Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 84, 85, 86, 87, 88   >>
25 besök senaste veckan (413494 totalt)
Sandström
Uppsala
Här sen Aug 2004
Inlägg: 43



Fredrik - SLC skrev:
Sandström skrev:
Fredrik - SLC skrev:
steffe skrev:
WTF, hade du anmält något till SBF

Har Settervalls hjälpt till med formuleringen eller har Thomas skrivit alldeles själv


Tror nog att SBF kanske inte har så mycket förtroende för Settervalls längre...... 10miljoner + i kostnad och 2st tvärförlorade mål......

så det där har nog thomas pillat ihop alldeles själv.....


Vet inte om jag tolkar dig fel, men är alltså SBF:s inställning att deras stagar var i samklang med gällande rätt men att Setterwalls klantade till det?


jag har ingen aning om vad SBFs inställning är.... men tippar på att förtroendet för Settervalls är lågt, eftersom dom kostat SBF massor av pengar och det har inte hjälpt SBF nånting....


Okej, då är jag med .

Det skulle ju kunna vara så att Setterwalls redan från början meddelat SBF:s ledning att det sannolikt var så att stagarna stod i strid med gällande konkurrensregler, men att SBF tyckte att frågan var så principiellt viktig för dem (och hela RF) att de trots allt tyckte att det var värt att driva den. I så fall kan ju förtroendet vara skyhögt trots förlusterna i domstolarna. Vad vet man...

Får tillägga att jag varken är advokat eller har något som helst att göra med Setterwalls. Var mest intresserad av att veta om SBF fortfarande svävade i villfarelsen om att de hade rätt men att advokaterna gjort ett dåligt jobb. Men det är inget vi vet iaf vad jag förstår.

_________________
Anders Sandström
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495


Trådstartare
Sandström skrev:
Var mest intresserad av att veta om SBF fortfarande svävade i villfarelsen om att de hade rätt men att advokaterna gjort ett dåligt jobb. Men det är inget vi vet iaf vad jag förstår.


Med tanke på att dom drog tillbaka Fredriks RF-anmälan (sic) med hänvisning till att det gått fyra år, och inte att dom förlorat i marknadsdomstolen så...

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Gson
Åkersberga
Här sen Mar 2010
Inlägg: 156



Landracing var på seminarie i går på GIH.. Skrämmande hur det vänds och vrids på allt. En sammanfattning gjord av Katrin finns att läsa på vår facebooksida
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=357512841029327&set=a.2507 . . . .

_________________
Joakim Gustafsson
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag tog mig friheten att ladda upp bilden, säg till om du tycker att det är stötande


_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



steffe skrev:
Kan även icke facebookare läsa länk eller bild
Jodå, just nu...
Men det går ju alltid att sno bilden och lägga på rejsas bildserver, som vanligt

Tillämpningen av lagar och regler spelar mycket större roll än texterna.
Tystnad och oklarhet är ju en vedertagen metod att bromsa investeringar och tillväxt (om man nu får använda marknadstermer om idrott...).

Men vi får väl se vilka dödsryckningar som SBF kommer med under våren, det finns fler än en signal om plötslig ödmjukhet.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



Som jag svarade på Facebook:

"Av anledningar som jag inte hinner gå in på här och nu så ställer jag mig mycket tveksam till att kulturministern är road av hur RF sköter sig och sin hantering av statsstödet och nog är redigt irriterad på hur klantigt den här senaste RF-affären har skötts.

Skulle inte förvåna mig det minsta om Lena Adelsohn Liljeroth personligen är rätt nöjd med smällen som RF fick i höstas.

Det grämer mig mycket att ha missat det här seminariet, har nån som var på plats lite tid över att redogöra för vad Setterwalls föredrag gick ut på?"

_________________
PiPPi Willén
Citera
Gson
Åkersberga
Här sen Mar 2010
Inlägg: 156



Bra jag försökte göra samma sak själv men saknade för stunden lämplig kompetens :-)

_________________
Joakim Gustafsson
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



http://www.dn.se/sport/svemo-vill-slappa-speedwaysporten

Leeman kör hårt och letar efter verkligheten, "Speedwaysporten är i dag väldigt professionell och passar inte så bra att drivas av ett förbund".

En häftig utmaning för klubbarna att ta tag i. Frågan är om dom klarar det.

Edit: Den artikeln var ju daterad december 2012... Sorry om det var repris här.

_________________
PiPPi Willén
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



PiPPi skrev:
Leeman kör hårt och letar efter verkligheten, "Speedwaysporten är i dag väldigt professionell och passar inte så bra att drivas av ett förbund".

En häftig utmaning för klubbarna att ta tag i. Frågan är om dom klarar det.
Även om orden är några månader gamla så är det lite tänkvärt (ett försök att hitta tillbaka till kärnan för förbundets existens).
När det blir för mycket pengar involverat, sköt det i bolagsform och utan statligt/kommunalt stöd (som kanske bara ska ges till föreningar med endast ungdomsverksamhet, dvs inga utövare äldre än 18?).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Fråga Leksand vart gränsen går för när det ÄR för mycket pengar?
Eller när det skall drivas som rent bolag , eller när det skall vara en förening.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Sandström
Uppsala
Här sen Aug 2004
Inlägg: 43



Lillen skrev:
Fråga Leksand vart gränsen går för när det ÄR för mycket pengar?
Eller när det skall drivas som rent bolag , eller när det skall vara en förening.


Jag ringde precis Leksand och frågade. Tydligen är Hockeylaget redan idag ett aktiebolag. Var gränsen gick visste de inte. Är nog inte så lätt att säga så Leksand ska inte ha kritik för det...

_________________
Anders Sandström
Citera
Sandström
Uppsala
Här sen Aug 2004
Inlägg: 43



Dubbel.

_________________
Anders Sandström
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En förening som betalar minst halvtidslöner till aktiva spelare/idrottare/förare/utövare bör väl vara "företag" i någon form.
Tränare och kanslipersonal undantagna ovanstående då de kan träna/adma betalande medlemmar/utövare.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Sandström skrev:
Lillen skrev:
Fråga Leksand vart gränsen går för när det ÄR för mycket pengar?
Eller när det skall drivas som rent bolag , eller när det skall vara en förening.


Jag ringde precis Leksand och frågade. Tydligen är Hockeylaget redan idag ett aktiebolag. Var gränsen gick visste de inte. Är nog inte så lätt att säga så Leksand ska inte ha kritik för det...


Men så kan man ju inte skriva.
Bara för att de är aktiebolag så är man ju inte direkt ansvarfria.
Att dessutom komunen hjälper till att mörka genom skatteplanering mm är fel.
Sedan lever ju inte de andra föreningarna på samma villkor i resten av dalarna.
Ska man se det så är det ju fritt fram att mörka till konkurs och sedan kräva hjälp??!

Jaja nog om det men en bra jämförelse var det iaf!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Trevliga nyheter för oss licensbetalare thumbs up

Riksidrottsförbundet tar hela notan för processen mellan Konkurensverket och SBF !

Detta enligt Tomas Jansson på SBF per telefon idag.

Någon måste ju betala i slutänden och jag är glad att det sprids ut på hela idrottssverige och inte bara på oss fyrhjuliga motorsportare. Jag gissar att RF tryckt på att SBF skulle driva frågan vidare till sin spets, det var ju mer hos RF än SBF som rösterna höjdes om ett idrottsligt armageddon. Fick de rätt nu när STCC och SBF har samarbetsproblem? Ja det kan man nog se från flera håll. Men jippie! Vi fick hjälp att betala thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Trevliga nyheter för oss licensbetalare thumbs up

Riksidrottsförbundet tar hela notan för processen mellan Konkurensverket och SBF !

Detta enligt Tomas Jansson på SBF per telefon idag.

Någon måste ju betala i slutänden och jag är glad att det sprids ut på hela idrottssverige och inte bara på oss fyrhjuliga motorsportare. Jag gissar att RF tryckt på att SBF skulle driva frågan vidare till sin spets, det var ju mer hos RF än SBF som rösterna höjdes om ett idrottsligt armageddon. Fick de rätt nu när STCC och SBF har samarbetsproblem? Ja det kan man nog se från flera håll. Men jippie! Vi fick hjälp att betala thumbs up


Har du fått det bekräftat från RF?

Hur kommer RF's anslag till SBF se ut nästa utbetalning?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Magnus Thomé skrev:
Trevliga nyheter för oss licensbetalare thumbs up

Så bra! thumbs up

Sa Thomas nåt mer eller blev det ?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Fredrik Nyström skrev:
Magnus Thomé skrev:
Trevliga nyheter för oss licensbetalare thumbs up

Så bra! thumbs up

Sa Thomas nåt mer eller blev det ?


Närå, vi pratade en stund även om jag nog var lite jobbig Se "SBF vs STCC / fredagsmöte / ny tävlingserie"-tråden

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

dstr skrev:
Magnus Thomé skrev:
Trevliga nyheter för oss licensbetalare thumbs up

Riksidrottsförbundet tar hela notan för processen mellan Konkurensverket och SBF !

Detta enligt Tomas Jansson på SBF per telefon idag.

Någon måste ju betala i slutänden och jag är glad att det sprids ut på hela idrottssverige och inte bara på oss fyrhjuliga motorsportare. Jag gissar att RF tryckt på att SBF skulle driva frågan vidare till sin spets, det var ju mer hos RF än SBF som rösterna höjdes om ett idrottsligt armageddon. Fick de rätt nu när STCC och SBF har samarbetsproblem? Ja det kan man nog se från flera håll. Men jippie! Vi fick hjälp att betala thumbs up


Har du fått det bekräftat från RF?

Hur kommer RF's anslag till SBF se ut nästa utbetalning?


Lite därför jag egentligen ville veta vilket belopp man fått eller kommer få. Men då får man nog prata med ekonomiansvarig på SBF eller kolla med RF. Tomas var hemma och verkade stå i hallen så jag kunde inte riktigt kräva detaljerade svar på exakt summor även om jag gärna ville ha det Om någon känner för att fråga RF så vore det ju kanon så kan vi stänga frågan för gott sen thumbs up Det vore skönt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6100



En genomgång av kommande årsredovisningar från förbundet närstående bolag samt föreningens ekonomiska redogörelse för verksamhetsåret 2012 kan ge vidare upplysning.

Oavsett vem som plockar upp notan efter Setterwalls-festen så är det likväl till syvende och sist skattemedel och bidrag i någon form som lagts på konsulter istället för idrottens främjande.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



Magnus Thomé skrev:

Lite därför jag egentligen ville veta vilket belopp man fått eller kommer få.

Enligt RFs egen verksamhetsberättelse för 2011 så fick SBF 5,39 miljoner kronor i bidrag från RF då, det på en omsättning i SBF av 30-34 miljoner kronor beronde vilken kolumn man tittar i.

SBF redovisar 5,6 miljoner i bidrag från RF i sin egen verksamhetsberättelse för 2011.

_________________
PiPPi Willén
Citera
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 84, 85, 86, 87, 88   >>
25 besök senaste veckan (413494 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande