Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 45, 46, 47   >>
39 besök senaste veckan (648895 totalt)
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Nisse977 skrev:
Har inget ny kommentar att komma med här, mer än att för typ tredje gången säga -DEN BLIR SÅ JÄVLA RÅ!!!

thumbs up


Kan bara hålla med, blir lika glad varje gång jag ser en uppdatering i denna tråd thumbs up

Ser fram emot en Porschecruising

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Speedster skrev:
Ser fram emot en Porschecruising


Vilken dag som helst. 944:an är alltid påställd och redo.
Jag hoppas verkligen att det blir cruising med folkan i år - och i fint sällskap är det givetvis ännu roligare. Vore kul om vi får till nån körning...

Nu är genomföringen på högersida klar med. Ingen stor grej, men det går framåt.


...dessutom har jag tömt en flyttkartong med kablar i bilen

Bara att fortsätta med kabelgenomföringar och fästen till säkringshållare och annat.

_________________
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Dette ser ut som om å spise spagetti i rett rekkefolge

Lykke til

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
berlina
Ringarum
Här sen Okt 2009
Inlägg: 113



Sanslöst rolig läsning du har givit mig dom senaste kvällarna . Mina egna galna tankar om mittmotor i en volvo 340 känns helt plötsligt onödigt enkelt. Jag behöver ju bara såga bort en halv bil som desutom bara ska köras på isen och aldrig se en besiktning mer.

Kämpa på nu så jag har en anledning att åka på bugrun för första gången i mitt liv.

_________________
Mikael Brandstedt
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
berlina skrev:
Sanslöst rolig läsning du har givit mig dom senaste kvällarna . Mina egna galna tankar om mittmotor i en volvo 340 känns helt plötsligt onödigt enkelt. Jag behöver ju bara såga bort en halv bil som desutom bara ska köras på isen och aldrig se en besiktning mer.

Kämpa på nu så jag har en anledning att åka på bugrun för första gången i mitt liv.


Har själv ägt en kvarts 343 16V och sedan dess blir jag nostalgiskt och sugen varje gång jag ser en.
Det är väl "bara" att hinka ner en S60 T5 subframe så som toggex har gjort med 205:an.


Mickey Mouse bilen är våran.

Det skulle blir första bugrun i mitt liv också. Hoppas verkligen det blir av.

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Efter en hel helg meditation framför spagettitalriken har bygget tagit fart igen.

Jag fick hjälp av johanz att svarva ett pressverktyg för att pressa en krage runt kabelgenomföringarna i torpedväggen (fram).

(Nästa gång skulle jag göra fasningen på den innre delen av verktyget lite längre och ser till att vertyget styrs av mer än bara hålet)

Bara att borra ett 58mm hål, montera verktyget på var sin sida torpedväggen och börja skruva...



72mm kabelgenomföring klar. Måste bara justera höjd på kragen lite.


Några spaghetti borta från golvet.


Nästa steg att montera säkringsbox oxh relähållare. Hoppas passagerarna sparkar inte loss säkringshållaren.
Det borde vara hyfsad lätt att komma åt säkringarna i alla fall.

_________________
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



http://www.mittlerbros.com/index.php/mittler-bros/dimple-dies-1/dimple . . . .

Satt just på en kort flygrutt och hade hittat senaste Hot Rod...och njöt.
Gissa vad jag såg och bestämde mig för att köpa några av, "Dimple dies"
Hoppas länken ovan funkar. Ser lovande ut.

Jättefina och typ det du fixat själv. Var bara tvungen att dela med mig.
Tack igen för underhållningen.

P.S. firman hade en del till fina grejor.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Snyggt Oje!!

Är själv i tagen med att montera säkrings och relähållare.
Funderade för egen del på om reläerna måste sitta uppåt, eller om de också kan sitta horisontellt, eller om risken är att de trillar ur då. Nu ser jag att du har dina relä upp och ned, vilket borde vara i det läget de har störst risk att trilla ur sina hållare. Satt det så original på Porschen eller är det nått du själv valt att göra?

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569



Snyggt Olaf thumbs up

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Skit, Mittler var fina men idag såg jag priserna. De var inte snygga.
Då vinner du med långa hästlängder!

_________________
Fredrik Reichel
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
@Frallan2:
Man kan ju iaf sno designen från Mittler. Bra styrning och fina rundningar.

@Nisse977:
Bra input. Det hade jag inte tänkt på och än så länge är det som tur är inte helsvetsad. Jag skall kolla om det går att vrida relähållaren 90grader och sätta den mot torpedväggen - annars får jag sätta på ett skyddslock.
Jag tror att den sitter mot väggen original och nu när du säger det blir jag osäker om jag har sett en bil med reläer upp och ned.

Om någon har ett exempel med hängande reläer säg till!

_________________
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Det beror förstås på socklarna och hur det ser ut i övrigt, men Ford satte ofta reläerna upp-och-ned, i Capri, Taunus etc. ser det ut så. Jag kan inte påstå att det är mer problem där än i andra bilar :-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Tack Gustaf. Om det finns bilar som har det så från fabrik då chansar jag.
Funkar det inte kan jag bygga om senare.

Just nu försöker jag bygga om mattan till vänsterstyrd och det blir bara mer och mer chaos. När bilen inte startar sen vet jag varför. Ser fram emot el felsökningen - NOT.

Givare för gas, broms och koppling flyttade. Ratt och blinkersspak var OK innan.
Ljusknapp och tändning återstår och är givetvis jobbigast då de satt längst till höger i Boxstern.


_________________
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



oje skrev:
Tack Gustaf. Om det finns bilar som har det så från fabrik då chansar jag.
Funkar det inte kan jag bygga om senare.

Just nu försöker jag bygga om mattan till vänsterstyrd och det blir bara mer och mer chaos. När bilen inte startar sen vet jag varför. Ser fram emot el felsökningen - NOT.

Givare för gas, broms och koppling flyttade. Ratt och blinkersspak var OK innan.
Ljusknapp och tändning återstår och är givetvis jobbigast då de satt längst till höger i Boxstern.

Imponerande thumbs up Jag är inte avis... Nu känns mina få kablar okej

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Kalle Buchka
Los Angeles
Här sen Dec 2007
Inlägg: 44



Hur går det för dig?

_________________
Volvo 242
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Det går sakta, men det var verkligen på tiden med en uppdatering.

Kabelstammen är ihoptejpad igen och får plats under instrumentbrädan.


Skulle egentligen har satt fast huvudsäkringarna i veckan, men de får inte plats.
Lösningen blir huvudsäkringar från en BMW E39 bak.

Det är en fantastisk blandning av komponenter i elsystemet.
Kopplingar mellan olika delar i kabelstammen och huvudsäkringar är BMW märkta.
Ljusknappen kommer från Mercedes. Var nåt mer, men jag mins inte.
Det mesta andra kommer från VW / Audi.

Just nu håller jag pa att kapa upp den fina torpedväggen igen. Jag fick inte riktig plats med allt och det var lite för vassa kanter på vissa ställen.

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Fick en låda med hjulupphängningsdelar igår:


Glasblästrade och redo för 2K klarlack.
Är det vettigt med klarlack eller borde man behandla delarna med något annat?

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Idag kom äntligen ett efterlängtat brev med huvudsäkringarna från BMW E39.
Funktionsmässig väldigt likt Porschens säkringshållare. (BMW vänster; Porsche höger)


Konsoler till ABS och spolarvätskebehållare klara.


_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Började dagen med att modda spolarvätsketanken.

Nu har vi en bubbla spolarvätsketank med Porsche nivåvarnare. Helt onödigt - jag vet.

Tankpåfyllning nästa:
Aluröret kommer från Boxstern och det svarta stålröret är bubbla original. Måste bara hitta en bit bränsleslang med 48-50mm innerdiameter (tips mottages tacksamt) och modda hjulhuset lite så att slangen inte ligger emot sen är det också klart.


I bakgrunden syns slangarna till kupévärmen. Två hål och två slangbitar bara, men sådana detaljer tar otroligt mycket tid.

_________________
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Hydroscand är mitt bästa tips.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066



Swedol, har själv köpt 50mm där.

_________________
Calle Olsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 45, 46, 47   >>
39 besök senaste veckan (648895 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande