Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Tävla i MODSPORT :-) | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17, 18 >> 16 besök senaste veckan (118647 totalt) |
_________________ Magnus Thomé |
||||||||||
|
||||||||||
Tack! Tyvärr, jag filmade bara Modsport. Att filma alla klasser blir en för stor munsbit att svälja och då blir det varken hackat eller malet. Förra året filmade jag alla klasser vid flera tävlingar men då blev det liggandes på hårddisken istället. Det är bl.a därför jag kastar ut råmaterialet från 2011 via youtube och rejsa i en annan tråd. Men jag såg att det var fler än jag som hade kameror uppe under helgen så man får väl hoppas att fler filmer letar sig ut på nätet. |
||||||||||
Att filma är ju bara en liten del av jobbet (och att få med alla heat under en dag är inte tekniskt omöjligt, men kräver planering), det är efterarbetet som kramar must (förarbetet också men det är ju en förutsättning).
Undrar om fasta fjärrkameror och livemixning från en plats vore görligt, det är ju ett sätt att se till att det stora jobbet gjorts direkt när man är "in the moment" (men utrustningen är ju inte hemmahobbysaker förstås). Sen kan man krydda med rörliga kameror och repriser efteråt. Sen krävs det nån duracellkanin som är naiv nog att hoppa in i uppgiften utan skyddsnät. |
||||||||||
Att göra allt på plats är som sagt en helt annan apparat när det gäller utrustning och resurser. Jag är på nivån att jag är glad att jag lyckats låna ihop två 1080p HD-kameror till Gotland (tack Karpers). Får stå ut med gamla bandkameror i vissa klipp ett tag till. Fanns det resurer så står, förutom kameror, en ny dator först på agendan som orkar driva ett bättre redigeringsprogram än Moviemaker, för det är den största flaskhalsen just nu. |
||||||||||
|
||||||||||
Sitter och planerar nästa vinters (2013-14 ->) bygge och har lite frågor om att köra modsport med den planerade bilen.
Byggs för Super Saloon och Time Attack unlimited-klassen här i Finland i huvudsak, men den kunde passa in i Modsport 1 också ifall man vill åka över till Sverige någon helg. Konceptet är en BMW E30 2-dörrars kaross med M3 c-stolpar, hela karossen gjuten i glasfiber. Egenkonstruerad röram under med E30 hjulbas, 200cm bredd. Alltså en "siluettbil".
Det är tänkt att en Toyota radfyra ska sitta ca 20cm bakom framaxeln. (framkant på motorn)
Kanske lite simpla frågor, men tycker inte dom är besvarade i reglementet och man vill ju inte bygga bort sig pga ett missförstånd. Sen tänkte jag dubbelkolla så jag räknat tävlingsvikten rätt: 1796cc, 1 spjäll/cylinder, turbo, E85, klass 1. 170x1,796x1,25x2,5=955kg Väldigt röriga diskussioner om M3 karossen här, men antar att den är godkänd som förebild? _________________ Per Sandvik MR2 AW11 -86 "Touge Special" Yaris SCP10 -00 Brukis Corolla KE11 -69 Starlet KP60 -80 Carina CA60 -81 |
||||||||||
Morjens! Jag läste ditt inlägg och började söka efter Special Saloon reglementet. Eller Time Attack. Jag håller på att bygga en Ginetta för Modsport 2. Hade ju varit intressant att kunna köra i någon klass i Finland då jag spenderar en del av somrarna i Vexala. Hittar dock inte reglemente. Och kör man faktiskt fortfarande Special Saloon förresten? Ginettan är ju ingen Saloon till att börja med så det fallerade ju redan där. Vad kan det vara möjligt att köra en öppen Modsport 2 bil i för klass i Finland? _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||||||||
Ber om ursäkt för sent svar men jag har helt missat denna fråga
Det är tänkt att en Toyota radfyra ska sitta ca 20cm bakom framaxeln. (framkant på motorn) Någonstans där framme framför bilens mitt...
Man ska utan problem se att det är en BMW M3 det handlar om. Maila bilder på hur du tänkt om du är osäker hur det kommer att tas.
Ja.
Ja, rutor ska vara i lexan, lufintag kan vara i plast eller vad man vill ha. Kanske lite simpla frågor, men tycker inte dom är besvarade i reglementet och man vill ju inte bygga bort sig pga ett missförstånd. Sen tänkte jag dubbelkolla så jag räknat tävlingsvikten rätt: 1796cc, 1 spjäll/cylinder, turbo, E85, klass 1. 170x1,796x1,25x2,5=955kg Helt rätt, däremot så kommer E85 förmodligen sänkas till 20% från och med 2013.
Ja |
||||||||||
Nu är reglementet för perioden 2013-2015 inskickat till SBF och här är det>>LÄNK<<
Röd text är alltså nytt och blå är text som tagits bort. Inga stora förändringar, mest förtydliganden på vissa regler som varit otydliga eller osäkra. Lägger även upp 2013 års tävlingskalender som nu är spikad . Sedan har vi också årsmötet i Jönköping den 2-3 Feb. på Stora Hotellet i Jönköping dit man är välkommen. Kinnekulle 25-26 maj Knutstorp 5-7 juli Svenskt Sportvagnsmeeting, Nordens största sportvagnsträff. 17-18 augusti Deltävling 3 på Anderstorp kommer den Europeiska GT-seien att köra en av sina deltävlingar. Anderstorp kommer inte att köra med STCC nästa år varför detta blir deras stora tävling. 14-15 September Körs tillsammans med RHK Mantorp 28-29 september Finalen körs tillsammans med SSK |
||||||||||
|
||||||||||
Detta kommer göra insteget lägre och det är möjligt att tävla till en lägre kostnad i riktigt snabba klasser. Ta vilken USA V8 som helst som har ganska låg effekt original, t.ex. Ford 5,0 HO som har 225 Hk. I Modsport 1 kan man stoppa den motorn i en bil som väger 450 kg Eller så tittar man på Modsport 3 där samma motor ger en vikt som stämmer rätt bra överens med SFRO's vikt/effektkrav där en bil med den motorn ska väga 1125 kg. Perfekt, Modsport på helgen och åka gatregistrerat till glasskiosken under veckorna _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||||
Värt en egen tråd IMHO _________________ Magnus Thomé |
||||||||||
|
||||||||||
Tackar
Nu gäller det bara att fila till det sista så den står klar till premiären!! _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
||||||||||
Trevlig artikel!!! _________________ Magnus Thomé |
||||||||||
Eller ja... eftersom min bil väger typ 550kg så ÄR jag kanske lite skraj för rent fysiska fighter på banan men bortsett från DET så är vi inte rädda för något alls! Modsport 2013 kommer bli episkt kul! _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||||||
Dessutom skulle splittern fastna i diffusorn på den framför så det skulle inte fungera. Men att blocka i bredd går ju. Absolut jämnhet mellan de väldigt varierande konstruktionerna är ju inte Modsports främsta kännemärke. Däremot blir det hyffsat jämnt utslaget över tid (inklusive varierande tillförlitlighet). |
||||||||||
Allmänt banåkaforum Tävla i MODSPORT :-) | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17, 18 >> 16 besök senaste veckan (118647 totalt) |