Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 81, 82, 83 ... 86, 87, 88   >>
25 besök senaste veckan (413494 totalt)
Avregistrerad (14522)

Här sen Nov 2008
Inlägg: 180



Hittade ett rep från -09 i Östersunds Posten, tänk hur det var förr

http://op.se/lanet/harjedalen/1.852938-motororganisationer-tar-avstand . . . .

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



dstr skrev:
Bosse L skrev:
Själv jobbar jag för övrigt till vardags en hel del med SM och EM för yrkesförare, har varit initiativtagare till Taxi SM.


Vad skiljer Taxi SM från bilorientering?


Att Taxi SM är en tävling i yrkeskunskap och inte har med bilsport för fem öre att göra och
bilorientering är en sportgren under SBF eller kanske i framtiden även SMA?

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



steffe skrev:


@Bosse L, SM är ju fritt att använda, men att SBF skall ha monopol på SM i Banracing (när fanns ett sånt senast fö), SM Banracing ska ju vara toppklassen/snabbaste/häftigaste etc, vilken klass är det egentligen, Camaro cup möjligen, det blir lätt värderingar, hur många SM-klasser har SBF, karting (antal grenar), Rally (hur många klasser), dragracing, rallycross, inflation är ju bara ett namn på detta........ Jag vill verkligen inte förringa någon som har tagit SM-tecken i de olika klasserna men iom det stora flertalet så känns det ju inte som om att ett par till ställer till nåt.

SM-status skall ju vara de bästa förarna inom samma gren/klass enligt givna regler, sen vem som ordnar tävlingen/serien är väl i mitt tycke ointressant, de som förtjänar status får den. Men SBF bör väl namnskydda "RallySM" "folkrace" iom att de har skapat detta thumbs up
SBF med hjälp av FIA anslutningen bör väl borga för att de kan fortsätta med de coolaste klasserna som förtjänar ett SM-tecken.

De som styr och ställer i SBF (medlemmarna ) bör ju lyssna med de aktiva hur de vill ha det, förhoppningsvis så fortsätter det seriösa tävlandet i SBF och motionsåkarna kan välja var de vill platsa in.

Vi får väl hålla koll och räkna ihop + & - och justera räkenskaperna om 5 år innan vi målar fn på väggen eller tror att allt blev ett ljusblått skimmer med guldkant, men det bästa finns kvar, jag blir inte utesluten ur ett förbund som jag eventuellt tävlar inom bara för att jag kör ett motionslopp/företagsevent/hyrkartstävling med en annan arrangör än allsmäktiga SBF


Håller med dig i det mesta Steffe. SM-tecknen i bilsport är redan devalverade iom att alla klasser ska ett ett eget SM-tecken. Vem blev svensk mästare i rally 2012? Vem blev svensk mästare i racing?
Jag tycker man som riktmärke bör ha en klass i resp disciplin där SM-tecken utdelas Sedan kan man ju ha ett JSM tecken i tillämpliga discipliner, men sedan bör man nog stoppa. (kanske omöjligt i t.ex. Dragracing och racing där biltyperna skiljer sig rätt mycket åt, men som grundprincip)
Men det är ju lika illa inom fler sporter, så....
Som någon skrev, det sorterar säkert ut sig med tiden. Och som jag skrev tidigare; fler SM-tecken i fler grenar t.ex. Streetrace eller Landrace osv är inte problemet, det är om vi får ett scenario som ChapCar-IRL eller STCC-TTA som trovärdigheten i ett eventuellt SM-tecken urholkas. Men kanske begreppet Svensk Mästare spelat ut sin roll? Man är mästare i det mästerskap man vunnit, oavsett om det heter SM, Cup, Trophy Challenge eller vad det nu kan vara.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Bosse L skrev:
Men kanske begreppet Svensk Mästare spelat ut sin roll? Man är mästare i det mästerskap man vunnit, oavsett om det heter SM, Cup, Trophy Challenge eller vad det nu kan vara.


Det kan jag hålla med om. Ju mer jag följer med den generella diskussionen ju mer får jag intrycket av att bilsporten är full av rättshaverister på alla sidor om skranket.

Själv vill jag bara köra racing och ha dendär speciella känslan man har då man får då man passerar någon i Såghuskurvan och landar precis på asfaltplätten i ambulansutfarten. (Som ju lika ofta kombineras med fförnedringen av att bli frånåkt.)

Och för min hobbyracing så är det fullständigt egalt om det delas ut SM tecken eller inte. Jag vill köra racerbil och tävla mot glada gelikar. I de klasser där jag tävlar behöver jag aldrig tänka på om det skulle bli aktuellt med ett SM tecken. Det lilla fåtal det gäller tycker nog också att klassegern väger högre.
Jag tror att jag representerar det stora flertalet bilsportutövare i så motto.

Därutöver sagt så är det självklart att det är av godo att det råder konkurrensfrihet och att den praktiska nytta jag haft av att det är just SBF som finns i bakgrunden kan vara diskuterbar. Jag har aldrig kört i ett SMA arrangemang men i SLC ett antal tillfällen (Saab och Ginetta. Och samma bilar som Bosse och samtidigt. Bägge var kul) Och i 5-papp plus vid ett tillfälle. Och ganska mycket mer i SPVM och Ginetta Cup. Men allt är lika roligt.

Och det är det jag tycker vi ska ha för ögonen. Ge möjlighet till att ha roligt på banan. Det gör man genom att minska monopolställningar. Sen får vi som konsumenter välja att konsumera de arrangemang vi bäst gillar.

Så för min del är jag nöjd med att vara en glad bilsportkonsument. Och i år blir det i Modsport 2 i SPVM under SBF-flagg. Hade det arrangerats på annat sätt hade det fortfarande vara den klassen Om nu bara bilen blir klar.

Mina two pennies. Nu går jag ut i garaget och putsar upp diffen som ska monteras inom överskådlig framtid.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495


Trådstartare
Bosse L skrev:
dstr skrev:

Vad skiljer Taxi SM från bilorientering?


Att Taxi SM är en tävling i yrkeskunskap och inte har med bilsport för fem öre att göra och
bilorientering är en sportgren under SBF eller kanske i framtiden även SMA?


I mina ögon handlar båda om att läsa karta, hitta smartaste vägen och köra så fort som möjligt dit utan att bryta allt för många lagar.

Frågan är uppriktigt ställd. Vad skiljer?

I mina ögon är bilorientering inte bilsport heller. De hade passat mycket bättre i orienteringsförbundet (http://www.orientering.se/) där de hade kunnat kasta in båt, cykel, moppe osv också och kört fräna triatlons osv.

edit: för att inte missförstås, bilorientering är en riktigt sofistikerad sport och de som utövar den ska all kudos för det dom gör. Jag har provat en gång, och lyckades inte alls, och hade jag haft tid hade jag mycket väl kunnat tänka mig att ägna mig åt det.

Precis som med Curling, som vid första anblick verkar som en fjompig mes-sport, men efter att ha provat så ändrade jag uppfattning helt. Bara att stå upp på isen med en hal sko och en med fäste är en konst i sig.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Okej, lite utförligare då:

Några av tävlingsmomenten i Taxi SM är:
Precisionskörning i manövergård, dels på idealtid, dels med öppen vattenbehållare på taket för att premiera mjuk och effektiv körning.
Ecodriving på fastställt landsvägsslinga.
Kundbemötande
Agerande vid trafikolycka och taxirån
Teoretiskt test ur "Taxiprovet".
Routeplanering
m.m.
Med andra ord, ganska lite gemensamt med Bil-O. (men självklart ska även taxi hitta till målet...)

För övrigt var ju all rallysport i begynnelsen rätt mycket bil-O.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Russinet
Uppsala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 12



Nu börjar även Norska Bilsportsförbundet ställas mot väggen.
Fredrik, har du någon lösning åt dem också?

http://www.pirate4x4.no/forum/showthread.php?51485-Driver-NBF-i-strid- . . . .

_________________
Fredrik Mahlin
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Russinet skrev:
Nu börjar även Norska Bilsportsförbundet ställas mot väggen.
Fredrik, har du någon lösning åt dem också?

http://www.pirate4x4.no/forum/showthread.php?51485-Driver-NBF-i-strid- . . . .


Hade de varit med i EU hade det varit klappat å klart va? Har jag förstått det rätt? För nu måste de väl strida precis som Fredrik och KKV fått göra?

_________________
Christian Lange
458
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Många seglar iväg här och hoppas en massa och funderar ännu mer kring om olika serier ska byta till SMA. Men. I mina ögon så har SMA en rätt lång väg kvar och rätt mycket att bevisa. Just nu så får SMA finnas till - ja det är väl bra, men sen då? Vad är din plan för SMA, Fredrik?

Ta en sån "enkel" sak som vagnbok. Rätta mig gärna här för jag är nog inte helt påläst. Anta att SMA anordnar ett evenemang där det antingen krävs vagnbok eller där det finns en klass eller grupp för bilar med vagnbok. Idag "räcker" det med SBF vagnbok - men det kan ju inte vara rätt i längden att åka snålskjuts på SBF? Jag menar, att man är föregångare i frågan och accepterar det andra förbundets vagnbok är ju bra, men nog måste man väl börja utfärda egna vagnböcker också? Eller? Om jag var SBF så hade jag definitivt inte gillat att en annan organisation som ordnar tävlingar inte själva kan ta ansvar för bilarnas säkerhet.

Och regelbok? Samma sak där, ska SMA åka snålskjuts på SBF? Hur ska motsvarande TR1 tas fram av/för SMA? Om inte - varför?

Och licenser? Är tanken att en SMA licens ska funka internationellt? Eller kommer SBF licens att krävas då också? Vad krävs för det fråm SMA's sida?

Finns många trådar här på Rejsa om hur korkade och dåliga SBF är, tex när det gäller HNRS, hjälmar, störtburar. Hur mycket mer korkade än FIA är SBF? Och hur mycket smartare är då SMA? Och - hur garanterar SMA att SMA är smartare än FIA och SBF?

Vad är det som ska bli så mycket bättre för mig nu när SMA finns? Om vi tar de som idag åker med SPVM. Var kommer SMA att spara in pengar för dem hypotetiskt? Eller är det typ för att göra det enklare att köra med sin gatbil på bana som SMA ska finnas? Ja det är väl gott så, men jag skulle vilja vet vad tanken och planen är.

Missförstå mig rätt nu, jag tycker det känns lovande på alla sätt att SMA får finnas, men jag personligen tycker inte att jag vet vad tanken med SMA är. Jag kanske helt har missförstått vad tanken är så snäpp gärna upp mig. Förhoppningarna kring SMA är ENORMA just nu och det är en fin våg att surfa på. Men - vad är tanken? Hur ser planen ut?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



SevenEight skrev:
Många seglar iväg här och hoppas en massa och funderar ännu mer kring om olika serier ska byta till SMA. Men. I mina ögon så har SMA en rätt lång väg kvar och rätt mycket att bevisa. Just nu så får SMA finnas till - ja det är väl bra, men sen då? Vad är din plan för SMA, Fredrik?

Ta en sån "enkel" sak som vagnbok. Rätta mig gärna här för jag är nog inte helt påläst. Anta att SMA anordnar ett evenemang där det antingen krävs vagnbok eller där det finns en klass eller grupp för bilar med vagnbok. Idag "räcker" det med SBF vagnbok - men det kan ju inte vara rätt i längden att åka snålskjuts på SBF? Jag menar, att man är föregångare i frågan och accepterar det andra förbundets vagnbok är ju bra, men nog måste man väl börja utfärda egna vagnböcker också? Eller? Om jag var SBF så hade jag definitivt inte gillat att en annan organisation som ordnar tävlingar inte själva kan ta ansvar för bilarnas säkerhet.

Och regelbok? Samma sak där, ska SMA åka snålskjuts på SBF? Hur ska motsvarande TR1 tas fram av/för SMA? Om inte - varför?

Och licenser? Är tanken att en SMA licens ska funka internationellt? Eller kommer SBF licens att krävas då också? Vad krävs för det fråm SMA's sida?

Finns många trådar här på Rejsa om hur korkade och dåliga SBF är, tex när det gäller HNRS, hjälmar, störtburar. Hur mycket mer korkade än FIA är SBF? Och hur mycket smartare är då SMA? Och - hur garanterar SMA att SMA är smartare än FIA och SBF?

Vad är det som ska bli så mycket bättre för mig nu när SMA finns? Om vi tar de som idag åker med SPVM. Var kommer SMA att spara in pengar för dem hypotetiskt? Eller är det typ för att göra det enklare att köra med sin gatbil på bana som SMA ska finnas? Ja det är väl gott så, men jag skulle vilja vet vad tanken och planen är.

Missförstå mig rätt nu, jag tycker det känns lovande på alla sätt att SMA får finnas, men jag personligen tycker inte att jag vet vad tanken med SMA är. Jag kanske helt har missförstått vad tanken är så snäpp gärna upp mig. Förhoppningarna kring SMA är ENORMA just nu och det är en fin våg att surfa på. Men - vad är tanken? Hur ser planen ut?



där var många frågor och påståenden.... men jag kan väl försöka svara på det...

IDAG.... är SMA främst ett alternativ för den lite enklare nationella motorsporten.... där kraven på vagnbok och allt annat som du frågar om inte finns i samma omfattning....

sen om SMA utvecklas till nånting mer än så i framtiden, javisst då får vi helt enkelt lösa såna praktiskt problem... men när det gäller HNRS, hjälmar, burar osv så är det i ärlighetens namn inte SBF som tar fram sådana standarder... och inte alltid FIA heller.... finns fler standarder som är väl så bra om inte bättre att följa om man så väljer det... typ SFI

SMAs plan är att börja på en nivå som vi klarar av, och den har vi nu..... och behöver vi så utökar vi vartefter om våra arrangörer behöver det och tycker att det är värt det.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Just nu är alltså fokus att arrangera tävlingar?

Känner du personligen att du vill ta fram ett eget tekniskt reglemente? Vill du på sikt kunna utfärda SMA vagnböcker?

Ja det är mycket frågor och påståenden...jag kanske tänker för långt och lite för tjorvigt.

Jag tycker ju det här är bra, såklart, men jag vill veta vad jag ska hoppas på.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Vagnbok eller inte, där förenklar den för den som hanterar ev. tekniska brister då man kan följa upp att det åtgärdas till nästa gång. Inom SBF sänker det även risk tagandet för teknikern då man kan påvisa att det är påpekat för åtgärd till nästa gång.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

SMA behöver inte vara arrangör i sig, utan arrangörer kan använda sig av SMA.
Då ligger det tekniska reglementet och eventuella vagnböcker på arrangören.

Vilken racing idag arrangerar sbf?
Vilken racing idag arrangerar en cup/företag/arrangör genom sbf?

Kör man genom sbf har man fördelen med färdiga reglemente sbf/fia - men det kan samtidigt vara nackdel såklart.

Vad jag menar är att sma i sig kanske inte behöver växa så mycket.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



SevenEight skrev:
Just nu är alltså fokus att arrangera tävlingar?

Känner du personligen att du vill ta fram ett eget tekniskt reglemente? Vill du på sikt kunna utfärda SMA vagnböcker?

Ja det är mycket frågor och påståenden...jag kanske tänker för långt och lite för tjorvigt.

Jag tycker ju det här är bra, såklart, men jag vill veta vad jag ska hoppas på.


I dagsläget ser ju svensk racing ut för dom som håller på med SMA att det är EN serie, och där känner teknikern alla bilarna och alla tävlande.... och då är inte behovet av vagnbok lika stort...... eftersom han kan bilarna

dvs det är ju faktiskt bara SLC som kör SMA idag..... men att ta fram en SMA vagnbok är en väldigt enkel sak om vi får in fler serier som kanske använder flera olika tekniker.... t.ex Björne har ju själv tagit fram en enklare vagnbok...... det kan man göra både enkelt och ekonomiskt...

Eget tekniskt reglemente har vi gjort , kolla www.slc.se för SLC Light 5papp+ och 5papp.... det är egna reglementen, som är enkla och passar det vi gör idagsläget.....

det är få reglementen som skapas av SBF centralt...... sen att vi alla tar hjälp av erfarenheter utifrån är en helt annan sak.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Avregistrerad (14522)

Här sen Nov 2008
Inlägg: 180



hupppppp vi med på ett litet hörn.....

_________________
Avregistrerad användare
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



SevenEight skrev:
............... Eller? Om jag var SBF så hade jag definitivt inte gillat att en annan organisation som ordnar tävlingar inte själva kan ta ansvar för bilarnas säkerhet..............



Vad är det med ett häfte i papper som gör bilarna säkrare ?
Bilarna besiktas ju på plats, för att följa de regler som är uppsatta.


När det gäller regler, så är det väl inte att planka, om man godtar ett annat förbunds regler och vagnböcker.
Jag tycker det är att vara öppen och att välkommna dom som vill åka.
Tänk om SPF kunde tillåta oss att göra inhopp i andra serier...

Det är ju inte SBF som skrivit varken SPVMs eller SLCs regler.

För oss har det blivit bättre i den mening att vi kan tävla i en amatörklass, utan att behöva hjälmkrossar-stag och Toyota-stag som härstammar från Rally VM, samt att vi kan åka med säkrare tankar som inte måste kastas bort efter fem år.

När det gäller licenser har det inte blivit billigare, då vi behöver båda för att kunna köra tester på onsdagarna på Karlskoga.
Men det bjuder vi gärna på.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



ButterflyRacing skrev:
SevenEight skrev:
............... Eller? Om jag var SBF så hade jag definitivt inte gillat att en annan organisation som ordnar tävlingar inte själva kan ta ansvar för bilarnas säkerhet.

Och regelbok? Samma sak där, ska SMA åka snålskjuts på SBF? Hur ska motsvarande TR1 tas fram av/för SMA? Om inte - varför?

Och licenser? Är tanken att en SMA licens ska funka internationellt? Eller kommer SBF licens att krävas då också? Vad krävs för det fråm SMA's sida?

Finns många trådar här på Rejsa om hur korkade och dåliga SBF är, tex när det gäller HNRS, hjälmar, störtburar. Hur mycket mer korkade än FIA är SBF? Och hur mycket smartare är då SMA? Och - hur garanterar SMA att SMA är smartare än FIA och SBF?

Vad är det som ska bli så mycket bättre för mig nu när SMA finns? Om vi tar de som idag åker med SPVM. Var kommer SMA att spara in pengar för dem hypotetiskt? Eller är det typ för att göra det enklare att köra med sin gatbil på bana som SMA ska finnas? Ja det är väl gott så, men jag skulle vilja vet vad tanken och planen är.

Missförstå mig rätt nu, jag tycker det känns lovande på alla sätt att SMA får finnas, men jag personligen tycker inte att jag vet vad tanken med SMA är. Jag kanske helt har missförstått vad tanken är så snäpp gärna upp mig. Förhoppningarna kring SMA är ENORMA just nu och det är en fin våg att surfa på. Men - vad är tanken? Hur ser planen ut?


Vad är det med ett häfte i papper som gör bilarna säkrare ?
Bilarna besiktas ju på plats, för att följa de regler som är uppsatta.


När det gäller regler, så är det väl inte att planka, om man godtar ett annat förbunds regler och vagnböcker.
Jag tycker det är att vara öppen och att välkommna dom som vill åka.
Tänk om SPF kunde tillåta oss att göra inhopp i andra serier...

Det är ju inte SBF som skrivit varken SPVMs eller SLCs regler.

För oss har det blivit bättre i den mening att vi kan tävla i en amatörklass, utan att behöva hjälmkrossar-stag och Toyota-stag som härstammar från Rally VM, samt att vi kan åka med säkrare tankar som inte måste kastas bort efter fem år.

När det gäller licenser har det inte blivit billigare, då vi behöver båda för att kunna köra tester på onsdagarna på Karlskoga.
Men det bjuder vi gärna på.



Då det inte är rimligt att titta på allt varje gång tidsmässigt förenklar en fordonshandling i någon form det hela. Behöver ju inte vara i pappersform utan kan ju vara något som är upplagt digitalt.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Björnes skrev:
ButterflyRacing skrev:
SevenEight skrev:
............... Eller? Om jag var SBF så hade jag definitivt inte gillat att en annan organisation som ordnar tävlingar inte själva kan ta ansvar för bilarnas säkerhet.

Och regelbok? Samma sak där, ska SMA åka snålskjuts på SBF? Hur ska motsvarande TR1 tas fram av/för SMA? Om inte - varför?

Och licenser? Är tanken att en SMA licens ska funka internationellt? Eller kommer SBF licens att krävas då också? Vad krävs för det fråm SMA's sida?

Finns många trådar här på Rejsa om hur korkade och dåliga SBF är, tex när det gäller HNRS, hjälmar, störtburar. Hur mycket mer korkade än FIA är SBF? Och hur mycket smartare är då SMA? Och - hur garanterar SMA att SMA är smartare än FIA och SBF?

Vad är det som ska bli så mycket bättre för mig nu när SMA finns? Om vi tar de som idag åker med SPVM. Var kommer SMA att spara in pengar för dem hypotetiskt? Eller är det typ för att göra det enklare att köra med sin gatbil på bana som SMA ska finnas? Ja det är väl gott så, men jag skulle vilja vet vad tanken och planen är.

Missförstå mig rätt nu, jag tycker det känns lovande på alla sätt att SMA får finnas, men jag personligen tycker inte att jag vet vad tanken med SMA är. Jag kanske helt har missförstått vad tanken är så snäpp gärna upp mig. Förhoppningarna kring SMA är ENORMA just nu och det är en fin våg att surfa på. Men - vad är tanken? Hur ser planen ut?


Vad är det med ett häfte i papper som gör bilarna säkrare ?
Bilarna besiktas ju på plats, för att följa de regler som är uppsatta.


När det gäller regler, så är det väl inte att planka, om man godtar ett annat förbunds regler och vagnböcker.
Jag tycker det är att vara öppen och att välkommna dom som vill åka.
Tänk om SPF kunde tillåta oss att göra inhopp i andra serier...

Det är ju inte SBF som skrivit varken SPVMs eller SLCs regler.

För oss har det blivit bättre i den mening att vi kan tävla i en amatörklass, utan att behöva hjälmkrossar-stag och Toyota-stag som härstammar från Rally VM, samt att vi kan åka med säkrare tankar som inte måste kastas bort efter fem år.

När det gäller licenser har det inte blivit billigare, då vi behöver båda för att kunna köra tester på onsdagarna på Karlskoga.
Men det bjuder vi gärna på.



Då det inte är rimligt att titta på allt varje gång tidsmässigt förenklar en fordonshandling i någon form det hela. Behöver ju inte vara i pappersform utan kan ju vara något som är upplagt digitalt.


Ja...eller inristat i en gammal planka...

Jag har absolut inget emot böckerna och det är bra om det kommer så småningom.
Men dom är ju inte säkerhet i sig själva. Utan som du säger...en minnesanteckning.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



ButterflyRacing skrev:
Björnes skrev:
ButterflyRacing skrev:
SevenEight skrev:
............... Eller? Om jag var SBF så hade jag definitivt inte gillat att en annan organisation som ordnar tävlingar inte själva kan ta ansvar för bilarnas säkerhet.

Och regelbok? Samma sak där, ska SMA åka snålskjuts på SBF? Hur ska motsvarande TR1 tas fram av/för SMA? Om inte - varför?

Och licenser? Är tanken att en SMA licens ska funka internationellt? Eller kommer SBF licens att krävas då också? Vad krävs för det fråm SMA's sida?

Finns många trådar här på Rejsa om hur korkade och dåliga SBF är, tex när det gäller HNRS, hjälmar, störtburar. Hur mycket mer korkade än FIA är SBF? Och hur mycket smartare är då SMA? Och - hur garanterar SMA att SMA är smartare än FIA och SBF?

Vad är det som ska bli så mycket bättre för mig nu när SMA finns? Om vi tar de som idag åker med SPVM. Var kommer SMA att spara in pengar för dem hypotetiskt? Eller är det typ för att göra det enklare att köra med sin gatbil på bana som SMA ska finnas? Ja det är väl gott så, men jag skulle vilja vet vad tanken och planen är.

Missförstå mig rätt nu, jag tycker det känns lovande på alla sätt att SMA får finnas, men jag personligen tycker inte att jag vet vad tanken med SMA är. Jag kanske helt har missförstått vad tanken är så snäpp gärna upp mig. Förhoppningarna kring SMA är ENORMA just nu och det är en fin våg att surfa på. Men - vad är tanken? Hur ser planen ut?


Vad är det med ett häfte i papper som gör bilarna säkrare ?
Bilarna besiktas ju på plats, för att följa de regler som är uppsatta.


När det gäller regler, så är det väl inte att planka, om man godtar ett annat förbunds regler och vagnböcker.
Jag tycker det är att vara öppen och att välkommna dom som vill åka.
Tänk om SPF kunde tillåta oss att göra inhopp i andra serier...

Det är ju inte SBF som skrivit varken SPVMs eller SLCs regler.

För oss har det blivit bättre i den mening att vi kan tävla i en amatörklass, utan att behöva hjälmkrossar-stag och Toyota-stag som härstammar från Rally VM, samt att vi kan åka med säkrare tankar som inte måste kastas bort efter fem år.

När det gäller licenser har det inte blivit billigare, då vi behöver båda för att kunna köra tester på onsdagarna på Karlskoga.
Men det bjuder vi gärna på.



Då det inte är rimligt att titta på allt varje gång tidsmässigt förenklar en fordonshandling i någon form det hela. Behöver ju inte vara i pappersform utan kan ju vara något som är upplagt digitalt.


Ja...eller inristat i en gammal planka...

Jag har absolut inget emot böckerna och det är bra om det kommer så småningom.
Men dom är ju inte säkerhet i sig själva. Utan som du säger...en minnesanteckning.





Ja planka eller kanske stentavla men meningen var väl att förenkla

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Fredrik - SLC skrev:
Det Juridiska är inte helt klart än....... så undrar vad SBF kommer inlägga åt RIN?




--------------------------------------------------------------------------------------------


RIKSIDROTTSNÄMNDEN
Riksidrottsförbundet

RF 1066/08-14 2 januari 2013

Svenska Bilsportförbundet
Box 705
191 27 Sollentuna





Handläggningen av Svenska Bilsportförbundets anmälan mot Fredrik
Skoghag har varit vilandeförklarat hos Riksidrottsnämnden i avvaktan på att
ett avgörande (hos myndighet eller i domstol) i fråga om vissa regler hos
Svenska Bilsportförbundet är förenliga med konkurrensrätten.

Med anledning av Marknadsdomstolens dom den 20 december 2012 i mål
mellan Konkurrensverket och Svenska Bilsportförbundet föreläggs Svenska
Bilsportförbundet, som anmälare i detta bestraffningsärende hos
Riksidrottsnämnden, att senast den 15 Januari 2013 till Riksidrottsnämnden
inkomma med yttrande om ärendets fortsatta handläggning.

Om ni har några frågor är ni välkomna att kontakta Riksidrottsnämndens
sekreterare Anders Hubinette (072-226 32 02)

Med vänlig hälsning

RIKSIDROTTSNÄMNDEN

Joakim Dahl
Enligt uppdrag






------------------------------------------------------------------------------------------------------



Nu vet jag vad dom inkom med.......



------------------------------------------------------------------------------------




_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Är förhalning den enda taktik som SBF kan/känner till/ägnar sig åt?

_________________
Mattias Meldert
Citera
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 81, 82, 83 ... 86, 87, 88   >>
25 besök senaste veckan (413494 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande