Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Viktig ändring av SBF: Undantag HNRS/FHR -OCH- femårsregeln | << 1, 2, 3, ... 9, 10, 11 >> 39 besök senaste veckan (49010 totalt) |
Japp, vi tycker helt olika om säkerhet. Varför börjar du blanda in stolar och bälten när vi pratar om HNRS??? Men det måste kännas gött att du fick med lite reklam här oxå, va. _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||||
Det är ju samma beslut som pratar om både stolar, bälten och HNSR .... så därför... varför sådan aversion? jag varken tvingar eller hindrar dig på något sätt att göra det DU tycker är bäst för dig. Eller minskar på dina möjligheter att göra det. |
||||||
och i folkrace är det inte ens tänkt tanken på att införa HNSR inom SBF... och det är ju den sportgrenen som behöver det egentligen. |
||||||
Tyvärr så visar den inte vilken skadekategori. Folkracerapporteringen kan ju lika gärna vara slint med slägga och skärskador på bucklig plåt under rep i depå..
Kan man teoretiskt räkna ett snitt på 76 nacke/rygg skador utav de 204 för 2009? (dvs ca 37-38%) |
||||||
Du kan räkna bort ett antal anmälningar från det redan låga antalet i racing. På SSM tror jag vi hade 2 skador förra året, ingen racing relaterad utan båda i depån under arbete med bilen eller liknande. _________________ - Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S |
||||||
Jag tycker det är jättebra det du gör som en motpol till SBF MEN det gäller att axla ansvaret oxå och inte bara sälja Licenser/försäkringar. Konkurens är kanon, det utvecklar Ps, För mig som förälder är det HELT ofattattbart att någon ens funderar på att släppa ut rallyungdomar i skogen utan HNRS _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||||
|
||||||
Tack! Två mycket intressanta diagram! Nu blir man ju väldigt nyfiken på om och hur man jobbar inom SBF för att sänka skadefrekvensen i Folkrace förstås. Vi har iof mycket att fundera kring i racing. Och gatbilsåkandet. Men nyfiken blir man ju ändå liksom.
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Problemet med en regel för HNRS är att den måste följas, utan undantag. Självklart är ett HANS-skydd en säkerhetsförbättring OM det är rätt inställt och om det är kombinerat med rätt stol och rätt bälten, allt installerat på rätt sätt. Vi i SPVM (och flera andra klubbar) hade förmånen att ha Simpsons på besök och lyssna på ett mycket bra föredrag om säkerhet från dem. För oss som kör mycket små sportvagnar med ont om plats i finns det inte alltid möjlighet att använda en HANS-kompatibel FIA-stol. I de lägena kan alltså skyddet mycket väl vara en riskfaktor istället. En rekommendation hade gjort det möjligt att avväga vad som var bäst för varje förare och bil. Jag har köpt mig ett hybridskydd. Det kostade lite mer, men det funkar fint i min sjua och kräver mindre anpassning av bilen. Självklart kommer någon nu säga "Man får väl köpa det skydd som passar sin bil! Man har ju ett egenintresse i att vara säker då man kör." och visst stämmer det. Men det blir orimligt att köpa ett skydd för 5000kr eller mer om man t ex vill prova på att köra sin gat-sjua ett eller två race i roadsport och prova på. Eller om man har ett HNRS, men vill prova på en annan bil. Om man vill köra långlopp med sina polare men den bilen har en annan stol och annan sittposition än din egen, ska man behöva investera i ännu ett skydd då? För ett HNRS-skydd som inte matchar ihop med sitt position och stol kan mycket väl vara en förhöjd risk mot att köra utan. Det är info direkt från tillverkaren av skyddet.[/b] _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Anmäld skada är det en rapport eller nåt som gått längre?
I så fall skrev jag två rapporter 2012, bägge för klotning vid träning och för att ha dokumentaction om det skulle bli mer än ömt (bägge utan HNRS/FHR). Skillnad i skadefrekvens eller skillnad i anmälningsfrekvens? Det är inga stora tal det handlar om (och data är inte konsekvent genererat) så det är svårt att dra alltför stora växlar. |
||||||
För mig är valet lätt: Tävlar man har man HNRS. Vill man testa något någongång så kan man göra det utan att tävla. Gissar att tidigare generationer hade en liknande diskussion ang införande av lag på bälte i privatbilarna _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||||
Du menar alltså det? Även om tillverkaren själv säger att det är farligare än att köra utan?
Rimligt hade varit att börja som en rekommendation, sedan göra det till regel om ett par år. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Om några år kör nog i princip alla med hybridskydd eller liknande. Vi är i en övergångsfas som jag ser det. Det kommer förbättrade "nästagenerationslösningar". Priserna på grejerna sjunker. Man kan och ska inte vänta utan måste börja ta till sig HNRS. Men hur snabbt ska man gå?
Bara som ett exempel så hade ett absolut krav på HNRS i alla klasser om det införts för några år sen varit helt orealistiskt (när grejerna kostade en hel hög tiotusenlappar). Och om ett antal år kommer ett absolut krav vara en självklarhet. Men när är det rätt tid? Det är inte enkelt. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Vad jag menar är: Ska jag tävla så har jag HNRS och då får jag se till att min stol,bil och bälte passar. Annars väljer jag att avstå. Jag är helt säker på att det gör lika ont att vika ett armcoräcke runt bilen även om man bara "testar" att rejsa. Kommer ihåg första gången jag tävlade och jag var så skitnervös att jag överhuvudtaget inte borde blivit utsläpt på banan så det kanske är så att det är speciellt första gången man verkligen bevöer så mycket skydd som finns att tillgå. _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||||
Släpp sargen nu Magnus, köp. Jag vet att du vill _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||||
Vill ha ett hybridskydd som jag kan använda både i min gatbil och olika bilar jag hamnar i på racerbana, allt möjligt från Peugeot 205 till... ja vem vet Men med stolarna i CSL'en så verkar det vara lite strul att få till det tyvärr så jag har ingen bra lösning just nu vad jag vet. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Har du varit med om någon riktigt ordentlig smäll ? ..... det kan ju också påverka vilka referensramar man sätter om HNSR ..... och tyvärr tror jag att jag betydligt mer personlig erfarenhet där än vad du har |
||||||
Det känns ärligt talat lite irrelevant i frågan om HNRS vara eller inte vara. HNRS är så långt jag vet ostridigt mycket bra om det används rätt. Självklart inget mirakelmedel som gör oss oskadbara. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Det finns massor av förbättringsmöjligheter men pedagogik är inte lätt.
Vi har haft fler dödsfall pga hjälkrossarstag i tinningen än brist på HANS genom åren (annars hade det hörts mycket mer), ändå byggs det glatt burar på det viset även idag (bara man shoppar rätt märken är man safe, va?). Elitteam som WCR kan inte montera bälten utan Göranson blir ryggskadad vid en lätt frontsmäll i en mur i Danmark... Den differentierade försäkringen är ett sätt att föra in skydd, ett rätt rimligt sätt om man vill se det så. Det jobbiga är ju detta velande inför varje säsong, även skitsaker (10 år gamla overaller, handskar etc) tar stor energi och joxande (dessutom ska det joxas igen och igen för varje gång som det förlängda dispensen tar slut). Dessa antika reliker har väldigt lite med lägre instegskostnader att göra, nya med aktuell spec kostar samma (den som slitit på en overall i 15 år kallar inte jag nyrekrytering, och andras kalsongen undviker iaf jag att använda). Att ansvaret nu tydligare läggs på den tävlande är en lättnad, du har större frihet att vara ung och dum. Men att i april förkasta undantaget på 5årsregeln om bälten och stolar vore ju pokal i SBF-velande. Ska jag då skynda mig att vagnboksbesikta (ålder/spec kollas inte vid tävlingsbes, endast skick)... |
||||||
Du har helt rätt. När man sitter hemma i soffan med kronisk nack/ryggsmärta så vet man att man borde ha valt att köra med HNRS. Tyvärr lite för sent _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||||
Allmänt banåkaforum Viktig ändring av SBF: Undantag HNRS/FHR -OCH- femårsregeln | << 1, 2, 3, ... 9, 10, 11 >> 39 besök senaste veckan (49010 totalt) |