Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ryktena kring SBFs ekonomi - Nu mera allmänt om hur SBF mår?
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
89959 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har nyligen från flera håll hört att SBF har någon sorts oreda i finanserna. Exakt vad oredan består i är oklart, ord som "oredovisade" har använts. Det som är oroväckande är storleken på summorna som har nämns, det har varit varit mellan 7,3 miljoner till hela 15 miljoner (då skulle sjuttiofemårsbalunsen ligga med i den senare). Ta nu ett djupt andetag och gå inte i taket, det hela kan vara en liten fjäder som via rykten blivit en höna! Men det är exakt det jag tycker vi bör få veta. Jag tror på raka puckar och öppenhet som åtminstone grundläge i alla organisationer. Därför tar jag upp detta frågetecken så att säga, jag ska söka några på SBF nu efter helgen för att se om det finns någon officiell bild kring det här.

Om någon VET mer kring detta så skriv här är ni snälla! Om du vill vara anonym så kontakta mig via email eller PM här på Rejsa.

Är det någon speciell person inom SBF jag ska kontakta kring detta så skriv gärna vem.




OBS OBS OBS:
Jag vill inte ha en tråd där det kommer massa inlägg av typen "vad tusan håller de på med", "jag ska aldrig lösa ut licensen igen" osv.
Så snälla snälla snälla, låt bli att posta såna inlägg!!
Knyt näven i fickan eller nåt tills vidare. Den här tråden är till för att försöka få fram hur läget faktiskt är.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har pratat med Tomas Jansson på SBF idag om det här:

- Är allt ordning och reda, 100% kosher när det gäller ekonomin i SBF?

- Vi jobbar alltid kontinuerligt med att hålla ordning på ekonomin.

- Så allt är kosher och som det ska?

- Vi har fullständig kontroll.


----------------------------------

Jag kan tyvärr trots detta konstatera att ryktena är ihärdiga, men rykten är rykten och INTE fakta. Det kan vara missförstånd bara. Vi får se om det klarnar. Jag förstår att bara genom att jag skriver det här spär jag tyvärr på med oro och massa frågetecken. Men det känns dumt att inte lyfta frågan alls. Ni har fått veta att det tyvärr finns rykten. Så får det stanna där för stunden. I'll keep you posted som det heter.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jahapp. Idag fick jag tyvärr konfirmerat från ett av SBF-distrikten att det finns oklarheter kring något i SBFs kapitalförvaltning. Inga pengar ska vara borta men allvarliga frågetecken kring hanteringen av någon affär, summan som nämndes var 1,3 miljoner (vilket ju är klart mindre än vad som ryktats men väldans massa ändå). Tyvärr verkar alla mest vara lika frågande som jag än så länge. Vi får vänta ut mer info verkar det som, tålamod är danande har jag hört. Hoppas vi får veta mer ganska snart.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Edit: Tog bort länken och citatet då jag faktiskt inte VET om det som står där är sant?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fredrik Nyström skrev:
Edit: Tog bort länken och citatet då jag faktiskt inte VET om det som står där är sant?


PM'a mig gärna länken thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jodå, det stämmer att det är de här sakerna man försöker få något grepp om, vad har hänt, vad är läget nu, vem har gjort vad och med vilket mandat. Mycket i insändaren är samma saker som jag hört rykten om. Men exakt vad som faktiskt hänt vet bara Kåge, Tomas Jansson, ekonomichefen och de två som gjorde affärerna.


Saxat från Motorsportivärmland http://www.motorsportivarmland.nu/Gastbok_Svenska/gastbok.php

Citat:
Herregud sa många när dom hörde det senaste från SBF, och då menade dom HERREGUD.
Om många tyckte turerna var sandlådenivå på i kriget mellan förbundet och STCC så slår det här Dallas......

Nu kan ni snart läsa i Kvällspressen hur 2 st i förbundsledningen, tagit ut pengar i storleksordningen 4,3 miljoner utan de andras vetskap säjs det, och spekulerat med, 3 milj finns placerade in värdepapper och är låsta i 2 år till, 1,3 miljoner har lånats ut till en privatperson med ganska hög ränta.

Inga styrelsebeslut finns ? ingen har märkt något ? att det fattas 4,3 milj av medlemmarnas pengar ??????????

Nu till det allra värsta Förbundsledningen har på mötet i fredags informerat alla de 12 distriktsordföranden att detta skulle tystas ner, revisorn var vidtalat att han skulle föreslå ansvarsfrihet för styrelsen.

Kriminella handlingar skall polisanmälas det är man tvungen till, Finansinspektionen ger tillstånd att låna ut pengar till privatpersoner ?????

Medlemmarnas pengar hanteras på detta sätt, och vi som äger pengarna tillsammans skall ej veta något.

Hur länge får dessa personer hålla på, blir vi alla medlemmar någon gång trötta på alla turer eller ?

Skall vi inte försöka hitta personer som fokuserar på att driva Svensk Bilsport framåt, är det inte dags att på allvar be dessa att senast fredag lämna sina platser.

Samtidigt är det dags att vi får 12 nya distriktsordförande för utan dessa 12 personer som håller styrelsen om ryggen hade inget av detta kunnat fortgå.

Hoppas ingen fick hjärtinfarkt ?
Skrivet av: Nils E

_________________
Magnus Thomé
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



Apropå att hantera andras pengar på eget bevåg så ser det som om Riksidrottsförbundet kan komma att få in ny expertis på ämnet till styrelsen.

Enligt en artikel i morgonens SvD Sport så är "Mona Sahlin hetaste namnet för en plats i RF-styret".

_________________
PiPPi Willén
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



http://www.sbf.se/2013/03/15/bilsportforbundets-ekonomi/
Citat:


15 mars, 2013
Bilsportförbundets ekonomi

Svenska Bilsportförbundet har en mycket stabil och god ekonomi.

Förbundets överlikviditet placeras i olika värdepapper för en bra och säker tillväxt i t.ex. statsskuldväxlar och liknande placeringar.

Under 2010 placerades 3 miljoner kronor i aktieobligationer som omsattes två år senare med en god ränteåterbäring.

Två av styrelsens medlemmar har därefter lånat ut kapital från förbundet till förmånlig ränta under en kortare period med ett belopp på totalt 1.300.000 kronor.

I efterhand har framkommit att de säkerheter som utlovats inte förelåg.
Lånet har förfallit och en återbetalningsplan innefattande den utlovade räntan har upprättats.

Parallellt med detta har Svenska Bilsportförbundet erhållit säkerheter som fullt ut täcker hela beloppet.

Svenska Bilsportförbundet hålles därmed helt skadeslöst.

Denna utlåning har skett helt utan övriga styrelsemedlemmars kännedom och på helt eget initiativ av två styrelsemedlemmar.

- Jag tycker detta är mycket allvarligt och samtidigt olyckligt och vi har säkerställt att det inte kan upprepas igen.

- Vi har sett över och uppdaterat vår placeringspolicy i samråd med våra revisorer och jurister samt dessutom stämt av att den överensstämmer med Riksidrottsförbundets riktlinjer.

- Jag vill samtidigt påpeka att våra jurister inte funnit något som på något sätt pekar på att ledamöterna gjort något för egen vinnings skull eller med brottsligt uppsåt utan bara haft förbundets bästa för ögonen.

- Det hela är djupt beklagligt avslutar Kåge Schildt.

Samtliga distriktsordföranden informerades den 8 mars om den uppkomna situationen i syfte att skapa ett rimligt handlingsutrymme inför
förbundsårsmötet den 14 april.

Kåge Schildt
Förbundsordförande
070-594 96 96

Artikeln publicerad 15 mars, 2013 av Kalle Eurén

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Fredrik Nyström skrev:


15 mars, 2013
Bilsportförbundets ekonomi
---

Två av styrelsens medlemmar har därefter lånat ut kapital från förbundet till förmånlig ränta under en kortare period med ett belopp på totalt 1.300.000 kronor.

I efterhand har framkommit att de säkerheter som utlovats inte förelåg.
Lånet har förfallit och en återbetalningsplan innefattande den utlovade räntan har upprättats.
--

Kåge Schildt
Förbundsordförande
070-594 96 96


Ursäkta en simpel bankman - men det här är ju sanslöst. Det är så amatörmässigt, på gränsen till bedrägligt. Jag ångrar att jag har betalat licensen för 2013.

_________________
--
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
EDIT: medan jag satt och skrev detta så kom SBFs pressrelease ut.

----------------------------------------------------

Det jag fått konfirmerat från ett distrikt är:
(notera vissa kommentarer om obekräftade saker)


- Det har i tre omgångar lånats ut 1,3 miljoner till en privatperson som lovat mycket hög ränta på korttidslån

- De utlånade pengarna har inte kommit tillbaka. De har istället täckts upp av andra personer. (ryktet säger att de två inblandade betalt in summan till SBF med privata lån)

- En av de inblandade hade uppdrag att kapitalförvalta SBFs tillgångar. Däremot är det okänt vilka mandat han hade att agera fritt utan styrelsebeslut (storlek på summor, val av investeringar osv)

- Kåge har sagt till distrikstordförandena att han inte har vetat om affären utan att han blev informerad någon/några månader efter att återbetalningen förfallit och pengarna inte kommit tillbaka.

- Innan privatpersonsutlånet har det investerats ett antal miljoner i affärer som i sig ser korrekta ut men där frågetecken finns om de inblandade haft mandat att göra dessa investeringar.

- De två inblandade är avstängda från all ekonomisk hantering.

- Först fredagen 8/3 informerade Kåge Schildt de 12 distriktsordförandena om vad som hänt. Ordagrant så sa distriktsordförande jag pratade med att det "hintades" på mötet att man skulle hålla locket på.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lelle
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 140



EDIT av moderator: Hela pressreleasen från http://www.sbf.se/2013/03/15/bilsportforbundets-ekonomi/ ligger redan inlagd här i tråden några inlägg upp

_________________
Lelle Olsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Skall jag vara riktigt ärlig så tror jag inte SBF släppt detta pressmedelande om inte Lelle och PiPPi tagit upp det i programmet Motorsoffan på www.nitroz.se och jag skrivit om det här.

Rykten säger att det varit flera som siktat på att köra locket på toktajt.

Skulle vara intressant att veta hur de 12 olika distriksordförandena ställt sig i frågan. Jag har hört att det varit stor spridning, från locket på till öppenhet. Som sagt, vilka valde vilken ståndpunkt? Personligen gillar jag inte hemlighetsmakeri, speciellt inte i en ideell förening. Vilka av de 12 valde den hållningen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Det där är våra pengar de latjar med. Pengar som vi betalat in för att de skulle gå till svensk racing.

Jag tycker inte "- De två inblandade är avstängda från all ekonomisk hantering." på långa vägar räcker. Jag tycker vi som medlemmar utan tvekan kan kräva deras avgång.

Om det ens antydes eller "hintades" om att detta inte skulle kommuniceras öppet och transparent tycker jag det motiverar fler avgångar från de som var inblandade. Hur kan vi annars ha kvar ett fördrående för att SBF hanterar våra inbetalade pengar bättre under 2013?

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Lelle
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 140



Hur länge har det pågått?

_________________
Lelle Olsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Torkel K skrev:
Det där är våra pengar de latjar med. Pengar som vi betalat in för att de skulle gå till svensk racing.

Jag tycker inte "- De två inblandade är avstängda från all ekonomisk hantering." på långa vägar räcker. Jag tycker vi som medlemmar utan tvekan kan kräva deras avgång.

Om det ens antydes eller "hintades" om att detta inte skulle kommuniceras öppet och transparent tycker jag det motiverar fler avgångar från de som var inblandade. Hur kan vi annars ha kvar ett fördrående för att SBF hanterar våra inbetalade pengar bättre under 2013?


Är inte fel i sig att kapitalförvalta om man sitter på en buffer med stålar. Det är ju inte så att SBF absolut ska ha tomt i kassan hela tiden.

Men med det sagt. Så håller jag med dig på ALLA punkter.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Magnus Thomé skrev:
Torkel K skrev:
Det där är våra pengar de latjar med. Pengar som vi betalat in för att de skulle gå till svensk racing.

Jag tycker inte "- De två inblandade är avstängda från all ekonomisk hantering." på långa vägar räcker. Jag tycker vi som medlemmar utan tvekan kan kräva deras avgång.

Om det ens antydes eller "hintades" om att detta inte skulle kommuniceras öppet och transparent tycker jag det motiverar fler avgångar från de som var inblandade. Hur kan vi annars ha kvar ett fördrående för att SBF hanterar våra inbetalade pengar bättre under 2013?


Är inte fel i sig att kapitalförvalta om man sitter på en buffer med stålar. Det är ju inte så att SBF absolut ska ha tomt i kassan hela tiden.

Men med det sagt. Så håller jag med dig på ALLA punkter.

Hmmm, jag kanske har tolkat detta fel? När jag läste detta förstod jag det som att 2 ledarmöten lånat ut 1,3milj till en/flera privatpersoner utan ordentlig säkerhet. Då drog jag slutsatsen att man mer eller mindre gjort "kompislån", inte aktivt förvaltade pengarna för att de skulle växa. Särskilt som de inte informerat de övriga i styrelsen. Men det är klart, det behöver ju inte alls vara som jag tolkade det. Det kan ha varit ett ärligt försök till att förvalta SBFs pengar, vilket gör det lika klantigt, men mindre... ondskefullt.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Torkel K skrev:
Hmmm, jag kanske har tolkat detta fel? När jag läste detta förstod jag det som att 2 ledarmöten lånat ut 1,3milj till en/flera privatpersoner utan ordentlig säkerhet. Då drog jag slutsatsen att man mer eller mindre gjort "kompislån", inte aktivt förvaltade pengarna för att de skulle växa. Särskilt som de inte informerat de övriga i styrelsen. Men det är klart, det behöver ju inte alls vara som jag tolkade det. Det kan ha varit ett ärligt försök till att förvalta SBFs pengar, vilket gör det lika klantigt, men mindre... ondskefullt.


De har haft som uppdrag att kapitalförvalta. Kompetensen att förvalta kan man ju i efterhand diskutera.

Om de inte haft mandat för nivån på summor ELLER inte haft mandat på sorten av investering så kan detta eventuellt hamna under trolöshet mot huvudman som brottsrubricering. Men vi har ju än så länge inte hört ett knyst från de inblandade, deras version av förloppet kan ju vara helt annorlunda och allt kan ställas på ända.

Mycket trist att ledningen håller tyst om saken internt under vad jag förstått två månader och att man efter lång tid till slut informerar bara de 12 distrikstordförandena och ber de hålla tyst även för alla ledande i distrikten!

Dags att styrelsen avgår.

Börja fundera på vilka ni vill se i SBFs ledning.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Tack, då är jag med.

Magnus Thomé skrev:
Dags att styrelsen avgår.

Börja fundera på vilka ni vill se i SBFs ledning.

Det DÄR, skriver jag gärna under på!

Oavsett vad som gjorts och vad som har varit rätt eller fel kan ingen förneka att förtroendet för SBFs styrelse fått sig en rejäl känga under de senaste 6 månaderna. Att de avgår är det enda rimliga.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Torkel K skrev:
Tack, då är jag med.

Magnus Thomé skrev:
Dags att styrelsen avgår.

Börja fundera på vilka ni vill se i SBFs ledning.

Det DÄR, skriver jag gärna under på!

Oavsett vad som gjorts och vad som har varit rätt eller fel kan ingen förneka att förtroendet för SBFs styrelse fått sig en rejäl känga under de senaste 6 månaderna. Att de avgår är det enda rimliga.


Och då är det ju bra att börja fundera på vilka man vill se där och inte lägga krut på vilka man inte vill se där thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



Magnus Thomé skrev:
Torkel K skrev:
Tack, då är jag med.

Magnus Thomé skrev:
Dags att styrelsen avgår.

Börja fundera på vilka ni vill se i SBFs ledning.

Det DÄR, skriver jag gärna under på!

Oavsett vad som gjorts och vad som har varit rätt eller fel kan ingen förneka att förtroendet för SBFs styrelse fått sig en rejäl känga under de senaste 6 månaderna. Att de avgår är det enda rimliga.


Och då är det ju bra att börja fundera på vilka man vill se där och inte lägga krut på vilka man inte vill se där thumbs up
Så här i förbrödringens tider, kan inte Fredrik Skoghag få en stol där?

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Freddo skrev:
Magnus Thomé skrev:
Torkel K skrev:
Tack, då är jag med.

Magnus Thomé skrev:
Dags att styrelsen avgår.

Börja fundera på vilka ni vill se i SBFs ledning.

Det DÄR, skriver jag gärna under på!

Oavsett vad som gjorts och vad som har varit rätt eller fel kan ingen förneka att förtroendet för SBFs styrelse fått sig en rejäl känga under de senaste 6 månaderna. Att de avgår är det enda rimliga.


Och då är det ju bra att börja fundera på vilka man vill se där och inte lägga krut på vilka man inte vill se där thumbs up
Så här i förbrödringens tider, kan inte Fredrik Skoghag få en stol där?


thumbs up Skulle faktiskt vara kul och kunna vara en blåslampa i röven på vissa då....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Allmänt banåkaforum
Ryktena kring SBFs ekonomi - Nu mera allmänt om hur SBF mår?
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
89959 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande