Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Skärpta regler för tillåtna fordon på ringen
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (38853 totalt)
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



David E skrev:
Johan Sjöström skrev:

problemet med detta blir att jag får en banträff per år och hur skoj blir det, näe TF till folket, trackdays till alla med mer än 235 hästar


Åter igen prioritering. Men nog borde det gå att få till en vår och en höstresa?
Det hade iaf. jag valt före kinnekulle, gelleråsen eller mantorp alla dagar i veckan.


+1 thumbs up

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 902



Christian Eick skrev:
BTG skrev:
Tack!
Vet du varför man gör dessa ändringar?


Nej, jag vet inte exakt anledning till varför just dessa förändringar kommer just nu. Turistkörningen har dock diskuterats ingående de senaste åren och alla är överens om att något måste göras men alla är oense om vad.

Generellt är det naturligtvis så att "sådana som du" egentligen inte har på turistkörningen att göra. Turistkörningen är lika gammal som Ringen själv och ursprungligen var avsikten att allmänheten skulle få möjlighet att prova att köra denna fantastiska asfaltslinga, men under förutsättningarna som gäller på allmän väg.

Dagens situation ser delvis väldigt annorlunda ut. Det förekommer många tokmodifierade alt. renodlade racebilar som aldrig skulle tillåtas framföras på allmän väg om de kom till besiktningen i det skick de framförs på Ringen. Därtill befolkas de av förare med inställningen att Ringen ÄR en racerbana och att därmed tidtagning är obligatoriskt. Jämförelsemöjligheter via videos, loggfiler, simulatorer osv finns i stora mängder. Långsammare fordon, t.ex. de turister som körmöjligheten ursprungligen skapades för, är irriterande dumskallar som inte har vett att flytta på sig och därmed bara förstör njutningen, och varvtiden förstås. Allt detta till dumpingpris och ofta med försäkringsskydd. Ur det perspektivet är det klart att det blivit populärt att åka på Ringen, mycket billigare än alla former av tävling.

Om denna utveckling är rätt eller fel ligger i betraktarens ögon, men det kan konstateras att det har lett till fler olyckor. Det är ju inte den semestrande familjen som kör ett turistvarv som bankar hårt in i räcket efter Schwedenkreuz och får banan avstängd i 3 timmar. Det är alla dessa gudomligt begåvade rattvirtuoser som har full koll på läget i sina "professionellt" modiferade Clubsportracers som faktiskt står för merparten av olyckorna; antingen för att de överskattar sin egen förmåga, underskattar banans svårighetsgrad eller inte orkar vänta på att bli omsläppta av de där förbenade motorcyklisterna.

Ur det perspektivet och med tanke på att turistkörningens överlevnad ligger i mångas intresse tror jag att de ansvariga försöker ta beslut som leder till någon form av ökad säkerhet. Som tidigare konstaterats, det behöver inte nödvändigtvis vara fel om det samtidigt finns körtillfällen för de som vill komma så nära race som möjligt, dvs trackdays.


Bra du skriver

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



Citat:
[quote="LUX"]
Först vill jag mena att det inte går att hänga ut "racer" förarna på ringen som de mest olycksdrabbade. Jag har själv sett en Holländsk Volvo V70 ligga på taket i just SX. Baserat på väldigt många dagar på ringen under de senaste åren så skull jag inte våga hänga ut en grupp så där på på rak arm. Olyckorna kommer i alla kategorier, från de väldigt erfarna till de som är där för första gången.





Citat:
Jag är nog mer cynisk än Dr Eick. Jag tror att intjäningen på entusiasterna är för dålig, vilket den förstås är eftersom det är svårt att tjäna pengar på entusiaster oavsett sport. De köper sitt årskort och kör fort i relativt gamla, enkla och billiga bilar. Det är verkar hämmande på intjäningen för de som kommer i de senaste och värsta bilarna. De stora fartskillnaderna skrämmer nog i många fall bort "nybörjarna" som inte vågar köra upp ett 4- eller 8- varvskort under sitt besök. Det är klart att NBR gmbh tjänar mer pengar på dessa besökare än på de entusiaster som köper årskort och är glada när de kört sina 65-70 varv och därefter kör "gratis".


så är det nog tyvärr

Gott Nytt År Thomas! thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



Sist jag var nere blev jag tillsagd vid bommen att jag inte skulle få köra under 2013 med min skalstol med öronlappar. Även polisen var nitisk och ville ha pengar för att jag hade den monterad. Det enda tråkiga är så klart att man inte får köra med HANS skyddet... får väll ha en tröja över så att det inte syns I övrigt ser jag inga problem att köra med min modifierade CSL under året.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Daniel Gudmundsson skrev:
...
Det enda tråkiga är så klart att man inte får köra med HANS skyddet... får väll ha en tröja över så att det inte syns I övrigt ser jag inga problem att köra med min modifierade CSL under året.


STOR polotröja

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Leat-brace på MC-förare då?

Går det bra?

http://www.leatt-brace.com/index.php/choose-your-sport/street/leatt-st . . . .

En sådan dvs.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Jaha då kan jag glöma tanken på en ringen resa 2013 redan nu, snapp off ratt, hans och skalstolar gör det rätt utsiktslöst. Aldrig i livet att jag kör utan. Känns trist,

Övervakning av banan och indelning av förare med licens och inte licens och separata körtider för dessa skulle kanske lösa en del?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Dignell skrev:
Jaha då kan jag glöma tanken på en ringen resa 2013 redan nu, snapp off ratt, hans och skalstolar gör det rätt utsiktslöst. Aldrig i livet att jag kör utan. Känns trist,

Övervakning av banan och indelning av förare med licens och inte licens och separata körtider för dessa skulle kanske lösa en del?



Trackdays Mårten, det är lösningen på ditt problem.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Klockrent att sänka säkerheten, det hjälper väl till att hålla myten om farliga ringen vid liv.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Fastlane skrev:
Klockrent att sänka säkerheten, det hjälper väl till att hålla myten om farliga ringen vid liv.


DU tolkar det så, det gör nog inte dom, det handlar om turistkörning på allmän väg egentligen och då anses inte HANS, eller stolar med stora öron eller en bur som gör det svårt att komma ur bilen eller ett snap off med en kanske tveksam leverantör som säkerhetshöjande vilket jag kan hålla med om.

Jag gillar inte tänket men förstår tanken bakom det.

Turistkörning=precis vad det låter som (bilen skall vara mer gatbil än racebil)
Trackday= precis vad det låter som (bilen kan vara mer racebil än gatbil)

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906



Johan Sjöström skrev:
Fastlane skrev:
Klockrent att sänka säkerheten, det hjälper väl till att hålla myten om farliga ringen vid liv.


DU tolkar det så, det gör nog inte dom, det handlar om turistkörning på allmän väg egentligen och då anses inte HANS, eller stolar med stora öron eller en bur som gör det svårt att komma ur bilen eller ett snap off med en kanske tveksam leverantör som säkerhetshöjande vilket jag kan hålla med om.

Jag gillar inte tänket men förstår tanken bakom det.

Turistkörning=precis vad det låter som (bilen skall vara mer gatbil än racebil)
Trackday= precis vad det låter som (bilen kan vara mer racebil än gatbil)


Där tror jag du slagit huvudet av spiken Johan.. Jag bryr mig knappast längre, ty Markus97 har lovat mig att min bil kommer aldrig igenom SBP igen..

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Då är det läge att efterleva hastighetsgränsen på ringen vid TF annars haltar det rätt mycket.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Fastlane skrev:
Då är det läge att efterleva hastighetsgränsen på ringen vid TF annars haltar det rätt mycket.


Mig veterligen finns det bara en begränsning på banan och det är i Breidscheid, men det är ju upp till föraren att efterleva det eller så får man vara beredd på konsekvenserna. Men det kanske blir nästa steg, att man ser till att folket verkligen efterföljer deras regler. Idag är det ju lite slappt med det, kanske ett medvetet drag?

Alltså man sätter lite hårdare regler och kör lite mjukare attityd liksom men att man vid behov kan tillämpa dom.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Förstår tanken i teorin men i praktiken blir det bara så fel fel fel.. iaf enligt mig.

Tror inte avsaknaden av säkerhetsgrejer dämpar framfarten överhuvudtaget på TF om de inte börjar strama åt ute på banan.

Så det går utmärkt att brumma på i 200+ helt utan säkerhet på TF men inte med säkerhet.

Det gick fel när dom tänkte sas.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 495



Det finns ju en gräns till på långa rakan som är mycket lättare att bryta, jag tror det är 110.
Hur många bryter hastigheten i breidschried ??

Förutom johan på lindenhofen

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Fastlane skrev:
Förstår tanken i teorin men i praktiken blir det bara så fel fel fel.. iaf enligt mig.

Tror inte avsaknaden av säkerhetsgrejer dämpar framfarten överhuvudtaget på TF om de inte börjar strama åt ute på banan.

Så det går utmärkt att brumma på i 200+ helt utan säkerhet på TF men inte med säkerhet.

Det gick fel när dom tänkte sas.


Bra här på rejsa vet jag redan ett flertal rejsbilar som INTE kommer att framföras på ringen 2013 som dom annars tänkt. Det är kanske så dom tänker, att vi försöker rensa undan dom värsta rejsbilarna?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 495



Ok jag hade fel, efter att titta på film så bryter man nog mot hastigheten vid bredschied.

Jag tror du tänker fel johan och ni andra.

Jag tror tanken är att har du skalstol ( med öron) och hans och bur ....så ska du köra på trackday. Och vad jag förstå så blir det en del såna i år. Och då kan ju värstingbilarna köra där i år oxå. Kanske med mindre olyckor för alla?? Är det helt fel tänkt.

Och så "slipper" man köpa årskort

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Franzetti skrev:
Ok jag hade fel, efter att titta på film så bryter man nog mot hastigheten vid bredschied.

Jag tror du tänker fel johan och ni andra.

Jag tror tanken är att har du skalstol ( med öron) och hans och bur ....så ska du köra på trackday. Och vad jag förstå så blir det en del såna i år. Och då kan ju värstingbilarna köra där i år oxå. Kanske med mindre olyckor för alla?? Är det helt fel tänkt.

Och så "slipper" man köpa årskort


jaha men det var ju detta ja sa, att man vill få bort värstingbilarana på TF och få över dom till trackdays ock liknande.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
ostelius
Vallby
Här sen Dec 2005
Inlägg: 24



Kanske har jag missat något vitalt, men är inte dessa regler bara ett tydliggörande att alla bilar måste uppfylla StVZO?!

Precis som att alla förare måste följa StVO med tanke på bl.a. omkörningar och fart så får inte bilen vara utstyrd hur som helst. Med en tyskregistrerad och TüV-ad bil så är saken relativt enkel. Det här klargör väl enbart att alla hemmasnickrade vrålåk inte hör hemma på den allmänna väg som Nordschleife är under Touristenfahrten. Av samma anledning som att de inte går igenom SBP.

Tror att vi fort glömmer att Touristenfahrten är körning på allmän väg, om än med få hastighetsbegränsningar.

_________________
Dick Mikael Östelius
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1137



Ostelius skrev:
Kanske har jag missat något vitalt, men är inte dessa regler bara ett tydliggörande att alla bilar måste uppfylla StVZO?!

Precis som att alla förare måste följa StVO med tanke på bl.a. omkörningar och fart så får inte bilen vara utstyrd hur som helst. Med en tyskregistrerad och TüV-ad bil så är saken relativt enkel. Det här klargör väl enbart att alla hemmasnickrade vrålåk inte hör hemma på den allmänna väg som Nordschleife är under Touristenfahrten. Av samma anledning som att de inte går igenom SBP.

Tror att vi fort glömmer att Touristenfahrten är körning på allmän väg, om än med få hastighetsbegränsningar.


Underbart att i alla fall en person har fårstått budskapet.

Moddade trackday bilar hör ju så klart hemma på trackdays och sådana är det ingen brist på!
Pistenclub har flera och vi har ju GranTurismo i april.
TF är ju just TF. Vill du åka TF, åk orginalbil/mc, eller TüV.godkänt, superenkelt.

Gnäll är just gnäll... buhuuuu jag får inte köra min nya m3 helförsäkrad på bana......

Åter igen, jag försöker igen. TF är för alla.
TF är för alla.
TF är för alla.

Na Klar!

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



David E skrev:
Underbart att i alla fall en person har fårstått budskapet.

Moddade trackday bilar hör ju så klart hemma på trackdays och sådana är det ingen brist på!
Pistenclub har flera och vi har ju GranTurismo i april.
TF är ju just TF. Vill du åka TF, åk orginalbil/mc, eller TüV.godkänt, superenkelt.

Gnäll är just gnäll... buhuuuu jag får inte köra min nya m3 helförsäkrad på bana......

Åter igen, jag försöker igen. TF är för alla.
TF är för alla.
TF är för alla.

Na Klar!


Huvudet på spiken! thumbs up
Väl formulerat David

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Nürburgring
Skärpta regler för tillåtna fordon på ringen
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (38853 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande