Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
MSCC
Information om MSCC KM serie 2013
<<   1, 2
18580 besök totalt
96%sprite
Karlshamn
Här sen Okt 2011
Inlägg: 33



De reglerna som de sätter upp ska väl ha något sunt bakom och de ska väl företräda oss som kör och inte som det verkar ibland, att de vill göra det dyrare och mer komplicerat. Jag kan faktiskt förstå att hansskydd kan vara något bra och jag kommer väl också köpa ett så småningom, men nytt bälte, stol overaller osv vart femte år, vissa kör ett par tävlingar per år, sliter man då ut stolen genom att sitta i den i c10 timmar, även om det blir 50 timmar! Det finns ingen stol som kan vara så dålig, så även med bälten. Jag fattar inte vad problemet är! Man kan väl se om de är skadade? Det är jättebra jobbat av er som förhandlat fram så att vi kan köra vårt km på ett bra, enkelt billigt och säkert sätt. Jag tror att vi får ligga på om mer sunt förnuft från sbf.
Mvh Leif

_________________
Leif Molin
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



96%sprite skrev:
Jag tror att vi får ligga på om mer sunt förnuft från sbf.
Just gällande 5årsregeln så hade det fungerat lika bra att ligga på sofflocket, eftersom undantaget gällt alla jättelänge och ingen ändring var inskriven i årets TR.

Men det är ju praktiskt att lista alla befintliga undantag när man tillför ett nytt, speciellt om man vill påvisa "nu var vi väl jättebussiga som låter er komma undan lite billigare".

Att differentiera försäkringen vid skada är ju ett sätt att pådriva införande. Detta borde ju även gälla träning (dvs det är riskfritt ansvarsmässigt för Tävlingledare att släppa ut förare utan FHR)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



96%sprite skrev:
men nytt bälte, stol overaller osv vart femte år


Overall har aldrig omfattats av 5 års regeln.
Det är skicket och vilken standard den är klassad efter som avgör.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Sedan 2004 skall overall vara märkt 8856-2000
Tidigare märkta overaller 1986 blev enligt FIA obsolete

Den 23 februari 2012 infördes FIAs regler tvingande

Efter personliga protester bla från mig samt säkert ännu viktigare protester bla från MSCC och flera klubbar / föreningar hände följande

Från SBF:s hemsida:
Allt inom norm 1986 förlängt
Overaller, ja. Men också flamsäkra underställ, skor, handskar och balaklava omfattas av beslutet att FIA norm 1986 får användas fram till och med 31 december 2012. Men sedan är det stopp. Därefter ska allt vara enligt 8856-2000.

From 2013 tom 2014 gäller Hel o Ren



/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
MSCC
Information om MSCC KM serie 2013
<<   1, 2
18580 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande