Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
En tripp till England - del 2, Goodwood Revival
5272 besök totalt
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Del två av min resa handlade om Goodwood Revival. En folkfest, utsålt och med nostalgi i kubik!

Att beskriva den tillställningen med några få ord och bilder är svårt. Bara publikparkeringen innehåller mängder av intressanta bilar, jag stötte på en Capri MkII 3.0S och en 2.8i efter ett par minuter. Så då var jag redan rätt nöjd :-)

Inne på området håller sig det mesta inom de magiska åren (för Goodwood) 1948-66, med små undantag. Folk har "rätt" kläder, marknadsstånden är uppbyggda på "rätt" sätt och det spelas "rätt" musik. Visst, det dyker upp saker som inte riktigt passar in (roddarna var kanske inte riktigt så låga...) men atmosfären är härlig.

På banan körs det friskt med allt möjligt, dyrt, inte lika dyrt, och kanske överkomligt. Oavsett åkdon satsar de flesta fullt (vissa lite till).

"Standardvagnsracen" i St Mary's Trophy var det som faktiskt lockade mig mest. Tär racing och enormt roliga bilar, Austin A35, Ford Prefect, Jaguar MkVII, Sunbeam Rapier, Austin A40...och så Gaz Volga samt Tatra T603! Extra kul att Kenny Bräck rattade en A40 till en fin fjärdeplats efter en spännande kamp över 25 minuter. Det var del ett av två lopp, på söndagen körde bilens ägare...ännu tajtare kamp som slutade med bucklade bilar, tyvärr.

Kenny körde Cobra också, Daytona kupé i ett 45-minutersrejs med förarbyte. Kenny hade andra stintet men bilen havererade efter bara något varv, i ledning. Otur!

På söndagen såg vi också Brooklands Trophy, med före-kriget-bilar. Blandat startfält men den som imponerade mest var Patrick Blakeney-Edwards Frazer Nash Saloon - The Owlet. En täckt grej av 1928 års snitt, sanslösa hjulvinklar, bara 1496 cc och enormt snabb!

I övrigt får nog bilderna försöka tala för sig själva...

Klicka för större bilder!


_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
EXCEL,PATRIK.

Här sen Jan 2006
Inlägg: 54



Hej.
Var på samma resa, dock utan Morgan fabriken. Då var vi på Goodwood i stället
Kan bara säga en sak, en enorm upplevelse. Vill dit igen. Kanske redan nästa år?

Hälsningar
Patrik.

_________________
patrik nilsson
Citera
Louand
Laholm
Här sen Sep 2010
Inlägg: 34



Trevliga bilder, verkar vara ett riktigt häftigt arrangemang.
Jag o frugan planerar att köra till Goodwood nästa år. MGn måste ju få återse sitt hemland
Boende verkar dock redan vara svårt att få tag i.

Några tips på boende? Eller nått annat man bör tänka på?

_________________
Anders Johansson

MGB Roadster -74
Citera
EXCEL,PATRIK.

Här sen Jan 2006
Inlägg: 54



Hej.
Vi åkte med ett resebolag i en paketresa. Flyg till Gatwick, buss i England, hotell i Brighton, biljetter till Goodwood, allt i samma paket. Lite svårt att ta med bilen dit. även om jag gärna hade haft någon av mina engelska fordon med mig, vilken vet jag inte (Mini 1275GT, Lotus Excel, Triumph tiger T110).
Mycket bekvämt och väldigt trevligt att åka i grupp som vi gjorde. Goodwood Revival är det bästa som jag varit på och ska dit igen.
Bolaget som vi åkte med har resor dit vart år,men dom bokas snabbt.

http://www.cab-resor.se/?resa=goodwood-revival

Så vårt boende var bokat genom resebolaget. Har hört att det är svårt att hitta boende i närheten under Revival.

Hälsningar
Patrik.

_________________
patrik nilsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Jag kan bara instämma med Patrik.

Vill man köra dit (verkar kul, fast det är rätt kämpig trafik), så skulle jag kolla runt med engelska märkesklubbar efter hjälp. MG-klubbar är det väl gott om, så det finns nog en del att bearbeta. Kanske kan någon lokal förmåga hjälpa till med boende.

Det är hursomhelst en mycket trevlig upplevelse!

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Louand
Laholm
Här sen Sep 2010
Inlägg: 34



Ja, det kan säkert bli lite jobbigt med körningen. Men man åker ju bra i en MG
MG klubben i England kanske man ska kontakta. Borde ju finnas något boende även om det är lite utanför.
Tack för tipsen.

_________________
Anders Johansson

MGB Roadster -74
Citera
Bilder o videos
En tripp till England - del 2, Goodwood Revival
5272 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande