Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
bygga om Honda accord type-s till en Track day bil
2 besök senaste veckan (4885 totalt)
Gregga
Åtvidaberg
Här sen Mar 2010
Inlägg: 51


Trådstartare
Tjenare!
Är helt ny när det gäller bankörning och behöver lite tipps och tricks när det gäller standard delar som man bör byta ut förutom coils, krängare, kamberkitt och bromsar. Planen med bilen är att ha en gatbil som man kan ta till banträffarna och ner till ringen men ändå åka till jobbet med alltså ingen fullblods racer.

Det som ligger hemma i garaget hittills är Buddyclub N+ coilovers och lite motortrim.

Det jag planerat att köpa är styvare krängningshammare bak, kamberkitt samt R-däck. Räcker detta för en nybörjar bil?

Tackar på förhand!
Mvh

_________________
Greger larsson
Nissan Skyline R33 GT-S
Honda accord type-s
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Räcker och räcker?

Allt går att köra bana med!

Jag skulle rekommendera att sätta på lite värre bromsbelägg samt byta bromsvätska.
Prata med Per Stacke på Pean Sweden. Han brukar ha riktigt bra koll på bromsar thumbs up

Efter det är det bara köra så mycket som möjligt.



_________________
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



+1 på att köra. Prova bilen på bana först, bygg sedan om det som visar sig vara svagaste länken.

Motortrim kommer sist sist sist på uppdateringslistan. Väghållning och bromsar kommer göra långt större skillnad på varvtiderna och framför allt på hur kul bilen är att köra på bana.

Glöm inte att lägga undan pengar för hjälm och övrig personlig utrustning.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Gregga
Åtvidaberg
Här sen Mar 2010
Inlägg: 51


Trådstartare
Bilen har en tendens att släppa i baken när man kör snabbt in i en kurva och därför så kommer jag byta till grövre krängningshammare bak samt coils för bättre väghållning överlag. Belägg har jag bytt och bromsvätskan skall bytas nu i vinter:)
Kommer bli handskar skor och en hjälm som personligt skydd till en början:)
Blir nog även sparco sprint v stolar samt 4p bälten då jag har detta kvar från gamla bilen.
Hur mycket hjälper en vinge ifall nu krängningshammare inte kommer räcka? Är det något man kanske skall köpa? (Nackdelen är att det är så fult)

_________________
Greger larsson
Nissan Skyline R33 GT-S
Honda accord type-s
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Om du byter till en grövre krängningshämmare bak, så kommer bilen sladda mer.
Vinge tror jag inte gör så mycket. Det finns så mycket annat att titta på först, IMHO.

Vill du öka det relativa greppet bak, så ska du styva upp fram.

_________________
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060



Ett bra tips är att göra en hjulinställning om du har isär hjulupphäningen, helst med en någorlunda vettig inställning för bankörning, det kommer göra stor skillnad ! I synnerhet om du har rdäck eller liknande. Som Niklas säger så glöm inte bort att köra, det är överlägset bästa sättet att bli bra på bankörning:) Oavsett vad man har för bil..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Riktiga belägg och rdäck så är du hemma
Stålomspunna bromsslangar är trevligt för känslan i pedalen också.

Men som det skrivs ovan, kööööör
Antar att man får se hondan på 5100's körningar sen?

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Nerma skrev:
Bilen har en tendens att släppa i baken när man kör snabbt in i en kurva och därför så kommer jag byta till grövre krängningshammare bak samt coils för bättre väghållning överlag. Belägg har jag bytt och bromsvätskan skall bytas nu i vinter:)
Kommer bli handskar skor och en hjälm som personligt skydd till en början:)
Blir nog även sparco sprint v stolar samt 4p bälten då jag har detta kvar från gamla bilen.
Hur mycket hjälper en vinge ifall nu krängningshammare inte kommer räcka? Är det något man kanske skall köpa? (Nackdelen är att det är så fult)


Du har framhjulsdrift och hyfsat med motor. Om det inte kasar så det går på tvären är det bara att hålla stumt.

Om det nu inte är så att det släpper för att du skyfflar fram vikten med ett gasuppsläpp.

Förmodligen kör du inte likadant på väg som man gör på bana.

_________________
Anders Hansson
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
bygga om Honda accord type-s till en Track day bil
2 besök senaste veckan (4885 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande