Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ryktena kring SBFs ekonomi - Nu mera allmänt om hur SBF mår?
<<   1, 2, 3, ... 14, 15, 16   >>
89959 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ehhhhh... jag vet att du har bra relation till många i rörelsen Fredrik men ganska säkert en hel del starka antagonister. Om en del av den senare gruppen helst ska vara kvar så kan det ju bli lite väl mycket uppförsbacke.



Min slogan för stunden:

- Enande
- Stark nog att förnya

_________________
Magnus Thomé
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



Magnus Thomé skrev:
Ehhhhh... jag vet att du har bra relation till många i rörelsen Fredrik men ganska säkert en hel del starka antagonister. Om en del av den senare gruppen helst ska vara kvar så kan det ju bli lite väl mycket uppförsbacke.



Min slogan för stunden:

- Enande
- Stark nog att förnya


Det absolut viktigaste är att det plockas från RÖRELSEN, dvs på klubbnivå - INTE från distrikts-styrelserna.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



Frågan har tagits upp på andra ställen men passar bra här: Vad gäller attesträtten inom SBF?

Jag ringde SBFs ekonomiansvarige, Mats Ekblad, för att få information runt den biten. En trevlig och professionell person och han hänvisade självklart till Kåge och Thomas som just nu sitter i ett styrelsemöte.
______

Ledande personer inom SBF ville inte att DO skulle informera sina styrelser eller sina rådsdelegater om den här senaste utvecklingen.
______

Dom 3 miljoner kronor som omnämns i SBFs pressrelease har återinvesterats en andra gång, bägge gångerna har det skett utan styrelsebeslut. Osäker på detaljerna men den senaste investeringen lär ha en löptid på uppåt två år från nu.
______

Vad gäller utlåningen av 1,3 miljoner kronor så är låntagaren en privatperson. Utlåningen skedde i fyra omgångar under 2012. Den förmånliga räntan som omnämns skulle enligt låntagaren uppgå till effektiva årsräntor på över 100% i delar av investeringen/placeringen/utlåningen.

Enligt låntagaren skulle den investeringen/placeringen/utlåningen förfalla för återbetalning i slutet på november, 2012. Per den 31/12-2012 var dom pengarna inte återbetalda.
______

Det sades också att SBFs revisor har föreslagit ansvarsfrihet för styrelsen.

_________________
PiPPi Willén
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



PiPPi skrev:
Det sades också att SBFs revisor har föreslagit ansvarsfrihet för styrelsen.
Det där gjorde ont i mina ögon att läsa. Vem är revisor? Stevie Wonder? Känns bra att inte ha löst ut licensen på några år nu.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



Lennart Mäkinen skrev:
PiPPi skrev:
Det sades också att SBFs revisor har föreslagit ansvarsfrihet för styrelsen.
Det där gjorde ont i mina ögon att läsa. Vem är revisor? Stevie Wonder? Känns bra att inte ha löst ut licensen på några år nu.

Det där var enligt ett muntligt besked och kanske inte samma sak när det kommer till kritan nu efter dom här senaste turerna.

Frågan är om revisionsberättelsen för 2012 har gått i tryck ännu?

_________________
PiPPi Willén
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Jag tycker trots allt att det är bra att SBF går ut offentligt och informerar om det som hänt, det kunde dock ha skett tidigare, ju tidigare desto bättre. Hade kvällspressen hunnit före så hade det nog varit en betydligt värre situation just nu.

Personligen tycker jag ändå att den här historien om utlåning av pengar osv. fullkomligt bleknar i jämförelse med hur SBF och RF hanterat processen mot SMA/Skoghag. Mycket stora summor pengar som hade kunnat användas till något bra har istället gått till att i domstol kämpa för att försöka återfå rätten att förtrycka utövare av motorsport. Tycker att de inom SBF och RF som drivit det ärendet borde avsättas omedelbart!!!!!

Edit: Efterlyser mer transparens från förbundsstyrelsen. thumbs up

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Är det bara jag som är väldigt nyfiken på till vem de där 1.3 miljonerna lånades ut till, vad de skulle användas för och varför de inte har betalats tillbaks?
Samt vem som har gått in med pengar/säkerhet istället för låntagaren?

Gissar på att detta kommer fram till slut, mycket svårt att stoppa en boll som redan är i rullning.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
TPR skrev:
Är det bara jag som är väldigt nyfiken på till vem de där 1.3 miljonerna lånades ut till, vad de skulle användas för och varför de inte har betalats tillbaks?

Ja det kan man verkligen undra. Jag är nyfiken och har ingen information. Men vem säger "jag kan lämna extrema räntor på korttidslån?" Varningsklockorna ringer så jag får ont i öronen när jag hör det....

EDIT:

Jag fick precis telefon och fick mycket konstig info. Privatpersonen som pengarna lånades ut till är en mycket välbetald VD på ett renommerat känt företag i någon typ av återförsäkring eller kapitalförvaltning. Jag vet inte hans namn. Jag är förvirrad. Varför har han inte betalt tillbaka ett privat lån enligt överenskommelse. Han borde ju inte ha problem att lösa det på något sätt. Suck.... det finns mer stenar att vända i den här soppan tydligen. Jag ser fram emot att höra historien från de två på SBF som gjorde affären. Deras syn på historien kan ställa allt på ända. Nää... nu blev jag trött....




TPR skrev:
Samt vem som har gått in med pengar/säkerhet istället för låntagaren?

Står i tråden. Är inte 100% konfirmerat. De två i styrelsen som gjorde affären. Privat. Med egna husen som säkerhet. Men som sagt, okonfirmerat.





Fråga: Får en ideell förening hålla på med kapitalförvaltning?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



FredrikÅ skrev:
Fredrik Nyström skrev:


15 mars, 2013
Bilsportförbundets ekonomi
---

Två av styrelsens medlemmar har därefter lånat ut kapital från förbundet till förmånlig ränta under en kortare period med ett belopp på totalt 1.300.000 kronor.

I efterhand har framkommit att de säkerheter som utlovats inte förelåg.
Lånet har förfallit och en återbetalningsplan innefattande den utlovade räntan har upprättats.
--

Kåge Schildt
Förbundsordförande
070-594 96 96


Ursäkta en simpel bankman - men det här är ju sanslöst. Det är så amatörmässigt, på gränsen till bedrägligt. Jag ångrar att jag har betalat licensen för 2013.



Låter som det faller under rubriken Trolöshet mot huvudman.

Skadeståndsanspråk mot de två ledamöterna vid konstaterad kreditförlust borde vara en naturlig påföljd. Lån av detta slag torde alltid kräva ett styrelsebeslut. Att inte kontrollera säkerheterna för lånet konstituerar vårdslöshet.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Magnus Thomé skrev:
TPR skrev:
Är det bara jag som är väldigt nyfiken på till vem de där 1.3 miljonerna lånades ut till, vad de skulle användas för och varför de inte har betalats tillbaks?

Ja det kan man verkligen undra. Jag är nyfiken och har ingen information. Men vem säger "jag kan lämna extrema räntor på korttidslån?" Varningsklockorna ringer så jag får ont i öronen när jag hör det....


TPR skrev:
Samt vem som har gått in med pengar/säkerhet istället för låntagaren?

Står i tråden. Är inte 100% konfirmerat. De två i styrelsen som gjorde affären. Privat. Med lån. Men som sagt, okonfirmerat.





Fråga: Får en ideell förening hålla på med kapitalförvaltning?


Ja, en förening får förvalta sin egen kassa så att man får en vettig avkastning (exv placera i räntebärande statspapper) Men de får inte starta bank och låna ut pengar utan tillstånd från FI. Korta krediter understigande 30 dagar är i nuläget lite av en gråzon (typ SMS lån). Där krävs endast en anmälan. Här är det tydligen fråga om längre kredittider som avtalats.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



Magnus Thomé skrev:
Fråga: Får en ideell förening hålla på med kapitalförvaltning?

Det Tony är inne på är OK plus investeringar typ i en fastighet om det rent praktiskt är till direkt gagn för föreningen men i övrigt är det stramt runt den biten.

Lagstiftningen "utanför" det rent skattetekniska kan jag inte i detalj men just skattemyndigheten ger inte bort skattelättnader till ideella idrottsföreningar avseende annat än det som rör verksamheten som föreningen har angett som skäl till att man ska betraktas som en ideell förening (med undantag för det som Tony tog up).

Inte som en referens till SBF men rent generellt kan en ideell idrottsförening snabbt bli ett företag i skatteverkets ögon om man lägger tid på att t.ex spekulera i aktieindexobligationer och t.ex. arbetar med utlåning av en förenings medel mot löften om effektiv årsränta på över 100%.

Rätta mig om jag har fel, men jag påstår att vad skattemyndigheten anbelangar så tar dom inte hänsyn till om en styrelse i en ideell idrottsförening har blivit förd bakom ljuset, alltså att man alltid ser styrelsen som fullt ansvarig för det som händer inom föreningen.

_________________
PiPPi Willén
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

Nja, finns det en tydlig arbetsfördelning inom styrelsen, så brukar det endast vara den eller de närmast ansvariga som ställs till svars.

Finns exempel på fall där en ordförande och en kassör har dömts till fängelse för skattebrott i en idrottsförening. Resterande bedömdes ej ha något straffrättsligt ansvar.

Man kan på ett årsmöte besluta att inte bevilja styrelsen eller de enskilda styrelseledamöterna ansvarsfrihet, om man anser att personerna varit oaktsamma och härigenom orsakat föreningen ekonomisk skada.

_________________
- Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



PiPPi skrev:
Vad gäller utlåningen av 1,3 miljoner kronor så är låntagaren en privatperson. Utlåningen skedde i fyra omgångar under 2012. Den förmånliga räntan som omnämns skulle enligt låntagaren uppgå till effektiva årsräntor på över 100% i delar av investeringen/placeringen/utlåningen.


Om detta stämmer är det ju helt sjukt. Ska ett bilsportförbund syssla med utlåning till privatpersoner med ockerräntor? Även om låntagaren hade betalat tillbaka är det helt obegripligt att SBF ägnat sig åt denna typ av verksamhet.

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
zovix
Grisslehamn
Här sen Maj 2010
Inlägg: 104



Mats Th skrev:
PiPPi skrev:
Vad gäller utlåningen av 1,3 miljoner kronor så är låntagaren en privatperson. Utlåningen skedde i fyra omgångar under 2012. Den förmånliga räntan som omnämns skulle enligt låntagaren uppgå till effektiva årsräntor på över 100% i delar av investeringen/placeringen/utlåningen.


Om detta stämmer är det ju helt sjukt. Ska ett bilsportförbund syssla med utlåning till privatpersoner med ockerräntor? Även om låntagaren hade betalat tillbaka är det helt obegripligt att SBF ägnat sig åt denna typ av verksamhet.


Hur det än förhåller sig bör detta vara ett klart brott mot föreningens stadgar. Jag hoppas berörda får sig en rejäl näsbränna.

Mvh Magnus

_________________
Magnus Zotterman
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631



Hur kommer det sig att inte kvällstidningarna hakat på denna story??? Det borde väl kunna bli bra rubriker av detta... (med all rätta dessutom)

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287



Jag har gjort ett försök till analys av "kulturen" inom SBF tidigare: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1203562#1203562

Till detta är jag inte helt imponerad av vad jag sett av den etiska koden inom motorsporten. Jag vill hävda att det är få team som bär sig på affärsmässiga grunder på mellannivå. På lågnivå är det nog bara att fetglömma.

Sponsoravtal kan t ex bygga på att sponsorn får en privat kickback på summan utan att ngn annan motprestation förväntas. Många bilar är märkvärdigt snabba på traktor- och lastbilsdäck. Hyrbilar och tjänstebilar extrautrustas med skyddsbur och öronlappsfåtölj. En del företags lagerhyllor springer man inte direkt ikapp heller.

Jag misstänker att de som klivit till toppen inom motorsporten kan ha fostrats in i en kultur med en stor flexibilitet i förhållandet till lagar och förordningar. Lägg därtill "aristokrati-syndromet" så är det kanske inte undra på att det sliras lite på den etiska banan?

Om jag tillåts gissa så kan hästsport vara en parallell.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Pär Hansson skrev:
Till detta är jag inte helt imponerad av vad jag sett av den etiska koden inom motorsporten. Jag vill hävda att det är få team som bär sig på affärsmässiga grunder på mellannivå. På lågnivå är det nog bara att fetglömma.
Det är svårt att kommentera utan att framstå som präktig.

"100% momsad motorsport" vore nog ingen poppis dekal, tyvärr.

Jag har inga problem att vara ekonomiskt kreativ när det gäller mig själv (uppväxt i hembrännarbygd etc), men när det blir för mycket på samma ställe så glider ju normerna iväg, och hur andra ser på en ansamling med "fuskare" är inte svårt att anta. PRbilden kan man ju fila lite på.

Kanske är det förväntningarna på bilskojare (bilsport har ju med bilar att göra, samma samma) som gör att SBFs kassalåda inte kommer upp på tidningsredaktionerna...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287



Niklas Falk skrev:
Pär Hansson skrev:
Till detta är jag inte helt imponerad av vad jag sett av den etiska koden inom motorsporten. Jag vill hävda att det är få team som bär sig på affärsmässiga grunder på mellannivå. På lågnivå är det nog bara att fetglömma.
Det är svårt att kommentera utan att framstå som präktig.

"100% momsad motorsport" vore nog ingen poppis dekal, tyvärr.

Jag har inga problem att vara ekonomiskt kreativ när det gäller mig själv (uppväxt i hembrännarbygd etc), men när det blir för mycket på samma ställe så glider ju normerna iväg, och hur andra ser på en ansamling med "fuskare" är inte svårt att anta. PRbilden kan man ju fila lite på.

Kanske är det förväntningarna på bilskojare (bilsport har ju med bilar att göra, samma samma) som gör att SBFs kassalåda inte kommer upp på tidningsredaktionerna...
Har själv inte en helt vit historia, moraliskt idébygge och agerande är tyvärr olika saker även för mig. Validiteten i analysen tror jag dock på.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Lelle
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 140



Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



Magnus Thomé skrev:
Skulle vara intressant att veta hur de 12 olika distriksordförandena ställt sig i frågan. Jag har hört att det varit stor spridning, från locket på till öppenhet. Som sagt, vilka valde vilken ståndpunkt? Personligen gillar jag inte hemlighetsmakeri, speciellt inte i en ideell förening. Vilka av de 12 valde den hållningen?

Det jag vet med 100% säkerhet är att Göteborgs och Stockholms distriktsordföranden har informerat sina styrelser, rådsdelegater och medlemmar.

Det betyder inte att jag påstår att dom andra tio DOs inte har gjort likadant. Ring gärna er DO och fråga.

_________________
PiPPi Willén
Citera
henrik rosengren
norra vram
Här sen Feb 2005
Inlägg: 163



Jag anser att Polis / Eco brott samt Skattemyndigheten ska få en anmälan om detta.

_________________
henrik rosengren
Citera
Allmänt banåkaforum
Ryktena kring SBFs ekonomi - Nu mera allmänt om hur SBF mår?
<<   1, 2, 3, ... 14, 15, 16   >>
89959 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande