Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Blyvikter i motorrum!!
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3804 totalt)
Avregistrerad (0112)

Här sen Apr 2004
Inlägg: 373


Trådstartare
Blyvikter i motorrum!!

Alltså .. detta bara måste jag berätta.

Jag brukar hjälpa en kompis med hans Ford Escort .. tror det e en 95:a .. Och häromdagen så bytte jag styrled på den .. Och av någon anledning så tittar jag under huven varpå jag får syn på 6 st ihopvikta plåtar av bly!!! .. tunga som sjutton .. ca 40 kg bly blev det totalt.. polaren sa att den förre ägaren sa att man var tvungen att ha dessa där .. eftersom det var så dålig tyngd på framhjulen .. !? ..

Gissa om jag plockade bort dom .. Och kastade dom åt hel"#&"¤¤&vete!!
Ibland undrar man vad det finns för knasar där ute..

Nu är dom borta iaf..
Citera
Greven
BRo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 266



thumbs up vilket folk det fins..hehe alla sätt är bra utom dom dåliga
men hur fick han plats med dom..


//Greven

_________________
mvh Leif Ankarschiöld

Skyline R32 GTR GODZILA
Citera
Avregistrerad (0112)

Här sen Apr 2004
Inlägg: 373


Trådstartare
om du tänkter dig blyplåtar på 50x50 cm .. Och viker dom till strl. 20x20 .. (ganska tjocka) .. Och sen knycklar ihop dessa så att de går in bakom framlysena.. jämte batteriet.. Och vid spolarbehållaren .. Och några ställen till .. så har du en ganska bra bild över hur det såg ut... jag ska se om jag kan ta kort på bitarna.. det e ju helt sjukt egentligen .. =)
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



skrev:
om du tänkter dig blyplåtar på 50x50 cm .. Och viker dom till strl. 20x20 .. (ganska tjocka) .. Och sen knycklar ihop dessa så att de går in bakom framlysena.. jämte batteriet.. Och vid spolarbehållaren .. Och några ställen till .. så har du en ganska bra bild över hur det såg ut... jag ska se om jag kan ta kort på bitarna.. det e ju helt sjukt egentligen .. =)

Jag behöver 60-70 kg bly att sätta precis framför höger baklyse, synd att det är så långt till Kiruna.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4323



Hmm.. verkar som att det är flera som har liknande teorier. Bilden nedan är fotad under huven på en Saab 99 på en träff för några år sedan.


_________________
Ragnar Burenius
Citera
Avregistrerad (0112)

Här sen Apr 2004
Inlägg: 373


Trådstartare
Jag ser ingen idé i att sätta vikter där... Och dessutom ser de ut att sitta högt.. tyngdpunkten hamnar helt fel .. Och dessutom finns det en anledning till att bromsarna fram är större än bak .. eftersom tyndcentrum flyttas framåt vid inbromsning likaså kommer tyngpunkten att flyttas i sidled vid kraftiga rattutslag varpå den bilen får större rörelsemängd och blir svårare att hantera.. men visst folk får gärna sätta blyvikter där.. men knappast på en bil som körs till skolan eller jobbet.. (finns ingen anledning) .. Och det dära på saaben såg mer än tattaraktigt ut.. fast det såg ännu värre ut på forden jag härjade med.

Ville personen med saaben ha bättre marktryck på hjulen fram så skall vikterna sättas ännu längre fram!
Citera
bjoerck
Lkpg
Här sen Dec 2003
Inlägg: 56



På min Alfa Spider sitter det en stor järnvikt bakom höger bakhjul. När jag besiktade bilen undrade besiktningsmannen varför jag monterat en stor metallklump på bilen. Han hade ingen aning om att det inte var jag utan någon montör vid alfafabriken som monterat den...

Viktens enda syfte måste vara att fördela vikten på ett gynnsamt sätt.

_________________
Andreas Björck
_______________________
Alfa Romeo 159
Porsche 996 4S
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



bjoerck skrev:
På min Alfa Spider sitter det en stor järnvikt bakom höger bakhjul. När jag besiktade bilen undrade besiktningsmannen varför jag monterat en stor metallklump på bilen. Han hade ingen aning om att det inte var jag utan någon montör vid alfafabriken som monterat den...

Viktens enda syfte måste vara att fördela vikten på ett gynnsamt sätt.


Jag har en sådan på min Porsche 944 Cabbe oxo, har fått förklarat för mig att den sitter där för att ändra karossens egensvängningsfrekvens, så att den inte hamnar i självsvängning vid körning.

_________________
Pär Hylander
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4323



Saabägaren menade väl att han hade större problem med fäste fram än med vikt/effekt-förhållandet... vet inte om han plockar bort dem när han svänger med bilen.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
bjoerck
Lkpg
Här sen Dec 2003
Inlägg: 56



Pär Hylander: Det är mycket möjligt att vikten fyller den funktionen. Har aldrig tänkt på det... Är det problemet specifikt för cabbar då karossen är vekare och därför lättare torde hamna i självsvängning?

Vikten i sig är cylindriskt formad och är ledigt upphängd i gummibussningar i respektive ände. Den mjuka upphängningen styrker teorierna kring självsvängningshämmande egenskaper.

_________________
Andreas Björck
_______________________
Alfa Romeo 159
Porsche 996 4S
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



bjoerck skrev:
Pär Hylander: Det är mycket möjligt att vikten fyller den funktionen. Har aldrig tänkt på det... Är det problemet specifikt för cabbar då karossen är vekare och därför lättare torde hamna i självsvängning?

Vikten i sig är cylindriskt formad och är ledigt upphängd i gummibussningar i respektive ände. Den mjuka upphängningen styrker teorierna kring självsvängningshämmande egenskaper.


Precis, gummikuddar ja, min kan man rucka typ 1-2 cm rätt enkelt för handkraft. Antar att det är cabbespecifikt, motsvarande finns inte i takförsedda 944:or

_________________
Pär Hylander
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17968



Vikter i bilar är inte ovanligt för att få bort resonans. En stor "svensk" biltillverkare som jag inte vill nämna vid namn hade stora problem med resonansbuller när de kom med sin första riktiga kombi för ett antal år sen. Om jag inte missminner mig alldeles så löstes det med välplacerade vikter.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Avregistrerad (0112)

Här sen Apr 2004
Inlägg: 373


Trådstartare
Ragnar skrev:
Erneland> Saabägaren menade väl att han hade större problem med fäste fram än med vikt/effekt-förhållandet... vet inte om han plockar bort dem när han svänger med bilen.


Säkert sant.. bilen kanske var till för raktframåka... men då borde vikterna sitta längre fram .. aja.. inget att älta om .. jag ska iaf inte ha vikter där.. .. Och de som anser att vikter hör hemma där i motorrummet får väl ha dom kvar.. dock så vet jag att det finns andra former av vikter som gör nytta på banåkarbilar.. bilen detta ämnet avser har ingenting med banåka att göra .. än mindre var gubben på 70+ intresserad av banåka ..

Ice>> Ja .. det e ju lite långt och dyrt att skicka oxå .. annars hade du fått dom gladeligen .. Och hade du tänkt hänga på dom på bilen .. så skaffa bättre grepp istället.. ta bort vikt på motsvarande ställe.. (lätta) .. så kanske du uppnår samma resultat.. som att hänga dit gammalt bly från en svunnen tid.. (typ 2:a världskriget.. ja de såg konstiga ut.. Och skulle definitivt inte vara där.. ) ..

Hur som helst .. så finns det väl en sak som är försvarbart.. Och det är snacket om balans.. Och självsvängningar som kan uppstå -. i en kaross.. alla har säkert sett vad som kan hända med storslagna broar då de av vinden börjar oscillera. Finns en sak till och det är att priset för att få bättre grepp på banan kanske är mindre om man väljer blyvikter istället för hästar och bättre däck .. hjulupphängningar.. Och div glasfiber/kolfiber-delar..

Hoppas inte att tråden ses som stötande.. då det inte är avsikten .. men det är en intressant aspekt på olika sätt att tänka.
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Pär Hylander skrev:
Jag har en sådan på min Porsche 944 Cabbe oxo, har fått förklarat för mig att den sitter där för att ändra karossens egensvängningsfrekvens, så att den inte hamnar i självsvängning vid körning.


På 968:orna (dom flesta iaf..kanske inte M030?) så sitter det även vikter uppe på fjädertornen fram..ska också vara mot någon form av resonans!?


_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



skrev:
...så skaffa bättre grepp istället...

'åker redan på Yokohama Super Soft.

skrev:
...ta bort vikt på motsvarande ställe.. (lätta)...

Bilen väger 843 kg; vilket är 60-70 kg för lite för att få åka ModSport III.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Avregistrerad (0112)

Här sen Apr 2004
Inlägg: 373


Trådstartare
oj.. då är jag med ... ja de är ju hårda med vikt i den klassen .. men 60-70 kg är ju rätt mycket.. vart placerar du tyngderna.. ? Alltså ..finns det vissa ställen som är brukligt att öka vikten på? .. Kan förstå att ett bra ställe är bakom framlysena.. men inte hela den tyngden väl? *nyfiken*
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Blyvikter i motorrum!!

Här är ett exempel på anvädbar ballast. Lågt monterad så att den bara påverkar styrtendensen.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



skrev:
oj.. då är jag med ... ja de är ju hårda med vikt i den klassen .. men 60-70 kg är ju rätt mycket.. vart placerar du tyngderna.. ? Alltså ..finns det vissa ställen som är brukligt att öka vikten på? .. Kan förstå att ett bra ställe är bakom framlysena.. men inte hela den tyngden väl? *nyfiken*

Tvärtom:
ice skrev:
Jag behöver 60-70 kg bly att sätta precis framför höger baklyse...

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

På tidiga 911'or monterades blyvikter fram

_________________
Magnus Thomé
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Magnus Thomé skrev:
På tidiga 911'or monterades blyvikter fram

Långt fram å lågt, eller?
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



på vissa 7och 9 serie (volvo alltså) utryckningsbilar så har det placerats blyvikter ganska lågt, ganska långt bak..
detta för att förbättra väghållningen sägs det..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Allmänt banåkaforum
Blyvikter i motorrum!!
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3804 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande