Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tierp Arena - 2080m. Slutgiltig banlayout släppt + video
<<   1, 2, 3, 4, 5
3 besök senaste veckan (44246 totalt)
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474



Dock finns det en liten men ack så avgörande skilnad mellan murar på Tierp och räcken på Ringen åtminstone för egen del.

Jjag är övertygad om att jag skulle ha skitkul på ringen en heldag i 90%-tempo.

Men på en trackday här hemma i Sverige kan man ju hinna väl över 100 varv på en dag och då vill jag inte puttra runt på halvfart efter ett tag.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Montera husvagnsspeglar så kan ni känner er fram vart murarna är.

"Morrhår" på främre kofångaren?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Niklas Falk skrev:
Montera husvagnsspeglar så kan ni känner er fram vart murarna är.

"Morrhår" på främre kofångaren?


Haha! Riktigt bra idé faktiskt Time Attack deltävling 2 är på just Tierp och då vill man ju köra 100%..
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Speglar/Husvagnsbacksp . . . .

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



GustafB skrev:
Niklas Falk skrev:
Montera husvagnsspeglar så kan ni känner er fram vart murarna är.

"Morrhår" på främre kofångaren?


Haha! Riktigt bra idé faktiskt Time Attack deltävling 2 är på just Tierp och då vill man ju köra 100%..
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Speglar/Husvagnsbacksp . . . .
Bara att förlänga lite och montera högre upp/rätt ut åt sidan
http://en.wikipedia.org/wiki/Curb_feeler

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723



Murarna ni pratar om var inte direkt något man tänkte på när man körde. det går förhållandevis långsamt där.

Det som var riktigt hårigt var den enormt stora däckstraven i chikanen på bakrakan. Där skulle man trä in bilen med mm passning i ca 140-160 km/h.

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Var uppe och testade Tierp för första gången förra helgen och jag var ganska besviken på hur ojämn den var både vid skarpa hårnålen vid depåavfarten samt 180gradaren långt uppe där man rundar startplattan på dragstripen.

Bilen formligen studsade fram.

Någon som vet om det finns planer på att rätta till detta?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7723



Wärhner skrev:
Var uppe och testade Tierp för första gången förra helgen och jag var ganska besviken på hur ojämn den var både vid skarpa hårnålen vid depåavfarten samt 180gradaren långt uppe där man rundar startplattan på dragstripen.

Bilen formligen studsade fram.

Någon som vet om det finns planer på att rätta till detta?


Måste tyvärr säga detsamma, rallycrossbil hade varit lämpligare åkdon

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Låter ju helruttet!

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Det såg så ut även på TTA-racet förra året och då var det ju knappt så det slutat ryka om det innan tävlingen kördes. Har det blivit ännu sämre månne?
F.ö. är jag otroligt impad av denna enorma anläggning dom fått ihop på rekordtid. Mycket verkstad och lite snack om man säger så Inbillar mig att med den inneboende kraften fixar dom nog även detta. thumbs up Vad mer är så behöver bandesignen ses över så man slipper nålsögon i 160 knyck. Nog finns möjligheterna med bättre utnyttjad befintlig yta utan att behöva lägga till så mycket ny asfalt IMHO

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7723



GustafB skrev:
Låter ju helruttet!


Höj bilen max o ta med njurbälte, jag skojar inte!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Wärhner skrev:
Var uppe och testade Tierp för första gången förra helgen och jag var ganska besviken på hur ojämn den var både vid skarpa hårnålen vid depåavfarten samt 180gradaren långt uppe där man rundar startplattan på dragstripen.

Bilen formligen studsade fram.

Någon som vet om det finns planer på att rätta till detta?


Jag körde ju en BMW 325 med rensad inredning och sittastillstol men annars antagligen mer eller mindre som den kom från Blocket.se typ. Jag hade svinkul och led inte det absolut minsta av det ni flera stycken upplevde. Bara vid vändningen vid depåinfarten fanns det ett litet svagt krön man tog sig över för att landa efteråt mitt i svängen. Reflekterade inte ÖHT att det skulle vara ojämnt annars, vilket låter nästan absurt men har nog sin fullständiga förklaring:

Det var nog originalchassi med många många körda mil och dessutom tämligen slut dämpare (vänster bak var obefintlig med komiskt innerhjulsspinn/en-hjuls-hoppande vid gaspådrag i vänstersvängar

Så frågan är hur mjuk en bil behöver vara för att funka och vara kul på Tierp? Hade vart kul att testa om CSL'en var mjuk nog så att säga. Eller Jannes M3 med Öhlins Road&Track som man kunde rattat lite på inställningarna och testat thumbs up

Hoppeligen återkommer vi i ämnet, Timeattack.nu kör ju en deltävling där. Känns lite scary med CSL'en om jag ska vara helt ärlig. Beror iof mycket på hur man kommer sätta chikaner osv.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

r-2 skrev:
Det såg så ut även på TTA-racet förra året och då var det ju knappt så det slutat ryka om det innan tävlingen kördes. Har det blivit ännu sämre månne?
F.ö. är jag otroligt impad av denna enorma anläggning dom fått ihop på rekordtid. Mycket verkstad och lite snack om man säger så Inbillar mig att med den inneboende kraften fixar dom nog även detta. thumbs up Vad mer är så behöver bandesignen ses över så man slipper nålsögon i 160 knyck. Nog finns möjligheterna med bättre utnyttjad befintlig yta utan att behöva lägga till så mycket ny asfalt IMHO


Dessutom har man en ball lång "bana" utritad i maskindepån helt fritt från hinder. Perfekt slalom eller driftingplats thumbs up

Har frågat vad det kostar att hyra bara maskindepån för lite slalom / sladd. Väntar på svar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



erikjakan skrev:
GustafB skrev:
Låter ju helruttet!


Höj bilen max o ta med njurbälte, jag skojar inte!


Har kanske 4 cm markfrigång, låter som att man får puttra runt Tierp på TA-tävlingen där

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Allmänt banåkaforum
Tierp Arena - 2080m. Slutgiltig banlayout släppt + video
<<   1, 2, 3, 4, 5
3 besök senaste veckan (44246 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande