Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Skärpta regler för tillåtna fordon på ringen
1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (38853 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Någon som läst deras reglemente daterat dec 2012? på pappret låter det illa för en hel del av oss. ett kort urklipp

Trucks and vehicles with the following specifications and/or sys- tems: full bucket seats (driver and passenger), upgraded or not standard removable steering wheels, HANS (head and neck support) and unpadded cages and other components that can endanger the driver or road safety shall also not be allowed to drive on the race track.

Reglerna i sin helhet finns här: http://www.nuerburgring.de/fileadmin/Touristenfahrten/Driving-Regulati . . . .


Vad tror vi om detta?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Det skulle alltså vara ok med skalstolar i min eftersom det är original, men inte i din eftersom det är eftermonterat. Det är okej med hjälm men inte HANS? Ratten kan jag kanske begripa om den inte är tuv'ad.
Tysk logik?
Eller vill man bara ha en ursäkt för busförarna?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
964RS skrev:
Det skulle alltså vara ok med skalstolar i min eftersom det är original, men inte i din eftersom det är eftermonterat. Det är okej med hjälm men inte HANS? Ratten kan jag kanske begripa om den inte är tuv'ad.
Tysk logik?
Eller vill man bara ha en ursäkt för busförarna?


Även burar verkar vara tabu..

Jag lever i tron att dom accepterar våra bilar så länge det inte flippar ut och så länge man sköter sig. Framtiden får väl utvisa detta. Det känns ju tveksamt att bygga tillbaka bilen för att få framföra den på schleifen.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Johan Sjöström skrev:
964RS skrev:
Det skulle alltså vara ok med skalstolar i min eftersom det är original, men inte i din eftersom det är eftermonterat. Det är okej med hjälm men inte HANS? Ratten kan jag kanske begripa om den inte är tuv'ad.
Tysk logik?
Eller vill man bara ha en ursäkt för busförarna?


Även burar verkar vara tabu..

Jag lever i tron att dom accepterar våra bilar så länge det inte flippar ut och så länge man sköter sig. Framtiden får väl utvisa detta. Det känns ju tveksamt att bygga tillbaka bilen för att få framföra den på schleifen.


känns som dom egentligen vill ha bort dom här rena ringen byggena som köper årskort och ligger där hela året och kör 100tals varv med extremt snabba bilar och förare med full säkerhet ... om man nu inte har en fabriksbyggds gatreggad GT3RS med allt färdigt.....

jag förstår ju tanken... det är ju bättre med fler kunder som känner att dom får plats i långsammare bilar som köper 10 varv åt gången och betalar mer för det.... fast det är ju trist för er ringen-fans om det nu är så....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Johan Sjöström skrev:
964RS skrev:
Det skulle alltså vara ok med skalstolar i min eftersom det är original, men inte i din eftersom det är eftermonterat. Det är okej med hjälm men inte HANS? Ratten kan jag kanske begripa om den inte är tuv'ad.
Tysk logik?
Eller vill man bara ha en ursäkt för busförarna?


Även burar verkar vara tabu..

Jag lever i tron att dom accepterar våra bilar så länge det inte flippar ut och så länge man sköter sig. Framtiden får väl utvisa detta. Det känns ju tveksamt att bygga tillbaka bilen för att få framföra den på schleifen.


känns som dom egentligen vill ha bort dom här rena ringen byggena som köper årskort och ligger där hela året och kör 100tals varv med extremt snabba bilar och förare med full säkerhet ... om man nu inte har en fabriksbyggds gatreggad GT3RS med allt färdigt.....

jag förstår ju tanken... det är ju bättre med fler kunder som känner att dom får plats i långsammare bilar som köper 10 varv åt gången och betalar mer för det.... fast det är ju trist för er ringen-fans om det nu är så....


Jo så är det ju, det är dock för tidigt att säga något än, frågan är var dom lägger ribban. Det måste inte vara rent skit om man fasar ut dom allra värsta och kanske hänvisar dom till trackdays osv.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



964RS skrev:
Det skulle alltså vara ok med skalstolar i min eftersom det är original, men inte i din eftersom det är eftermonterat.


Anders, frigör dig från tanken att det spelar någon som helst roll huruvida något är original eller eftermonterat. Nürburgring GmbH har juridisk rätt att sätta upp vilka regler som helst, vill de förbjuda röda 964 RS-bilar ägda av personer som heter Anders så kan de göra det.

De nya reglerna gäller öronstolar, inte skalstolar generellt. Recaro SPG är alltså ok, Recaro ProRacer inte ok.

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Då förstår jag tanken.... dom vill ha bort allt som gör att förarna inte kan se även åt sidan... plus ta bort lösa rattar och burar utan skyddsstoppning......

känns ju rätt överkomligt om det är så för alla...... utom möjligen Schroth och Stand21 som inte får gehör av banan att HANS system är bra för säkerheten utan tvärtom dissar den.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Christian Eick skrev:
964RS skrev:
Det skulle alltså vara ok med skalstolar i min eftersom det är original, men inte i din eftersom det är eftermonterat.


Anders, frigör dig från tanken att det spelar någon som helst roll huruvida något är original eller eftermonterat. Nürburgring GmbH har juridisk rätt att sätta upp vilka regler som helst, vill de förbjuda röda 964 RS-bilar ägda av personer som heter Anders så kan de göra det.

De nya reglerna gäller öronstolar, inte skalstolar generellt. Recaro SPG är alltså ok, Recaro ProRacer inte ok.


Aha! Makes sense!

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Dr. Eick,

Jag frågar dig eftersom du har en unik insyn.
Tror du detta blir en "se mellan fingrarna-regel" för att kunna fälla buskiga byggen eller bli det en "hård reglerung"?

Som jag läser det så får jag skruva bort mitt snap-off fäste till ratten, padda min bur, byta ut öronlappsfåtöljen och inte ta på mig HANS så får jag fortsätta åka med min "extrema" svennebil...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
jag gissar på det förstnämnda, men din kanske lockar till sig ögon mer än andra

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Angående ratten så kan det väl vara så att dom vill att bilar med airbag ska ha kvar airbagen och för att slippa diskussioner så sätter man en regel som gäller alla bilar?
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



BTG skrev:
Dr. Eick,
Tror du detta blir en "se mellan fingrarna-regel"?

Nej, arbetsgruppen för säkerhet har diskuterat detta länge nu och det är i alla fall uttryckligen sagt att de regler som tas fram ska följas konsekvent. Du kan alltså köra med öronstol på chans tills du blir kontrollerad, därefter är det åtgärd som gäller för att du ska bli utsläppt igen.

BTG skrev:
Som jag läser det så får jag skruva bort mitt snap-off fäste till ratten, padda min bur, byta ut öronlappsfåtöljen och inte ta på mig HANS så får jag fortsätta åka med min "extrema" svennebil...

Precis så!

Utöver detta diskuteras att begränsa maxhöjden på dörrkryss av bärgningsskäl vid olycka, här finns det dock ingen konsensus hur det ska definieras/handhavas. Än...

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Tack!

Vet du varför man gör dessa ändringar? Är det för att bli av med min typ av förare/bilar? Typ, smygtränande VLN-förare med snabba snudd-på-race-bil?

Eller är det för att man anser att det finns risker med specifikt öronlappsstolar, opaddade burar, modifierade rattar och att folk åker med HANS-skydd?

Om det är det förstnämnda så tänker jag att man skulle gå längre/tydligare med typ: Inga burar, (om de inte är original vilket väl bara Påsse och BMWs GTS har?) inga r-däck, inga hjälmar etc. För nu blir det ju någon slags halvmesyr. Med några säkerhetsförsämringar och några ombyggnationer så kan jag fortsätta åka med min bil.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Öronlappsfåtölj bara för att sikten blir bättre, HANS för att du SKA kunna vrida på huvudet och kolla åt sidorna. Paddade burar för att undvika att när folk kör utan hjälm/bälte/overall/skydd att de inte skadar sig på inredningen, löstagbar ratt förmodligen för att ett antal olyckor inträffat pga lossnad ratt.

De har nog ganska bra koll på alla olyckor/skador som sker på turistkörningen

Bara min allmänna reflektion över reglerna som de har beskrivits

Men som ett tips till de som kan påverka, föreslå en och annan tidpunkt på dygnet/veckan för "advanced touristdriving", typ bandag med halvracebilar

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



BTG skrev:
Tack!
Vet du varför man gör dessa ändringar?


Nej, jag vet inte exakt anledning till varför just dessa förändringar kommer just nu. Turistkörningen har dock diskuterats ingående de senaste åren och alla är överens om att något måste göras men alla är oense om vad.

Generellt är det naturligtvis så att "sådana som du" egentligen inte har på turistkörningen att göra. Turistkörningen är lika gammal som Ringen själv och ursprungligen var avsikten att allmänheten skulle få möjlighet att prova att köra denna fantastiska asfaltslinga, men under förutsättningarna som gäller på allmän väg.

Dagens situation ser delvis väldigt annorlunda ut. Det förekommer många tokmodifierade alt. renodlade racebilar som aldrig skulle tillåtas framföras på allmän väg om de kom till besiktningen i det skick de framförs på Ringen. Därtill befolkas de av förare med inställningen att Ringen ÄR en racerbana och att därmed tidtagning är obligatoriskt. Jämförelsemöjligheter via videos, loggfiler, simulatorer osv finns i stora mängder. Långsammare fordon, t.ex. de turister som körmöjligheten ursprungligen skapades för, är irriterande dumskallar som inte har vett att flytta på sig och därmed bara förstör njutningen, och varvtiden förstås. Allt detta till dumpingpris och ofta med försäkringsskydd. Ur det perspektivet är det klart att det blivit populärt att åka på Ringen, mycket billigare än alla former av tävling.

Om denna utveckling är rätt eller fel ligger i betraktarens ögon, men det kan konstateras att det har lett till fler olyckor. Det är ju inte den semestrande familjen som kör ett turistvarv som bankar hårt in i räcket efter Schwedenkreuz och får banan avstängd i 3 timmar. Det är alla dessa gudomligt begåvade rattvirtuoser som har full koll på läget i sina "professionellt" modiferade Clubsportracers som faktiskt står för merparten av olyckorna; antingen för att de överskattar sin egen förmåga, underskattar banans svårighetsgrad eller inte orkar vänta på att bli omsläppta av de där förbenade motorcyklisterna.

Ur det perspektivet och med tanke på att turistkörningens överlevnad ligger i mångas intresse tror jag att de ansvariga försöker ta beslut som leder till någon form av ökad säkerhet. Som tidigare konstaterats, det behöver inte nödvändigtvis vara fel om det samtidigt finns körtillfällen för de som vill komma så nära race som möjligt, dvs trackdays.

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Så sant så sant Christian, bra inlägg thumbs up

Känns som man gjorde rätt i att sälja urisen då, R:en med std skalstolar borde glida igenom bommarna fint.
Inget nytt om ombyggnad/ändring av utsläppet Men dom tar det kanske lungt med byggandet nu förtiden

GOD JUL ALLA och hoppas vi ses där

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Dubbel post

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Narin skrev:
Christian, bra inlägg thumbs up

+1

Jag körde där första gången -98 och det går inte alls att jämföra med hur det varit den senaste åren...


EDIT 1: Ett sätt (utöver trackdys) att differentiera just Touristenfahrten vore ju att hålla uppkörningar som besökaren får bekosta. En kontrollant åker med och ser att föraren komfortabelt och säkert kan åka under tex 9.30. Den som sedan klarat en sådan uppkörning kan få köra TF dagar då sub 9.30 är krav.


EDIT 2: Jag har visserligen ingen annan källa än vad jag själv sett på plats (och vad man kan se i den uppsjö av filmer som finns på youtube om krascher). Men jag måste säga att dedikerade ban-bilar verkar vara helt klart underrepresenterade i gruppen som kraschar...
Det är snarare spoiler- och motortrimmade Hot Hathces samt standard M3:or och GT3:or som skrotar. Den första gruppen körs av playstation-generationer och senare köpta av personer med tjock plånbok som kanske skulle börjat köra bana med något mer lättkört.

Just my

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Tack Dr Eick för att du lyser upp vägen för oss alla thumbs up

Att stoppa om bågen är lagt till på todolistan i vinter, ratten sitter ju fast ordentligt o utan snap-off så den får nog sitta kvar.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



BTG skrev:
Narin skrev:
Christian, bra inlägg thumbs up

+1

Jag körde där första gången -98 och det går inte alls att jämföra med hur det varit den senaste åren...


EDIT 1: Ett sätt (utöver trackdys) att differentiera just Touristenfahrten vore ju att hålla uppkörningar som besökaren får bekosta. En kontrollant åker med och ser att föraren komfortabelt och säkert kan åka under tex 9.30. Den som sedan klarat en sådan uppkörning kan få köra TF dagar då sub 9.30 är krav.


EDIT 2: Jag har visserligen ingen annan källa än vad jag själv sett på plats (och vad man kan se i den uppsjö av filmer som finns på youtube om krascher). Men jag måste säga att dedikerade ban-bilar verkar vara helt klart underrepresenterade i gruppen som kraschar...
Det är snarare spoiler- och motortrimmade Hot Hathces samt standard M3:or och GT3:or som skrotar. Den första gruppen körs av playstation-generationer och senare köpta av personer med tjock plånbok som kanske skulle börjat köra bana med något mer lättkört.

Just my


Just BTG tid borde ju vara precis det man INTE vill använda som urval då man lätt kan köra sub 9:30 i en turbotrimmad vadsomhelst med lite självförtroende bakom ratten men utan nån som helst koll på nåt viktigt...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Dale spaltar upp det lite som Dr Eick gjort till oss, MEN jag misstänker att det än så länge bara är spekulationer? Stämmer detta så blir det såklart lite jobb för en del med bilarna men för en del är det relativt lugnt.


http://www.bridgetogantry.com/2/index.php/home/touristenfahrten/481-ro . . . .

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Nürburgring
Skärpta regler för tillåtna fordon på ringen
1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (38853 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande