| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Lola T91/50, SÅLD
|
21 besök idag (248079 totalt) |
|
Re:
Oj Då har man lärt sig lite, att en formel bil i denna skepnad inte äter så mycket däck som jag trodde,..stor skillnad mot kaross bilar dom äter däck i mängder _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
|
Re:
Vikten på bilen avgör ganska mycket hur driftskostnaden blir. Både när det gäller däck, men även annat typ bromsbelägg. Finns även Modsportbilar som kört en hel säsong på en uppsättning slicks. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||||
|
Re:
Uppenbart är det ju så, men kolla på en CUp bil tex, den väger 1150kg och däck är slut efter ett race a 20-30min _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
|
1150 är ju ändå dubbla vikten så det blir ju rätt rejäl ökning. Även pm just min bil är lite påviktad led tyngre motor. Batteri å massa annat som inte fanns original...
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
|
Kommer man sen upp i 1,5-2,0 G i kurvor och på broms så blir det skillnad på en 500kg bil och en 1000+ bil.
|
||||||
|
inser det är dags för lite statusuppdatering för dem som inte har mej på facebook
haft fullt upp senaste kan man säga. kommer precis hem från 5 veckors jobb på cementa på gotland (stoppjobb så har vart där å svtesat rör på nya firman jag jobbar på nu, bytt till licenssvetsarna öst) har fått hem nya dreven till vxlådan iallafall...
här står bilen å myser under ett täcke då jag stängt av värmen i garaget medans jag var borta. lite värme på under bara så inte motorn ska frysa.
lite förhöjd lön och mindre utgifter som ungkarl tillät lite uppdatering av vagnsparken kan man säga
åkte ner till Gbg häromveckan å köpte en ny impreza då jag saknade den gamla så fruktansvärt... tyvär ingen blå me en grön får väll duga.. kumho R däck 215-40-17 beställt, blir nya fälgar , nya bromsar, väghållning, 3" rejssystem etanolkonverting å lite annat BPU eller vad vi nu ska säga, 250 driftsäkra hästar känns lagom, ska ha den främst å dra släpet med, men kan nog bli lite trackdays å streetrace med
sen ringde jag igår å köpte denna i skara, så måste låna foirmabilen å rejsa ner å"hämta den i veckan med... blir nog en del trackdays å lite motovägsrejsande med denna med....
om jag överlever dvs...
i övrigt så börjar jag riva vxlådan ikväll, ska lämna in lådan å växlingshuset för genomgång till en bekant som styr med lådor, känner att jag inte har motivation eller tid/tålamod å styra med det själv just nu... starten ska flyttas, sen oljebyte å in för mappning under april är planen... lite inplanerat som körning på anderstorp med bägge bilarna, några trackdays på gotland ring. ska bygga om släpet så jag får med både hojjen å forlmelbilen efter subban å åka över några helger till gotland i vår/sommar, hittade ett "ällskap"på gotland när jag var där å jobba så passar bra att hon bor någon mil från banan
hennes far är även motorintresserad så lär kunna ha ekipaget parkerat där när jag åker dit
lite skaplig utsikt från cementa plan 10, klättrade sista biyten upp i lilla skorstenen
kolla vindkraftverket som ligger en bra bit nedanför så får man uppfattningen hur högt det faktiskt är
||||||
|
Re:
Där har jag också varit. Blåsigt och kallt, men bra utsikt.
_________________ Robert Briby ______________________________________ pugaction.se |
||||||
|
inne på AGs med imprezan idag för lite test.
3" avgas, malpassi btr , walbro 044 , etanol, 0.9 bars laddtryck, i övrigt 100% std motor. helt ok, skjuter på bra, bra ork och svarar som den ska på gasen osv perfekt lambda och går som en klocka, förbrukning ca 1.5l/m "blandad körning"
lite småfixat gjort med väghålllningen och r-däck ska vara på väg hem :thumbright: 202 whp å 266wnm, blir ju sååå fint bed brett vridregister på boxermotorn , väldigt lättkört å starkt genom hela varvet!!
arbetet med starten till formeln fortsätter imorrn.. slipat ur sidan av motorblocket max och planslipat starten på sidan som ska ligga motor motorn några mm, så nu börjar det likna nått, ska ta bort lådan så jag kan mäta in nya startdrevet och fräsa om adapterplattan mellan motor å låda för å rymma ett lite större startdrev, ser ut som jag kommer få gå upp från 12 kuggar till typ 14 kuggar på starten för att få rätt diameter med nya placeringen, hoppas att det ska gå bra??!!!!! _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
|
Re:
Man måste sätta in detta i rätt sammanhang. Ett däck i en elit serie har sitt bästa bett inom vis tid, beroende på gummiblandning... samt hur däcket är behandlat. Det innebär inte att däcket är okörbart efter det. I en elitserie kan det handla om att en tiondel/varv kan vara skillnaden på att "vinna eller förlora". I CamaroCup har vi haft gammla däck med betydligt mer bett i, än däck som bara gått några varv. I amatörracing och långlopp och TimeAttack är inte tiondelarna lika viktiga, då det är så många andra saker som påverkar. Det finns många team i rally och racing som åker på begagnade däck med framgång. Om man tex. sätter en 1:19 tid med sin TimeAttackbil på Mantorp......så kvittar det ju om nästa siffra är en 2:a eller 7:a.....
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
såja skiten nerplockad för lite annan översyn med.
ååå, efter en del slipande och fräsande så har jag plats för starten nöra svänghjulet, lite special startmotordrev på detta så ska det nog bli bra
||||||
|
Sååå då har jag läst samtliga sidor... tog en stund
. Lätt avundssjuk bara......
När man övertar en sådan tingest och det är dax för lite service som plastkon, vinge,styrleder mm. Jag gissar att man köper knappast ett hjullager/spindel för att bara ha liggandes för ev byte i framtiden ?? Det borde väl vara ganska små serier på hjulupphängningsbitar mm vilket borde göra att priset är skyhögt om du har trasslat in tex ett framhjul i någon barriär el liknande ?? Jag är lite nyfiken bara vad vi pratar för pengar i vissa delar, har du någon aning på några delars pris? Lycka till i framtiden
/Micke _________________ Mikael Brandstedt |
||||||
|
silikonslangarna köptes på do88 förra hösten, dem hade utfärsljning på röda sortimentet då så jag köpte det mesta till snuskigt bra pris
IC ligger som du säger efter oljekylet på ena sidan och efter vattenkylet på andra, var inne på å sättta luftintag å avskärmingar från sidan av karossen om tempen ville bli för hög, men ligger ju bara på dryga 60-65 grader både på olja å vatten under drift så tempen i kylen ligger runt 50 grader, insugstempen under fullast i bänk (dvs längre svep än jag kan göra på någon raksträcka i sverige) låg runt 50 grader så det är godkänt med så pass lågt laddtryck å dessutom e85, så jag kände inte dte var värt attt sätta kapen i kolfiberkarossen då effektskillnaden skulle knapppt vara mätbart ändå,, jag har faktiskt ingen aning om vad priser ligger på, det mesta i karossväg finns begagnat så det ska inte behöva bli så dyrt, länkarmar osv är bara beställa material å bygga själv, alla mått osv finns att få hem via orignalritningar, alt beställla nytillverkat från england. det dyraste blir väll om man måste ha en ny monocoque eller noskon efter en rejäl istötning med betongmur, men då kommer jag nog inte bry men om attt laga då är det noog slut på bilåkat ändå
går frammåt med starten, ett testdrev vattenskuret att provmontera med, kommer nog bli galant, tetsat att skära några drev i 16mm hardox, går dem åt för fort får jag ordna i härdbart material... sen två nya lager tiill vxlådan beställlda, som tur var så fanns SKF orginal nuffror kvar på lagrena så bara knalla in å beställa nya :thumbright: i övrigt hitttade vi lösning problemet med varför den varit trögväxlad, växlingshuset (skruvade delen längst bak på lådan) har slagit sej några tiondelar, så axlarna kärvade, fick brotcha upp kanalerna för växlingsförarna några hundradelar med en ställbar brotch, sen gick dem som lite lättare
testkörning av kuggen i 4m stål, blir som sagt å svarva om gamla "hubbben" å köra med 16mm hardox i det riktiga drevet.
||||||
|
sååja, nya r888 å 17" på bruksbilen...
satans vilken kärra å gå som på spår, men nu känns dte plötsligt som det saknas en 50-100 hästar , kanske liiiite mer laddtryck?? NEEEEJ det är en bruksbil ju!!! hehe :P fått hem nya "riktiga" dreven med nu, glömde dock ta bild på dem, behövs lite svets sen en vända i svarven med dem bara!!!
||||||
|
på tal om annat så upplever jag att subarun blev väldig spårkänslig med nya däcken (r888 205-40-17)
mätte som hastigast med simplare metoder i garaget och vad jag kan komma fram till så är det i pricip noll på både toe in å camber både fram å bak, kunde man ändra nått å få den mindre spårkänslig, eller får man leva med det med den typen av däck?? upplevde det inte alls lika med vanliga däcken... _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
|
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Lola T91/50, SÅLD
|
21 besök idag (248079 totalt) |