Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 914 2.0 -74 - Såld.
<<   1, 2, 3, 4 ... 28, 29, 30   >>
17 besök senaste veckan (240483 totalt)
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Helt rätt Mats. 964or finns det hur många som helst, du kan alltid köpa en till om du vill göra återfall. Fräscha 914 är det däremot ont om och det är ju kul att få meka lite.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
flopp
Anderslöv
Här sen Aug 2005
Inlägg: 89



Mats Karlsson skrev:
"man kan inte ha samma bil hela livet". (en vis man här på rejsa sa detta nångång för längesedan)


Detta måste ju ha varit Fredrik Å, han lever verkligen som han lär! thumbs up

Lycka till!

_________________
Mikael Sköldeborn
Porsche 951
Porsche 996 C2 X51
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



flopp skrev:
Mats Karlsson skrev:
"man kan inte ha samma bil hela livet". (en vis man här på rejsa sa detta nångång för längesedan)


Detta måste ju ha varit Fredrik Å, han lever verkligen som han lär! thumbs up

Lycka till!


Mäkinen?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Sörpan skrev:
flopp skrev:
Mats Karlsson skrev:
"man kan inte ha samma bil hela livet". (en vis man här på rejsa sa detta nångång för längesedan)


Detta måste ju ha varit Fredrik Å, han lever verkligen som han lär! thumbs up

Lycka till!


Mäkinen?


Japp
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Mats Karlsson skrev:
Sörpan skrev:
flopp skrev:
Mats Karlsson skrev:
"man kan inte ha samma bil hela livet". (en vis man här på rejsa sa detta nångång för längesedan)


Detta måste ju ha varit Fredrik Å, han lever verkligen som han lär! thumbs up

Lycka till!


Mäkinen?


Japp

Hur ska man kunna veta att man köpt "världens bästa bil" om man inte provat alla andra...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



Härlig bil! Grattis.

Kommer den från USA? Importerade du den själv?
Skall du göra motorn själv?


_________________
Jens Lanvin
Citera
tunis
Borlänge
Här sen Okt 2011
Inlägg: 32



stoppa i en impreza turbo motor och låda passar fint i en 914 samt att du får 5 växlad låda fins många som gör sånna byggen

väldigt fin bil med bra väghållnig i 914 thumbs up

_________________
Mathias Thunmarker
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
tunis skrev:
stoppa i en impreza turbo motor och låda passar fint i en 914 samt att du får 5 växlad låda fins många som gör sånna byggen

väldigt fin bil med bra väghållnig i 914 thumbs up


Kan stoppa i en smallblock V8 också..
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324



Mats Karlsson skrev:

Kan stoppa i en smallblock V8 också..


thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up
Det är det enda rätta. Lätt att få mycket effekt för lite pengar, sedan är ju ljudet det näst coolaste efter boxersexa

_________________
Jocke Rydell
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Jag röstar på Subaru-motor (Impreza). Bibehållen låg tyngdpunkt och drifsäkerhet som en vanlig bil. Och 300+hk kräver endast mindre investeringar. Sen att den låter som en Saab V4 vid glidkörning är bara en bonus.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Nja, motorbytesfantasier kan väl vara kul men jag kommer behålla orginalmotorn men försöka ta ur lite mer effekt.
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Och - gå nu inte över ån efter vatten.... De bästa T4 motorerna i världen byggs i skandinavien, inte i USA. Grejjerna är billiga där men det är här kunskapen finns. På tex The Samba forumet finns ju tusentals trådar men det är uteslutande norrmän och danskar och svenskar som ger vettig imput. Jänkarna säger mest att det inte går och att det blir dyrt.... Micke Svens - håller han på ännu? Han byggde ju grymma T4:or på 80-talet iaf, med över 100hk/ltr - jävligt fränt! JPM i Skåne bygger ju också både T1 och T4 och han verkar ju vass... Så... Hottad 914 motor, breddade plåtisar och allmänt rensad...

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Mats Karlsson skrev:
Nja, motorbytesfantasier kan väl vara kul men jag kommer behålla orginalmotorn men försöka ta ur lite mer effekt.


Ska du hålla i kosingen kan du ju sätta en liten turbo på. Då kanske du kan klara dig med en vanlig TD04 15t eller så och samma cylindrar och toppar och bara ha bättre stakar, oljekylning och ett vettigt sprut. Då borde 250hk gå att skak fram för 15-20k. Frågan kanske blir så om det går att få in en vettig IC nånstans utan att såga? Bara en idé.

Ska tillägga att jag alltid tyckt 914 är ball. Och de har gjort rätt på väldigt många sätt med mittmotor osv.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Måste säga att jag tycker det är en tråkig tendens att så många inlägg fokuserar på motorbyten här på forumet. Först ska man väl använda bilen som den är och se hur man trivs. Sen förbättrar man väghållningen tills man aldrig behöver släppa gasen och först då börjar man fundera på att byta bil... (eller motor...)...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Lennart Mäkinen skrev:
Måste säga att jag tycker det är en tråkig tendens att så många inlägg fokuserar på motorbyten här på forumet. Först ska man väl använda bilen som den är och se hur man trivs. Sen förbättrar man väghållningen tills man aldrig behöver släppa gasen och först då börjar man fundera på att byta bil... (eller motor...)...
thumbs up thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



Lennart Mäkinen skrev:
Måste säga att jag tycker det är en tråkig tendens att så många inlägg fokuserar på motorbyten här på forumet. Först ska man väl använda bilen som den är och se hur man trivs. Sen förbättrar man väghållningen tills man aldrig behöver släppa gasen och först då börjar man fundera på att byta bil... (eller motor...)...


är det för det du köpte calibran utan motor?

_________________
Philipp Klement
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Fuchs skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Måste säga att jag tycker det är en tråkig tendens att så många inlägg fokuserar på motorbyten här på forumet. Först ska man väl använda bilen som den är och se hur man trivs. Sen förbättrar man väghållningen tills man aldrig behöver släppa gasen och först då börjar man fundera på att byta bil... (eller motor...)...


är det för det du köpte calibran utan motor?
Ja, nu har jag tröttnat på den effekten och vill ha mer...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Herman
Mjölby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 50



FredrikÅ skrev:
Kul projekt! Och starkt att kunna bryta sig ur 964-maffian...

thumbs up

_________________
Fredrik Hermansson--

Porsche 968CS-93
VW typ 1-50
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Trevlig tråd och bil.
Bygger just nu återigen en TIV motor.
Denna gången med förgasare och 2413cc. 100l/hk och över är målet.
Dyrt?
Inte som Porsche men mycket pengar blir det.

Micke Svens är aktiv men mest Porsche.
JPM Johannes kan TIV ochså. Superduktig och pålitlig.
"Getbackontrack! i Danmark är nog det hetaste tipset just nu för en hyfsad motor om det ska vara Skandinavien.
Udo Becker om det ska vara med begränsning i Europa. Mycket duktig på TIV och pålitlig.

Kolla in Cal Look.no
http://www.cal-look.no/lounge/

Lycka till! Jag följer och kommer med glada tillrop.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Olleinsulander
Enköping
Här sen Okt 2006
Inlägg: 28



Frallan2 skrev:
Trevlig tråd och bil.
Bygger just nu återigen en TIV motor.
Denna gången med förgasare och 2413cc. 100l/hk och över är målet.


Jag saknar uppdateringar i den fina tråden!

_________________
Olle Insulander Alfetta 76, E3 3.0s, V4-75
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Jaaaaaa!

Måste bara berömma bilvaket! Skitballt!

Har drömt om en 914 länge och det var tanken på en 914 som fick in mig i banträsket (på den tiden var jag inte så märkesfrälst och långt gågna tankar på enSubaru-konvertering fanns, jag tvingades dock erkänna att jag inte har kompetens nog att få ihop något liknande).

Ska bli skitkul att få följa någon som ätnker åka bana med 914! Skoj!

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 914 2.0 -74 - Såld.
<<   1, 2, 3, 4 ... 28, 29, 30   >>
17 besök senaste veckan (240483 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande