inställningar av T500RS eller om lir som rFactor 2 och netkar pro höjt ribban.
Får se om jag ids dra fram G27 plasten igen för att ha någon referens.

_________________
Pär Öqvist
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Obizzz skrev:
Personligen tycker jag LFS är det som ligger närmst verkligheten i känsla.
+1

_________________
Citera
Tstevg
Göteborg
Här sen Nov 2013
Inlägg: 39



Hej
Jag är ny på detta och behöver träna lite inför sommarens SLC serie,
Jag vill köra svenska banor, vilket spel skall jag köpa ???

_________________
Thomas Sörquist
Citera
Racingsimulatorer
Bästa simulatorerna för PC?
1, 2   >>
27984 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande