Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SBF krismöte fredag 8/3? Nä SBF och STCC ihop igen. Jösses
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12   >>
49999 besök totalt
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Mange skrev:
Nu har Tierp Arena ställt sig på SBF sida. Så de ställer in STCC tävlingen som var planerad där.

F-n det som hade varit årets höjdpunkt!!. Hur kommer detta sluta?, står inte även mantorp på SBF sidà?


Förstår inte varför banägarna tvingas välja? Likt TTA vs STCC ifjol så var det ett ultimatum som ställdes, antingen är ni med eller så är ni utanför. Varför måste det vara så?

OK att SBF's regler kanske skiljer sig från STCC AB's regler om de kör själv (om nu inte STCC kör copy-paste med några få ändringar), men vi talar ju ändå samma sport med samma behov oavsett vem som arrangerar? Varför alltid detta "välja sida"-tänk? Förstår inte . Får hoppas det också är ett av alla rykten.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Fredrik - SLC skrev:
Naqref skrev:
Per Gustavsson skrev:
Vi har som förening också ett ansvar för våra förare. Förare som väljer att delta i tävlingar utanför SBF ramar kan ju inte förvänta sig något försäkringsstöd, mer än det man tecknar för sig själv och sin personal (och/eller genom arrangörens motortävlingsförsäkring).


Stämmer detta? Är det någon skillnad att vara försäkrad via SBF eller SLC/SMA?


Näe, men det är vissa personers debatt-teknik....... skicka ut lögner tillräckligt många gånger så är det alltid nån stackare som tror på dom....


Jag har inte jämfört försäkringen som ingår i licensen för SBF/SMA.
Ger den exakt samma skydd för föraren?
Medförsäkran (för mekaniker mm), ingår den i licensförsäkringen eller i arrangörens motortävlingsförsäkring? Och är skyddet liknande i SBF/SMA?

Nu tror jag väl iofs att STCC planerar att lösa försäkringen på annat sätt och då skulle de ju kunna välja nivå själva, dvs både högre och lägre än SBF (så länge lagen uppfylls).

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



TPR skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Naqref skrev:
Per Gustavsson skrev:
Vi har som förening också ett ansvar för våra förare. Förare som väljer att delta i tävlingar utanför SBF ramar kan ju inte förvänta sig något försäkringsstöd, mer än det man tecknar för sig själv och sin personal (och/eller genom arrangörens motortävlingsförsäkring).


Stämmer detta? Är det någon skillnad att vara försäkrad via SBF eller SLC/SMA?


Näe, men det är vissa personers debatt-teknik....... skicka ut lögner tillräckligt många gånger så är det alltid nån stackare som tror på dom....


Jag har inte jämfört försäkringen som ingår i licensen för SBF/SMA.
Ger den exakt samma skydd för föraren?
Medförsäkran (för mekaniker mm), ingår den i licensförsäkringen eller i arrangörens motortävlingsförsäkring? Och är skyddet liknande i SBF/SMA?

Nu tror jag väl iofs att STCC planerar att lösa försäkringen på annat sätt och då skulle de ju kunna välja nivå själva, dvs både högre och lägre än SBF (så länge lagen uppfylls).


SMAs förar och SBFs förarförsäkringar likvärdiga förutom att i SMAs så ingår det även ett försäkringsskydd om förarens personliga utrustning blir förstörd, dvs kläder och glasögon.... i övrigt jämförbart.

Medförsäkran ingår i motortävlingsförsäkringen.... och den är lagstadgad så där är SBFs och SMAs motortävlingsförsäkring identiska förrutom att SBF köper den av Folksam och SMA köper den av TryggHansa...

Så den enda praktiska skillnaden är att SMA är billigare än SBF till sina arrangörer och tävlande än vad SBF och Svemo är.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Det är enkelt det där med att välja sida.

Ekonomiska!

Det finns varken publik, TV, funktionärer, team att köra två serier på den här höga nivån.

STCC Vill tjäna pengar på att driva högsta serien och det spelar ingen roll om det är med eller utan SBF rent juridiskt om man får med banor och klubbar att hjälpa till.

SBF Anser att största serien ska gå "rätt väg" och vill kunna styra över den största serien vilket de inte kan om STCC kör utanför SBF. De flesta klubbar som står för funktionärerna ligger under SBF.

Med andra ord vill båda styra och båda vill tjäna pengar och det finns bara plats för en på den här nivån och igentligen inte ens det.

Krocken är att det krävs en salig blandning av några som jobbar heltid och massor av idiella för att ro en sådan här serie i land. Ekonomin räcker inte att köra det som en proffscirkus.

SBF vill ha pengar för det sker genom deras organisation vilket kanske inte är orimligt, och STCC vill inte betala för det.....

Affersverksamhet krockar med idiell verksamhet i en salig röra.
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Fredrik - SLC skrev:
SMAs förar och SBFs förarförsäkringar likvärdiga förutom att i SMAs så ingår det även ett försäkringsskydd om förarens personliga utrustning blir förstörd, dvs kläder och glasögon.... i övrigt jämförbart.

Medförsäkran ingår i motortävlingsförsäkringen.... och den är lagstadgad så där är SBFs och SMAs motortävlingsförsäkring identiska förrutom att SBF köper den av Folksam och SMA köper den av TryggHansa...

Så den enda praktiska skillnaden är att SMA är billigare än SBF till sina arrangörer och tävlande än vad SBF och Svemo är.


Tack för svaret. thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Nu verkar sponsorer och biltillverkare sätta press på båda parter....

http://www.bilsport.se/nyheter/105148/sbf-ska-mota-stcc-om-2013-ars-sa . . . .

Citat:
Men - under gårdagen blev det också känt att racerteamen inom STCC jämte företrädare för bl a Volvo och Porsche gjort ett utspel riktat som en vädjan till såväl SBF som STCC om att de måtte återuppta förhandlingarna och "gå en enad framtid till mötes".


_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
UR_TT skrev:
Nu verkar sponsorer och biltillverkare sätta press på båda parter....

http://www.bilsport.se/nyheter/105148/sbf-ska-mota-stcc-om-2013-ars-sa . . . .

Citat:
Men - under gårdagen blev det också känt att racerteamen inom STCC jämte företrädare för bl a Volvo och Porsche gjort ett utspel riktat som en vädjan till såväl SBF som STCC om att de måtte återuppta förhandlingarna och "gå en enad framtid till mötes".






Magnus Thomé skrev:
Under min paroll "allt kan hända" så kan jag nämna att under samtalets gång så utryckte sig Tomas i en bisats ungefär just så. Dvs "allt kan fortfarande hända, vem vet om vi kanske sitter och förhandlar med STCC snart igen" vilket var intressant men kanske inget att dra alltför stora växlar på mer än just det, en bisats, allt kan fortfarande hända.


"Plötsligt händer det" som en känd reklamslogan säger om att det mest osannolika ändå kanske kan hända


Heja teamen, heja teamen (och sponsorer och biltillverkare) thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Magnus Thomé skrev:
UR_TT skrev:
Nu verkar sponsorer och biltillverkare sätta press på båda parter....

http://www.bilsport.se/nyheter/105148/sbf-ska-mota-stcc-om-2013-ars-sa . . . .

Citat:
Men - under gårdagen blev det också känt att racerteamen inom STCC jämte företrädare för bl a Volvo och Porsche gjort ett utspel riktat som en vädjan till såväl SBF som STCC om att de måtte återuppta förhandlingarna och "gå en enad framtid till mötes".



Magnus Thomé skrev:
Under min paroll "allt kan hända" så kan jag nämna att under samtalets gång så utryckte sig Tomas i en bisats ungefär just så. Dvs "allt kan fortfarande hända, vem vet om vi kanske sitter och förhandlar med STCC snart igen" vilket var intressant men kanske inget att dra alltför stora växlar på mer än just det, en bisats, allt kan fortfarande hända.


"Plötsligt händer det" som en känd reklamslogan säger om att det mest osannolika ändå kanske kan hända

Heja teamen, heja teamen (och sponsorer och biltillverkare) thumbs up


Med andra ord har hela cirkusen hittills bara varit förhandlingstaktik och ett spel för gallerierna <gäsp> Ett sätt att spänna musklerna eller mäta snoppen i omklädningsrummet...

För ingen har väl på allvar trott att SBF på egen hand skulle kunna få till något jämförbart med STCC på den korta tid som är kvar innan säsongstart. Men de har väl främst genom sin kontroll över ett antal banägare visat att dom kan pissa lika långt i de här förhandlingarna om ekonomin i SM-serien som STCC.

Synd bara på de team som tappat sponsorer på detta.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



http://www.swedish-gt.se/
swedish-gt.se skrev:
Leif Lindström: Resterande tävlingar bör genomföras som planerat.
Posted on 12 March, 2013 by admin

Konflikten mellan STCC och SBF har ställt till rejäl oreda inför säsongstarten. Vilka tävlingar är det som gäller 2013? Vem arrangerar? På vilka villkor? För flera klasser är plötsligt 2013 års kalender mer osäker än när förra årets tävlingar avslutades. Minst påverkade är de som tävlar i SSK-serien, SPVM och RHK där datum varit klara under lång tid.

Swedish GT befinner sig någonstans mitt emellan - med tre tävlingar planerade hos STCC och tre vid andra arrangemang. På grund av osäkerheten med bl.a. licenser har GT nu beslutat att avstå från STCC-premiären på Ring Knutstorp - medan man avvaktar vad som händer.

- Det är extra komplicerat då flera av GT-förarna även tävlar utomlands. Vad händer om de kör med dubbla licenser, för två olika förbund? Kan det bli problem vid starter utanför Sverige? Just nu kan ingen svara på detta och därför måste vi skjuta på premiären, berättar promotor Leif Lindström

I stället startar Swedish GT på Mantorp Park där banan satsar stort på Autoropa Racing Day's den 1 juni. Ett koncept som körts med framgång på Ring Knutstorp några år, även där med GT som huvudnummer.

- Vi har tre riktigt bra helger utanför STCC och ligger därför väl till ändå. Vi kör också med Europaserien för GT4-bilar på Anderstorp i augusti, vilket bör bli en annan höjdpunkt. Sen hoppas vi naturligtvis på att allt löser sig så vi kan vara med STCC på Göteborg Arena och finalen på Mantorp Park.

Den uppstådda situationen har gjort att STCC överväger att tävla under eget förbund och man har full support från sina egna klasser. SBF har redan meddelat att man startar en egen SM-serie men än så länge har inget avslöjats om vilka biltyper som ska ingå.

- Jag har inget hört om detta, säger Leif Lindström, förutom det jag läst i media.

För Swedish GT är det dock inte aktuellt att öka antalet tävlingar i serien. Konceptet bygger på maximalt 5-6 tävlingar då flertalet team inte vill köra fler. Eftersom en del kompletterar med internationella starter måste en samordning ske. Swedish GT har från och med i år en viktig partner i Stephane Ratel Organisation (SRO), som hanterar de flesta GT-mästerskap i Europa. Redan i januari samordnades datum med framför allt GT4 European Cup och British GT.

- Jag räknar med att resterande tävlingar i vår kalender genomförs som planerat. Blir det någon justering så finns alternativ men en rad nya datum är inte aktuella, avslutar Leif Lindström.


Det lär väl knappast vara lagligt i nåt annat EU-land heller att bestraffa någon för att ha deltagit i icke-FIA-sanktionerad tävling? Jag förstår dock om finns förare och team inte vill chansa på det?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Fredrik Nyström skrev:
Det lär väl knappast vara lagligt i nåt annat EU-land heller att bestraffa någon för att ha deltagit i icke-FIA-sanktionerad tävling? Jag förstår dock om finns förare och team inte vill chansa på det?
Om vi skippar osannolika äkta bestraffningar/uteslutningar så kan det finnas reella fundering runt meriter, sponsorsavtal som kan innehålla formuleringar som "antal tävlingar under FIA" osv.

Alla fall är individuella, men det KAN finnas fall där det är bättre att köra under FIA än utanför.

Jag har inte hört nåt om att FIA har nån svartlista. Det är ju fler än massor som kört för SCCA i USA.
De får inte använda de meriterna vid uppklassningar, men de får vara med som alla andra.
SCCA är ju en liten klubb däröver som kör allt utanför FIA. NASA är en annan klubb i samma land som också kör utanför FIA.
FIA är ju Franskt...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Niklas Falk skrev:
SCCA är ju en liten klubb däröver som kör allt utanför FIA. NASA är en annan klubb i samma land som också kör utanför FIA.

Fast SCCA verkar ju ha viss koppling till FIA i och med att dom är en av grundarna av ACCUS som är paraplyorganisation för FIA i USA?
http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_Competition_Committee_for_the_ . . . .

Är det så att vissa klasser under SCCA körs med FIA-licenser?
Det är ju isåfall ett utmärkt exempel på att det är bättre att samarbeta än att försöka förgöra det som är utanför.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
jimmyc
Kalmar
Här sen Apr 2011
Inlägg: 24



Hurär det med ryktena på MiV? Ligger det nåt bakom dom? Ligger ju rätt mycket pengar i dom ryktena och det skulle ju kunna leda till rättsliga efterspel

Såg att det fanns en tråd om just detta

_________________
Jimmy Christiansen
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



http://nwt.se/sport/kt-sport/article1272413.ece
Citat:
Publicerad: I dag: 07:30
...
Det har förekommit så mycket konstigt i det här, bland annat har Karlskoga motorförening blivit uppringda av ett par "konsulter" från STCC som bad dem att de skulle lämna bilsportförbundet.
...

Håll i foliehattarna nu...

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fredrik Nyström skrev:
http://nwt.se/sport/kt-sport/article1272413.ece
Citat:
Publicerad: I dag: 07:30
...
Det har förekommit så mycket konstigt i det här, bland annat har Karlskoga motorförening blivit uppringda av ett par "konsulter" från STCC som bad dem att de skulle lämna bilsportförbundet.
...

Håll i foliehattarna nu...


Foliehatt, ja verkligen, det där är ju inte korrekt beskrivet , inte ens Karlskoga motorförening har beskrivit det så. Ja det vet ni ju redan, deras beskrivning står ju i den här tråden.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lelle
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 140




_________________
Lelle Olsson
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Lelle skrev:
http://www.picko.se/

Brevet klippt och klistrat:

"
PRESSMEDDELANDE från PTR RACING 2013-03-12


Hej,

Jag har som förare följt utvecklingen mellan STCC AB och SBF de sista dagarna. Det är med stor sorg och besvikelse jag kan konstatera att svensk racing återigen står splittrat, denna gång med endast några veckor till säsongsstart. Jag har av de som undertecknat brevet blivit ombedd att vidarebefordra detta till både STCC AB och SBF. Det är viktigt att poängtera att samtliga på listan står bakom brevet och att önskan och vädjan från oss alla är att STCC AB och SBF kan göra ett sista försök att nå varandra i diskussionerna.


Till SBF och STCC AB,

De sista åren inom svensk racing har varit turbulenta. STCC AB, SBF, banorna och elitracingen har inte alltid delat åsikten om hur svensk racing skall gå in i framtiden. Med historien bakom oss så kan man konstatera att fjolåret var ett bra exempel på att vi måste göra detta enade tillsammans. Svensk motorsport kan inte ta upp kampen om publiken och media med andra sporter och evenemang om vi inte står enade. Alla parter behövs.

När STCC och TTA fann en väg framåt under hösten 2012 var det med tron att vi nu kan blicka framåt, fokusera på idrotten och utveckla svensk motorsport tillsammans. Att nu återigen stå delade bara några veckor innan säsongsstart är tragiskt att se. Samtliga undertecknade vill genom detta brev visa vårt stöd till svensk motorsport. Vi vill också framföra vår enade åsikt att både SBF och STCC AB behövs i detta arbete. Vi har ett gott samarbete med STCC och vi vill även ha ett gott samarbete med SBF, på samma sätt som vi har haft tidigare genom åren.

Brevets undertecknade kommer fortsatt att förbereda, och om så erfordras, även genomföra säsongen 2013 tillsammans med STCC ensamt. Vi trodde dock att även SBF var med i detta arbete, något som vi alla ser som en styrka även om möjligheten att agera självständigt numera finns. Vi vädjar till STCC AB och SBF att göra ett sista försök att nå en överenskommelse för framtiden. Det finns ingen som helst möjlighet att dela Svensk racing i två serier även 2013. Vi står enade kring det arbete vi bedrivit sedan STCC och TTA gick ihop under hösten, något alternativ finns inte.

Vänligen, för racingsveriges framtid, försök att med höjd blick åter träffas för att gå en enad framtid tillmötes. Samtliga undertecknade finns tillgängliga som stöd i detta arbete men överenskommelsen måste ske mellan STCC AB och SBF.

Från:
David von Schinkel, Teamägare, Tidö
Mattias Andersson, Teamägare, Team Dacia
Christian Dahl, Teamägare, Polestar Racing
Tobias Johansson, Teamägare, Brovallen
Dick Jönsson Wigroth Teamägare, West Coast Racing
Picko Troberg Teamägare, PTR
Daniel Haglöf, Teamägare, PWR
Greger Petersson VD TTA
Anders Brofalk Ordförande, V8 Thunder Cars
Tony Bryntesson Delägare Performance Automotive Scandinavian AB
Rudi Thommann Renault Motorsport Frankrike
Joakim Jöhncke Motorsportansvarig Renault Nordic/Dacia
Thomas Johansson Ansvarig, Renault Motorsport Nordic
Derek Crabb Motorsportansvarig, Volvo Car Corporation
Bosse Jansson VD, Porsche Sverige
Tommy Kristoffersson Promotor Carrera Cup Scandinavia
Göran Bengtsson VD, Yokohama
Olle Martinelle Östersund Airport racetrack
Affe Akbari Solvalla (Sport&Evenemang)
Magnus Öhrström VD Motorbanan Ring Knutstorp
Thomas Lindskog City Race Arena Göteborg
"


-----------------------------------------------


"Brevets undertecknade kommer fortsatt att förbereda, och om så erfordras, även genomföra säsongen 2013 tillsammans med STCC ensamt. "

Det är gott om stora team och inflytelserika personer på den listan av undertecknande...

Men andemeningen i detta brev kan väl mer eller mindre alla svenska racingentusiaster skriva under på: Oavsett vem eller vilka som gjort fel så vore det för svensk racings bästa att man sänkte garden lite, samsades och genomförde 2013 års serie tillsammans.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Magnus Thomé skrev:
Foliehatt, ja verkligen, det där är ju inte korrekt beskrivet , inte ens Karlskoga motorförening har beskrivit det så. Ja det vet ni ju redan, deras beskrivning står ju i den här tråden.

Varför är det citationstecken runt "konsulter" i nwt-arikeln? Så olika beskrivet att det får mig att tro att det kanske handlar om två separata händelser?

Edit:
Lelle skrev:
http://www.picko.se/

Det där tror jag majoriteten av alla som är intresserade av racing skulle skriva under på. thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Det är ju bra om alla på elitnivån kan vara kompisar och allt funkar mellan SBF och STCC....

Men;

VARFÖR BEHÖVER SBF VARA EKOMOMISKT INVOLVERADE?

KAN INTE STCC KÖPA TJÄNSTEN AV BANÄGARE/FÖRENING RÄTT AV BARA?

Som tidigare nämts i tråden krävs "mängder" av ideelt arbete" för att få ihop en stcc tävling och ändå så är de flesta aktörer i dessa serier företag som faktiskt har som målsättning att tjäna pengar på sin verksamhet, denna mix av ekonomiska intressen är inte sund. Om man frågar någon på den fina statliga mydigheten Skatteverket så undrar jag om denna mix ligger innanför de lagar och regler som gäller om man vill vara petig, här i jantelagens högborg.

Har inte STCC de intäkter som behövs för att driva racing i bolagsform på elitnivå i sverige, undrar jag?

Återigen jag förstår inte varför SBF inte fokuserar på de 99,5% medlemmar som inte kör "elit racing" det är ju vi som betalar lönen.

iaf petar de ca 20.000 medlemmarna in minst 10.000.000 Sek i Licenser det så det täcker ju en del av lönener till de som utför de vardagliga sysslorna.

____________________________________________________________________________________________________

Min personliga åsikt är;

Att elit racing skall bära sig sjävt. precis som annan elit idrott.

Amatör racing skall stöttas av förbundet så att det skapas en arena där nya elit racing talanger kan frodas.

Att ett starkt SBF hade verkat för högre db på banorna, tänk om SBF/RF lagt all den energi och ekonomi på detta istället för att bråka med SMA. Eller hur??

Det hade varit så roligt om någon gnällade husägare som köpt ett hus jämte en motorbana som legat där i 30år fått sina fiskar varma i rättsalen av SBF.

Är det inte så det borde vara?

Hade varit kul å se hur det gick för NASCAR mfl om de fick 90db, undrar hur publiken skulle reagera??

När man hör lastbilarna på motorvägen utanför mantorp och inte racebilen på rakan, då vet man att att det gått in i helvete snett någonstans.(ps målande beskrivning!! vill inte ha ngn debatt om detta kan hända eller inte inte här iaf kan iofs vara ett intressant ämne i en annan tråd. ds)

Väldigt tåkigt med förbund som med kavajen på är mest intresserade av elitracing och i ordets rätta bemärkelse motarbetar amatörracing.

MER DB = MER PUBLIK

(argumentera gärna emot detta i ny tråd... det vore kul)

Kan inte vi medlemmar efter någon form av "omröstning/upprop" kräva att SBF skall verka för högre db ??
(iaf är det så ett förbund/förening brukar fungera... men SBF verkar inte rikigt ha anammat detta)

Ett upprop med namn underskrifter här på rejsa tex.. magnus?? kanske??

mvh matz
___________________________________________________________________________________________________

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Självklart skall en tävling bära sig själv. Fördelningen mellan STCC och banorna/klubbarna är viktigare än intäkt till SBF i sig självt, i min värld så är en av SBF främsta uppgifter att säkerställa ekonomisk rättvis fördelning så att inte klubbarna utnyttjas eller vittjas på ekonomisk intäkt av de företag som arbetar i brytpunkten mellan ideella- och företagsvärlden.
Lite som F1 och kampen om ekonomiska fördelningen mellan stallen och promotorn Bernie

Man skall veta att det ligger ett oerhört tryck på tävlingsarrangör (dvs klubbarna som genomför tävling), att inte göra något fel, den måste därför ge tillräcklig payback för att det skall löna sig att ta på sig ansvaret för att framgångsrikt genomföra en tävling.

Har lokala klubben ingen känsla av delägarskap så kommer inte funktionärerna, lösningen lär då bli utomstående och risk för att tävlingen går fel ökar. Naturligtvis kan det gå fel ändå men då inget får gå fel så anstränger sig klubbens funktionärer på ett helt annat sätt när man arbetar för sitt eget.
Funktionärer från andra engagerade klubbar sliter väl så mycket och är abslout kompetenta att genomföra tävling på "annans" bana men har inte den lokalkännedom som man har för "egna" banans egenheter.

I Falkenbergs fall så är har namnet Västkustloppet ett värde, varken FMK eller nån annan klubb är intresserad av att leja bort datum mm för sina etablerade namn till utomstående.

Vad händer om STCC AB suddar ut namnet till förmån av eget namn, vad händer om tävlingen går fel i någon aspekt?
Vem drabbas? Jo klubb/bana som folk i allmänhet tror genomför tävlingen. En reell anledning till att man bör vara försiktig med att släppa kontrollen över verksamheten.

Ett enkelt exempel är strul under bärgning, något som syns på tv men tittaren ser inte om det är klubbens personal eller inhyrd utifrån. Med stämpeln som oduglig i bärning får hemmaklubb.

Ingen som funderat på varför banorna/arrangörsklubbarna är såpass centrala i SBF-STCC diskussionen?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Matz olli skrev:
Undrar om 4-h cupens avhopp från sbf till sma faktiskt visar att sbf har skjutit hål i botten på kanoten för sista gången.

vilken är nästa "racing för icke väldigt väl bemedlade" klass som tar steget över till sma eller liknande??

Bilsportförbundet borde släppa elitracingen helt och hållet och fokusera på det stora antalet medlemmar som betalar deras löner.

Vad ger bilsportsförbundets inblanding i elit racing för fördel eller förtjänst till de vanliga 99.5% av medlemmarna?



PS en bra början hade ju varit att låta hanskydd/hybrid/hjälm ingå i lincensavgiften och utnyttja stort inköp till förmån för medlemmarna. 4år och sen nytt kit.. givetvis behöver man då justera licensavgiften men inte så att sbf skulle tjäna på det utan i sann idell anda gå plus minus noll. detta skulle ju efter första 4års svängen göra att sbf kunde låna ut riktig säkerhets utrusting till de ungdomar som vill börja/test osv... DS


mvh matz


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=86551&highlight=
En förening till ut ur SBF....

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Som sagt, Matz, starta en tråd om ditt fyrklasssystem. Tror det kunde vara klart intressant att synka upp klubbracing så att man kan samla seriepoäng o sånt under ett paraply. Eller nåt. Dra i det! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
SBF krismöte fredag 8/3? Nä SBF och STCC ihop igen. Jösses
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12   >>
49999 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande