Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Foruminfo/frågor
Bilder inom ett citat
6032 besök totalt
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705


Trådstartare
Hola Magnus!

En annan forummedlem fick mig att fundera på något. Det är väldigt trevligt när medlemmar postar bilder på diverse ting, men lite jobbigt när folk citerar dessa inlägg och samma bilder dyker upp gång på gång och tar onödig skärmplats och bandbredd. Skulle det gå att få forumet att trunkera bilderna (inom citatet) på något vis? Antingen till små tumnaglar eller kanske ännu bättre textlänkar? Vet inte om denna fråga varit uppe tidigare.

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494



Bandbredd tar de inte, det var länge sen browsers lärde sig att återanvända en bild med samma källa från cachen (och inte ladda den en gång till), knappt 20 år sen skulle jag gissa.
Att skapa thumbnails för citat skulle ta mer kraft än nuvarande icke-lösning. Länkar (dvs ändra [img] till [url] vid citering) hade ju varit en enkel sak. Den som verkligen vill visa bilden får ändra till [img]. Blir iofs säkert knas vid citering av bilder där det lagts en [url] runtom (för klickbar blid).

Men det blir en massa scrollande och lätt att missa vem som skrev vad och vart man är i tråden.

Men det hela beror ju på ett slappt beteende att inte endast citera det man syftar på och istället citera hela klabbet. Det blir lika knas om det är en stor textmassa.
Lite skoj vore det om du blev tvungen att markera en delmängd av inlägget vid citering (dvs du tvingas använda en hjärncell och att citera allt är minst lika krångligt som att citera en delmängd).
Andra forum har begränsning att du bara får hjälp att citera en nivå (inga enkla quotebågar mao), för det är ju lika jobbigt med de som citerar ett citat med samtliga bilder.

Att Citera samtliga foton i ett inlägg i Ögongodistråden tex, tillför ju inte mycket, men det är ju fritt fram att framstå som ett stort arschle
Tyvärr hjälper inte skämsfaktorn (att framstå som ett arschle för all framtid) alltid.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Niklas Falk skrev:
*En stor portion sunt förnuft*

+1 thumbs up

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Något
Bra, då vet jag det nästa gång jag surfar in på rejsa med mobilen med lite jazzig täckning. Att problemet med bandbredd egentligen upphörde för 20 år sedan och att de citerade bilderna finns där för att någon har varit slapp. Tack för hjälpen.

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060



Mm, surfar man mobil kan det va rätt segt. 3g nätet i sthlm är ofta nånstans där fasta anslutning var för 20 år sen

På pistonheads forum så resajsar bilderna automatiskt. En del forum har jag märkt "sabbar" länken så att bilderna inte syns citerade. Hade varit trevligt för oss mobilsurfare

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Max två fria citat/dag, sen får man köpa fler för riktiga pengar?
Hur många upprepar föregående talare vid "vanlig" konversation?

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41532

Forumägare
Forumägare

Jag försöker låta bli att göra alltför mycket mer moddar på phpBB2 som vi kör på. Så jag ser helst att folk sköter sig. Men det gör ju inte alla.... jag brukar som admin ibland gå in och städa upp i dumt stora citat.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jag försöker låta bli att göra alltför mycket mer moddar på phpBB2 som vi kör på. Så jag ser helst att folk sköter sig. Men det gör ju inte alla.... jag brukar som admin ibland gå in och städa upp i dumt stora citat.
I see. Visste inte om trunkeringen gick att genomföra utan alltför mycket hackande, därav frågan. Då är det bara att gilla läget och köra på som vanligt.

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
Foruminfo/frågor
Bilder inom ett citat
6032 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande