Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Targa -83 (993 RSR Coupe) SÅLD
1, 2, 3 ... 27, 28, 29   >>
44 besök senaste veckan (387456 totalt)
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Efter att 356 Speedstern såldes så funderade jag på om jag skulle fortsätta utveckla min 3.2 Carrera men jag tog beslutet att det blir bara mindre utveckling av den och desto mer körande. Risken när man börjar plocka ner är ju att bilen blir stående och eftersom jag är väldigt nöjd med den så får den vara som den är (nåja, kanske lite uppgraderingar ).

Så då började jakten på att hitta något nytt att skruva med för att fylla ut all ledig tid som man har Att det skulle vara en 911:a stod ganska klart från början och att den skulle få utseende som 993 RSR eller GT2 fanns högt på önskelistan då jag är VÄLDIGT svag för det råa utseendet. Dock skulle jag inte kunna utgå från en 993:a då budgeten skulle spricka direkt.så jag var tvungen att hitta en äldre 911:a och fördelen med det är ju även att jag kan "dela" delar mellan bilarna och återanvända en del saker.

Efter ett tag så kom ett samtal om ett intressant projekt söder ut så det vara bara att sätta sig i bilen och åka för att titta. Bilen stod väldigt trångt till i en lada med delar åt alla håll men projektet verkade lovande och huvudet började snurra med olika planer. Efter lite förhandling om vad som skulle följa med så blev det affär.

Det är en kaross som startade sitt liv som en -83 Targa men som fått all utvändig plåt ersatt med originalplåt från Porsche 993 och trevligt nog ett tak utan lucka. Ett bra objekt då jag jag var ute efter att bygga RSR/GT2. Nu är detta den smala karossen så jag kommer köra på 993 RSR utseende vilket gör bredden på bilen lite mer human så jag fortfarande kommer in och ut ur garaget

Det återstår mycket arbete och det saknas mycket delar så det kommer få ta den tiden det tar. Om ni sitter på delar som ni tror kan vara av intresse så är det bara att höra av sig! Jag saknar det mesta av inredning, sidorutor/rutlister, tank m.m. Bilen kommer ju byggas ganska lätt så lyxdelar hoppas över

Och så lite bilder förstås.

Först en bild från tidigare ägare, så här såg den ut en gång i tiden


Lastad på släpkärran en snöig vinterdag (varning för en grymt bra mobilbild ):


Efter lite stånkande så fick jag in den i garaget och den såg lite ledsen ut efter en tid i ladan.





...och mycket smått och gott inne i bilen ...




.men efter en tvätt och stödben monterat under bilen såg allt trevligare ut, nu kan resan starta!


Framskärmar fick jag med, dock med diverse skador så dom håller plåtslagaren på att trolla med.


Första utmaningen blir att passa in alla karossdelar, det kommer nog behöva kapas och svetsa om en del för att få allt som jag vill ha det men den är 100% rostfri och inte lappad (mer än ombyggnaden) så det gör jobbet lite trevligare. Jag får ta det lite lugnt med fronten till framskärmarna kommer tillbaka plus att jag inte fått bakvingen än. RSR kjolar och breddare är beställda från Renspeed så dom står på tur efter att karossdelarna är inpassade.
Det blir till att jaga delar och försöka montera ihop allt för att sedan ta isär allt igen och jobba med finish!

Slutligen också en bild på hur målet ser ut (lååångt fram i tiden då budgeten är ganska stram och det gäller att hitta delar till rätt pris). Jag lär väl behöva titta på den här bilden när det går tungt

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Härligt att se

Ser ju ut att vara ett helt ok utgångsobjekt! Vågar man fråga vad du fick pröjsa? Pm:a om du vill.
Jag får nog komma och hälsa på dig och kolla lite på takombyggnaden
samt snacka lite Porsche.
Taket ser ju ut att vara hyffsat färdigsvetsat, eller?
Hur mycket delar fick du med?
Spännd på hur det funkar och hur grejerna från Rennspeed ser ut.
Har eventuellt tänkt beställa där oxå om jag nu inte
kör från V-zweeden i Holland.

Är du hemma i gbg något under helgerna?

Mvh Mikael

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Camarogbg skrev:
Härligt att se

Ser ju ut att vara ett helt ok utgångsobjekt! Vågar man fråga vad du fick pröjsa? Pm:a om du vill.
Jag får nog komma och hälsa på dig och kolla lite på takombyggnaden
samt snacka lite Porsche.
Taket ser ju ut att vara hyffsat färdigsvetsat, eller?
Hur mycket delar fick du med?
Spännd på hur det funkar och hur grejerna från Rennspeed ser ut.
Har eventuellt tänkt beställa där oxå om jag nu inte
kör från V-zweeden i Holland.

Är du hemma i gbg något under helgerna?

Mvh Mikael


Taket är nästan klart men jag är lite osäker på storleken på rutramen du framrutan satt lite för löst så jag måste dubbelkolla det och därav min fråga i Porschetråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60395&start=84 , hoppas på att någon nappar
Objektet i sig är ett bra utgångsobjekt men det behövs lite tid innan jag får kläm på hur mycket jobb det är. Jag fick med lite smått och gott, en hel del till bromsar och hjulupphängning men inget till drivlinan och inredningen så det är en kaross med delar av hjulupphängningen. Jag har dock redan handlat på mig lite saker.
Delarna från Rennspeed ligger redan i garaget så det är bara att komma och titta och snacka lite Porsche. Jag är hemma en del under helgerna, bara att skicka ett PM.

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
JonasO
Motala
Här sen Feb 2010
Inlägg: 214



Spännande projekt, skall följas!

_________________
//Jonas Molander

Saab 9-5 Aero SportCombi 2004
Alfa Romeo 33 1,7 ie 1989
Porsche 996 C2 X51 Aero Kit 2003
Porsche 968 Clubsport 1993 - Såld
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365



Kuligt projekt thumbs up
Kul att se något bygge som går framåt i tiden. Oftast är det ju bakdatering som gäller typ RS/RSR i tidiga 70-talare.

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Grymt projekt thumbs up

Hur lång leveranstid brukar Rennspeed ha och är det bra finnish på grejjerna?

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 279



thumbs up

_________________
Krister Svahn
Porsche 911 turbo -80
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Helrätt projekt, ska bli intressant att följa thumbs up !
Personligen är jag lite trött på bakdateringarna.......
Har du funderat över vad du kommer gå på för drivlina?

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Kjell 944 skrev:
Kuligt projekt thumbs up
Kul att se något bygge som går framåt i tiden. Oftast är det ju bakdatering som gäller typ RS/RSR i tidiga 70-talare.


Jag hade faktiskt det i funderingarna när jag letade nya projekt och jag giller dessa byggen men detta kändes lite mer som min grej.

Magnus Svensson skrev:
Grymt projekt thumbs up
Hur lång leveranstid brukar Rennspeed ha och är det bra finnish på grejjerna?


Tack! Leveranstiden var mkt bra, tror det tog en vecka från det att pengarna nått Rennspeed. Angående kvaliten så kan jag inte säga hundra förän jag börjar passa in det men dom ser helt okej ut och mycket bättre än vad jag råkat ut för många gånger tidigare...


bakmotor skrev:
Helrätt projekt, ska bli intressant att följa thumbs up !
Peronligen är jag lite trött på bakdateringarna.......
Har du funderat över vad du kommer gå på för drivlina?


Drivlina har jag ingen aning om än, priset i förhållande till prestanda är ju ganska snedvridet när det gäller Porschemotorer men känslan och ljudet är underbart! Jag är dock öppen för ALLA förslag, även galna!

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Nu har det hänt lite i garaget igen

En av framskärmarna var ganska illa däran och jag var lite orolig om det skulle gå att få ordning på den då plåten i dessa skärmar är stabil...men det blev riktigt bra och behöver endast lite spackel mot huven men annars helt ok.

Före:


Efter:


Bakstötfångarhölje med belysning monterad:


Dörrarna har fått rutbågar och backspeglar (SÖKES fönsterlister och sidorutor!):


Bromsar och nya bromsrör monterat:


Bak sitter dessa bromsar som jag inte har hundra kolla på, är dom från en 944 turbo?


Efter att ha mätt rutramen fram och tillbaka så kom jag fram till att den var 2mm för stor på ena sidan vilket borde betyda 1mm på var sida om rutan. Inte mycket att bry sig om egentligen men jag tyckte inte att rundningen på stolpen var perfekt efter att coupetaket monterats ihop med targabågen så jag tog beslutet att kapa stolpen och rätta till det. Samtidigt så kortade jag den så nu är rutramen rätt på millimetern!

Lite jobbigt att kapa i något som såg "ok" ut. Kapade på samma ställe som skarven var innan


Svettsade fast styrningar så jag verkligen skulle få allt rakt



Fick även hem glas till strålkastarna:

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365



Härligt! Kör på, bara
Snart klart

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Här jobbas det på!!!
Ta det lite lungt nu bara så jag hinner komma och kolla på taket!
Hjälpte måtten på rutramen något?
Vilken del av a-stolparna är moddade? Targans stolpe är ju
kraftigare än coupens.
Targadelen avsmalnad eller coupedelen breddad?
Kan va bra att veta innan jag börjar härja med mitt.

Jag hör av mig efter jul angående Porsche snack.

Mikael

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Kjell 944 skrev:
Härligt! Kör på, bara
Snart klart

Bara lite vax så är den som ny

Camarogbg skrev:
Här jobbas det på!!!
Ta det lite lungt nu bara så jag hinner komma och kolla på taket!
Hjälpte måtten på rutramen något?
Vilken del av a-stolparna är moddade? Targans stolpe är ju
kraftigare än coupens.
Targadelen avsmalnad eller coupedelen breddad?
Kan va bra att veta innan jag börjar härja med mitt.

Jag hör av mig efter jul angående Porsche snack.

Mikael


Inga problem att jag hinner för långt, dock är det inte så mkt att titta på när det gäller taket, vilket är bra för då är ju jobbet bra gjort Men lite tips går nog att få.
Måtten hjälpte bra, jag fick mått från tre olika bilar (med bilder) och det verkar faktiskt skilja lite över åren, inte mkt med ett par mm. Känns bra nu när jag vet att det stämmer enligt spec.

Vad jag kan se på targans och coupens stolpe så är det lite annan form men inte mycket som skiljde. Dom såg lite olika ut inuti (vilket dom borde i och med att Targan ska vara lite förstärkt) men jag vet ju inte om dom vad lite modifierade innan jag började pilla

Bara att höra av dig när du vill titta förbi

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Du fråga kanske men du kapade väl upp och svetsade ihop förstärkningarna inuti A-stolpen också?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Wärhner skrev:
Du fråga kanske men du kapade väl upp och svetsade ihop förstärkningarna inuti A-stolpen också?


Ja jag kapade upp på insidan och svetsade men som sagt så är stolparna lite olika i sig så jag vet inte hur det ser ut om båda delarna varit från en coupe. Som det såg ut i stolpen så var det bara två mindre förstärkningar, inte direkt som på en nyare bil men jag antar att det hänt lite på 30 år... Det räckte med att skära bort lite då förstärkningen inte ligger fritt i stolpen utan ligger mot ytterplåtarna fram/bak.
Nu kommer ju jag att köra med bur också så själva a-stolparna är nog ganska "klena" i jämförelse med buren.

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
Blir en sista bild innan det är dags att fira jul

Håller på att passa in frontpartiet och dörrarna. Det kommer bli lite kapande i innerskärmarna och även modifiera några fästen för att få allt ska bli bra men det börjar likna en bil


_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
westerlund.
halmstad
Här sen Jan 2009
Inlägg: 477



gott att se att det flyter på thumbs up
ja 993 ska det vara

_________________
john westerlund
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
westerlund. skrev:
gott att se att det flyter på thumbs up
ja 993 ska det vara


Så e det
----------------------------

Nu har det hänt lite till i garaget, man får passa på när man har lite julledigt

Först inpassning av RSR paketet. Det behövdes lite justering och renskärning av kitet men jag måste säga att passformen var över förväntan!

Grov inpassning fram/bak:



Sedan blev det borrande och kapande, nu finns ingen återvändo längre



Sedan lite bilder på resultatet:








Nu ska andra sidan passas in och det ska byggas stabiliseringsstag

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Droooool! thumbs up

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Keep up the good work thumbs up !
Den blir vit även i fortsättningen hoppas jag?
På nått sätt känns det lite synd om du inte går på Poppe boxer 6a, tycker bygget förtjänar det thumbs up .

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Audi Sports färger som nu är väl inte så fel det heller




Snyggt jobb thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Targa -83 (993 RSR Coupe) SÅLD
1, 2, 3 ... 27, 28, 29   >>
44 besök senaste veckan (387456 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande