Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -97 *såld* | 5979 besök totalt |
BMW E36 3.2 Coupé 1997
Cosmossvart metallic Motor och drivlina: original S50B32 321 hk@ 7400 rpm original Getrag 6vxl manuell 25% diffbroms Bromsar: originalskivor och ok runt om. 315 mm fram 313 mm bak. Slitsade hos http://www.rolleslitz.se Gula Pagid RS-19 från http://www.forza.se fram och bak. Stålomspunna bromsslangar (6st) från http://www.nbmhydraulic.com Castrol SRF bromsvätska Däck: - R-däck: Dunlop Direzza DZ02G 225/45-17 fram och bak på 7.5 tums fälg (BMW M Double Spoke II) - Finåka: Michelin Pilot Sport II 225/45-17 fram, 245/40-17 bak på original 7,5 resp. 8,5 tums fälg (BMW M Double Spoke II) Chassie - Fram: original, kompletterat med X-brace. (Se UUC motorwerks ) - Bak: original, förutom främre bärarmsbussningar i polyuretan från Powerflex Utrustning: 710A M Lederlenkrad 686A Antennendiversity 672A CD Wechler 6-Fach 646A HiFi Lautsprechersystem 209A Sperrdifferential 25% 410A Fenterheber 465A Durchladesystem 520A Nebelscheinwerfer 542A Check control 243A Airbag Fuer Beifahrer 302A Alarmanlage 431A Innenspiegel Automatish Abblendend 494A Sitzheizung Fuer Fahrer/Beifahrer 798A Kopfstuetzen Im Fond 528A Automatische Umluft Controll (AUC) 534A Klimaautomatik 556A Aussentemperaturanzeeige 669A Radio BMW Business RDS Belyst växelspaksknopp Kommande modifieringar: Powerflexbussningar till främre bärarmsbussningarna i bakvagnen från Powerflex Gula Pagid RS-19 till bakbromsarna Fjäderbensstag från http://www.wiechers-sport.de X-brace R-däck Fjädrar från H&R Bilstein Sprint stötdämpare Skulle önska att man kunde göra något åt vikten... 1560 kg i tjänstevikt känns inte så rejsig... Tänker hålla den skapligt original i övrigt, är lite utav original-fetichist _________________ BMW M3 E92 -10 |
||
Jag uppgraderade det mesta i bromsväg under vinterdvalan (Castrol SRF/Nya skivor/Stålomspunna slangar/belägg), så det är svårt att säga vad som är Pagidernas förtjänst. Enligt Forza skall det bli bättre "bett" i bromsarna. Det får jag erkänna att jag inte märkt så mycket av under bankörning. Helt klart är dock att jag inte märkt någon endaste tendens till bromsfade! I påkas på Ringen körde jag två varv på raken ett par gånger och jag tyckte inte att jag kännde någon skillnad mellan varv ett och två. Det var en otroligt skön känsla. Innan uppgraderingen testade jag ett par dubbla varv (i höstas) och det känndes helt klart oroligt (viss mattningstendens) varv #2 med originalbeläggen. Under vårens licenskurs på Sviestad åkte en av instruktörerna med och han var väl medveten om M3'ans höga vikt, men blev mycket imponerad över suget i bromsarna. Är det värt 2900? -Det förtroende jag numera känner för bromsarna gör att jag tycker att det är värt "investeringen"! Gula Pagid för bakbromsarna är nu beställda! _________________ BMW M3 E92 -10 |
||
Såg att du skulle ner igen nästa vecka. Då är vi två cosmossvarta med 321 vilda i stallet där! _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||
Kul! Vi anländer onsdag natt och har för avsikt att vara på banan klockan 08:00 på torsdag morgon Ska hinna mecka på nya R-däcken också! Vi ses på parkeringen! _________________ BMW M3 E92 -10 |
||
Schyst bil, inte utan att man har en sådan som tänkbar nästa-projekt! Bromsarna, slitzningen av skivorna, hur förändra dom känslan? Själv har jag PFC 97 och är mycket nöjd med dom, men lite mattning kanske man känna! Men dom ger ett riktigt "sug" i bromsarna.. Har funderat på att slitza, för att minska risken att gas från beläggen spökar till det. _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||
Tack! Ang. slitzningen: Blev lite skraj i höstas på Ringen, körde helt original då. En MC hade gått omkull, så jag stannade för att hjälpa till. Bromsarna hann då naturligtvis inte kylas ner. När jag satte mig i bilen och bromsade igen hade skivorna slagit sig. Nu har jag gjort allt som går att göra (om man håller sig till 17" fälgar). Att slitza bakskivorna är en aning tveksamt, men kändes bra för maggropskänslan att ha gjort allt man kan för att kylning och framförallt gasevakuering skall funka så bra som möjligt. Det jag märker av slitzningen är ett "morrande" vid hårda inbromsningar! Låter tryggt! I övrigt vet jag inte hur mycket slitzningen ger. Fadning har jag inte känt av med Pagiderna! Tror dock att jag kör med rätt skapliga marginaler. _________________ BMW M3 E92 -10 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -97 *såld* | 5979 besök totalt |