Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sportbil med 2+2 säten? (eller...När en Vx220 är för liten)
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (2899 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Skiljer det inte en hel massa mellan de tidiga 3200 och den nuvarande modellen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Både 3200 och Coupén är fantastiskt fina bilar att köra. Det är egentligen bara Coupen som jag har kört lite hårdare och det är en sann sportbil men med GT-egenskaper. Den kommunicerar mycket väl, har ordentligt med mos i moroten, härlig sång och är i övrigt en härlig bil. Italiensk hela vägen. Det blir en sådan eller någon efterträdare när kotten/kottarna inte behöver sin kombi längre.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Corsa skrev:
Både 3200 och Coupén är fantastiskt fina bilar att köra. Det är egentligen bara Coupen som jag har kört lite hårdare och det är en sann sportbil men med GT-egenskaper. Den kommunicerar mycket väl, har ordentligt med mos i moroten, härlig sång och är i övrigt en härlig bil. Italiensk hela vägen. Det blir en sådan eller någon efterträdare när kotten/kottarna inte behöver sin kombi längre.


Provkörde också en 3200 GT för inte längesen, fy f-n vilken kärra. Helt sanslöst grym. Närmare Maranello utan att ha en kommer man inte för verkliga pengar. Köp köp köp.
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411




_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Hej igen, som ni vet hade jag Maserati 3200 som alternativ till 996'an.

Kul att ni gillar Massen, det ÄR en speciell bil.
Det som gör att jag jag tvekar är att många verkar ha problem med dem (Maserati forumen snackar mest om problemen med 3200/GT'n (har talat med en ägare som avrådde å det bestämdaste) medan 996 forumen mest snackar om att modda bilarna.

OK 996 har fel de med (motorn kan läcka olja är det dyraste) men de kan man ju åtminståne få hjälp med här o var.
Finns inte lika många Maserati verkstäder...
Dessutom är servicen är m dyrare på 3200 än 996

Men herrejösses vilken motor o vilken inredning thumbs up
Tyvärr är körställningen "italiensk" med ratten lång borta.
= ett köp med Hjärtat o inte hjärnan.

Men den HAR 4 användbara säten = bra för mig
btw, har inte GT'n samma motor som i 360'n? (4.2 l V8) Medan 3200 har en Massemotor på 3.2l V8 med turbo.

Ska jag köpa en Masse får jag spara mer då en bra buffert säkert behövs för "oförutsedda utgifter"

TUSAN också, precis när jag bestämt min för en 996, så väcker ni mina funderingar på en 3200 igen ELAKINGAR


btw, provade en Cooper S igen igår (vilken i ordningen?) bara för att bekräfta att den är GRYMT KUL men att jag saknar bakhjulsdrift, drag i motorn, motorljud samt sitta lågt.
Fruktansvärt mycket kul för pengarna, men... men... inte riktigt ända fram...
Porsche har det där lilla extra; ännu bättre styrkänsla, rätt ljud/drag = karaktär

Nu bara MÅSTE jag testa en 3200 samt GT (+996 som referrens) igen. Jippie!

Är det någon som har hört mer om tillförlitligheten i nyare Maseratis?

_________________
Jan Å
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Kanske en rostfixarbuffert också om man köper 3200? Var inne på en Ferrariverkstad förut och där hade dom fått en en 3200 som hade rostangrepp på bland annat baklucka efter cirka ett år.. inte så kul alls...


p.s. Du skulle pröva en S med lite modifieringar på = riktigt kul
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Johan Wagréus skrev:
Kanske en rostfixarbuffert också om man köper 3200? Var inne på en Ferrariverkstad förut och där hade dom fått en en 3200 som hade rostangrepp på bland annat baklucka efter cirka ett år.. inte så kul alls...

Johan, det är därför en VX220 är så rätt. Inge onödiga grejjer som servo/elhissar o annan "dödvikt" som kan gå sönder + ingen plåt i karossen som rostar! Men så var det det där med 4 säten...

Har själv undersökt flertalet beggade 3200 och rinningar/ojämn lack, lösa lister samt tveksam inpassning av dörrar/luckor är inte så kul att se...
Som sagt - hur är kvaliteten egentligen? Men herrejävlar vilken bil!

MINI hade ju också problem med de första årsmodellerna. Det mesta verkar dock vara fixat på sena 2004'or.
Finns väl ingen tillverkare som har 100% kvalitet på första modellerna.
(Jagga XK kom 97 men först 00'orna var riktigt bra)

Därför kommer jag inte att köpa en tidig 996. Sena 99'or o nyare ska man tydligen köpa enligt "de som vet". 02'orna är ännu bättre men de är för dyra.

Johan Wagréus skrev:

p.s. Du skulle pröva en S med lite modifieringar på = riktigt kul

Alla gånger! har kollat på detta o jag skulle önska 220+hk/300Nm+ med diffbroms för att maskera framhjulsdriften. Har hört att diff kommer som fabriksmonterat tillbehör i vinter.
163 hk/210Nm är alldeles för lite! thumbs down

En sådan kan jag lätt tänka mig att åka i under tiden jag sparat ihop till en 996

_________________
Jan Å
Citera
Andersk
Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1370

Namndispens
Namndispens

Maseratin är en bra bil, massa kärra för pengarna, allafall om man köper en beg.
Jag lånade en 3200 i sthlm, den hade ngnt annorlunda chassi och fabriksmonterade R-däck.
Cool kärra, det tyckte även representaten för Ferrari/Maserati ÅFen som följde med.
Bilen är säkert kompetent, inredningen upplevde jag som handsydd (alltså av ngn som inte kan sy), reglage satt lite slumpmässigt och strömbrytare gav lite tveksamt intryck.
Servicekostnaden ligger på 550 nivå, dvs runt 1.5ggr 996an.
Nu är jag visserligen en gammal gubbe, men bilen gav mig en "gubb-känsla".
Mycket showoff med blonderad blondin i passagerar sätet och glida på rivieran.
Vad är vitsen att skaffa en "sportbil" som inte lär överleva på ringen???
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Anders Kaarle skrev:
inredningen upplevde jag som handsydd (alltså av ngn som inte kan sy


LOL!

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Allmänt banåkaforum
Sportbil med 2+2 säten? (eller...När en Vx220 är för liten)
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (2899 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande