Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1410 besök totalt |
|
||
Jag tyckte det var kul att se..... har inte sett något av det innan.... (fast jag kanske är lite partisk
![]() Men vad tyckte ni andra ? om det är nu någon mer som sett det? Fast det finns repriser på tidigare sändningstider sen om ni sover nu förståss... |
||
Jag tycker kommentatorerna verkar ha förhållandevis dålig koll på vad de ser. De pratar om sånt som inte längre finns i rutan och det kändes en smula rörigt. Får de inte se det innan de lägger på kommentarerna?
Jag såg dock inte sista 5 minutrarna av programmet. ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Dom får se programet EN gång innan dom lägger ljudet.... så det är inte så mycket att hurra för... tidspress tyvärr.... |
||
Fartkänsla försvinner tyvärr när man inte kan ösa på med massor av kameror med kort fokus.... dvs det måste till många och dom får inte stå för långt ifrån för att ge effekt..... Fast man kan ju göra som en del gör i andra produktioner ![]() |
||
Är inte bara SLC-sändningarna jag har i åtanke. Även F1&Co förlorar en hel del fart i TV. Men det är väl så, en tv-kamera lägger på 10kg och sänker farten med 20% ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||
Tack för bra feedback, minns du ngt konkret exempel så ta gärna upp det! Vi som sitter i båset försöker snacka om sånt som inte redan är uppenbart för tittaren i rutan, då kan vi lika gärna vara tysta (resonerar vi). Ibland är finns det mer intressanta saker att prata om än exakt det som producenten har klippt ihop. "och här passerar den och den, igen". "och här ser vi den och den bromsa i denna kurva." "och här kommer den och den." Det ser ju tittaren själv. Men visst, lite mikrofon-rost är det allt i första snabba inhoppet på säsongen. ![]() EDIT: Sprint med GT/V8 och Beetle tenderar också att bli lite rörigt eftersom de är samtidigt på banan. Här ska vi försöka göra det klarare med hur det ligger till i varje klass. S40-heaten är betydligt mer homogena och lättare att följa. And fartkänsla, har ni kolla slalom och störtlopp på TV ngn gång? Ser väl rätt enkelt ut. Men jösses vad brant det är i verkligheten..!! ![]() |
||
Carl,
Jag minns inte just nu, men det var några småsaker bara. Det blir nog bättre när ni blir varma i kläderna. Jag inser också att det är svårt att komprimera alla sprintrace till en så kort sändning och få ut nåt vettigt av det. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
En av nackdelarna vi har, är den begränsade budget vi måste hålla oss till..... det gör att antalet kameror vi kan använda är allt för få egentligen och då kan inte klipparen "FÖLJA" en enskild bil/bilar över ett antal kurvor utan måste klippa och växla hela tiden.... Och det gör det svårare för Calle & Uffe eftersom varje sekvens blir så kort i tid.
Men som jag ser på det hittills är, bättre begränsat än inte alls.... vilket är ju vårat enda alternativ idag... |
||
Jag såg nyss 3-timmarsracet och den här gången måste du vara nöjd, Lennart, du fick ju vara med i bild och allt.
![]() Det var i mitt tycke bättre än sprintsändningen, men jag vet egentligen inte varför. En sak som jag uppskattade var när man fick följa med i bilen och Carl(för det var väl du?) kommenterade de olika partierna och även när Jocke intervjuade någon som kommenterade svårigheterna med olika snabba bilar, etc.. Så man helt enkelt får klart för sig var svårigheterna ligger. Intressant med en hel del intervjuer emellanåt också. Kanske det hade varit skoj med lite mer djupgående om 4-5 team varje gång, med alla runt omkring, bilen, o.s.v., så att när säsongen är slut så har alla team gåtts igenom. Kan tänka mig att det även vore skoj för de tävlande. Om det nu är möjligt att hinna med? Nåt som blir lite svårt att hänga med på är den aktuellla ställningen i de olika klasserna. Men till det behövs det nog grafik om det skall funka, för att bara rabbla upp dem så hänger man nog inte med och då blir det bara tradigt. Men en aktuell ställning efter x antal minuter med uppgift om antal depåstopp samt annan intressant info vore skoj. Tror jag, i varje fall. För övrigt kul att se några bekanta ansikten, även om dude också svepte förbi... ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Har inte lyckats pricka in Karlskoga än, men två kommentarer om förra årets program:
Jag var på två tävlingar förra hösten, 3-timmars på Anderstorp och 12-timmars på Mantorp och ett par saker slog mig när jag såg programmen. På Anderstorp var det placeringen av kamerorna. Tror jag räknade till tre eller fyra olika platser man fotade ifrån, och då skall man (om man har lite zoom) kunna följa en bil nästan hela varvet runt. Istället blev det mest en bil, en kurva, en bil, en kurva, en bil, en kurva, en bil, en kurva, en bil, en kurva, ja ni fattar. Inte riktigt det sättet jag tittar på racing när jag är ute på banorna i alla fall. På Mantorp var det vad man filmade. På eftermiddagen kom ju regnet, och gissa om det blev halt då. Och vad händer med racingbilar i Parisen när det blir halt? Jo, de sladdar, snurrar, åker av, vinglar lite allmänt och erbjuder gott om omkörningsmöjligheter samt underhållning. Vad fick man se av det? Har för mig att det var Ravillas snurrning samt en liten viftning på baken av en E30. Och detta av ett par timmar som jag räknar som de mest underhållande på hela förra året... Är det produktionsbolaget som bestämmer sånt här, eller har beställaren av inspelningen något att säga till om? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Helt rätt! Det finns en allmän sjuka hos sportkommentatorer på TV att prata hela tiden, antagligen något slags arv från Sven Jerring/Lennart Hyland i radio. Det behövs inte i TV. Framförallt bör det vara tyst vid in car camera så att man kan leva sej in ordentligt! _________________ Johan Rådlund |
||
Nu missar man när man är på TV också. ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1410 besök totalt |