Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
F1 på Imola
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (18331 totalt)
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Sportbilsentusiasten skrev:
Riktigt interesant diskussion!
MS är snabb men det beror på att han även är taktisk o HAR bra bil/stall.
Det finns STÖRRE tallanger, helt klart.

Som ni vet gillade jag Jaques Villenouge (usel på att stava)
Mika o Kim är också tallanger.
Button med, vilken MISS att byta bort honom från Williams thumbs down när Montoya kom
Slår vad om att han hade varit en bättre "match" med Ralf än vad Montoya är idag. --> bättre för teamsammanhålningen o snabbare. Då hade nog Williams lyckats bättre än de gör idag!

Det ÄR ju STALLEN som tävlar mot varandra, det glömmer man idag.

När jag läser resultat o test tider, jämför jag ALLTID mellan förare i samma stall. Då får man se skillnaderna.
Iof har alltid första föraren bästa förutsättningen, men ändå...

Sen har vi Ronnie P, fortfarande med is snacket när de 10 bästa ska listas - ansedd som en av de med störst tallang

Han var ALLTID snabb så länge grejjerna höll. Körde alltid på gränsen med lite sladd här o var...
Taktik o hålla igen var väl inte hans starka sida
Men snabb, tveklöst!

o vad vill vi se???? Talang, fräcka omkörningar eller en "robot" som vinner bara för han rattar bästa bilen...
o ska vi räkna upp alla "fulheter" MS gjort på F1 banan, får man hålla på länge.
om han hade behövt ta till lite ojusta metoder att vinna - hade han gjort det (som hände innan han hade den bästa bilen)
Nu behöver han ju inte det...

nej, tacka vet ja tallanger som KÖR juste o INTE skyller ifrån sig efter en incident.

btw, varför är det svenskar/finnar som oftast har denna attidyd? samma sak i andra sporter...


Robotar är trista men kan vara imponderande för det.

Förartalanger finns det många, men talanger på att vinna VM kräver mer än bara förartalang. Har Schumi hypnotiserat Ferrari, FIA, Bernie, konkurrenter så att han alltid får det bästa serverat, eller är det något han själv bidragit med för att skapa detta runt om sig själv?

Ronnie P är väl som Montoya en vilde och en jäkel på att köra, förutom att Ronnie verkade trevligare.

Jo jag gillar också just körning bättre än bortförklaringar. Senast var det Schumi som var schyst och Montoya som förklarade bort.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Westfield skrev:

Jag tycker däremot att det är trist att han fortsätter harva. Ok att han är bäst, han har tjänat sina miljoner och kan leva gott, nu är det dags att gå till sidan och släppa fram några andra talanger.


Tar han med sig lite sponsormiljoner så är han välkommen till Minardi

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Kristian Larsson skrev:
Westfield skrev:

Jag tycker däremot att det är trist att han fortsätter harva. Ok att han är bäst, han har tjänat sina miljoner och kan leva gott, nu är det dags att gå till sidan och släppa fram några andra talanger.


Tar han med sig lite sponsormiljoner så är han välkommen till Minardi


Där snackar vi utmaning för Schumi. Att få Minardi till att vinna VM.....

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



[quote="Daniel Nihlén"]
Sportbilsentusiasten skrev:
Förartalanger finns det många, men talanger på att vinna VM kräver mer än bara förartalang. Har Schumi hypnotiserat Ferrari, FIA, Bernie, konkurrenter så att han alltid får det bästa serverat, eller är det något han själv bidragit med för att skapa detta runt om sig själv?


Jag tror att det MS bidrar med till stallet har varit direkt avgörande till alla dessa framgångar. Det är just det som är makiskt med MS, inte att han är snabb(ast?).

Vem som är bäst går det aldrig att ge ett generellt svar på eftersom man hamnar i en diskussion om: Bra/dålig bil, regn/torrt, aids/no aids, F1/gokart/sportvagn/rally/rallycross, gammal/ny bil, bra/dålig race engineer etc. Om man ska väga in alla parametrar så slutar man med att konstatera att VM-tabellen visar vilken förare och team som är bäst enligt då gällande reglemente.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Daniel Nihlén skrev:


Förartalanger finns det många, men talanger på att vinna VM kräver mer än bara förartalang. Har Schumi hypnotiserat Ferrari, FIA, Bernie, konkurrenter så att han alltid får det bästa serverat, eller är det något han själv bidragit med för att skapa detta runt om sig själv?

Ronnie P är väl som Montoya en vilde och en jäkel på att köra, förutom att Ronnie verkade trevligare.

Jo jag gillar också just körning bättre än bortförklaringar. Senast var det Schumi som var schyst och Montoya som förklarade bort.


Som jag tidigare sade...
Hade MS behövt (om Montoya VAR ett reellt HOT mot titeln) - HADE han trängt av honom HELT av banan.
Nu kan han kosta på sig att vara lite "ädel".
Annat var det förr...

_________________
Jan Å
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Sportbilsentusiasten skrev:
Daniel Nihlén skrev:


Förartalanger finns det många, men talanger på att vinna VM kräver mer än bara förartalang. Har Schumi hypnotiserat Ferrari, FIA, Bernie, konkurrenter så att han alltid får det bästa serverat, eller är det något han själv bidragit med för att skapa detta runt om sig själv?

Ronnie P är väl som Montoya en vilde och en jäkel på att köra, förutom att Ronnie verkade trevligare.

Jo jag gillar också just körning bättre än bortförklaringar. Senast var det Schumi som var schyst och Montoya som förklarade bort.


Som jag tidigare sade...
Hade MS behövt (om Montoya VAR ett reellt HOT mot titeln) - HADE han trängt av honom HELT av banan.
Nu kan han kosta på sig att vara lite "ädel".
Annat var det förr...



Jag tror inte shumi hade gjort samma sak i dag som han gjorde mot hill. Killen har mognat som förare absolut och iaf vunnit min respekt. Förr så var det bara en sak i huvvudet på honom och det var att vinna till varje pris. Skillnaden i dag är han har den absolut bästa hjärnan under racen, avslutningen i fjol enda undataget.
Han har dessutom en otroligt proffesionell inställning och frågan är om någon annan förare är så insatt och styr i stallen än vad han gör. Dessutom så har han troligtvis den bästa fysiken av alla då han i princip är en träningsnarkoman.

Frågan är hur torrt på fötterna resten av fältet har när det gäller fula saker på banan. Tycker inte schumi skall klandras för vad han gjorde, han fick faktiskt straff för det då. Lite löjligt att hela tiden dra upp det som ett motargument och förneka hans otroliga kvaliteér.
Btw så håller jag på Barrichello för att han är j-t sympatisk och faktiskt i sina bästa stunder kan matcha schumi.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Daniel Nihlén skrev:

Förartalanger finns det många, men talanger på att vinna VM kräver mer än bara förartalang. Har Schumi hypnotiserat Ferrari, FIA, Bernie, konkurrenter så att han alltid får det bästa serverat, eller är det något han själv bidragit med för att skapa detta runt om sig själv?

Ferraris uppgift är väl att servera Schumi, så varför skulle de behöva hypnotiseras?

om det är någon som hjälpt Schumi så är det Bernie. F1 var inte särskilt poppis i Tyskland under slutet av 80-talet, men när Schumi köpte sig(Mercedes betalade) en F1-start hos Jordan -91 och han visade god potential så vaknade affärssinnet hos Bernie och han försökte övertala Benetton att satsa på Schumi. Flavio och de andra var klart skeptiska men efter mycket övertalning blev det så - vilket ju inte var så dumt för någon part (förutom för Eddie Jordan som blev blåst). Några år efteråt hade tittarsiffrorna för F1 i Tyskland flerdubblats och Tyskland blev F1:s viktigaste marknad. Så förutom talang var nog rätt nationalitet och timing inte så dumt för Schumis karriär. När sedan Senna dog och det helt plötsligt inte fanns en enda världsmästare i fältet och knappt nån GP-vinnare så fick han ju verkligen en kanonskjuts på karriären.

Visst är Schumi poppis bland teknikerna och hos Brawn som hyllar honom för att han alltid göra sitt bästa, till skillnad ifrån någon som Häkkinen som hade en tendens att tappa sugen när han inte hade chans att vinna. Men vad är det som tyder på att Schumi skulle ha någon större påverkan på Ferraris övriga verksamhet än hans egen uppgift som förare? -96 när Todt ännu inte hade fått över B&B så gick det ju uppenbarligen inte så bra, så varför skulle Schumi ha något större direkt inflytande på Ferraris förmåga att producera en vinnarbil? Vad är det som tyder på det? Jag tycker det mer tyder på Todts organisationsförmåga och Brawns förmåga som teknisk direktör tillsammans med Byrns designkunskap.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Kunta skrev:
Tycker inte schumi skall klandras för vad han gjorde, han fick faktiskt straff för det då. Lite löjligt att hela tiden dra upp det som ett motargument och förneka hans otroliga kvaliteér.
Btw så håller jag på Barrichello för att han är j-t sympatisk och faktiskt i sina bästa stunder kan matcha schumi.

Varför skall man sluta klandra någon bara för att han har straffats för det? Straffet är ju endast ett bevis på att han var skyldig.
Ganska löjligt straff för övrigt, där han endast blev av med andraplatsen. Poängen, vinsterna och allt annat har han ju kvar i den officiella statistiken. De borde ju åtminstone har strukit honom ifrån alla lopp under året och räknat om resultatet helt, samt några lopps avstängning i början av -98. Men hade han lyckats lika väl som -94 och fått stopp på sin titelrival så hade han väl inte fått nåt straff alls...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



MS har bidragit mycket till stämningen i stallet, påverkat bilen utveckling åt det håll som gör att bilen kan leverera, testat väldigt mycket och har inga divafasoner inför teamet som många andra förare har. Han jobbar för pengarna som han dessutom ger bort till välgörande ändamål. Om ett tiotal år kommer man att räkna tiden före och efter MS ur ett teammanagement-perspektiv. Alla stallen kommer att vilja kopiera det koncept som Ferrari har idag. Ferraris storhet här har varit att adaptera sig till det nytänkande som MS har släpat in utan någon "not invented here"-attityd.

Montoya kan kanske åka snålskjuts på MS' utvecklingsinsats, kliva in i dagens Ferrari och vinna VM men ha skulle troligen inte vara en vinnare i Ferrari någon gång om han klivit in i stallet istället för MS i tidernas begynnelse. Frågan är då vem som är bäst? Skulle Senna ha klarat av det eller Ronnie. Knappast troligt att Ronnie skulle ha gjort det i alla fall.

I tävlingen mest värdefulla förare för teamet genom tiderna finns det bara en förstaplats och den har MS och det måste man respektera honom för. Att lyfta Ferrari från botten till det vad teamet levererar idag saknar faktiskt motstycke i F1-historien.

Snabbaste junkyardförare, dvs hoppa in i vad fan som helst och leverera låga tider, håller jag på Ronnie som kandidat till förstaplatsen. Läs boken om Ronnies säsong -70 -71 och försök att föreslå någon annan, det är svårt.

I kategorin hjälte håller jag på Tazio.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Den här tråden är ett utmärkt exempel på varför F1 är så intressant - alla har en åsikt!

För om den här tråden handlat om, säg, STCC hade den knappt blivit en sida lång

_________________
Johan Rådlund
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Angående STCC och F1-omkörningar med knuff så såg jag igår på trean en förklaring om det här med rätten att välja spår in i kurvorna. Det har pratats om förut på SvartaMasken vet jag, men som jag förstått det så är det nya FIA-direktiv som betyder att om någon har kommit minsta lilla jämsides med dig så måste du lämna plats för honom genom kurvan och kan inte kräva att han skall bromsa för att du skall kunna ta optimala spåret. Eller har jag missuppfattat?
om det skulle praktiseras strikt så skulle det bli våldsamt mycket enklare att köra om. Bara att slipstream till slutet av rakan och sedan sticka in nosen precis innan bromspunkten så har den omkörande rätt till innerspåret. Lite svårt att alltid se bara för den som är först.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Kan det verkligen stämma?
Innebär inte detta att vi får en massa incidenter typ:
komma med "för hög" fart, sticka in nosen - o pga att farten är för hög putta/stödja sig på den andra bilens sida så att den sladdar av.

o den omkörande har "rätt" iom att "om den omkörda HADE flyttat på sig" hade detta inte hänt!

Blir en HEL del bedömningar... + en hel del som utnyttjar regeln till att PUTTA ut konkorrenter thumbs down
Är denna regel verkligen vettig?

Är det inte bättre om man ska ha FRONTEN först för att kunna få "fri väg"

_________________
Jan Å
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Man skall alltså tvingas lämna plats, inte hålla sig längst ut efter bankanten i kurvorna. Den omkörande har naturligtvis lika liten rätt att trycka ut sin kombatant som den omkörde har.
Det har alltid varit en hel del bedömningar, så det lär inte ändras.

Nej, om man skall tvingas ha fronten först så måste man vara så pass mycket snabbare, i praktiken ett par billängder över en raka, att det blir väldigt svårt med omkörningar. Nu har väl bedömningen varit typ halva bilen, så det är ju enbart en nyansskillnad för att göra det ännu lättare att köra om. Men det beror väl på vad man gillar.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Den regeltolkningen verkar inte ha slagit igenom riktigt än. Se bara hur det blev mellan de två Ferrari 550 på Magny-Cours i FIA GT. Påkörande part fick 50 sek tillägg.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Elitracing (åskådarracing)
F1 på Imola
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (18331 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande