| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328is -90 BMW Cup #25 Små steg mot comeback
|
12 besök idag (151298 totalt) |
|
Re:
Jag har ev en lös 3.73 utväxling som jag inte behöver (satt i E34-klump med diff där jag bara skall anv bromsen). Tror Peder tagit isär klumpen - så utväxlingen bör finnas lös. _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
|
Re:
Det låter ju jättebra! Kan du kolla upp det åt mig och återkomma? Dubbelkolla gärna att det är 188 mm hjulet oxå. _________________ /Mathias Cardevik
3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||||
|
Re:
Måste fråga då jag hjälper nybliven CUP förare. Passar grenröret mot toppen? Orginal grenrör på M52TUB28 har ju inte 4 bultar/cylinder. Hur gjorde du? _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||
|
Re:
Hej! Alla grenrör jag har sett har haft 4 bultar per cylinder, mitt grenrör är bolt-on! _________________ /Mathias Cardevik
||||
|
Re:
Stopp och belägg! Nu har jag kollat lite noggrannare. Grenröret passar inte! Det tar i motorblocket, toppen och även växellådan. Vet inte riktigt vad det är för grenrör jag har fått tag i, ska forska vidare på det. Tills vidare blir det reservröret från M52 utan kattar. _________________ /Mathias Cardevik
||||
|
Lång historia kort:
Försöker få igång motorn EWS'en ger ingen signal till startmotorn. Allt annat verkar vara ok. ELM327 visar inga felkoder. Får inte igång mitt Carsoft 6.5. Kan man behöva synka om nyckeln med t.ex. Carsoft efter att systemet har vart strömlöst? Misstankar finns att jag har fått fel nyckel samt ev. fel EWS-box. Grejerna kan ha hamnat hos donatorbilens nya ägare i finland, som jag har kontaktat och han har lovat att återkomma på måndag. _________________ /Mathias Cardevik
||||
|
Nu spolar vi tillbaks tiden lite och uppdaterar
Svarvat M20 svänghjul
325ix E30 standardkoppling
Ny slavcylinderpinne, utflyttad kopplingsarm och längre urtrampningslager
Adapter för oljetrycksmätare
Hornbach säljer växellådsvagnar för 39 kr
Nödlösningsgrenrör Bygger klart det andra senare
Lyfter i motorn. Asfort [/b] _________________ /Mathias Cardevik
||||
|
Som ni vet hade jag stora problem med att starta motorn. Jag fick ingen signal till startmotorn.
Misstankar väcktes om att jag hade fel kombination av DME, EWS och nyckel, vilket visade sig stämma. Eftersom det satt dubbla boxar i donatorbilen hade det blivit en förväxling i samband med ägarbyte av både motor och bil. Rätt boxar hittades efter lite efterforskningar i Finland och efter lite förhandlingar fick jag köpa loss dem. Efter byte av boxar och åtgärdande av ett par mindre felkopplingar startade motorn direkt
Nu kör jag med MS42 box tillsammans med EWS 3 med den svarta kontakten. Inte EWS 3.D som bilen hade från början. Skitsamma, det funkar. Trots avsaknad av K-bus. Har bara lyckats provocera fram felkoder på CAN signaler till ASC och instrumentkluster, samt AC-relä. Får se vad som händer efter provkörning. Kollar så Siemens inte kopplat fel. Pin 2 och 3 verkar ha samma funktion i en sån här box
Efter första provstarten. Börjar bli komplett.
Provstart med god funktion [/b] _________________ /Mathias Cardevik
||||
|
_________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se
Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||||
|
Hej!
Lång historia kort: Jag misstänker att mina boxar har hamnat ur synk. Bilen startar inte. Saknas gnista och bränsle. Har kollat allt som är logiskt. Jag har aldrig fått synk funktionen att funka i carsoft. Är det nån som vet vart man kan lämna sina boxar för att kolla synken samt om de är hela? Ska prova att trampa in på BMW på måndag och fjäska men jag har inga högre förhoppningar. _________________ /Mathias Cardevik
||||
|
Fyller på med info.
Händelseförlopp: Provstartar bilen utan vatten och avgassystem. Fungerar. Lugn gång, stabil tomgång. Monterar avgas och fyller på vatten. Startar igeb. Upptäcker att generatorn inte laddar plus att det krävs mängder med ström för att starta. Trots extra jordkablar på motorn orkar den inte starta på ett friskt 110Ah batteri. Tvingas använda startbooster. Motorn känns bra när man drar runt den för hand. Felsöker laddningen och härleder felet till en defekt generator. Byter generator och provstartar igen. Laddningen fungerar, men en vakuumläcka upptäcks. Stänger av och fixar luftläckan. Efter detta startar inte motorn. Startmotorn går men saknar gnista och bränslepumpen går ej. Bränslepumpen går dock med tändning på. Spänning finns vid tändspolar samt spridare och alla viktiga givare. Alla reläer fungerar, alla säkringar hela. Boxen har 12v signal. Inga felkoder i carsoft, men kör man livedata visar den 0 rpm när man kör på starten. Byter båda lägesgivarna samt mäter kablaget. Funkar inte ändå. Nån som har några tips? Har jag grillat EWS boxen med startboostern? Vad är startkriterierna för ett ms42? Max/min spänning? Snart blir det eftermarknadssprut om inte dimman lättar
_________________ /Mathias Cardevik
||||
|
|
||||
|
Kan du inte mäta vev/kamgivare? 0 rpm låter som att nån av dom är kass, alt något som stör ut VR-signalerna.... Nya generatorn kanske?
Polaritet är också viktigt om du tagit isär kontakterna.... _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart...
|
||||
|
Hej!
Har inte provat att dra runt motorn med momentnyckel men den känns "rätt". Dessutom gick den ju fint
Tror mer på att startmotorn jordar dåligt eller att nåt annat i elsystemet stjäl ström. Då jag har en reservmotor provade jag att ta lägesgivarna från den, men utan resultat. Båda givarna har +5v samt bra jord på rätt pinne. Ska prova att mäta utsignalen nästa gång jag är i garaget. Det är hallgivare på min motor är jag rätt säker på. VR satt på de äldre. Hallgivare är inte så känsliga mot störningar och kablaget är standard. Jag ska prova att köra motorn utan generator och se vad som händer. _________________ /Mathias Cardevik
||||
|
Enligt mina erfarenheter...
Hade du haft EWS-strul hade inte startmotorn gått, och inte heller bränslepumpen när du vrider på tändningen första gången. Hälsar inte alla EWS-relaterade grejor på varandra rätt så händer typ ingenting... Att du varken får gnista, att spridarna inte öppnar och att det visar 0rpm tyder ju onekligen på något givarfel. Tror inte motorn att den snurrar skickar den ju varken signal till tändspolar eller spridare... _________________ Peter Sternersson |
||||
|
Jag tror nästan du måste koppla upp ett oscilloskop på utsignalen för att avgöra om du verkligen får ut något vettigt.
Sen måste du ju veta hur signalen ska se ut också för att styrboxen ska tolka den rätt. Som Patrik säger, skumma saker det där... _________________ Peter Sternersson |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328is -90 BMW Cup #25 Små steg mot comeback
|
12 besök idag (151298 totalt) |