Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Måla bromsar med Folia Tec bromsoks-färg...
1, 2   >>
8382 besök totalt
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare

Håller på o målar bromsarna. Valet föll som topic lyder på Folia Tec's tvåkomponentsfärg. Man penslar på skiten i omgångar. Först ett lager som ska torka i 15 min och sen på med lager två. Problemet är att det inte riktigt täcker när lager två kommit på utan det ser lite 'flammigt' ut och inte den där solida fina känslan som de ska ha. Så funderar på om man vågar pensla på ett lager till på de sidor som syns utåt. Denna påpensling hade jag isåf tänkt göra imörra kväll/natt när det torkat bättre. Vad tror ni om detta? Kan man lägga på ett lager till eller kan det bli ngt skit med att lägga tvåkomponentsfärg på redan torkad tvåkomponentsfärg... ngn expert som vet? =)

Kanske ngn som målat med Folia Tec's färg som har lite tips...?

Kommer bli en spännande natt då det stinker färg i hela lägenheten. =/ av ngn anledning stänger de av fläktarna 22.00. =(

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Ta fram skyddsmasken annars lär du (och ev. grannarna) vakna med en rejäl huvudvärk.

Tyvärr har jag inget tips om hur du ska gå vidare, men varför inte fortsätta om du redan misslyckats

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Nyfiken fråga, går det fortare eller bromsar bättre om man målar oken????

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

fuling skrev:

De kanske blir lättare att göra rent?

Min Audi blev iaf snabbare när jag bytte från original till röda ok.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

fuling skrev:

om man målar oken med en färg som har hög emissionfaktor (mattsvart),
så växelverkar de bättre med omgivningen (bättre kylning).

Man bör dock komplettera oken med solskydd (1120 W/m² är inte försumbart).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Klart att det går fortare !

och bromsar bättre thumbs up !

NS BTG: 9.10.21

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Jag fixade färg på bromsarna på vår boulevardräser i vintras, helt klart ser det ut som den kan bromsa bättre framför valfritt cafe eller korvmoj nu

Ngn hade tidigare försökt måla dom för hand, såg inte alls bra. Så rejäl insats med maskindelstvätten på jobbet och sen inlämning för blästring och pulverlack (sammanlagt 300 kr för två ok) så ser dom faktiskt ut som nya nu.

Malmö
Här sen Maj 2003

slipning behövs troligen på redan torkad 2-komponentslack för att få det att hålla bra.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
porschedriver skrev:
slipning behövs troligen på redan torkad 2-komponentslack för att få det att hålla bra.

Bara att rugga ytan då eller?

Teres
Gävle
Här sen Aug 2003

NEo : var har du fått tag i den där färgen ? och vad blir det för färg på oken eller finns det olika färger. Har aldrig hört talas om den där färgen förr. Fårgar man inte så får man aldrig nått veta

Tycket det lätt praktist och pensla

Mvh

330 E46-01
325 E30 -88 x2
323 E30 -85
Citera
AZAD

Här sen Maj 2003

Jag målade mina ok med foliatecs färg för några år sen med efter 2-3 bandagar var färgen svart istället för röd. Bromsade jag för hårt eller tål inte färgen värme?

http://www.rolleslitz.se/slitsmedium.jpg
Citera
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Teres skrev:
NEo : var har du fått tag i den där färgen ? och vad blir det för färg på oken eller finns det olika färger. Har aldrig hört talas om den där färgen förr. Fårgar man inte så får man aldrig nått veta

Tycket det lätt praktist och pensla

Mvh

Först en liten situationsuppdatering: Alla ok är målade och hänger på tork i knopparna till köksluckorna. =) Mycket praktiskt. Det är inte den finish jag som überpedant vill ha på de men de kommer få rulla så här denna sesong. Tanken är ju att färgen ska flyta ut och att alla "penselavtryck" ska försvinna. Men så funkar det inte riktigt i verkligheten. Blir lite ojämt och flammigt. men som sagt... jag är en tokpedant. =) Kommer lite bilder när jag kommer hem och ska montera de.

Sen ang färgen. =) Du bor i Gävle ser jag så sladda upp till KROONS aka Malte Månsons Bil AB och snacka med killarna på lagret. Färgen står till vänster när man kommer in, där fälgarna hänger på väggen.

De är riktigt snälla där uppe också så att få rabatt är inte någon omöjlighet. =) Vifta lite med ögonfransarna så löser sig nog den biten.
Några tips:
Blanda färgen i små omgågnar. Den är JÄKLIGT dryg. =)
Köp MÅNGA penslar. Lacknafta löser inte denna tvåkomponentslack vilket jag först trodde. =/
Sen sånt som står i manualen... Blanda färgen o rör ordentligt. Låt stå fem minuter. Rör om igen och måla första lagret. Efter första lagret ser det ut som måsskit men no worries on the roof. Efter 15 minuter är det dags för andra lagret. tror inte de där 15 minutrarna behöver vara på sekunden. Jag har bättrat på mina allt eftersom där det varit flammigt. Då har jag penslat rakt på tidigare skit av färg utan att rugga ytan eller så och det verkar sitta fin fint!

Tror jag fick med allt och lite till. Yla annars.

pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004

Äh, ere inte lite fjolligt att måla bromsoken?? Dessutom blir det ju mer ofjädrad vikt!

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

pålsson skrev:
Äh, ere inte lite fjolligt att måla bromsoken?? Dessutom blir det ju mer ofjädrad vikt!

thumbs up thumbs up thumbs up
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

pålsson skrev:

Nä, man måste tänka på emissiviteten

Tokholm
Här sen Jan 2003

NEo skrev:
...überpedant...sesong

Mismatch!!!

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Teres
Gävle
Här sen Aug 2003

NEo: Jag får väl ta mig en tur dit och titta. Tycket det var så praktist och fråga dig efter som det stog Gävle och du prova och göra ren penslarna med aciton i stället, om du ska måla nå mer. Färgen är säkert som hammarlack, den går inte och får bort med lacknafta bara med aciton.

Mvh

330 E46-01
325 E30 -88 x2
323 E30 -85
Citera
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002

Kan intyga att Foliatecs bromsoksfärg fungerar perfekt! I mitt fall skull PORSCHE ok (alu) målas. Först glasblästring sedan Foliatec färgen, alltså ingen grund. Folia-färgen spädes och sprutades på med färgspruta. Jobbet avslutades med två lager klarlack. Oken ser fortfarnde (efter två år) lika fina ut.

Jocke
Citera
Teres
Gävle
Här sen Aug 2003

N-Joy Motorsport: du har ingen bild på dina ok som man kan få se Har ju tillfång till spruta det taget jag ska måla oken. Vad använde du för klarlack 2-k ?

Mvh

330 E46-01
325 E30 -88 x2
323 E30 -85
Citera
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002

Teres) Japp 2k-klarlack ska det vara.

Lite taskig bild, notera "PORSCHE" loggon som ligger under klarlacken.

Som sagt har du en spruta så kör med den ist. för pensel garanterat *** så mycket bättre!!

Mvh,
Jocke
Citera
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
N-Joy Motorsport skrev:
Teres) Japp 2k-klarlack ska det vara.

Lite taskig bild, notera "PORSCHE" loggon som ligger under klarlacken.

Som sagt har du en spruta så kör med den ist. för pensel garanterat *** så mycket bättre!!

Mvh,
Jocke

oooooooooooooooooooooooooooooooooo! Satan så vackert! Vad ni än gör... Använd INTE pensel. Bidde inte alls bra när jag kollade på de i solen. Kanske ser hyffsat om man står och studsar på ett ben ngra meter bort i motljus och kisar med ena ögat och har det andra stängt.

men jag ids verklige inte lägga massa pengar på ny glasblästring, ny färg samt hitta ngn som kan sprutlacka de. Så det får bli så här denna sesong. Men jag är mighty avis på dina ok. Ser riktigt fint ut. =)

Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
8382 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande