Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MB 2.5-16 EVO 1 König-Pilsener DTM '90 - SÅLD
<<   1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 48, 49, 50   >>
29 besök senaste veckan (464735 totalt)
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jag såg precis din tråd och såg att din bil saknade taklucka . Skitsjysst att kollar, säg till om det är något jag kan hjälpa dig med

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Leichtbau konceptet tickar vidare. Har idag fått bytt AC-paketet mot ett standard system, saknar några clips så jag får vänta tills nästa helg innan jag kan skruva tillbaka dom sista bitarna

Höjdjusteringen för framljusen togs också bort, samt att jag bytt dom främre elhissarna mot vanliga manuella istället.

Började som sagt med ljusjusteringen. Tidiga bilar hade markeringen för höjdljusteringen tryckt på knappen, medan sena bilar (som min) hade det tryckt på panelen. Så en tidig panel tillsammans med täckbricka för knappen beställdes. Hålet till höger skall ha justeringen för ljusen på bilar med det som tillval

Färdigt, sparade säkert 100g på detta, men jag villl hålla det Clubsport och då ska allt extra bort som inte är nödvändigt.

Sen började jag plocka ner dörrsidorna för att byta elrutorna mot manuella. Norpat lite delar från Figgz gamla bil, så jag plockade hans dörrsidor samt mekanismen för veven.

Mina hade uttag för elstol så dom gick inte att använda, dessutom vill jag inte ta upp hål i mina för veven.

Sparade säkert 1-1.5 kg på detta men igen, CS

Gamla och nya

Fick tillbaka instrumentbrädan iaf, men det blev inte mer än så då det saknas lite delar. Hoppas få tag på inntertaksdelarna snarast så jag kan bocka av interiören iaf

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Har jobbat hemifrån idag och eftersom vädret var så fint spenderade jag lunchen på den lokala skroten.

Ibland har man tur, där stod en riktigt risig 190a Sportline utan taklucka! Var bara att hämta verktygslådan och plocka ut delarna jag behövde. Känns grymt skönt då jag letat i flera månader

Här var donatorn, risig som få men innertaket satt i iaf!

Delarna som plockades ut, hela 20 kr fick jag betala. Varningsblinkersknappen är en pre-facelift och den tänkte jag sätta i instrumentbrädan då den är i rätt storlek för uttagen där. Original sitter den i panelen runt växellspaken.

En riktigt risig Amazon stod det där också, men jag var tvungen att ta ett kort på den.

[/img]

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Var nere i morse och hämtade upp lite kolfiberdelar från Thailand, har bara lite mobilbilder men det kommer bättre bilder till helgen.

Men nu har jag iaf fått hem Evo 1 vinge, baklucka samt huv i kolfiber. Nu ska det bara se till det passar så hoppas jag på att kunna skicka bilen på hellack inom 4 veckor...

[/img]

p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005

det e ett bra ställe att hämta delar ifrån, ang amzonen så satt det nya ratten i bla, så en sen 69/70 e det nog. delar du å figgs på garaget?

Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Har inte hänt mycket här på sistone, men jag stressar med att få klart den till DTM Revival på Hockenheim 19:e maj.

Har iaf beställt en Wiechers halvbur i CroMoly, räknar med leverans om ca 2 mån

[/img]

Chic_2009
Anderstorp
Här sen Jun 2010

En fråga som inte rör ditt bygge, hoppas det är ok ändå?

Kolfiberdelar från Thailand, har de till fler bilar än MB?

HF Racing
friden.hs@telia.com
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Hej, den här killen har bara till MB, men kan fråga honom om han har till andra. Det är lite bökigt att få hem delarna, då allt går med båtfrakt, jag fick nog lägga en 3000 kr extra i tull och speditionskostnader utöver själva båtfrakten.

David Ph
Stockholm
Här sen Jan 2011

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Re:

RS 1800 skrev:
Hej, den här killen har bara till MB, men kan fråga honom om han har till andra. Det är lite bökigt att få hem delarna, då allt går med båtfrakt, jag fick nog lägga en 3000 kr extra i tull och speditionskostnader utöver själva båtfrakten.

Samma ämne, söker Evo1 kitt samt lite kolfiber prylar som du skaffat vore smutt!

Tacksam för kontakt.. Skrev på din andra post med ang kit till salu..

Mvh

Västerås
Här sen Okt 2007

Re:

RS 1800 skrev:
Var nere i morse och hämtade upp lite kolfiberdelar från Thailand, har bara lite mobilbilder men det kommer bättre bilder till helgen.

Jävlar va balla grejer! Där kanske man skulle kika på grejjer till ce55an! thumbs up

Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Var ett tag sedan det uppdaterades men bygget går vidare och 17:e Maj är bokat för körning på Hockenheim. Tyvärr bara Ostkurs. Kanske inte det roligaste bansträckningen men inte fy skam det heller. Blir trailer ner.

Huven är på plats men vi slängde på en sats aerocatch för extra säkerhet. Tack Johan för hjälpen.

Egentligen ville jag vara tidsenlig och använda vanliga snabblås, men den ska besiktigas så och dom här sticker iaf inte upp.

Ungefär här kanske

Utmåttat och målat ut var det ska borras.

Hålsåg var perfekt för att borra ut rundningen med.

Båda hålen borrade i varje ände

Kapat ut från kant till kant

Första provmontering, ser ut att funka fint

Pinnen är på plats och låsning funkar nu fint.

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Vi fortsatte idag och turen hade kommit till att montera vingen och snabblåsen för bakluckan.

Igen tejpa och mäta för att få allt rätt

Vingen på plats.

Nästa punkt på agendan var snabblåsen för bakluckan. Jag vill hålla det tidsenligt, så efter lite sökande hittade jag samma typ som användes på AMG-bilarna i DTM från 89-90. Strajpningen sittar fortfarande kvar i huvet, så därför är det denna linje som jag går på. Original låsmekanism fick åka i bingen

Här är AMG-varianten. Den stora brickan monteras på utsidan och låses med muttern på insidan. Den lilla biten sätts i karossen och låses med mutter från insidan av bakluckan.

Sen låses luckan fast med säkerhetsstift (PIP-PIN)

Säkerhetsstiftet som skall användas. Svindyra tyvärr, men det är detaljerna som gör det.

Här är samma lås på Henrik Rosengrens Berlin 2000

Eric Perssons Kärcher

Och förebilden, 89 års Königs-Pilsener Evo 1

Hålborrat och toppen på plats

På insidan sitter den andra delen. Pinnen går alltså genom lucka och kaross och låser.

Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002

Snyggt Micke! thumbs up

Ibland är det bra med gamla 80-tals konstuktioner med plana ytor...

Antar att det blir fram till mitten på maj?
Kan vara bra med deadlines...

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Ja visst är det. Jag det blir nog en del banka-banka dom närmaste två månaderna. Nästa är att göra klart låsen på vänster sida och sen fixa det sista med breddarna och snygga till skärmkanterna bak. Hoppas kunna ta fredagen i vecka som kommer samt helgen. Borde få klart detta då

Sen är det lack som är nästa...

Johan var grym som offrade sig och låste in sig bakluckan för att justera bakluckan och få till hålen. Inget för mig som lider av klaustrofobi...

Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

RS 1800 skrev:
Johan var grym som offrade sig och låste in sig bakluckan för att justera bakluckan och få till hålen. Inget för mig som lider av klaustrofobi...

Äsch, va fean, man kan ju enkelt byta sida inuti koffurten utan att öppna luckan, rätt cosy

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Lack börjar närma sig. Ska träffa lackeraren på fredag och titta på bilen för att komma överens om ett pris.

Buren ska vara skickad, avgasssystemet skickas under nästa vecka och mina nya r-däck ska ha kommit till Göteborg.

Det enda som saknas är mina DTM-kofångare. Om någon minns så visade jag liter bilder förra sommaren på hur dessa skulle bli. Det har tagit sin tid för mannen att få klart detta men nu verkar det som dom kan skickas på måndag om ingen skiter sig.

Här lite bilder på hur det fungerar och tillverkas

Här är delarna monterade på bil, det är alltså dom gula kevlar-konerna som kofångaren träs på. På insidan finns uttag som passar på konen, snabbt och enkelt att ta av och på och inget pillandes med att hitta rätt hål...

Här är alltså delarna som har gjutits av. Fick låna lite vrakdelar från Eric Persson som körde sin vita Evo 2 framgångrikt i SSK under många år.

Första formen på konen börjar ta form

Nedan börjar allså insidan av kofångaren ta form.

Något sådant här kommer insidan att se ut. Dessa ska skäras till innan kofångarna ska gjutas klart

Samma procedur är görs även bak och här resultatet.

Kofångarna blir i glasfiber men konerna kommer att göras i kevlar. I framtiden finns planer på att göra dom i kolfiber/kevlar (tigerväv).

Av allt gjort på bilen tycker jag nog ändå att detta är lite av det häftigaste. Det finns i princip inga kvarlevande Evo 1 (Dom som finns är ombyggda till Evo 2) så det känns kul att detta blev såpass bra och känns unikt.

Nu hoppas jag bara på att delarna kommer hit snarast! Expressfrakt har jag beställt från england... 1500 kr känns ändå ok för så stora delar

M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens

Ballt med fler kolfiberbyggen thumbs up
Sitter det dzuslås mot framskärmarna sen då? Alltså mot hjulhuset?
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Sitter förmodligen Dzus lås i kofångarna fram och bak. Sidorna ska inte behövas något lås. Då kofångaren stöds såpass mycket uppåt av konerna, dessutom är kofångaren såpass kort i sidorna. Vi får

Bak satt det på DTM-bilarna bak en försänkt insex i en monterinsbricka. Som nedan, skall vara två på varje sida. Så jag har måttat på en Erics DTM-merca och beställt i samma mått.

[img][/img]

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Nu är då äntligen bilen klar för lack. Väntar bara på kofångarna som skickas på måndag, hoppas få dom innan påsken. Lackeraren skall jag träffa på måndag för inspektion. Sen har han lovat det skall vara klar i april

Hoppas få en sista update imorgon angående kofångaren.

Allt är löst nu, rutor, lister, gummilister etc etc så så det skall bara vara att plocka av innan bilen går iväg

Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Vad fin den blir Mikael thumbs up

--VVTS--