Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-05-02 Järfälla - Rotax
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (12620 totalt)
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313



Herr General bör luta sig bakåt i stolen annars kommer du få "lite" ont i revbenen .
Fattningen av ratten bör man kanske ändra på. Men med positivt tänkande så är ju 50% av händerna på rätt ställe

Har bokat en kart åt dig. Vilken färg vill du ha på boxarna, Racetown gul eller Masken svart?



_________________
S tefan Ir lander
Citera
RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1292



Det var många som skrattade när Janne Boklöv införde V-stilen i backhoppning också. Ni vet vad som gäller nu....

Trots alla ill- eller välvilliga synpunkter behåller jag fattningen. En general rubbar man inte så lätt.

Hur som helst var det med ett rejält mått av nervositet jag anlände till Järfälla vid nio söndag morgon. I princip tomt på parkeringen, skönt här kunde man göra bort sig i avskildhet. Men snart insåg jag att det inte var tal om någon privacy. Depån var snart full av, i mina ögon, rutinerade elitåkare. Kände hur det fullkomligt lös överårigt rundningsmärke om mig.

Hade aldrig sett banan än mindre kört något snabbare än hyrkart, ja i kartväg, och sedan den blixtsnabbe hr Gutniak att mäta sig mot. Bäst att avvakta....

Efter att sett Anders och Peter in action var det dags. Steg ett var att hitta runt och det tog ett par varv. men redan på första varvet kändes kraften som var enorm. Svårast var att hitta rätt genom de tre på varandra följande hårnålarna, så där tog jag det lungt.

I det andra passet kändes det genast bättre, nu vågade jag börja ladda litet. Med väl värmda däck var det en otrolig känsla att bara styra in i böjarna och sedan dra fullt ur dem. Trodde nog att jag hade tagit mig runt på en 45-runda åtminstone. Döm om min förvåning när det första "riktiga" renderade en tid på 42.65! För mig som debutant vid 53 års ålder tycker jag inte att jag behövde skämmas. Visserligen 1,7 sek efter Peter och en och fyra efter Anders, men ändå OK.

Inför mitt sista pass var målet klart: under 42 och hedern skulle vara räddad. Vågade mer och mer, började hitta spåret även genom hårnålar och hästskosvängen och känslan för karten blev bättre och bättre. Efter avslutat pass kunde jag konstatera att mittsnabbaste varv var 41.83. Mindre än en sekund efter Gutniak och 0.64 efter Anders. Godkänt!

Tack Anders (och Peter) för en fantastiskt trevlig söndag förmiddag, den gav verkligen mersmak. Kan jag hålla ett sådant tempo dag ett, med enligt alla förståsigpåare fel fattning, fel kroppshållning, ja egentligen fel fel fel, bör kanske andra studera ett framgångsrikt koncept istället för att ifrågasätta. Generalens stil må väcka munterhet, men snart kanske den är generell bland kartingeliten....

Än en gång, stort tack!

_________________
Lars Wiezell

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Haha, trend-setter!
Enda oturen Lars hade var att testa samtidigt som Gutniak och bli överskuggad, annars var det som sagt en alldeles utmärkt prestation. thumbs up
De flesta som testat brukar faktiskt ligga uppemot 46-48 s och över det. Om man inte vågar satsa så hamnar tiderna lätt där eftersom man till skillnad ifrån en vanlig bil då får problem med styrningen genom kurvorna. Förhållandet mellan spårvidd och axelavstånd är ju lite speciellt då karten är 140 bred och inte så väldigt mycket längre. Med klistriga slicks på 8,5" bakfälgar och helt stel bakaxel blir det gärna understyrning. Men bara man är van lite annan racing och vågar satsa lite så är det inga jätteproblem, om än inte helt lätt. Den sista sekunden är förstås i vanlig ordning väldigt svår att ta in.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Citat:
Kan jag hålla ett sådant tempo dag ett, med enligt alla förståsigpåare fel fattning, fel kroppshållning, ja egentligen fel fel fel, bör kanske andra studera ett framgångsrikt koncept istället för att ifrågasätta. Generalens stil må väcka munterhet, men snart kanske den är generell bland kartingeliten....





_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Lars Falk skrev:

Junior kikade också på filmen. Han hade naturligtvis lite synpunkter på ditt spårval. (Ni får väl snacka om det vid tillfälle.)
Snorungarna åker väl annorlunda spår med sina kartar kan man tro.

Det är annars inte alltid att spårvalet är ett helt eget val...
När jag har legat bakom andra så har jag sett att det skiljer en del mellan hur olika personer kör igenom hårnålarna och 180-graders hästskoböjen därefter, men det är lite svårt att säga vad som är snabbast. Helt klart förlorar jag mest i de tre hårnålarna och även lite i den sista högerhårnålen där jag tenderar att komma lite för fort och djupt in. I det sista fallet är det speciellt svårt när man får till den ganska svåra vänstern innan och därför får så hög fart att det är svårt att hinna över till rätt sida innan man måste börja bromsa.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1292



Glömde ju i min egen eufori att lyfta på hatten för Peter Gutniaks prestation. Vissa är bara natural born killers!

Med ett nytt grepp kan Peter bli hur snabb som helst.....

_________________
Lars Wiezell

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287



Ruskigt inspirerande att se dina filmer, Anders och vad kan man säga om Herrar PG och Generáll thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Som total nybörjare så inser jag att detta är inte helt lätt, dax att ta bort ankaret bakom karten och börja hissa!!

Synd bara att dina filmer blir så j-a tunga, min dator på jobbet "laggar" grafikkortet på och hemma, där datorn säkert hänger med, "laggar linan" (det heter modeeeem... )

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Jag undrar om det är nåt knas med ljudet? För jag hade också lite laggingproblem och har en nästan ny P4 av det värre slaget, men när jag stängde av ljudet funkade det bra.
Redigeringsprogrammet heter Final Cut Pro och är installerat på en speciell filmediteringsdator(Mac) på KTH och jag har inte haft ork att sitta och bläddra igenom manualerna, så ljudinställningar typ komprimering ändrade jag inte på alls. Kanske är där felet ligger?
Är det någon som har några kunskaper om det programmet och kan tipsa om lämpliga komprimeringsinställningar?
Vill gärna ha kvar den relativt stora upplösningen som hjälmkameran klarar av.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287



Hemma funkar filmerna hyggligt, blir lite randigt horisontellt i vissa lägen, både filmen tagen från depån och från hjälmkameran. Du borde egentligen testa och köra MPEG4 direkt via SD-minnet i kameran, vet inte om det gör någon direkt skilnad, men kan vara kul och testa...

På filmen från den 2:a så verkar du bli trött i nacken efter ett par varv för det blir markant skakigare än på den tidigare filmen från i torsdags, alternativt så åker du fortare... dock inte än en del andra på banan , synd att jag inte var där så du kunde fått göra lika fast på mig

Hur som helst, kul med teknik!! Tiden i filmen, är den pålaggd i efterhand eller kör du den direkt in i kameran från rattdatorn??

Jag förstår vad du menar med första kurvan på kalla däck, valet mellan att åka av och att stiftet slår igen bör vara hårfint

Mer Rotax/2000 till folket (va, har 1:a maj redan varit???... får bli nästa års paroll )

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
När det är så varmt som i söndags så går det bra med däcken och man tar sig lätt igenom första kurvan med kalla däck, men är det l5 grader kallare så är det plötsligt inget grepp alls - väldigt knivskarp skillnad.

Jo, det var en halv sekund bättre fäste i söndags, men det gjorde att den hoppade lite i kurvorna vilket orsakade en del av huvudskakandet. Åtgärdades med breddning bak, som nog blev lite för stor. (Förresten lite lustigt att man får ha 1500 g hjälm i kart men endast 800 g i racing)

Tiden är pålagd i efterhand i redigeringsprogrammet.
Jag gjorde om den första filmen med komprimerat ljud den här gången (20 MB mindre fil) och gjorde även en sekvens ifrån det första passet ifrån i söndags, även det med komprimerat ljud: ftp://ftp.nada.kth.se/pub/home/ayt/outgoing2/AndersJarfalla040502Pass1 . . . . (159 MB, Quicktime)
Funkar det bättre?

Jag filmade tre pass totalt med hjälmkameran i söndags och det tredje passet åkte jag ut tillsammans med Yamaha och långsamma S2000-åkare för att få lite omkörningsbilder. Tyvärr tog strömmen slut i batteriet till hjälmkameran så det blev bara ett knappt varv.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287



AndersY skrev:
Förresten lite lustigt att man får ha 1500 g hjälm i kart men endast 800 g i racing...

Man kan välja att ha en 1000g Peltor G10 Intergral också det är inte fel!!! den känns lätt som en toppluva i jämförelse med en som väger 1500g thumbs up thumbs up

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Robert Reinsson skrev:
AndersY skrev:
Förresten lite lustigt att man får ha 1500 g hjälm i kart men endast 800 g i racing...

Man kan välja att ha en 1000g Peltor G10 Intergral också det är inte fel!!! den känns lätt som en toppluva i jämförelse med en som väger 1500g thumbs up thumbs up

Jo, men de sägs skydda lite dåligt. De är väl t.ex. inte godkända för MC-körning om jag fattat rätt? 1100 g väger de väl förresten?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287



AndersY skrev:
Jo, men de sägs skydda lite dåligt. De är väl t.ex. inte godkända för MC-körning om jag fattat rätt? 1100 g väger de väl förresten?

Bra eller dålig?? skulle förvåna mig mycket om den inte är testad för att klara en vurpa i karting, om den är godkännd för det... hur vida den är godkännd för MC har kanske med med att den inte är testad enligt dessa testnormer och det kan ju vara så att en MC-bula skall palla en vurpa i XXXkm i timmen ute i verkligheten, medan en kartinghjälm skall användas på kartbanan, med avåkningszoner och förmodligen lite andra farter...

Viktmässigt så har jag också läst 1100g, men min väger 1000g enligt märkningarna på hjälmen!!

->

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



har hört både från kart o mc-folk att Peltorhjälmen är väldigt vek mot slag. (hjälmen går o trycka ihop
lite lätt med händerna faktiskt)

jag kör med mchjälm faktiskt när jag kör kart. Funkar utmärkt. inga problem med att det immar igen,
eller annat.
Iofs.. kunde skydda bättre mot stenskott kanske =)

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Helena
Stockholm/Sjöstaden
Här sen Dec 2003
Inlägg: 535



Jag vet en som har tryckt hål på en peltor med tummen. personligen har jag inte vågat testa....

_________________
Helena Lindin


Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Helena skrev:
Jag vet en som har tryckt hål på en peltor med tummen. personligen har jag inte vågat testa....


och sånt skit är man "tvungen" att åka runt med på skallen istället för Mc-hjälmen på en del banmöten

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Eftersnack
2004-05-02 Järfälla - Rotax
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (12620 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande