Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
135 besök idag (529709 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 79, 80, 81  Nästa>>
   
Benny Steen
Umeå





Här sen Feb 2004
Inlägg: 1628
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Nov 2012 09:57     Citera

Tips, när ni skall få bort porslinet ur tändstiftet:

Bryt först av det synliga porslinet på ovansidan, sedan slipa ner 1-2mm av stålkanten som håller det på plats. Sedan går det bra att slå ur det från undersidan av stiftet. (annars går det inte alls...)

Jag svetsade dit en förlängning med ett stålrör då Alfa motorerna har djupa tändstiftshåll.

/B


_________________
Alfa 1600 GTj, Alfa 75 TST E85,Porsche 996,Peugeot 205MI16,Maranello RotaxMax, BMW 528i Toyota Celica GT four
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Benny Steen
Umeå





Här sen Feb 2004
Inlägg: 1628
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Nov 2012 14:07     Citera



Fick MS1 3.0 byggsatsen + kablaget idag :-) (köpte ett extra 2.2 kablage till palles turbo projekt.)



/b


_________________
Alfa 1600 GTj, Alfa 75 TST E85,Porsche 996,Peugeot 205MI16,Maranello RotaxMax, BMW 528i Toyota Celica GT four
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Benny Steen
Umeå





Här sen Feb 2004
Inlägg: 1628
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Dec 2012 20:56     Citera



Har svetsat ihop en motorbänk för att enkelt kunna provaköra givare, loggsystem osv. tänkbar framtida utveckling vore en vattenbroms så man kan mäta effekten på motorn. motorn som sitter i är en 8v TS från Alfa 164 -94.

Snickrar också på ett datainsamlingssystem baserat på en Arduino uno (http://www.arduino.cc) extremt prisvärt och smidigt att utgå ifrån.

Kommer mera om det framöver.

dags att packa hjälmen, imorgon skall vi till Jörn och köra knuffarkuppen :-)


/b


_________________
Alfa 1600 GTj, Alfa 75 TST E85,Porsche 996,Peugeot 205MI16,Maranello RotaxMax, BMW 528i Toyota Celica GT four
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Benny Steen
Umeå





Här sen Feb 2004
Inlägg: 1628
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Dec 2012 19:52     Citera





Har satt ihop en labbvariant av varvtalsavläsning. datafläkten får simulera en motor som snurrar.
Limmade dit två små magneter och ett hallelement från Elfa som jag hade liggande.

Fläktens varvtal sätts med PWM styrning via ett litet windowsprogram hemmasnickrat i visual basic .
Varvtalet avläses och regleras med inbyggda PID rutiner i Arduino.

Sedan är tanken att kunna tvinga fläkten till ett visst varvtal oberoende av belastning....
Någon som kan räkna ut vad jag försöker åstakomma ?


/B


_________________
Alfa 1600 GTj, Alfa 75 TST E85,Porsche 996,Peugeot 205MI16,Maranello RotaxMax, BMW 528i Toyota Celica GT four
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Ellac
Furulund





Här sen Jun 2005
Inlägg: 777
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Dec 2012 21:20     Re: Citera

Benny Steen skrev:


Har svetsat ihop en motorbänk för att enkelt kunna provaköra givare, loggsystem osv. tänkbar framtida utveckling vore en vattenbroms så man kan mäta effekten på motorn. motorn som sitter i är en 8v TS från Alfa 164 -94.

Snickrar också på ett datainsamlingssystem baserat på en Arduino uno (http://www.arduino.cc) extremt prisvärt och smidigt att utgå ifrån.

Kommer mera om det framöver.

dags att packa hjälmen, imorgon skall vi till Jörn och köra knuffarkuppen :-)


/b


Hej Benny

På 164 motorn, sitter det vevaxelremhjul för multiribb-rem på den eller är det gammaldags v-rem till generator och vattenpump? Har du någon bild på det?

Calle


_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny Steen
Umeå





Här sen Feb 2004
Inlägg: 1628
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Dec 2012 21:36     Citera



multirem. Men gamla remskivan från 75ts passar rakt av.

Vad hade du tänkt göra ? jag har provat det mesta på 75ts motorerna och har i princip en av varje modell i garaget ...

/b


_________________
Alfa 1600 GTj, Alfa 75 TST E85,Porsche 996,Peugeot 205MI16,Maranello RotaxMax, BMW 528i Toyota Celica GT four
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Ellac
Furulund





Här sen Jun 2005
Inlägg: 777
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Dec 2012 22:05     Re: Citera

Benny Steen skrev:


multirem. Men gamla remskivan från 75ts passar rakt av.

Vad hade du tänkt göra ? jag har provat det mesta på 75ts motorerna och har i princip en av varje modell i garaget ...

/b


Tack! Behöver ett remhjul med multiribb för att driva en
Eaton M45 . Det ultimata vore ett remhjul med både multiribb och 1 v-spår.

Finns det?

Calle


_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
pastaracing
Eskilstuna





Här sen Aug 2009
Inlägg: 620
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Dec 2012 22:45     Re: Citera

Ellac skrev:
Benny Steen skrev:
bild
multirem. Men gamla remskivan från 75ts passar rakt av.

Vad hade du tänkt göra ? jag har provat det mesta på 75ts motorerna och har i princip en av varje modell i garaget ...

/b


Tack! Behöver ett remhjul med multiribb för att driva en
Eaton M45 . Det ultimata vore ett remhjul med både multiribb och 1 v-spår.

Finns det?

Calle


Hm, jag skulle kunna vara spekulant på en sån remskiva och remhjulet till vattenpumpen om du har något över. Siktar också på extra drivning till kompressor samt att jag vill ha en liten japs-generator som har multiribb.
Ser ut att var ganska smidiga hjul jämfört med 75TS.

Ang fläkttestet, ska det bli vattenpump/servo elstyrning kanske??


_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny Steen
Umeå





Här sen Feb 2004
Inlägg: 1628
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Dec 2012 08:52     Citera

Är det 116 bilar med 75 ts vi pratar om ?

finns lite olika lösningar:
-svarva V spår i ribbad remskiva.
-sticka av och svetsa ihop två olika remskivor.
-byta generator eller remskivan på generatorn + vattenpump.

Beror lite på plats och annat vilken lösning som är lämpligt och vilken motor ni utgår ifrån. Vattenpumpen och generatorn kan sitta lite olika beroende vilken donatorbil motorn kommer ifrån.

Blir flera kompressor alfor framöver alltså, trevligt :-)

/b


_________________
Alfa 1600 GTj, Alfa 75 TST E85,Porsche 996,Peugeot 205MI16,Maranello RotaxMax, BMW 528i Toyota Celica GT four
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pastaracing
Eskilstuna





Här sen Aug 2009
Inlägg: 620
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Dec 2012 09:13     Citera

Jag har Bertone(105) med vanlig 75TS-motor.
Traditionell Boschgenerator och V-rem till vattenpump och generator.
Remhjulet på veven har ju två V-spår, en till vattenpump/generator och en till servo.

Tänkte om man skulle byta ut remhjulet på veven och vattenpump till liknande på bilden.
Därefter byta generator till multiribb. Vet att det är annorlunda vattenpump på 164TS(super på bild ??)

När det är gjort skulle man kunna slinka in en kompressor under insuget och få en bra drivning(jo, fördelaren sitter där men jag överger den mot nyare fördelarlöst sprut)

Frågan är om tandhjulet har luckan på rätt ställe eller om man måste vrida det i förhållande till kilspåret i veven och om allt linjerar.

Alternativet svarva svetsa är inte så tilltalande som att bara montera på andra grejer.


_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ellac
Furulund





Här sen Jun 2005
Inlägg: 777
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Dec 2012 09:17     Citera

Jag har provat att svetsa i orginal'75TS hjulet och det går inget vidare...


_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny Steen
Umeå





Här sen Feb 2004
Inlägg: 1628
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Dec 2012 10:30     Re: Citera

pastaracing skrev:
Jag har Bertone(105) med vanlig 75TS-motor.
Traditionell Boschgenerator och V-rem till vattenpump och generator.
Remhjulet på veven har ju två V-spår, en till vattenpump/generator och en till servo.

Tänkte om man skulle byta ut remhjulet på veven och vattenpump till liknande på bilden.
Därefter byta generator till multiribb. Vet att det är annorlunda vattenpump på 164TS(super på bild ??)

När det är gjort skulle man kunna slinka in en kompressor under insuget och få en bra drivning(jo, fördelaren sitter där men jag överger den mot nyare fördelarlöst sprut)

Frågan är om tandhjulet har luckan på rätt ställe eller om man måste vrida det i förhållande till kilspåret i veven och om allt linjerar.

Alternativet svarva svetsa är inte så tilltalande som att bara montera på andra grejer.


remskivan och även kuggkransen passar fram och tillbaka på vevaxeln. Den sitter även på samma vinkel så VR givaren funkar likadant.

Däremot har multirem och v-rem skivorna olika offset, den tar i underkant på bröstkåpan/tråget. se bild nedan:





Så man får svarva om man skall sätta multiremskiva på en 75 ts motor.
(V-remskivan från 75ts -> 164TS funkar däremot)

lite bilder på olika orginalvarianter:
Orginal 75TS motor.


164 TS "MK1" (oljefilter sitter "som vanligt"), vattenpumpen sitter på sidan


164 TS "MK2" (från -94) oljefilter sitter på snedden och tar i motorfästet om man skall sätta den i en 75:a. bröstkåpan måste bytas. (eller oljefilter flyttare) vattenpump också på sidan. Dessutom sitter termostaten på motors baksida.


_________________
Alfa 1600 GTj, Alfa 75 TST E85,Porsche 996,Peugeot 205MI16,Maranello RotaxMax, BMW 528i Toyota Celica GT four
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
MaZ
Göteborg





Här sen Nov 2002
Inlägg: 16101
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Dec 2012 11:37     Re: Citera

pastaracing skrev:
Jag har Bertone(105) med vanlig 75TS-motor.
Traditionell Boschgenerator och V-rem till vattenpump och generator.
Remhjulet på veven har ju två V-spår, en till vattenpump/generator och en till servo.



Orginal 75 TS har tre spår, en för generator/vattenpump, en för servo och en för AC-kompressor...


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
pastaracing
Eskilstuna





Här sen Aug 2009
Inlägg: 620
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Dec 2012 17:21     Re: Citera

MaZ skrev:
Orginal 75 TS har tre spår, en för generator/vattenpump, en för servo och en för AC-kompressor...
Uppsi, stämmer nog som du säger.

Det ser faktiskt ut som om Gen1 164TS finns med båda multiribb och väldigt tidiga bilar med kilrem innerst till generator och multiribb till servo och vattenpump.
Frågan är bara om såna finns i Sverige(-10.1988) enligt Mekonomen.

Är det mycket krock mellan bröstkåpa/remhjul eller går det att kapa lite i motorn??

Fick vi någon ledtråd på motorstyrningen?? Är det vattenpump eller servo du ska driva??


_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny Steen
Umeå





Här sen Feb 2004
Inlägg: 1628
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Dec 2012 20:52     Re: Citera

pastaracing skrev:
MaZ skrev:
Orginal 75 TS har tre spår, en för generator/vattenpump, en för servo och en för AC-kompressor...
Uppsi, stämmer nog som du säger.
Är det mycket krock mellan bröstkåpa/remhjul eller går det att kapa lite i motorn??


behövs nog 15mm , det går inte att ta på motorn, men svarva remskivan går ju, lite grann.

>Fick vi någon ledtråd på motorstyrningen?? Är det vattenpump eller servo du ska driva??

Vattenpump ja, men inte på motorn...



/b


_________________
Alfa 1600 GTj, Alfa 75 TST E85,Porsche 996,Peugeot 205MI16,Maranello RotaxMax, BMW 528i Toyota Celica GT four
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Guson
Uppsala





Här sen Sep 2003
Inlägg: 1109
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Dec 2012 21:06     Citera

Bromsbänksstyrning. Eller kanske motorstyrning vid bromsning.

Guson


_________________
Tomas Gunnarsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
pastaracing
Eskilstuna





Här sen Aug 2009
Inlägg: 620
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Dec 2012 17:31     Re: Citera

Benny Steen skrev:
Vattenpump ja, men inte på motorn...



/b


Helt rätt ände att börja i när man ska trimma/tuna/mappa sin motor.

Håller på med provbänkar i jobbet ibland men då är det elmotorer som bromsar och det blir väldigt stort och dyrt för hobbynivå.

Det där tror jag kan bli superbra.


_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
jol
Luleå





Här sen Apr 2005
Inlägg: 403
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Dec 2012 10:35     Re: Citera

[quote="pastaracing"

Frågan är om tandhjulet har luckan på rätt ställe eller om man måste vrida det i förhållande till kilspåret i veven och om allt linjerar..[/quote]

Har du eftermarknads motorstyr är det bara att knappa in var gluggen hamnar i förhållande till givaren.

Jag har själv ett vilande alfa kompressorprojekt med en m45, min industrimek har fått mycket fika av mig. Har beställt ett 164 servo-remhjul svetsat utanpå remhjulet med kilspår för generator och vpump.

Se tråd och "bilder på allt" länken i signaturen där.
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=23948


_________________
Peter Strandberg
Alfa Kombi
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny Steen
Umeå





Här sen Feb 2004
Inlägg: 1628
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Dec 2012 18:56     Citera

Jag har gjort en eftermiddag i garaget och hittade grejor på vinden jag behövde. hittade grejor från -99 när jag TS konverterade min bertonecupé. (Oljepumpen framförallt )

Tänkte redogöra och dokumentera för mig själv vad som behövs bytas för att använda en 164/155 TS motor i en 116 bil.


Ljust, varmt, bra musik, stol och en kopp kaffe underlättar.


Från 75ts/Alfetta behövs
Oljetråg


Om man INTE kan ha sidomonterad vattenpump (tex pga en turbo sitter där) behövs även nedan från
75ts

Bröstkåpa
oljepump
mellandrivningen av kamkeda + oljepumpsdrev.


bröstkåpa, kamkedja, oljepump bortaget.


motsvarande delar från 75ts taget från "bra och ha högen)


orginal 164 bröstkåpa + mellandrivningen.


164 oljepump är en integrerad paket.


kamdrev + oljepumps drivning monterar på 164 motor.


bröstkåpa monterad.


Bultarna i bakkant av motorn tar i oljetråget och behöver slipas ner ca 5mm, skydda motorn innamäte med kartong och tejp och kör med tex vinkelslip.


75ts oljepump monterad på 164 block


Oljetråg monterat.


Pinnpultar i hålet märkta med tuschpilar behöver vara längre, tag motsvarande från gammal alfetta eller ts block.


Hade man haft en elektrisk vattenpump skulle man kunna slippa byta allt utom tråget. Alternativ om man har plats för orginalvattenpumpsplacering.

Jag insåg också att det inte finns någon kamsensor på fördelarlösa 164 / 155 TS motorerna, vilket betyder att motorn orginal använder wasted-spark tändning.

/B


_________________
Alfa 1600 GTj, Alfa 75 TST E85,Porsche 996,Peugeot 205MI16,Maranello RotaxMax, BMW 528i Toyota Celica GT four
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Benny Steen
Umeå





Här sen Feb 2004
Inlägg: 1628
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Dec 2012 17:41     Citera

Nu är tråget på plats allting och ihopskruvat med flänspackning. Dags att gå vidare med insuget och hur kylningen skall ordnas.

Insuget går att vända upp&ner och få spjället i motors framkant.


Orginal


upp&ner.


Termostaten sitter dumt till baktill på motorn. Även om den nog ryms, känns det besvärligt och svårmekat. Vill nog flytta fram den.


Tar man bort temostaten är det en plan yta som man skulle kunna skruva fast en platta med röransluting på.

Jag får fundera lite på hur jag skall dra om kylslangar och var sätta temostaten så kylningen blir korrekt.
tror dock jag först skall montera motorn i motorbönken, starta den och fortsätta ombygget där.


_________________
Alfa 1600 GTj, Alfa 75 TST E85,Porsche 996,Peugeot 205MI16,Maranello RotaxMax, BMW 528i Toyota Celica GT four
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Benny Steen
Umeå





Här sen Feb 2004
Inlägg: 1628
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Dec 2012 18:01     Citera


Hittade en tråd med samma bekymmer på. Här har dom gått ett steg längre och dra vatten även från pluggarna på toppens ovansida. Är nog överkurs för mig.

http://www.alfabb.com/bb/forums/engine-conversions/44555-155-75-ts-heads-2.html
Att dra ett rör framåt under insuget fram till pumpen borde funka.

Det finns en bra bild på vattens flödesriktning till 75'an.


Någon som sitter på motsvarande för TS mk2 (164/155 1994 och senare ) motorerna ?

Edit, hittade en :-)




/B


_________________
Alfa 1600 GTj, Alfa 75 TST E85,Porsche 996,Peugeot 205MI16,Maranello RotaxMax, BMW 528i Toyota Celica GT four
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
135 besök idag (529709 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 79, 80, 81  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.157 sec)
Webbrowser render:
sec