Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 15552 besök totalt |
Re: Regler för banträffar/trackday med SMA
Precis och det är ju tanken med denna diskussion; att få upp detta på bordet så man inte sitter i fällan när saker går fel/illa. Händer inget så är det ju i regel inga problem. Så kan vi diskutera denna "how-to-do-it" och forma en mall som funkar för de flesta SMA trackdays (dvs ej tävling/träning inför tävling) så borde det kunna vara användbart för t.ex. olika märkesklubbar som vill testa på bana.
Hittade lite blanketter här, som jag tror är bolaget SMA anlitar i sin tur. http://www.arcona-forsak.se/index.ph _________________ Joacim Järkeborn |
||||||||
Re:
Detsamma fick jag höra när jag var ordförande för FMCS (Ford Motorsport Club Sweden) och startade en banträffskartell med ett gäng andra klubbar. Präktig, för petig, äh det spelar väl ingen roll osv osv.. Våra regler har alltiv varit rätt långa men väldigt sköna att ha i ryggen är man själv står som ansvarig vilket jag gjorde under många år. De flesta åren var dessutom innan SMA fanns så då körde vi faktiskt försäkringslöst i ett par år. (Ung och dum?) Skönt att det inte gick värre såhär i retrospeketiv. Det kunnde ju faktiskt gått jäkligt illa ekonomiskt för mig som arrangör om en rejäl olycka uppstått. Såhär i efterhand var det ändå väldigt skönt att vi är så hårda på våra regler, idag finns kartellen kvar med ett gäng bra klubbar och vi har haft det väldigt bra med våldigt få olyckstillbud genom alla tio åren. 2011 års regler kan hittas här, kanske finns något matnyttigt däri? Det var ett tag sedan jag läste igenom reglerna vi har men de har reviderats varje år av samtliga klubbar i kartellen så den borde vara upp to date. http://www.fordclubsweden.se/forum/s mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||||||
Re:
Bilen var helförsäkrad och jag skrev i olycksrapporten var och när och hur det hänt. Var 100% ärlig och fick dessutom självrisken eliminerad då det var klövvilt. Och gjorde polisanmälan på viltolyckor me. Polisen i skara tyckte jag var bäng och undrade om det var sant. _________________ Angelika Almstedt - kör svensson-bil och bakar cupcakes nu förtiden. |
||||||||
Jag har länkat till den här tråden och den här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Jag har bara länkat i motorsportutskottets forum, så det ligger inte i det allmäna. Vi får se vad mina kompisar där tycker om det hela. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
Re:
ASG! Ja, att vara helt ärlig är visst det bästa sättet att få en eventuell chans att FB tar det. Har sett flera fall där det har gott bra just för att alla varit ärliga. _________________ Christian Lange 458 |
||||||||
OK, börjar med lite arrangörsgrejer...
Det är bra att fundera ut vad som skall göras innan det händer ("den som är redo för krig får fred"). Vad gör vi om inte bärgning, rescue eller ambulans dyker upp? Vad gör vi om en bil hamnar jättelångt ut i sandfållan? Vad gör vi om en bil behöver lyftas (inte går att rulla)? Vad gör vi om en ansvarig person inte dyker upp? Vad gör vi om det händer en olycka? Vad gör vi om det händer en allvarlig olycka? Vad gör vi om det sker skador på anläggningen? Vad gör vi om det sker allvarliga skador på anläggningen? Lite "off-topic" som det bör informeras om var det finns, på exempelvis förarmötet. Toaletter Dricksvatten Bensin Mat Miljöstation Första förband På inbjudan. Be förarna köra tyst och försiktigt till/från banan då grannarna är banornas värsta fiender. Testar en idé här... Vissa banor har krav på presening under parkerad bil. SBF har det kravet oavsett bana. Om alla bilar står i en line-up så behöver de ingen presening? _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||||
Re: Regler för banträffar/trackday med SMA
Tjena Jocke Lag (1976:357) om motortävlingsförsäkring, det är som sagts den lagen som gäller och som dom flesta kommer att köra under , sen finns det ett problem till för dom som arrangerar trackdays och det är om man använder flygfält exvis som en del gör , då gäller inte denna lagen helt plötsligt utan Terrängkörningslagen kan då komma att träda in istället och det är nåt helt annat , om man nu inte har skaffat sig ett polistillstfånd och ett tillstånd från Miljöansvariga i resp. Kommun. Annars så är reglerna enkla: Arrangören har en arrangörsförsäkring för funkisar, 3:e man . Och aktiva på banan har sin personskadeförsäkring, kan inte bli så mycket enklare än så. Det här har Fredrik skoghag full koll på och några några till som arrangerar trackdays annars så är det skrämmande att se vilken okunnighet det finns bla olika arrangörer , både bil och Mc. Den här lagen har jag berättat om på våra trackdays i flera år nu men ingen har riktigt trott på det eller inte brytt sig. Vi hörs senare jocke Jörgen Bock _________________ Jörgen Bock |
||||||||
Re: Regler för banträffar/trackday med SMA
håller på med en helt ny sida... så det är tanken sen.... |
||||||||
Fredrik: Vore ju kanon om SMA kan ha en generell mall på sin sida av sådant som typ diskuteras här.
Jörgen: (tjena Jörgen, long time no see, dags för garage-träff snart?!) Håller med om att det säkert inte är så svårt egentligen men att man behöver bena ut vad som är krav enligt SMA och vad som är stark rekommendation för att skydda alla parter på bästa sätt och slutligen vad som kan ses klubb-specifikt t.ex. för att specificera vilka fordon som får deltaga. Sen vad det gäller flygfältkörning så är det ju ett liknande problem, men faller ju inte inom denna tråd runt SMA men bör enligt mig redas ut vad som gäller. Skulle nog gissa att där kan det vara ännu värre och den som ses som "arrangör" (kanske utan egen vetskap) kan sitta med stora skulder/samvete efter en olycka..så en egen tråd för sådana events tycker jag vore passande ![]() Min fråga om minderåriga passagerare så är det ingen som har svarat och har inte kunnat utläsa något från SMA eller http://www.arcona-forsak.se så antar att det inte finns några regler kring ålder. Tycker att Ford Club Sweden hade det väldigt bra beskrivet (länkat av Christian, http://www.fordclubsweden.se/forum/s C/Christian: Håller med om att det skall vara "petigt" eller i alla fall tydligt vad som gäller och inte gäller. Bra jobbat där och skall se om man kan ta Ford Club Sweden's som input och göra en ny generell version av mall. Nillet: Bra checklista och kanon om det är tydligt hur man skall agera, antar att resp bana har åsikter om detta också. - Vilka roller rekommenderas/behöver finnas utsedda av arrangören? Banchef, flaggvaktschef, miljöchef, depåchef,....etc?! _________________ Joacim Järkeborn |
||||||||
Re:
jag lägger gärna ut en färdig mall sen när ni är färdiga som förslag åt andra hur man kan göra ...... när det gäller minderåriga passagerare så finns det inga absoluta krav.... däremot så brukar jag ha en kommunikation med arrangörerna som gör det..... och ska det åkas fort så brukar man sätta åldersgränsen vid 13..... som är samma som det finns som kartläsare i SBF har jag för mig...... Är man yngre så ska det mera vara av karaktären prova på körning med väldigt låg riskmiljö.... köra själv brukar vi ha 15 eller 16 beroende på vad det är..... också samma som sbf har på tävlingar. |
||||||||
Ett litet tips till en framtida mall som vi använder oss av:
Vill man att bilarna ska ha gällande trafikförsäkring på träffen så är det enkelt, är bilen påställd och besiktigad (dvs inte har körförbud) så är Du ju enligt Svensk lag påtvingad en trafikföräkring. Antingen har du fixat den själv (som de flesta har) eller så är man strulig och har missat detta och får en fin räkning från Trafikförsäkringsförreningen. Oavsätt alla variaber så har ett fordon som är påställd och är besiktigat, dvs inte har körförbud, en trafikförsäkring. Vi har valt att låta deltagarna bevisa för oss att bilen är besiktigad och att den är påstäld. Detta har bara används i fall vi misstänkt att det inte stämmer, tyvärr finns det alltid folk som har "fel plåtar" på bilarna osv för att få köra med bilar som inte är besiktigade. Jäkligt fjantigt och idiotiskt men sådana mäniskor dyker tyvärr upp rätt ofta på banträffarna. Ett verktyg man kan använda sig av om man själv som arangör vill kolla upp fordonen är Infotorg. Finns som App och på nätet. Skulle jag få föreslå att vi gör en mall som är för de arrangörer som vill ha endast trafikförsäkrade bilar (dvs endast gatreggade och godkända att rulla på gatan bilar) på banan och en annan för de som inte bryr sig om de är trafikförsäkrade eller inte. I SMA: s fall spelar detta ju egentligen ingen roll men kan bli svårigheter med snabbare rena tävlingsbilar blandat med långsammare gatbilar. Sedan upprepar jag en fråga till Fredrik:
_________________ Christian Lange 458 |
||||||||
Re:
just i det där hypotetiska fallet finns det väl inget bra svar... om dom båda vägrar........ nån måste ju betala oavsett och i hyresavtalet så är det ju arrangören som har det ansvaret gentemot banuthyraren.... så vill man gardera sig så behöver man nog lägga in en text om det i anmälan som då är giltigt för alla deltagare att dom har ansvar för sånt som dom kör sönder.... och då i såna fall om båda vägrar godkänna sitt ansvar så får man väl i värsta fall dra det till tingsrätten som får avgöra....... men det känns långsökt fast bättre säker än osäker iofs... |
||||||||
Re:
finns säkert någon som kan skriva det bättre.... men går nog att skriva enkelt....typ... Förare har fullt betalnings-ansvar för ALLT material den kör sönder oavsett om det är med egen förskyllan eller med hjälp av någon. Förare kan även anses som ansvarig om den medverkar till att annan bil kör av och skadar material genom t.ex utsläpp av olja eller annan påverkan som är bidragande till annan bils olycka. |
||||||||
Riktlinjer för personligsärkerhets utrustning behövs men det är ett känsligt område för det kostar pengar!
|
||||||||
Re:
Håller med. Handlar väl om att upplysa vad som är krav (t.ex. bomull och ej syntet) och vad som rekommenderas. Sen är det som med mycket; vad man lägger ribban ![]() Har du konkreta exempel på vad som är bra resp vad som inte är bra? _________________ Joacim Järkeborn |
||||||||
Re:
Det där kommer jag ihåg. Stod flagvakt under bron och kunde knappt tro mina ögon när jag såg vad som hände:) _________________ Carl-Johan Sjöberg |
||||||||
Re:
Hypotetiskt, Minst folkraceoverall http://rallyimport.jetshop.se/folkra Riktigt motorsporthjälm http://rallyimport.jetshop.se/impact Nomexhandskar http://rallyimport.jetshop.se/sparco Länkarna är bara exempel, går säkert att hitta billagare och andra märken.... Måste inte bli dyrt för att få en BRA lägstanivå på säkerheten.... _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||
Re:
Lite hög lägstanivå för trackday/slalom, IMHO. Där tycker jag det räcker med heltäckande. I slalomfallet är det ju nästan farligare att köra på vägen dit... _________________ ![]() |
||||||||
Re:
Men nu pratade vi ju om banträffar..... _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 15552 besök totalt |