|
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248
30 Dec 2012 11:14
David E skrev: | Johan Sjöström skrev: |
problemet med detta blir att jag får en banträff per år och hur skoj blir det, näe TF till folket, trackdays till alla med mer än 235 hästar |
Åter igen prioritering. Men nog borde det gå att få till en vår och en höstresa?
Det hade iaf. jag valt före kinnekulle, gelleråsen eller mantorp alla dagar i veckan. |
+1
_________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
|
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 902
31 Dec 2012 19:39
Christian Eick skrev: | BTG skrev: | Tack!
Vet du varför man gör dessa ändringar? |
Nej, jag vet inte exakt anledning till varför just dessa förändringar kommer just nu. Turistkörningen har dock diskuterats ingående de senaste åren och alla är överens om att något måste göras men alla är oense om vad.
Generellt är det naturligtvis så att "sådana som du" egentligen inte har på turistkörningen att göra. Turistkörningen är lika gammal som Ringen själv och ursprungligen var avsikten att allmänheten skulle få möjlighet att prova att köra denna fantastiska asfaltslinga, men under förutsättningarna som gäller på allmän väg.
Dagens situation ser delvis väldigt annorlunda ut. Det förekommer många tokmodifierade alt. renodlade racebilar som aldrig skulle tillåtas framföras på allmän väg om de kom till besiktningen i det skick de framförs på Ringen. Därtill befolkas de av förare med inställningen att Ringen ÄR en racerbana och att därmed tidtagning är obligatoriskt. Jämförelsemöjligheter via videos, loggfiler, simulatorer osv finns i stora mängder. Långsammare fordon, t.ex. de turister som körmöjligheten ursprungligen skapades för, är irriterande dumskallar som inte har vett att flytta på sig och därmed bara förstör njutningen, och varvtiden förstås. Allt detta till dumpingpris och ofta med försäkringsskydd. Ur det perspektivet är det klart att det blivit populärt att åka på Ringen, mycket billigare än alla former av tävling.
Om denna utveckling är rätt eller fel ligger i betraktarens ögon, men det kan konstateras att det har lett till fler olyckor. Det är ju inte den semestrande familjen som kör ett turistvarv som bankar hårt in i räcket efter Schwedenkreuz och får banan avstängd i 3 timmar. Det är alla dessa gudomligt begåvade rattvirtuoser som har full koll på läget i sina "professionellt" modiferade Clubsportracers som faktiskt står för merparten av olyckorna; antingen för att de överskattar sin egen förmåga, underskattar banans svårighetsgrad eller inte orkar vänta på att bli omsläppta av de där förbenade motorcyklisterna.
Ur det perspektivet och med tanke på att turistkörningens överlevnad ligger i mångas intresse tror jag att de ansvariga försöker ta beslut som leder till någon form av ökad säkerhet. Som tidigare konstaterats, det behöver inte nödvändigtvis vara fel om det samtidigt finns körtillfällen för de som vill komma så nära race som möjligt, dvs trackdays. |
Bra du skriver
_________________ Joachim Qvarnström
|
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017
_________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
|
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756
23 Jan 2013 18:41
Sist jag var nere blev jag tillsagd vid bommen att jag inte skulle få köra under 2013 med min skalstol med öronlappar. Även polisen var nitisk och ville ha pengar för att jag hade den monterad. Det enda tråkiga är så klart att man inte får köra med HANS skyddet... får väll ha en tröja över så att det inte syns I övrigt ser jag inga problem att köra med min modifierade CSL under året.
_________________ Daniel Gudmundsson
Kör BMW
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41614
Forumägare
31 Jan 2013 17:51
Daniel Gudmundsson skrev: | ...
Det enda tråkiga är så klart att man inte får köra med HANS skyddet... får väll ha en tröja över så att det inte syns I övrigt ser jag inga problem att köra med min modifierade CSL under året. |
STOR polotröja
_________________ Magnus Thomé
|
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493
21 Feb 2013 12:17
|
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839
Moderator i ett av underforumen
26 Feb 2013 07:25
Jaha då kan jag glöma tanken på en ringen resa 2013 redan nu, snapp off ratt, hans och skalstolar gör det rätt utsiktslöst. Aldrig i livet att jag kör utan. Känns trist,
Övervakning av banan och indelning av förare med licens och inte licens och separata körtider för dessa skulle kanske lösa en del?
|
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687
Trådstartare
26 Feb 2013 07:54
Dignell skrev: | Jaha då kan jag glöma tanken på en ringen resa 2013 redan nu, snapp off ratt, hans och skalstolar gör det rätt utsiktslöst. Aldrig i livet att jag kör utan. Känns trist,
Övervakning av banan och indelning av förare med licens och inte licens och separata körtider för dessa skulle kanske lösa en del? |
Trackdays Mårten, det är lösningen på ditt problem.
_________________
NS 349/7.51.80/9.07.00
|
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743
26 Feb 2013 08:15
Klockrent att sänka säkerheten, det hjälper väl till att hålla myten om farliga ringen vid liv.
_________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687
Trådstartare
26 Feb 2013 08:54
Fastlane skrev: | Klockrent att sänka säkerheten, det hjälper väl till att hålla myten om farliga ringen vid liv. |
DU tolkar det så, det gör nog inte dom, det handlar om turistkörning på allmän väg egentligen och då anses inte HANS, eller stolar med stora öron eller en bur som gör det svårt att komma ur bilen eller ett snap off med en kanske tveksam leverantör som säkerhetshöjande vilket jag kan hålla med om.
Jag gillar inte tänket men förstår tanken bakom det.
Turistkörning=precis vad det låter som (bilen skall vara mer gatbil än racebil)
Trackday= precis vad det låter som (bilen kan vara mer racebil än gatbil)
_________________
NS 349/7.51.80/9.07.00
|
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906
26 Feb 2013 16:52
Johan Sjöström skrev: | Fastlane skrev: | Klockrent att sänka säkerheten, det hjälper väl till att hålla myten om farliga ringen vid liv. |
DU tolkar det så, det gör nog inte dom, det handlar om turistkörning på allmän väg egentligen och då anses inte HANS, eller stolar med stora öron eller en bur som gör det svårt att komma ur bilen eller ett snap off med en kanske tveksam leverantör som säkerhetshöjande vilket jag kan hålla med om.
Jag gillar inte tänket men förstår tanken bakom det.
Turistkörning=precis vad det låter som (bilen skall vara mer gatbil än racebil)
Trackday= precis vad det låter som (bilen kan vara mer racebil än gatbil) |
Där tror jag du slagit huvudet av spiken Johan.. Jag bryr mig knappast längre, ty Markus97 har lovat mig att min bil kommer aldrig igenom SBP igen..
_________________ Mvh
Per Bodin
Karlstad
BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
|
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743
26 Feb 2013 17:52
Då är det läge att efterleva hastighetsgränsen på ringen vid TF annars haltar det rätt mycket.
_________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687
Trådstartare
26 Feb 2013 18:48
Fastlane skrev: | Då är det läge att efterleva hastighetsgränsen på ringen vid TF annars haltar det rätt mycket. |
Mig veterligen finns det bara en begränsning på banan och det är i Breidscheid, men det är ju upp till föraren att efterleva det eller så får man vara beredd på konsekvenserna. Men det kanske blir nästa steg, att man ser till att folket verkligen efterföljer deras regler. Idag är det ju lite slappt med det, kanske ett medvetet drag?
Alltså man sätter lite hårdare regler och kör lite mjukare attityd liksom men att man vid behov kan tillämpa dom.
_________________
NS 349/7.51.80/9.07.00
|
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743
26 Feb 2013 19:47
Förstår tanken i teorin men i praktiken blir det bara så fel fel fel.. iaf enligt mig.
Tror inte avsaknaden av säkerhetsgrejer dämpar framfarten överhuvudtaget på TF om de inte börjar strama åt ute på banan.
Så det går utmärkt att brumma på i 200+ helt utan säkerhet på TF men inte med säkerhet.
Det gick fel när dom tänkte sas.
_________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 495
26 Feb 2013 20:19
Det finns ju en gräns till på långa rakan som är mycket lättare att bryta, jag tror det är 110.
Hur många bryter hastigheten i breidschried ??
Förutom johan på lindenhofen
_________________ Michael Franzetti
BMW Z3M
|
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687
Trådstartare
26 Feb 2013 20:20
Fastlane skrev: | Förstår tanken i teorin men i praktiken blir det bara så fel fel fel.. iaf enligt mig.
Tror inte avsaknaden av säkerhetsgrejer dämpar framfarten överhuvudtaget på TF om de inte börjar strama åt ute på banan.
Så det går utmärkt att brumma på i 200+ helt utan säkerhet på TF men inte med säkerhet.
Det gick fel när dom tänkte sas. |
Bra här på rejsa vet jag redan ett flertal rejsbilar som INTE kommer att framföras på ringen 2013 som dom annars tänkt. Det är kanske så dom tänker, att vi försöker rensa undan dom värsta rejsbilarna?
_________________
NS 349/7.51.80/9.07.00
|
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 495
26 Feb 2013 20:39
Ok jag hade fel, efter att titta på film så bryter man nog mot hastigheten vid bredschied.
Jag tror du tänker fel johan och ni andra.
Jag tror tanken är att har du skalstol ( med öron) och hans och bur ....så ska du köra på trackday. Och vad jag förstå så blir det en del såna i år. Och då kan ju värstingbilarna köra där i år oxå. Kanske med mindre olyckor för alla?? Är det helt fel tänkt.
Och så "slipper" man köpa årskort
_________________ Michael Franzetti
BMW Z3M
|
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687
Trådstartare
26 Feb 2013 22:03
Franzetti skrev: | Ok jag hade fel, efter att titta på film så bryter man nog mot hastigheten vid bredschied.
Jag tror du tänker fel johan och ni andra.
Jag tror tanken är att har du skalstol ( med öron) och hans och bur ....så ska du köra på trackday. Och vad jag förstå så blir det en del såna i år. Och då kan ju värstingbilarna köra där i år oxå. Kanske med mindre olyckor för alla?? Är det helt fel tänkt.
Och så "slipper" man köpa årskort |
jaha men det var ju detta ja sa, att man vill få bort värstingbilarana på TF och få över dom till trackdays ock liknande.
_________________
NS 349/7.51.80/9.07.00
|
ostelius
Vallby
Här sen Dec 2005
Inlägg: 24
27 Feb 2013 08:06
Kanske har jag missat något vitalt, men är inte dessa regler bara ett tydliggörande att alla bilar måste uppfylla StVZO?!
Precis som att alla förare måste följa StVO med tanke på bl.a. omkörningar och fart så får inte bilen vara utstyrd hur som helst. Med en tyskregistrerad och TüV-ad bil så är saken relativt enkel. Det här klargör väl enbart att alla hemmasnickrade vrålåk inte hör hemma på den allmänna väg som Nordschleife är under Touristenfahrten. Av samma anledning som att de inte går igenom SBP.
Tror att vi fort glömmer att Touristenfahrten är körning på allmän väg, om än med få hastighetsbegränsningar.
_________________ Dick Mikael Östelius
|
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1139
02 Mar 2013 00:28
Ostelius skrev: | Kanske har jag missat något vitalt, men är inte dessa regler bara ett tydliggörande att alla bilar måste uppfylla StVZO?!
Precis som att alla förare måste följa StVO med tanke på bl.a. omkörningar och fart så får inte bilen vara utstyrd hur som helst. Med en tyskregistrerad och TüV-ad bil så är saken relativt enkel. Det här klargör väl enbart att alla hemmasnickrade vrålåk inte hör hemma på den allmänna väg som Nordschleife är under Touristenfahrten. Av samma anledning som att de inte går igenom SBP.
Tror att vi fort glömmer att Touristenfahrten är körning på allmän väg, om än med få hastighetsbegränsningar. |
Underbart att i alla fall en person har fårstått budskapet.
Moddade trackday bilar hör ju så klart hemma på trackdays och sådana är det ingen brist på!
Pistenclub har flera och vi har ju GranTurismo i april.
TF är ju just TF. Vill du åka TF, åk orginalbil/mc, eller TüV.godkänt, superenkelt.
Gnäll är just gnäll... buhuuuu jag får inte köra min nya m3 helförsäkrad på bana......
Åter igen, jag försöker igen. TF är för alla.
TF är för alla.
TF är för alla.
Na Klar!
_________________ Mvh David Ek lu nd
BTG 7,16.9 TD
|
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11883
02 Mar 2013 00:32
David E skrev: | Underbart att i alla fall en person har fårstått budskapet.
Moddade trackday bilar hör ju så klart hemma på trackdays och sådana är det ingen brist på!
Pistenclub har flera och vi har ju GranTurismo i april.
TF är ju just TF. Vill du åka TF, åk orginalbil/mc, eller TüV.godkänt, superenkelt.
Gnäll är just gnäll... buhuuuu jag får inte köra min nya m3 helförsäkrad på bana......
Åter igen, jag försöker igen. TF är för alla.
TF är för alla.
TF är för alla.
Na Klar! |
Huvudet på spiken!
Väl formulerat David
|
|