Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 73, 74, 75 ... 86, 87, 88   >>
27 besök senaste veckan (413496 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Kraniel skrev:
Jag tror faktiskt att det går en rågång mellan de som utövar sporten och de som är åskådare i frågan om KKV:s beslut är bra eller dåligt. Utövarna, som är frustrerade över trösklar, regeländringar, pålagor och annat vill förstås ha alternativ, medan åskådarna, de som med hjärtat följer racingserier, vill ha kontinuitet och inte förvirras av konkurrerande förbund och titeltecken. Så har i alla fall jag tolkat de personer i min omgivning som haft en åsikt i frågan.
...och åskådare av elitidrott skiter högaktningfullt vilken organisation som ligger bakom (SOK, RF, eller nåt annat).

Hade Allsvenskan eller Hockeyligan brutit sig ut (vem vet, de kanske gör det nu) och de hade fått stor uppslutning och de bästa lagen, skulle väldigt få tycka att de inte skulle kunna kalla det SM.
Flera olika SM-tecken i en sport kommer aldrig att hända i Sverige, det finns det inte pengar till (jmf med WMbältena i Boxning).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Jag är både för och emot det som händer. Men självklart är att detta inmebär antagligen att RF inte kan bestämma över AB. Som i tex. STCC och elitserien i hockey. De som är med i idiella föreningar är fria att tjäna sitt uppehälle. Man får antingen driva verksamheten som företag på konkurerande villkor eller leka idielllt. Leker di idiellt kan du inte bli utsparkad för du leker på en annan gräsmatta. Är det idiellt kan de inte styra och peta i marknaden.
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270



Grattis från Danmark.

Min klub (dansk historisk motorsport) arrangerer nogle tävlinger i Sverige med forsäkring ifrån DASU ("SBF" i Danmark).

Klart jeg, med grund i dagens beslut, inviterer danske tävlingsförere til at diskutere denne sag.

Vi er inte elitære innom historisk motorsport. Men vi betaler mycket til Dasu som er...

http://www.hms.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=110 . . . .
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187



Jag kommer gärna att betala en höjning på min SBF-licens

bra jobbat är det minsta man kan säga.....

_________________
Jonas Bostrand
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Bara för att balansera kan jag ju säga att som jag har upplevt motorsporten hittills har jag inga som helst problem med att SM, NM och kanske DM skulle kunna få vara vigt åt SBF (men med en önskan om att SBF blir mer lyssnande).

Det kanske skulle vara läge att någon försökte dra lite media åt att skriva om hur beslutet kan få positiva effekter för den som både vill engagera sig i SBF och köra/arrangera enklare saker genom SMA? Utan att för den skull påverka SBFs verksamhet negativt.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Amders

Här sen Jul 2011
Inlägg: 8



Vad gäller för sbf anslutna klubbar?

_________________
Anders Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Amders skrev:
Vad gäller för sbf anslutna klubbar?


Du menar domen idag???

Det absolut enda egentligen är att SBF inte längre får utesluta medlemmar eller på annat sätt straffa dem om de deltar i icke-SBF-motorsportarrangemang.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Ett ökänt men kanske inte riktigt jämförbart fall inom motorsport är delningen av CART vs IRL alt STCC/TTA. Men det det känns som om Fredrik/SMA är smartare än amerikanarna...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Amders

Här sen Jul 2011
Inlägg: 8



Sorry dubbel

_________________
Anders Johansson
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



Pär Hansson skrev:
....
Ingen i maktställning får någonsin några andra intryck än från de likar han har omkring sig. Då etableras ett begreppssystem, en kultur och en moral som kan vara rent absurt för en utomstående. Detta tillstånd kräver näst intill avprogrammering alternativt upplösning och återuppbyggnad av organisationen.

....


Det här fenomenet är inte att leka med! Det gäller inte bara dom i maktställning utan alla inblandade i nästan alla grupperingar, politik, arbetet, kompisgänget och antagligen även vi här på rejsa.

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Magnus Thomé skrev:
Amders skrev:
Vad gäller för sbf anslutna klubbar?


Du menar domen idag???

Det absolut enda egentligen är att SBF inte längre får utesluta medlemmar eller på annat sätt straffa dem om de deltar i icke-SBF-motorsportarrangemang.


Samt att klubbarna kan välja annat förbund än SBF.

_________________
Anders Hansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

S Agartsson skrev:
Pär Hansson skrev:
....
Ingen i maktställning får någonsin några andra intryck än från de likar han har omkring sig. Då etableras ett begreppssystem, en kultur och en moral som kan vara rent absurt för en utomstående. Detta tillstånd kräver näst intill avprogrammering alternativt upplösning och återuppbyggnad av organisationen.

....


Det här fenomenet är inte att leka med! Det gäller inte bara dom i maktställning utan alla inblandade i nästan alla grupperingar, politik, arbetet, kompisgänget och antagligen även vi här på rejsa.


Jomen, så är det tveklöst

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=3&t=72322 Är vi så??!?

Hepp! (deras syn är väl inte heeelt grundlös nörderier är ju helrätt här på rejsa i mina ögon ) Fast elda upp servern var kanske att ta i

_________________
Magnus Thomé
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



Magnus Thomé skrev:
S Agartsson skrev:
Pär Hansson skrev:
....
Ingen i maktställning får någonsin några andra intryck än från de likar han har omkring sig. Då etableras ett begreppssystem, en kultur och en moral som kan vara rent absurt för en utomstående. Detta tillstånd kräver näst intill avprogrammering alternativt upplösning och återuppbyggnad av organisationen.

....


Det här fenomenet är inte att leka med! Det gäller inte bara dom i maktställning utan alla inblandade i nästan alla grupperingar, politik, arbetet, kompisgänget och antagligen även vi här på rejsa.


Jomen, så är det tveklöst

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=3&t=72322 Är vi så??!?

Hepp! (deras syn är väl inte heeelt grundlös ) Fast elda upp servern var kanske att ta i


Va i!!? Nu är det krig! Vi borde väl kunna skrapa ihop en DDoS attack här bland medlemmarna

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Dan Sjöblom på KKV uttalar sig: http://kkv.se/t/NewsPage____8660.aspx

Lite mer hos SVD
http://www.svd.se/sport/privat-bilsportforbund-fick-ratt_7770950.svd
http://www.svd.se/sport/man-har-inlett-en-offensiv-mot-idrotten_777331 . . . .



Att vissa ska ha så svårt att skilja på att de här två meningarna betyder väldigt olika saker. Den ena är sann, den andra inte alls sann. Gissa vilken som inte är sann.

"Marknadsdomstolen och Konkurrensverket sätter likhetstecken mellan företag och ideella föreningar."

"Marknadsdomstolen jämställer medlemsföreningarna i SBF, i konkurrensrättslig mening, med företag när de anordnar bilsporttävlingar, eftersom verksamheten då är att betrakta som ekonomisk. "

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Citat:
RF har redan agerat genom att kontakta både näringslivsminister Annie Lööf (C) och statsminister Fredrik Reinfeldt (M).


_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Mer i media, här i TV4-sporten

http://www.tv4.se/sport/klipp/privat-bilsportforbund-fick-ratt-2253092 . . . .

Ca 1:30 in i programmet. Inte vidare värst objektivt eller ens korrekt. Ruriken för inslaget är "Bidragen hotade". Det säger väl allt


Flera ggr görs missen att man påstår att MDS och KKV "jämställer ideella föreningar med företag" när det ska vara "MDS och KKV jämställer ideella föreningar med företag i konkurrensrättslig mening". Inte att de ska betraktas som företag allmänt. Bara att de får acceptera att de just bara måste följa konkurenslagstiftningens krav även fast de är ideella föreningar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Kåge Schildt sa i ett tvinslag att han oroade sig för säkerheten framöver. Och där har han en poäng. Arrangemang som försäkras av andra än SBF kommer inte per automatik åläggas SBFs krav på säkerhetsnivå i bilar, funktionärkompetens och så vidare. Vem kommer ha ett vakande öga på alla andra arrangemangs säkerhetsnivå? Ingen övervakande myndighet förutom att polisen utger tillstånd, FAPen o så. Lite låga krav där.) Men försäkringsgivaren (typ SMA) har ett starkt egetintresse att det är hög säkerhet (man vill ju helt naturligt inte råka ut för skador som försäkringsbolag.)

Hur ser säkerställer man i ett scenario med kanske 5-10 olika försäkringsgivare att alla arrangemang uppfyller rätt säkerhetstänk? De flesta kommer säker sköta detta galant. Men kommer det skötas bra av ALLA ALLTID? Det görs det ju inte ens idag under SBF-flagg. Men

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Ett steg i rätt riktning borde vara att öppna för sammarbete istället för att försöka förbjuda det. Det tror jag att alla parter skulle tjäna på.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Bra analys av Pär och Daniel thumbs up

Som f.d. aktiv kan jag vittna om att det är ljusår mellan gräsrötterna och förbundet.
Sen det här med att tro att man i ena sekunden kan agera som ett företag och i den andra som en förening? Det är ju rent nonsens.
Stör mig nåt fruktansvärt på detta, i grund och botten djupt odemokratiska beteende. Tankarna går ju snarare till en diktatur.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



Magnus Thomé skrev:
Mer i media, här i TV4-sporten

http://www.tv4.se/sport/klipp/sporten-torsdag-22-35-2253084

Ca 1:30 in i programmet. Inte vidare värst objektivt eller ens korrekt. Ruriken för inslaget är "Bidragen hotade". Det säger väl allt


Flera ggr görs missen att man påstår att MDS och KKV "jämställer ideella föreningar med företag" när det ska vara "MDS och KKV jämställer ideella föreningar med företag i konkurrensrättslig mening". Inte att de ska betraktas som företag allmänt. Bara att de får acceptera att de just bara måste följa konkurenslagstiftningens krav även fast de är ideella föreningar.
Lite oroande utveckling. Det är inte första gången medias och populasens bristande insikter skapat nya sanningar. Det finns nog väldigt många företag och offentliga personer som kan skriva under på det. Om uppfattningen hos gemene man blir att SBF är ett oskyldigt ideellt lamm som blivit bitet av det kommersiella ondskefulla SMA kan det ge stora problem framöver. SBF har idag två alternativ. Att acceptera domen, se över sin ledning och verksamhet och börja lyssna på sina medlemmar eller att dra igång en kombinerad förtals- och lobbykampanj. Skulle dessvärre inte överraska mig om de satsar på det senare.

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 559



Grattis Fredrik, detta kan inte bli annat än bra, monopol och diktaturer brukar fungera "sådär", faktiskt har det ju redan hänt en del inom SBF som antagligen aldrig hade hänt om inte SMA hade funnits, t.ex enkla tävlingsformer. Som jag ser det finns det ingen annan utväg för Schildt än att avgå, han har slösat bort alldeles för mycket av medlemmarnas pengar i detta spektaklet.
In med en ny styrelse i SBF som kan hantera detta och som har kontakt med gräsrotsmedlemmarna.

Sen gör det mig förbannad när en ideell förening beklagar sig att de får konkurrens från ett företag, en ideell förening har ju gratis arbetskraft och ofta bidrag medan ett företag ska betala löner och skatt.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 73, 74, 75 ... 86, 87, 88   >>
27 besök senaste veckan (413496 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande