| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328i -95
|
26 besök idag (271390 totalt) |
|
Jag kan inte riktigt svara på vad skillnaden är eftersom jag åkt med olika fjäderhårdheter. Jag har konstant gått mot mjukare fjädrar och hade inför 2012 en tredje gång tagit ännu mjukare fjädrar.
2012 års fjädrar var 96,04 N/mm fram och bak 61,74 N/mm. Fördelen med att ha fjädern på originalplats är att om örat på bärarmen (som stötdämparen är infäst i) skulle gå av så sker inget katastrofalt. Bakvagnen kommer visserligen aldrig sluta gunga men hjulupphängningen kollapsar iaf inte. Fördelen med att ha coilover bak är att man kan åka med en ännu mjukare fjäder och bakvagnen bli mer följsam. Det märks framförallt på ställen som Knutan när man kör över bäcken innan man kommer ut på rakan. Där är bakvagnen mycket lungare med coliover bak än fjäder på originalplats. Det är också lättare att ställa ride-height (och därmed att corner weighta) med coil-over. Den enda egentliga nackdelen med coilover är det jag skrivit ovan, dvs om örat på bärarmen som coilovern sitter i skulle gå av... För då kollapsar ju den sidan av bakvagnen. Och om den skulle gå av så kommer den ju sannolikt gå av när det är som minst lämpligt.
I dagsläget chansar jag i det avseendet. Jag har inte hört att "örat" har gått av för någon annan men jag kommer ändå när tillfälle bjuds att försöka förstärka bärarmen något. XYZ är _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Re:
köpte du bara bakbenen Micke och får man lov att fråga vad kalaset kostade i grova slängar? _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
Jag köpte nytt till både bak och fram och betalade listpris enligt det erbjudande som XYZ hade förra vintern på ordrar lagda innan årsskiftet. Jag kommer inte ihåg vad jag betalade men det var prisvärt. Det är det imho även utan "vinteryra"-erbjudande.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Re:
Varför blir den lugnare med coilovers? Blir det skillnad mot att åka med fjädrar på orginalplats (förutsatt att hårdheten är samma mätt på hjulet) _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99
|
||||
|
Re:
Ärligt talat så är jag inte rätt man att försöka förklara. Men...min teori: Eftersom att hävarmen blir kortare så kan man med mindre kraft kan man hantera samma rörelse genom att sätta in kraften på en annan plats. Man uppnår på så sätt bättre precision genom att också dämparen får ett lättare jobb? Typ, det är lättare att vara precis och exakt om man inte måste ta i lika hårt. (En dålig liknelse kanske: Men om du skall hålla en bricka med 1kg på på rak arm eller om du får hålla en bricka med 2kg nära kroppen så är man ju lite säkrare med två kilo nära kroppen.) Nu har jag iofs bytt fjädrar också så det är inte en helt rättvis jämförelse men med fjäder på originalplats så ormade sig bakvagnen över ån på Knutan, med coilover flyter den bara över knölen. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Det går inte säga att det automatiskt blir bättre med coiloverlösning.
Med fjädrar valda utifrån faktiskt utväxling i upphängningen så är bägge lösningarna ekvivalenta vad ute vid hjulet. Det åtgår lika kraft för lika hjulrörelse. Mickes exempel är egentligen inte relevant, vilket han även konstaterar, eftersom han ändrade på två saker samtidigt utan ha full kontroll på alla parametrar. Med detta sagt går spekulera varför en coiloverlösning skulle kunna vara en väghållningsmässigt fördelaktigare lösning. Det jag tror mest på i sammanhanget är att utväxlingsförhållandet mellan fjäder och hjul blir mera konstant över fjädringsvägen med denna placering. Sedan finns det andra mera praktiska fördelar som det är lättare att välja fjäder utan vara så styrd av dess fria längd och samtidigt lättare att få större justerområde för höjdinställning. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
|
Re:
Och det är det enda skälet till varför jag valde coilover. Om samma valmöjligheter i fjäderhårdhet hade funnits att välja på så hade jag fortsatt med fjädern på originalplats. Detta för att jag inte vet hur länge bärarmen håller...
Om den går av på fel ställe på ringen så kommer man lyckas parkera långt ut i den tyska skogen...
|
||||
|
Re:
Så länge inte fjädern eller dämparen bottnar ska nog inte örat gå av. Har bara knäckt av ett, men då hade jag satsat lite väl hårt över ett hopp. Har dock förstärkt dom efter det. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Re:
Du kan vara helt lugn att det kommer hålla så länge du inte gör en "Sandström" och skulle du göra en "Sandström" på någon asfaltbana så har du större problem när du väl landar än att örat går av
Fjäderhårdheterna du anger i ditt tidigare inlägg, är det wheelrates eller springrates? _________________ Patrik Skoog |
||||
|
Re:
Hur har du gjort det?
|
||||
|
Re:
Hittade inte nån jätte bra bild. Men jag tog 4mm plåt och bockade dom halvrunda och fyllde igen dom smalare delarna av armen. [/quote]
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Tog några fler bilder ikväll
Insidan av armen
Här bockade jag en plåt
Och här gick det bra med en rak
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Re:
Var det något sådant här du avsåg Patrik? http://www.youtube.com/watch?v=4vkPX 290hk och 415Nm.
|
||||
|
Re:
Typ
_________________ Patrik Skoog |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328i -95
|