Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ryktena kring SBFs ekonomi - Nu mera allmänt om hur SBF mår?
<<   1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16   >>
89959 besök totalt
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



henrik rosengren skrev:
Jag anser att Polis / Eco brott samt Skattemyndigheten ska få en anmälan om detta.


Det borde vem som helst kunna skicka in en amälan om?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Det har varit många som har önskat SBF både hit och dit....om det nu är att vem som helst kan anmäla SBF så borde det vara några stycken som har gjort det redan.....eller? Vem blir först...ska bli intressant att se

_________________
Mikael Ståhling
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Bara en anmälan inte renderar i ytterliggare kostnader för förbundet. Nog med licenspengar har runnit iväg åt fel håll.

Finns det någon tråd med EXAKT info kring hur en vanlig dödlig medlem skall bete sig för att hjälpa till att rösta bort nuvarande SBF-styrelse? Läste på någon mötesinbjudan från SBF för ett tag sedan, men där verkade bara redan smorda underpåvar vara välkomna...

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Lelle skrev:
http://www.idrottensaffarer.se/affarer/2013/03/de-spekulerade-med-forb . . . .
Varför var de tvungna att använda en bild från Roadsport...
Visserligen är det skoj att det annat än eliten som används som exempel på SBFs verksamhet, men PR är ju inte bra PR.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



bfd_henriksson skrev:
Finns det någon tråd med EXAKT info kring hur en vanlig dödlig medlem skall bete sig för att hjälpa till att rösta bort nuvarande SBF-styrelse? Läste på någon mötesinbjudan från SBF för ett tag sedan, men där verkade bara redan smorda underpåvar vara välkomna...
Det borde inte vara svårt att ta reda på vilka representanter som kommer att skickas på förbundsmötet, sen är det bara att lobba på i klassisk korridorsdemokratisk anda. Det kan ha krävts lyckosamt ryggdunkande på distriktsnivåerna först (distriksmötena är väl ungefär nu/nyss).

Det kräver ju att det finns alternativ (men i vissa fall är ändring till vadsomhelst nödvändigt). "Man får de ledare man förtjänar" är ju en sliten slagdänga.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Öppenhet. Jo Tjena.

Jättebra att SBF släppte en pressrelase igår. Jättebra att Kåge svarade på frågor på ett shysst sätt i en intervju här www.idrottensaffarer.se.

Men jag får ont i magen när jag tänker på att hela styrelsen hållit detta fullständigt under lock under mer än tre månader. För bara en vecka sedan bad man alla distriktsordförandena att de skulle hålla locket på. Och så sent som i måndags så svarade Tomas Jansson iskallt på frågan om allt var ordning och reda när det gällde ekonomin "Ja vi har fullständig kontroll" (länk). Och när informationen på omvägar väl läckt ut så gör man en helomvändning. Öppenhet? Jo Tjena!

Vad är detta för verksamhetskultur? Öppenhet. Rakhet. Ärlighet. Civilkurage.

Och är det här garanterat den enda oegentligheten. Jag får ont i magen...

Att ändra denna verksamhetskultur är svårt. Mycket svårt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Lelle skrev:
http://www.idrottensaffarer.se/affarer/2013/03/de-spekulerade-med-forb . . . .
Varför var de tvungna att använda en bild från Roadsport...
Visserligen är det skoj att det annat än eliten som används som exempel på SBFs verksamhet, men PR är ju inte bra PR.

Det är inte Roadsport det är veteranbilar ju

Citat:
allt från den tuffaste banracingen, eller veteranbilar som här

_________________
Magnus Thomé
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Niklas Falk skrev:
bfd_henriksson skrev:
Finns det någon tråd med EXAKT info kring hur en vanlig dödlig medlem skall bete sig för att hjälpa till att rösta bort nuvarande SBF-styrelse? Läste på någon mötesinbjudan från SBF för ett tag sedan, men där verkade bara redan smorda underpåvar vara välkomna...
Det borde inte vara svårt att ta reda på vilka representanter som kommer att skickas på förbundsmötet, sen är det bara att lobba på i klassisk korridorsdemokratisk anda. Det kan ha krävts lyckosamt ryggdunkande på distriktsnivåerna först (distriksmötena är väl ungefär nu/nyss).

Det kräver ju att det finns alternativ (men i vissa fall är ändring till vadsomhelst nödvändigt). "Man får de ledare man förtjänar" är ju en sliten slagdänga.


Magnus Thomé skrev:


Att ändra denna verksamhetskultur är svårt. Mycket svårt.


Blir irriterad över att dom kan "sitta säkert" p.g.a. krånglig hirarkisk struktur och brist på direktdemokrati.
Kan vi fixa en lista här där vi som önskar förändring av hela styrelsen skriver ner våra namn och medlemsnummer och sedan sänder vi listan till alla representanter på förbundsmötet?

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



Niklas Falk skrev:
Det borde inte vara svårt att ta reda på vilka representanter som kommer att skickas på förbundsmötet, sen är det bara att lobba på i klassisk korridorsdemokratisk anda.


Jag har starkt för mig att man i mitten av 2000-talet kunde hitta delegaterna under "kontakt" på SBF's hemsida... Den öppenheten verkar ha försvunnit.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



bfd_henriksson skrev:
Blir irriterad över att dom kan "sitta säkert" p.g.a. krånglig hirarkisk struktur och brist på direktdemokrati.
Kan vi fixa en lista här där vi som önskar förändring av hela styrelsen skriver ner våra namn och medlemsnummer och sedan sänder vi listan till alla representanter på förbundsmötet?
Jag skriver gärna på en sådan lista. Jag har iofs inte ett gäng namn redo som jag vill ha som styrelse istället för sittande, men som jag tjatat om ganska länge nu finns helt enkelt inget förtroende kvar för sittande styrelse. Att hela styrelsen avgår är faktiskt inte extremt, utan ganska naturligt i detta läge med de senaste 6 månadernas resultat i ryggen.

Kan vi starta en web-baserad namn-insamling?

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



http://hd.se/sport/2013/03/16/schildt-bromsar-bilsports-forlust/

"Bilsportförbundet var nära att förlora massor av pengar på spekulation, men efter ett hårt jobb kan ordföranden Kåge Schildt konstatera att förbundet räddar sina pengar."

_________________
PiPPi Willén
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



2010 placerade de 3 miljoner kronor i aktieobligationer som omsattes två år senare med en god ränteåterbäring.

- Det gav ett mycket gott resultat, påpekar Kåge Schildt.

Svenska Bilsportförbundet har en mycket god ekonomi och samma företag som låg bakom uppgörelsen från 2010 kom tillbaka 2012 med ett nytt förslag.

...........
- Två personer i vår styrelse, som hade ansvar för att placera våra pengar, har råkat ut för riktiga bluffmakare som lurat dem med bland annat höga räntor, säger Schildt.

Det gick med andra ord bra att göra affärer med "bluffmakarna" i första läget. Kollar man inte upp de man har att göra med när man hanterar medlemmarnas pengar? Eller kände man dem väl? Aktieobligationer är värdepapper som ofta är förknippade med provisionsutbetalningar till dem som säljer dem om det är försäkringsmäklare eller liknande. Hur nära kände de i SBF:s styrelse dem de gjorde placeringarna hos? Och varför valde de dem? De var iaf tillräckligt bekanta för att låna ut pengar trots tveksamma säkerheter...

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
henrik rosengren
norra vram
Här sen Feb 2005
Inlägg: 163



Tittade lite på detta ärende med pengarna, talade med en jurist som jag känner .
Han tyckte att eco-brott myndigheten bör vara intresserade.

Intressant faktiskt.

_________________
henrik rosengren
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455



henrik rosengren skrev:
Tittade lite på detta ärende med pengarna, talade med en jurist som jag känner .
Han tyckte att eco-brott myndigheten bör vara intresserade.

Intressant faktiskt.



Vart är "gilla" knappen när man behöver den ?

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



PiPPi skrev:
http://hd.se/sport/2013/03/16/schildt-bromsar-bilsports-forlust/

"Bilsportförbundet var nära att förlora massor av pengar på spekulation, men efter ett hårt jobb kan ordföranden Kåge Schildt konstatera att förbundet räddar sina pengar."



Ha ha, Helsingborgs Dagblad är att betrakta som ett föredöme för Pravda och Pyongyang Daily.

Ärendet är för litet/ointressant för EBM.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Hur vet man att pengarna är räddade, hur man får tillbaka pengarna, hur man har sett över policyn etc. etc. när inget annat än Kåges ord finns i någon tidningsintervju???
Kan de inte visa på papper vad som hänt och hur man ser till att det inte händer igen??

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Från första inlägget i den här tråden, olika summor jag fick höra initialt:
Magnus Thomé skrev:
...summorna som har nämns, det har varit varit mellan 7,3 miljoner till hela 15 miljoner (då skulle sjuttiofemårsbalunsen ligga med i den senare)...

Summan 7,3 miljoner vet vi nu baserar sig på 3 miljoner utlånat som kommit tillbaka + 3 miljoner utlånat + 1,3 miljoner utlånat. Konfirmerat. Siffran 15 miljoner har jag däremot ingen aning hur den räknats ut. Låter som ett höftskott? Antagligen. Men: Jag har fått något som verkar vara till synes tillförlitliga men helt okonfirmerade uppgifter om att mer pengar än de ovanstående 7,3 miljonerna antagligen varit/är utlånade.
Citat:
Ett lån på flera hundratusen till en förare/team. Lånat ska vara återbetalt. En dryg miljon till en annan förare/team som inte lär vara återbetalda än.


Någon som vet om detta är sant, vet om det finns nedskrivet i beslutsprotokoll? Är lån till team och förare både uttalat och vederbörligen beslutat något man ska göra på SBF? Skedde detta kanske inom ramen av något "hjälpa-förare-program" som SBF har?



EDIT:
Jag vill bara förtydliga. Om SBF har en offentligt beslutad och känd verksamhet där förbundet "satsar" på vissa rallyteam med finansieringshjälp i form av lån så är det ju inget konstigt med det. Om det är så så tjoa bara till här i tråden eller via PM/email! Så kan vi lägga ovanstående fråga bakom oss.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Att förare önskar att få låna pengar är ju en sak, men att två i SBFs styrelse anser att det är vettigt att låna ut förbundets pengar är desto värre.

Saxat från Nitroz Klotterplank skrev:

SBF
Kåge stanna upp lite och ställ dig och titta och analysera detta från den
enskilde medlemmens sid och fundera på trovärdigheten i det du skriver.
Fundera också på om de är så sugna på att ha dig som ordförande framöver.
Sedan är det ju din syn på saken du lägger fram som en slags sanning där du
utlelämnar väsentliga fakta, ex.vis att det inte finns några protokollförda
beslut att göra dessa transaktioner.
Hur trovärdigt är det att ni suttit på möten i över två års tid och inte
känt till detta?
Att det sen inte finns protokollfört och ändå kunnat ske är otroligt och att
ingen i styrelsen undrat vad de tre miljonerna och de 1,3 miljonerna är
styrker bara vikten av att byta er alla och inte bara Hans och Sören.

Enligt Hans H. så har ju ni i styrelsen känt till transaktionerna?
transaktioner som enligt skattemyndigheten och jurister inte får göras i
ideélla föreningar. At du därtill försökt förmå distriktsordförandena på
mötet den 8:e mars att mörka det som skett stärker mig bara ytterligare i
tron att byta hela styrelsen
Att ansvarsfrihet skulle kunna ges är enligt mitt och många medlemmar helt
uteslutet


Rådsdelegat
Kenneth Feldthusen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja lån till utövare och kapitalförvaltning. Två helt olika saker. Om man väljer att göra det så måste det göras "ute i ljuset" med transparens och tydligt tagna och protokollförda beslut.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



Magnus Thomé skrev:
Ja lån till utövare och kapitalförvaltning. Två helt olika saker. Om man väljer att göra det så måste det göras "ute i ljuset" med transparens och tydligt tagna och protokollförda beslut.
Kalla mig cynisk, men lånar man ut föreningens pengar till ockerränta och utan någon som helst redovisning så är det väl för att stoppa ev avkastning direkt i egen ficka? För hur förklarar man annars ett tillskott i kassan från ingenstans?

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Om SBF har en offentligt beslutad och känd verksamhet där förbundet "satsar" på vissa rallyteam med finansieringshjälp i form av lån så är det ju inget konstigt med det.


Ingen som vet?

Är ekonomiskt stöd till förare/teams till exempel internationella satsningar något som är en känd och beslutad verksamhet i SBF?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Ryktena kring SBFs ekonomi - Nu mera allmänt om hur SBF mår?
<<   1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16   >>
89959 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande