Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Bridgestone RE540S frågor & funderingar
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (10479 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Ujujuj vad skoj du kommer få thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kul om man kan hjälpa till!

Nu gäller det bara att jag funderat rätt oxå. Annars så på ngn träff då du kanske är över däcken.

Tror nog det kan bli bra detdär! Låter som en kul bil.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Med risk att röra till det...

Har du inte skrivit fel och menar 205/50-16???

Det är den dimension som stämmer bäst i diameter/omkrets, lika höga som 225/45-16, och sen tror jag inte Re540S görs i 205/55-16.

Fast sen finns det ett litet problem med Re540S i 205/50-16... Om jag inte misstar mig görs den dimensionen bara i typ GS, mycket mjuk, och typ R, hård. Troligen för att passa på framhjulsdrivna bilar som åker R fram och GS bak. Men jag kan kolla upp det om du är intresserad av just denna dimension.

Som ni redan har rett ut ovan tror jag Dahlbäcks respektive vår rekommendation om gummiblandning stämmer rätt bra överens. Men jag tror att bilden du länkat in är rekommendationer för en äldre generation Re540S. Det gjordes förändringar i gummiblandningen under 2001 och då ändrades temperaturspannen en del samt att typ G bytte namn till GS.

I Sverige säljs så gott som uteslutande däck med gummiblandning typ S. Vår erfarenhet från SLC är att blandningen fungerar bra i allt från relativt låg temperatur upp till för svenska förhållanden höga asfaltstemperaturer. När SLC körde sin deltävling på Gelleråsen i augusti var det extremt varmt och då fanns överhettningstendenser. På finalen med temp på +-0 var de väl hårda...

Som däck för slalom och banträffar på en gatbil är typS absolut det bästa alternativet.

Mvh
Martin Gistell
Wheelbase KB

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
Nog hade jag skrivit fel alltid, 205/50 16" ska det vara.
Vore kanon om du kunde kolla upp det där med gummiblandningarna.
Föresten, gissar att 215:or i 16" inte finns eftersom ingen har det på sin sida - annars vore det kanske ännu bättre.
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
*snyft*

Har pratat lite vidare med Martin nu och kommit fram till att jag kan inte köra på OZ Superleggera 7/16 med 205/50 Bridgestone däck... thumbs down
Frågan är då...vilken dröm ska jag ge upp?
Bredare fälgar eller andra däck?
OZ Superturismo till exempel väger 8 kilo om jag går på ett par 8/16" - då kan jag köra med Bridgestone 225/45:or. Men då blir det 1.5 kilo extra på varje däck = 6 kilo ofjädrad vikt mer.
Inte lätt när det är svårt...
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



krabu skrev:
*snyft*

Har pratat lite vidare med Martin nu och kommit fram till att jag kan inte köra på OZ Superleggera 7/16 med 205/50 Bridgestone däck... thumbs down
Frågan är då...vilken dröm ska jag ge upp?
Bredare fälgar eller andra däck?
OZ Superturismo till exempel väger 8 kilo om jag går på ett par 8/16" - då kan jag köra med Bridgestone 225/45:or. Men då blir det 1.5 kilo extra på varje däck = 6 kilo ofjädrad vikt mer.
Inte lätt när det är svårt...


Fattar inte varför det inte skulle funka när 225 funkar på 8". Gör de 5 mm differens mellan alternativen hela skillnaden?

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

2,5 cm....

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
2,5 cm....


225 funkar på 8" men inte 205 på 7"...

Fast jag tror iofs att problemet har med gummiblandning att göra.

Jag skulle kolla på BBS RC, också väldigt lätta och snygga.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
johann skrev:
Magnus Thomé skrev:
2,5 cm....


225 funkar på 8" men inte 205 på 7"...

Fast jag tror iofs att problemet har med gummiblandning att göra.

Jag skulle kolla på BBS RC, också väldigt lätta och snygga.


En liten prisskillnad dock.
OZ Superleggera 7 / 16" har jag hittat för 2150:- / st
BBS RC tror jag inte finns i 16" - dock finns BBS RK i 8 / 16" och kostar från cirka 4000:-. thumbs down
16 000:- för fälgar känns lite overkill på en bil för strax under det dubbla, det är snarare vad jag har tänkt att lägga totalt på både däck & fälg.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



krabu skrev:
johann skrev:
Magnus Thomé skrev:
2,5 cm....


225 funkar på 8" men inte 205 på 7"...

Fast jag tror iofs att problemet har med gummiblandning att göra.

Jag skulle kolla på BBS RC, också väldigt lätta och snygga.


En liten prisskillnad dock.
OZ Superleggera 7 / 16" har jag hittat för 2150:- / st
BBS RC tror jag inte finns i 16" - dock finns BBS RK i 8 / 16" och kostar från cirka 4000:-. thumbs down
16 000:- för fälgar känns lite overkill på en bil för strax under det dubbla, det är snarare vad jag har tänkt att lägga totalt på både däck & fälg.


Det måste gå att få ett bättre pris för jag betalade långt ifrån sådär mkt för mina BBS RC (2 st 8,5*18 & 2st 10*18).
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
johann skrev:

Det måste gå att få ett bättre pris för jag betalade långt ifrån sådär mkt för mina BBS RC (2 st 8,5*18 & 2st 10*18).


Hittade, efter att ha letat lite, BBS RC i 16". thumbs up
Köpte du dina fälgar i Sverige eller Tyskland? Får ta och leta lite efter vilka som säljer BBS billigt då...OCL Brorsson var det som ville ha 16 000:- för dem - men det kanske är samma som med vissa andra företag...du får betala lite extra för att få ett kvitto från just DET företaget.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



krabu skrev:
johann skrev:

Det måste gå att få ett bättre pris för jag betalade långt ifrån sådär mkt för mina BBS RC (2 st 8,5*18 & 2st 10*18).


Hittade, efter att ha letat lite, BBS RC i 16". thumbs up
Köpte du dina fälgar i Sverige eller Tyskland? Får ta och leta lite efter vilka som säljer BBS billigt då...OCL Brorsson var det som ville ha 16 000:- för dem - men det kanske är samma som med vissa andra företag...du får betala lite extra för att få ett kvitto från just DET företaget.


Jag köpte mina via Gummihuset en gång, i Tyskland en annan och hos NB Gummi en tredje.
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



krabu skrev:
En liten prisskillnad dock.
OZ Superleggera 7 / 16" har jag hittat för 2150:- / st
BBS RC tror jag inte finns i 16" - dock finns BBS RK i 8 / 16" och kostar från cirka 4000:-. thumbs down
16 000:- för fälgar känns lite overkill på en bil för strax under det dubbla, det är snarare vad jag har tänkt att lägga totalt på både däck & fälg.


Vart hittar man så bra pris på OZ?
Jag är intresserad av 7x15" vilket borde vara ännu billigare.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Micke Holmström skrev:
krabu skrev:
En liten prisskillnad dock.
OZ Superleggera 7 / 16" har jag hittat för 2150:- / st
BBS RC tror jag inte finns i 16" - dock finns BBS RK i 8 / 16" och kostar från cirka 4000:-. thumbs down
16 000:- för fälgar känns lite overkill på en bil för strax under det dubbla, det är snarare vad jag har tänkt att lägga totalt på både däck & fälg.


Vart hittar man så bra pris på OZ?
Jag är intresserad av 7x15" vilket borde vara ännu billigare.


Jag har mycket bra pris på Image Wheels..........om någon är intreserad.
Vi har använt dom på Cobrorna i 10 år.

http://www.imagewheels.co.uk/pages/general.html

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Däck för banåka
Bridgestone RE540S frågor & funderingar
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (10479 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande