Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Anglia 1960. Den bitvis urspårade tråden om "Hånglian". | << 1, 2, 3 ... 19, 20, 21, 22, 23 >> 14 besök senaste veckan (135152 totalt) |
Kommer du att bygga om oljetråget för att undvika att pumpen inte suger luft när du accar iväg?
Jag vet inte om det behövs men du kanske sak kolla iallafall, Honda hade nån motor som det inte gick att slanga med (åka på bakhjulet) för att oljepickupen satt lite fel ang motorfästen så får du kolla rotationsriktning för att se åt vilket håll den trycker resp drar på, kolla bilder på R1-ramar alternativt köp en ram och sno fästen ifrån som du sedan skruvar fast på lämpligt sätt. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
Den sidan som är mot kameran där är den enkla sidan, man kan kika på ajdens bild som finns här för att lösa det. Däremot andra sidan där man har grenrör samt att jag har styrstången som kommer ner, den är lite knepigare att förstå hur den ska lösas.... så det är avgassidan jag är mest intresserad av att se hur det är gjort
_________________ Tord Ringenha11 |
||
http://biketransplant.tripod.com/par
googlade med yamaha R1 engine mounting och bildsökning, fanns många exempel _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
Tackar! Så där verkar man hänga den på ena sidan och sen bara ha stag för att stödja på avgassidan: edit: kopierad bilden till Rejsas server istället... _________________ Tord Ringenha11 |
||
Byt ut avluftningen till en slang med en liten oljeavskiljarburk i, annars kommer du få en automatisk rostskyddsbehandling i kardantunneln. Det kan ju i och för sig vara bra om det inte vore för att den lilla lådan bara rymmer nåt fåtal deciliter med olja.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
ok, will do. Ett del syfte med projektet är ju att behålla mer olja kvar "ombord" än med förra motor konfigurationen, så det är ju helt i linje med det. _________________ Tord Ringenha11 |
||
Lyfte i motorn för att se hur det ska bli, det blir lite vinkel på kardan mellan utgående axel och backväxellåda, grovt uppskattat 20 grader som jag ställde den nu, la en kardan för syftning:
Frågan är om jag ska ha motorn längre fram så jag kan ha kardanvinkeln lägre eller om jag ska modifiera torpedväggen... nåja det lär lösa sig... _________________ Tord Ringenha11 |
||
Annan lösning som skulle passa Hånglian (man ska väl vara lite mot strömmen)?
http://www.youtube.com/watch?v=DwbS4 Inget drivremsbyte på 24 timmar Men det blir nog alldeles utmärkt med lite mer effekt, mindre ljud och växlar |
||
Det vor fränt med variatordrift och det skulle vara rätt enkelt att knåpa ihop, men det får bli nästa steg. Frågan är om det skulle gå att regga med det? Motorn jag har finns ju även i snöskoterutförande så steget är ju inte så långt: _________________ Tord Ringenha11 |
||
Så växellådans funktion borde inte vara nåt hinder. Om mna nu inte anser att den är en del av det avgastypade skicket, vilket SFRO väl inte gör? |
||
Om du inte redan kikat, så finns det massa byggbilder på våran hemsida www.jeansgaraget.se där du kan se alla motorfästen Andreas gjorde för att få R1-motorn att stanna i KadettCityn. Tryck på Bilarna i menyn och sedan Kadett R1 och bläddra ner en bit så ser du prima bilder :-)
Om fästerna är optimala vet jag inte men de har då funkat för han. (finns även en Anglia där i menyn) :-) Kul bygge du har iaf. Mvh Chrille _________________ Christian Gustavson |
||
Varit i garaget och kliat huvudet lite mer, men det här ser nog bättre ut:
svetsar fästet i balken och kan nog använda gamla fästet på höger sida för ett stag. Blir mer plats för grenrör så här plus att nästan hela motorn hamnar bakom framaxeln... _________________ Tord Ringenha11 |
||
hade sån flyt så att nån tidigare ägare av motorn hade fixat den redan... Jag är den tredje ägaren som tänkt stoppa just denna motor i en bil... _________________ Tord Ringenha11 |
||
Våra race- och banåkarbilar Ford Anglia 1960. Den bitvis urspårade tråden om "Hånglian". | << 1, 2, 3 ... 19, 20, 21, 22, 23 >> 14 besök senaste veckan (135152 totalt) |