Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tekniskt reglemente
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
74827 besök totalt
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465


Trådstartare
Tord skrev:
Bil med hojmotor dvs sekventiell låda, då gäller enbart pro och uppåt om jag fattat rätt, stämmer det?


Vi sammlar på oss mail nu och kommer besvara alla så fort vi bara kan.

Men för att svara på din fråga så är svarat att det är ändast Pro som gäller då.
Och för att förstydliga en sak till så är klasserna rankade med Pro spm snabbast och Pro med är klassen under.

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
King
Västerås
Här sen Sep 2012
Inlägg: 124



har läst lite på de nya reglementena nu och jag tror jag blivit lite trög :P .

om jag fattar de rätt så finns det nu bara 3 klasser STD bil, ProMOD och PRO, och jag hittar inga större skillnader mellan pro och promod, nu verkar man få ha sek låda i båda klasserna ?

ja hursom , jag kanske fattat total fel:D

_________________
http://www.teamhb.net


Johnny Svensson
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465


Trådstartare
King skrev:
har läst lite på de nya reglementena nu och jag tror jag blivit lite trög :P .

om jag fattar de rätt så finns det nu bara 3 klasser STD bil, ProMOD och PRO, och jag hittar inga större skillnader mellan pro och promod, nu verkar man få ha sek låda i båda klasserna ?

ja hursom , jag kanske fattat total fel:D


SBF har ett reglemente för båda klasserna, men Timeattack.nu kommer dela up dom på samma sätt som innan.

Skicka alla frågor via mail så svarar vi på alla frågor.

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Förklara här istället folk vill ju veta.

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Supramannen skrev:
Förklara här istället folk vill ju veta.

Ja bättre alla får samma info publikt.

Jag har köpt en Honda s2000. Jag har valt att sätta i en halvbur för att jag inte tycker bilen är säker nog orginal. Tyvärr så får jag inte köra i Club-klassen längre. Maiilade Ralph om detta, blev hänvisad till SBF. Enligt e-post ifrån SBF så får jag enbart köra i Pro Mod med bilen i detta skick.

Ni andra som kommer köra Pro Mod, vill ni ha en standardbil med gatdäck under era pass?

Varför får jag inte köra Club när bilen är helt orginal förutom säkerhetsförbättringar?

(Notering: Öppna bilar i club-klassen måste ha orgnial överullningskydd, dessutom har jag även köpt FIA stol och bälte)

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Tobias Nyström skrev:
Supramannen skrev:
Förklara här istället folk vill ju veta.

Ja bättre alla får samma info publikt.

Jag har köpt en Honda s2000. Jag har valt att sätta i en halvbur för att jag inte tycker bilen är säker nog orginal. Tyvärr så får jag inte köra i Club-klassen längre. Maiilade Ralph om detta, blev hänvisad till SBF. Enligt e-post ifrån SBF så får jag enbart köra i Pro Mod med bilen i detta skick.

Ni andra som kommer köra Pro Mod, vill ni ha en standardbil med gatdäck under era pass?

Varför får jag inte köra Club när bilen är helt orginal förutom säkerhetsförbättringar?

(Notering: Öppna bilar i club-klassen måste ha orgnial överullningskydd, dessutom har jag även köpt FIA stol och bälte)


Bra och intressant frågeställning

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400



Supramannen skrev:
Tobias Nyström skrev:
Supramannen skrev:
Förklara här istället folk vill ju veta.

Ja bättre alla får samma info publikt.

Jag har köpt en Honda s2000. Jag har valt att sätta i en halvbur för att jag inte tycker bilen är säker nog orginal. Tyvärr så får jag inte köra i Club-klassen längre. Maiilade Ralph om detta, blev hänvisad till SBF. Enligt e-post ifrån SBF så får jag enbart köra i Pro Mod med bilen i detta skick.

Ni andra som kommer köra Pro Mod, vill ni ha en standardbil med gatdäck under era pass?

Varför får jag inte köra Club när bilen är helt orginal förutom säkerhetsförbättringar?

(Notering: Öppna bilar i club-klassen måste ha orgnial överullningskydd, dessutom har jag även köpt FIA stol och bälte)


Bra och intressant frågeställning


Jag undrar samma sak. Känner att Club är lagom, men att man inte får sätta i halvbur (inte ens en bältessträva bakom stolarna?) och använda vettiga bälten verkar konstigt? Punkt 6:5 i Club tänker jag på

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
RoggeRadical
stockholm
Här sen Sep 2011
Inlägg: 39



Om jag åker en Radical, ska jag åka i den värsta klassen då?
Sorry, men jag har int läst hela tråden
Med vänlig hälsning, Rogge

_________________
Roger Eriksson
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465


Trådstartare
RoggeRadical skrev:
Om jag åker en Radical, ska jag åka i den värsta klassen då?
Sorry, men jag har int läst hela tråden
Med vänlig hälsning, Rogge


Man kan inte tävla med en Radical i timeattack.
Det är ingen serieproducerad personbil. Finns massa mer regler som gör att det inte är möjligt.

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
RoggeRadical
stockholm
Här sen Sep 2011
Inlägg: 39



Phantom skrev:
RoggeRadical skrev:
Om jag åker en Radical, ska jag åka i den värsta klassen då?
Sorry, men jag har int läst hela tråden
Med vänlig hälsning, Rogge


Man kan inte tävla med en Radical i timeattack.
Det är ingen serieproducerad personbil. Finns massa mer regler som gör att det inte är möjligt.


Tack för snabbt svar....
Som sagt, har inte läst så mycket angående den här tävlingsformen...
Det verkar vara ett stort intresse runt just TA, så man får väl införskaffa sig en bil med tak och försöka hänga med....
/Rogge

_________________
Roger Eriksson
Citera
NKM-Erik
stockholm
Här sen Aug 2012
Inlägg: 55



RoggeRadical skrev:
Phantom skrev:
RoggeRadical skrev:
Om jag åker en Radical, ska jag åka i den värsta klassen då?
Sorry, men jag har int läst hela tråden
Med vänlig hälsning, Rogge


Man kan inte tävla med en Radical i timeattack.
Det är ingen serieproducerad personbil. Finns massa mer regler som gör att det inte är möjligt.


Tack för snabbt svar....
Som sagt, har inte läst så mycket angående den här tävlingsformen...
Det verkar vara ett stort intresse runt just TA, så man får väl införskaffa sig en bil med tak och försöka hänga med....
/Rogge


Det gör du rätt i Rogge!

_________________
Erik Karlén

NKM Racing team

Evo 8 Timeattack
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Fråga.

Kommer det komma ett reglemente för PRO samt promMod med klass regler eller det deg som ligger på SBF som gäller.

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
HondaJalle
Jönköping
Här sen Nov 2007
Inlägg: 67



Frågor angående club challenge:
Får man byta motorblock och vev? Tex ett 2,0 Honda CRV block till en 1,6 Honda civic motor.
Får man byta hela motorn? Tex M3 motor i en volvo 142:a?
Är det som tidigare att man får byta från en sugmotor till en turbomotor? Supramotor i en Honda S2000?

_________________
Jari Saren

delsol vti-re
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



HondaJalle skrev:
Frågor angående club challenge:
Får man byta motorblock och vev? Tex ett 2,0 Honda CRV block till en 1,6 Honda civic motor.
Får man byta hela motorn? Tex M3 motor i en volvo 142:a?
Är det som tidigare att man får byta från en sugmotor till en turbomotor? Supramotor i en Honda S2000?


Läs här: http://timeattack.nu/rulebook/

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
HondaJalle
Jönköping
Här sen Nov 2007
Inlägg: 67



Citat:
Läs här: http://timeattack.nu/rulebook/


Det har jag gjort och därför jag frågar. Står bara att man får byta inre delar i motorn på en NA.
Om detta stämmer är det helkört för mej. Min bil har 1,6 liter original

_________________
Jari Saren

delsol vti-re
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



HondaJalle skrev:
Citat:
Läs här: http://timeattack.nu/rulebook/


Det har jag gjort och därför jag frågar. Står bara att man får byta inre delar i motorn på en NA.
Om detta stämmer är det helkört för mej. Min bil har 1,6 liter original


Men detta står också:
"TA.nu tar sig rätten att från fall till fall individuellt bedömma om uppgradering inom klassning är skälig eller ej."

Så ta kontakt med dem och berätta om din bil. Är det inget överdrivet effektmonster så kanske du kan få dispens.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



HondaJalle skrev:
Citat:
Läs här: http://timeattack.nu/rulebook/


Det har jag gjort och därför jag frågar. Står bara att man får byta inre delar i motorn på en NA.
Om detta stämmer är det helkört för mej. Min bil har 1,6 liter original


Står även "Ej överladdade motorer får inte överladdas"

Och i reglementet för Club står: "3.5.1 Motor, växellåda och drivlina skall vara i enlighet med bilens ursprung enligt reg. bevis."

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474



Inte för att jag har för avsikt att deltaga just nu, men stämmer det att jag kan köra med min Sjua i Club men inte i Modified?

I Modified är "Alla serietillverkade produktionsbilar" tillåtna, men i Club ser jag inget sådant krav, eller något annat som förhindra det. Har jag uppfattat det korrekt?

Eller är det så att "Alla serietillverkade produktionsbilar" inte utesluter fordon som inte klassas som det eftersom det inte står "Endast serietillverkade produktionsbilar"?

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



xtimmyx skrev:
Inte för att jag har för avsikt att deltaga just nu, men stämmer det att jag kan köra med min Sjua i Club men inte i Modified?

I Modified är "Alla serietillverkade produktionsbilar" tillåtna, men i Club ser jag inget sådant krav, eller något annat som förhindra det. Har jag uppfattat det korrekt?

Eller är det så att "Alla serietillverkade produktionsbilar" inte utesluter fordon som inte klassas som det eftersom det inte står "Endast serietillverkade produktionsbilar"?


Caterham och Westfield serietillverkas och säljs som EU klassade lågseriebilar, vet inte hur det är med MK?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Tobias Nyström skrev:
Varför får jag inte köra Club när bilen är helt orginal förutom säkerhetsförbättringar?

Fortfarande inte fått detta motiverat. Jag tycker att man borde generellt se positivt emot folk som bygger bättre säkerhet i sina bilar än av reglementet kräver, istället för att utsluta dessa.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Tobias Nyström skrev:
Tobias Nyström skrev:
Varför får jag inte köra Club när bilen är helt orginal förutom säkerhetsförbättringar?

Fortfarande inte fått detta motiverat. Jag tycker att man borde generellt se positivt emot folk som bygger bättre säkerhet i sina bilar än av reglementet kräver, istället för att utsluta dessa.


Som jag tolkar reglementet så skall du absolut få köra med din S2000 i Club.

Saxat från: http://web.sbf.se/regler/up/13/ETF_TA_stdbilsregler-13.pdf

3.3 Tillåtna modifieringar i kupé utrymme.

3.3.1 Stolar och ratt får bytas.
3.3.2 Säkerhetsbälten får bytas mot godkänt bälte av minst fyrpunktstyp. Dess bakre infästning ska
då sitta så högt som möjligt, dock ej högre än axelhöjd. Endast infästningsöglor av typ som är
avsedda för bälten ska användas. Om bältets infästningspunkter sitter genom karosseriplåt, ska
en bricka minst 2 mm tjock och minst 40 cm2 i storlek monteras på motsatt sida. Dimension på
bult och mutter samt infästningsöglor ska vara 7/16 UNF
3.3.3 Skyddsbur får monteras, och ska vara minst godkänd enligt, rally/racing/rallycross reglementet.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Allmänt banåkaforum
Tekniskt reglemente
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
74827 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande