Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Vad händer med svensk elitracing?
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 43, 44, 45   >>
5 besök senaste veckan (240193 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41421

Forumägare
Forumägare

Citat:
- Det finns enligt min mening en förnyad samarbetsvilja från båda parter och vi som banägare försöker hjälpa till att lösa situationen så gott vi kan.


thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Verkar luta mot STCC för KMS och Johan Kristoffersson:

http://www.vf.se/sport/bilsport/racingbraket-lost-i-sista-stund

Men som tur är hoppas de även på en internationell styrning, hoppas det går i lås, det är han värd.
Vilken kaross tror ni de ska köra?
Troligtvis någon befintlig, har svårt att se hur de skulle hinna något annat (om inte det jobbet startades för länge sedan).

Edit: Såg att TK pratade om en "lösning i Sverige" för Johan.
Det kan ju betyda något annat än STCC men varken Porsche eller GT känns inte som rätt steg för honom.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



TPR skrev:
Verkar luta mot STCC för KMS och Johan Kristoffersson:

http://www.vf.se/sport/bilsport/racingbraket-lost-i-sista-stund

Men som tur är hoppas de även på en internationell styrning, hoppas det går i lås, det är han värd.
Vilken kaross tror ni de ska köra?
Troligtvis någon befintlig, har svårt att se hur de skulle hinna något annat (om inte det jobbet startades för länge sedan).

Edit: Såg att TK pratade om en "lösning i Sverige" för Johan.
Det kan ju betyda något annat än STCC men varken Porsche eller GT känns inte som rätt steg för honom.


Finns redan en Scirocco.
Torde inte krävas så mycket jobb för att få klassad.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Inte helt säker på det, med tanke på allt jobb de gjorde förra året för att utjämna karosserna.
Dessutom är Sciroccon tvådörrars.
Fast det behöver inte nödvändigtvis hindra STCC...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 249



Lillen skrev:
TPR skrev:
Verkar luta mot STCC för KMS och Johan Kristoffersson:

http://www.vf.se/sport/bilsport/racingbraket-lost-i-sista-stund

Men som tur är hoppas de även på en internationell styrning, hoppas det går i lås, det är han värd.
Vilken kaross tror ni de ska köra?
Troligtvis någon befintlig, har svårt att se hur de skulle hinna något annat (om inte det jobbet startades för länge sedan).

Edit: Såg att TK pratade om en "lösning i Sverige" för Johan.
Det kan ju betyda något annat än STCC men varken Porsche eller GT känns inte som rätt steg för honom.


Finns redan en Scirocco.
Torde inte krävas så mycket jobb för att få klassad.


Finns det en Scirocco-kaross till en TTA-bil redan? har du bilder? eller du är sarkastisk att STCC historiskt klassat in vilka bilar som helst, och du skämtar om att de skulle tillåta den gamla biogas-sciroccon i TTA-reglementet i år?

_________________
MVH Fabian Hallbom
Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Skämtar inte.
I Solution F så finns det en scirocco!

Har redan funnits i ca 2år.
Vet inte exakt men den ska vara enligt 2012 år Solution F bilars reglemente.
Så den bör ju inte vara allt för långt bort från Stcc/TTA. thumbs up



Denna kördes i BTCS.
Alltså i belgien med omnejd.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



Det är ett helt annat tekniskt reglemente i BTCS än de TTA-bilarna kör efter. Så den går inte att använda i STCC 2013.

De behöver köpa/hyra en av de lediga TTA-bilarna och göra en egen VW-kaross till den. Troligen baserad på Passat CC om reglementet ska följas med fyradörrarskarosser av viss storlek o.s.v. och så ska den så klart vindtunneltestas efteråt så den har samma värden som de nuvarande TTA-karosserna.

BTCS-karosser och bilar går inte att använda.

_________________
Ola Lennström
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Ola L skrev:
Det är ett helt annat tekniskt reglemente i BTCS än de TTA-bilarna kör efter. Så den går inte att använda i STCC 2013.

De behöver köpa/hyra en av de lediga TTA-bilarna och göra en egen VW-kaross till den. Troligen baserad på Passat CC om reglementet ska följas med fyradörrarskarosser av viss storlek o.s.v. och så ska den så klart vindtunneltestas efteråt så den har samma värden som de nuvarande TTA-karosserna.

BTCS-karosser och bilar går inte att använda.
Det är här kommentaren om Nationellt STCC reglemente med "standardbilsdispens" kommer in.
Det går nog att få med vilken siluett som helst om det tryter (1,2,3,4,5,6,7 dörrars). Men jämkningen i vindtunnel gör det ju ogratis.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



Jo, fast bilarna är annorlunda mot BTCS så det är en av de tillgängliga och byggda 20 TTA-bilar som de måste använda, inga andra.

Så då måste de ändå hur som helst göra en ny kaross. BTCS-bilar eller karosser är oanvändbara.

Och till skillnad mot FIA S2000 så är detta ett från början helt nationellt reglemente där 20 befintliga bilar finns färdigbyggda att köpa/hyra och göra egen kaross till.

_________________
Ola Lennström
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hjälp, är TTA en strikt svensk entypsklass som en variant av den europeiska, hur ska då ett svenskt team kunna tävla både i Sverige och utomlands om viljan finns thumbs down

Hoppas att jag har fattat fel

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



steffe skrev:
Hjälp, är TTA en strikt svensk entypsklass som en variant av den europeiska, hur ska då ett svenskt team kunna tävla både i Sverige och utomlands om viljan finns thumbs down

Hoppas att jag har fattat fel


Strikt svensk entypsklass. Finns ingen motsvarighet någon annanstans i Europa eller övriga världen med exakt likadana bilar.

I långlopp som Dubai 24H, Nürburgring24H, Barcelona 24H etc. går det säkert att köra bilarna i en egen klass i långloppet. Men TTA-bilarna måste ju så klart i så fall byggas om för långlopp så det är nog en hypotetisk möjlighet.

Samma upplägg som DTM, NASCAR, V8 Supercar, NZ Supercar, Australian Touringcar, GT500 i Japan, BTCS, NGTC i BTCC med flera serier. Nationella reglementen för bilar som inte har en motsvarighet i några andra länder.

_________________
Ola Lennström
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



steffe skrev:
Hjälp, är TTA en strikt svensk entypsklass som en variant av den europeiska, hur ska då ett svenskt team kunna tävla både i Sverige och utomlands om viljan finns thumbs down

Hoppas att jag har fattat fel
Nä, poletter tror jag trillat ner rätt, det är en Svensk variant av SolutionF, som i sin tur bara används lite lokalt här och där. Ingen Europeisk serie att ta bilen till.

Totalt Osäker på om en TTA-bil kan delta i BTCS (dvs TTA är ett tekniekt reglemente som ryms inom BTCS), men det verkar inte gå tvärt om (återigen ovetande om det är mer än karossernas aerojämnkning som krånglar till det).

Det var lite därför jag funderade på Rödmotor, för att göra det riktigt blågult. Och när TTA inte är aktuellt längre (2-3år?), vart kör man med bilarna då (Ingen långlopsserie skulle väl ta emot dem? GT är det inte heller)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



SuperTouring användes ju i åtta år och S2000 i 10 säsonger i Sverige så TTA-reglementet kommer nog användas längre än 2-3 år i Sverige.

Det är för dyrt för svenska racingteam att byta tekniskt reglemente efter 2-3 år, extremt få om ens några team klarar av det ekonomiskt.

Däremot kommer säkert TTA-reglementet att under de närmsta 8 åren eller vad det blir modifieras och utvecklas som alla reglementen gör men från en grund.

Just nu finns det inga andra serier i världen där TTA-bilarna kan köras utom då vissa långlopp där det finns klasser för alla typer av racingbilar.

Ett hypotetiskt scenario kan vara att TTA-bilarna är så pass billiga att driva att det går att skapa racingserier i Sverige där TTA-bilar kan användas utöver STCC. Lite grann som man gör i t.ex V8 Supercar där äldre V8 Supercarbilar körs i Dunlop series som är klassen under och används som instegsklass till V8 Supercar av många förare och team.

Samma i NASCAR med t.ex ARCA och K&N Pro Series.

Äldre DTM-bilar verkar ju bland annat finna en hemvist i en serie i Tjeckien.

_________________
Ola Lennström
Citera
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 249



okej, då är jag med. TTA bilen har helt andra mått än vad BTCS solution F versionen. TTA är längre och smalare.
Westcoasts M3kaross är bara 2dörrars, jag har inte sett något krav på 4dörrars i TTAs reglemente? tror inte detta skulle ändra sig till årets säsong.

En grundtanke när TTA-reglementet skrevs var att det skulle bli så billigt och attraktivt att fler ville hoppa på det här tåget utomlands, vad jag förstått.
Flash uttalade sig för ca ett år sedan att det var många intresserade och som skulle dyka upp på premiären för att se om serien var något som lämpade sig för dem, huruvida det stämmer vet jag dock inte. jag hittar inte heller vilken artikel jag läste det i, så någon källhandvisning kan jag tyvärr inte ge.

_________________
MVH Fabian Hallbom
Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag trodde att TTA-reglementet var kopierat från nån serie utomlands bara för att få en billigare elitklass, va fel man kan ha

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



Nope, egentillverkat reglemente där Solution F valdes som leverantör och byggare av bilarna. Det har de varit öppna med från början.

Nu spelar det nog inte så stor roll, det har varit lätträknat med svenska team som kombinerat tävlingar i Sverige ned tävlingar utomlands med samma bil.

Det är viktigare att försöka hitta något som fungerar i Sverige, oavsett om det är något som också finns i andra länder eller är unikt för Sverige.

_________________
Ola Lennström
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Men hallå?????
Det var väl ändå Sciroccokarsossen det var frågan om?
Jag personligen bryr mig inte om det är BTCS , TTA , STCC eller egen bil under.
Det är ju ändå ingen vanlig tourincar , det är en egen entypsbil.

Och JO karossen finns , sedan om det även det skall ältas till dödagar så "go for it".
Det är väl som allt annat i TTA , lås ute alla andra så blir det lättare att styra.
Släpp lite på egot så går allt lättare!

Jaja.
Ni lite F1 och sedan vänta på att BTCC drar igång.
Där alla ju är så jäkla oense att det BARA blir ca: 25 bilar i premiären

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



Karossen finns till BTCS. Men inte till STCC/TTA. Och BTCS och STCC/TTA har inte sådana likheter att den karossen kan användas i STCC. För att sammanfatta det.

_________________
Ola Lennström
Citera
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 249



Lillen skrev:
Men hallå?????
Det var väl ändå Sciroccokarsossen det var frågan om?
Jag personligen bryr mig inte om det är BTCS , TTA , STCC eller egen bil under.
Det är ju ändå ingen vanlig tourincar , det är en egen entypsbil.

Och JO karossen finns , sedan om det även det skall ältas till dödagar så "go for it".
Det är väl som allt annat i TTA , lås ute alla andra så blir det lättare att styra.
Släpp lite på egot så går allt lättare!

Jaja.
Ni lite F1 och sedan vänta på att BTCC drar igång.
Där alla ju är så jäkla oense att det BARA blir ca: 25 bilar i premiären


Jag förstår att det finns en silhuett-kaross, men min poäng var att dimensionerna stämmer inte mot TTAs chassi. Det går kanske att anpassa till en TTAbil, vad vet jag!

(Det jag vet är att det är ett h-vete att passa in karossen mot chassit och få det bra, speciellt när chassina skiljer sig markant från CADritningen...)

_________________
MVH Fabian Hallbom
Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Det ÄR väl ingen befintlig kaross som passar en TTA/STCC-bil?
Eller hur tänker ni egentligen?

Alla team har väl anpassat egna karosser.
Det är väl ingen nyhet att det är ganska dyrt att först köpa in en bil/chassie och sedan tillverka kaross.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



Lillen skrev:
Det ÄR väl ingen befintlig kaross som passar en TTA/STCC-bil?
Eller hur tänker ni egentligen?

Alla team har väl anpassat egna karosser.
Det är väl ingen nyhet att det är ganska dyrt att först köpa in en bil/chassie och sedan tillverka kaross.


Vi tänker så att det är helt olika mått, längd och bredd, mellan den typen av bilar som används i BTCS och som används i STCC så det har ingen betydelse för en ev. Scirocco i STCC att det finns en Sciroccokaross i BTCS.

Så ja, det finns både Volvokarosser, BMW-karosser och VW-karosser och Kia-karosser i BTCS. Men det har ingen betydelse för något STCC-team då bilarna de har skiljer sig så mycket att inget från BTCS går att använda i STCC.

Nu är bygget av en ev. VW-kaross nog ett av de mindre problemen för ett KMS-team i STCC. Tiden är knapp att hinna bygga en i tid till Knutstorp (om de inte redan börjat det i smyg) men till senare under säsongen går det.

_________________
Ola Lennström
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Vad händer med svensk elitracing?
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 43, 44, 45   >>
5 besök senaste veckan (240193 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande