Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Viktig ändring av SBF: Undantag HNRS/FHR -OCH- femårsregeln
<<   1, 2, 3, ... 9, 10, 11   >>
2 besök senaste veckan (48936 totalt)
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723



Fredrik - SLC skrev:

För övrigt så finns det inget tvingande med SMA, utan bara en möjlighet för dom som vill....



Japp, vi tycker helt olika om säkerhet. Varför börjar du blanda in stolar och bälten när vi pratar om HNRS???

Men det måste kännas gött att du fick med lite reklam här oxå, va.

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Lars Gustafsson skrev:
Fredrik - SLC skrev:

För övrigt så finns det inget tvingande med SMA, utan bara en möjlighet för dom som vill....



Japp, vi tycker helt olika om säkerhet. Varför börjar du blanda in stolar och bälten när vi pratar om HNRS???

Men det måste kännas gött att du fick med lite reklam här oxå, va.


Det är ju samma beslut som pratar om både stolar, bälten och HNSR .... så därför...

varför sådan aversion? jag varken tvingar eller hindrar dig på något sätt att göra det DU tycker är bäst för dig.
Eller minskar på dina möjligheter att göra det.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

Följande bild presenterades på ett SBF möte för ganska precis ett år sedan.

_________________
- Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Andreas Freed skrev:
Följande bild presenterades på ett SBF möte för ganska precis ett år sedan.


och i folkrace är det inte ens tänkt tanken på att införa HNSR inom SBF... och det är ju den sportgrenen som behöver det egentligen.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Tyvärr så visar den inte vilken skadekategori. Folkracerapporteringen kan ju lika gärna vara slint med slägga och skärskador på bucklig plåt under rep i depå..

Kan man teoretiskt räkna ett snitt på 76 nacke/rygg skador utav de 204 för 2009?
(dvs ca 37-38%)

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

Magnus Bengtsson skrev:
Tyvärr så visar den inte vilken skadekategori. Folkracerapporteringen kan ju lika gärna vara slint med slägga och skärskador på bucklig plåt under rep i depå..

Kan man teoretiskt räkna ett snitt på 76 nacke/rygg skador utav de 204 för 2009?
(dvs ca 37-38%)




Du kan räkna bort ett antal anmälningar från det redan låga antalet i racing. På SSM tror jag vi hade 2 skador förra året, ingen racing relaterad utan båda i depån under arbete med bilen eller liknande.

_________________
- Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723



Fredrik - SLC skrev:
Lars Gustafsson skrev:
Fredrik - SLC skrev:

För övrigt så finns det inget tvingande med SMA, utan bara en möjlighet för dom som vill....



Japp, vi tycker helt olika om säkerhet. Varför börjar du blanda in stolar och bälten när vi pratar om HNRS???

Men det måste kännas gött att du fick med lite reklam här oxå, va.


Det är ju samma beslut som pratar om både stolar, bälten och HNSR .... så därför...

varför sådan aversion? jag varken tvingar eller hindrar dig på något sätt att göra det DU tycker är bäst för dig.
Eller minskar på dina möjligheter att göra det.


Jag tycker det är jättebra det du gör som en motpol till SBF MEN det gäller att axla ansvaret oxå och inte bara sälja Licenser/försäkringar.

Konkurens är kanon, det utvecklar thumbs up

Ps, För mig som förälder är det HELT ofattattbart att någon ens funderar på att släppa ut rallyungdomar i skogen utan HNRS

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Andreas Freed skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Tyvärr så visar den inte vilken skadekategori. Folkracerapporteringen kan ju lika gärna vara slint med slägga och skärskador på bucklig plåt under rep i depå..

Kan man teoretiskt räkna ett snitt på 76 nacke/rygg skador utav de 204 för 2009?
(dvs ca 37-38%)




Du kan räkna bort ett antal anmälningar från det redan låga antalet i racing. På SSM tror jag vi hade 2 skador förra året, ingen racing relaterad utan båda i depån under arbete med bilen eller liknande.


thumbs up

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tack! Två mycket intressanta diagram! Nu blir man ju väldigt nyfiken på om och hur man jobbar inom SBF för att sänka skadefrekvensen i Folkrace förstås. Vi har iof mycket att fundera kring i racing. Och gatbilsåkandet. Men nyfiken blir man ju ändå liksom.

Andreas Freed skrev:
Följande bild presenterades på ett SBF möte för ganska precis ett år sedan.



_________________
Magnus Thomé
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Lars Gustafsson skrev:
Japp, vi tycker helt olika om säkerhet. Varför börjar du blanda in stolar och bälten när vi pratar om HNRS???

Men det måste kännas gött att du fick med lite reklam här oxå, va.


Problemet med en regel för HNRS är att den måste följas, utan undantag. Självklart är ett HANS-skydd en säkerhetsförbättring OM det är rätt inställt och om det är kombinerat med rätt stol och rätt bälten, allt installerat på rätt sätt.

Vi i SPVM (och flera andra klubbar) hade förmånen att ha Simpsons på besök och lyssna på ett mycket bra föredrag om säkerhet från dem. För oss som kör mycket små sportvagnar med ont om plats i finns det inte alltid möjlighet att använda en HANS-kompatibel FIA-stol. I de lägena kan alltså skyddet mycket väl vara en riskfaktor istället. En rekommendation hade gjort det möjligt att avväga vad som var bäst för varje förare och bil.

Jag har köpt mig ett hybridskydd. Det kostade lite mer, men det funkar fint i min sjua och kräver mindre anpassning av bilen. Självklart kommer någon nu säga "Man får väl köpa det skydd som passar sin bil! Man har ju ett egenintresse i att vara säker då man kör." och visst stämmer det. Men det blir orimligt att köpa ett skydd för 5000kr eller mer om man t ex vill prova på att köra sin gat-sjua ett eller två race i roadsport och prova på. Eller om man har ett HNRS, men vill prova på en annan bil. Om man vill köra långlopp med sina polare men den bilen har en annan stol och annan sittposition än din egen, ska man behöva investera i ännu ett skydd då?

För ett HNRS-skydd som inte matchar ihop med sitt position och stol kan mycket väl vara en förhöjd risk mot att köra utan. Det är info direkt från tillverkaren av skyddet.[/b]

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Anmäld skada är det en rapport eller nåt som gått längre?
I så fall skrev jag två rapporter 2012, bägge för klotning vid träning och för att ha dokumentaction om det skulle bli mer än ömt (bägge utan HNRS/FHR).

Skillnad i skadefrekvens eller skillnad i anmälningsfrekvens? Det är inga stora tal det handlar om (och data är inte konsekvent genererat) så det är svårt att dra alltför stora växlar.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723



Torkel K skrev:
Lars Gustafsson skrev:
Japp, vi tycker helt olika om säkerhet. Varför börjar du blanda in stolar och bälten när vi pratar om HNRS???

Men det måste kännas gött att du fick med lite reklam här oxå, va.


Problemet med en regel för HNRS är att den måste följas, utan undantag. Självklart är ett HANS-skydd en säkerhetsförbättring OM det är rätt inställt och om det är kombinerat med rätt stol och rätt bälten, allt installerat på rätt sätt.

Vi i SPVM (och flera andra klubbar) hade förmånen att ha Simpsons på besök och lyssna på ett mycket bra föredrag om säkerhet från dem. För oss som kör mycket små sportvagnar med ont om plats i finns det inte alltid möjlighet att använda en HANS-kompatibel FIA-stol. I de lägena kan alltså skyddet mycket väl vara en riskfaktor istället. En rekommendation hade gjort det möjligt att avväga vad som var bäst för varje förare och bil.

Jag har köpt mig ett hybridskydd. Det kostade lite mer, men det funkar fint i min sjua och kräver mindre anpassning av bilen. Självklart kommer någon nu säga "Man får väl köpa det skydd som passar sin bil! Man har ju ett egenintresse i att vara säker då man kör." och visst stämmer det. Men det blir orimligt att köpa ett skydd för 5000kr eller mer om man t ex vill prova på att köra sin gat-sjua ett eller två race i roadsport och prova på. Eller om man har ett HNRS, men vill prova på en annan bil. Om man vill köra långlopp med sina polare men den bilen har en annan stol och annan sittposition än din egen, ska man behöva investera i ännu ett skydd då?

För ett HNRS-skydd som inte matchar ihop med sitt position och stol kan mycket väl vara en förhöjd risk mot att köra utan. Det är info direkt från tillverkaren av skyddet.[/b]


För mig är valet lätt: Tävlar man har man HNRS.

Vill man testa något någongång så kan man göra det utan att tävla.

Gissar att tidigare generationer hade en liknande diskussion ang införande av lag på bälte i privatbilarna

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Lars Gustafsson skrev:
För mig är valet lätt: Tävlar man har man HNRS.

Du menar alltså det? Även om tillverkaren själv säger att det är farligare än att köra utan?

Lars Gustafsson skrev:
Vill man testa något någongång så kan man göra det utan att tävla.
Att tävla är inte alls samma sak som att köra track day. Hur ska man kunna testa på att tävla utan att tävla?

Rimligt hade varit att börja som en rekommendation, sedan göra det till regel om ett par år.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Om några år kör nog i princip alla med hybridskydd eller liknande. Vi är i en övergångsfas som jag ser det. Det kommer förbättrade "nästagenerationslösningar". Priserna på grejerna sjunker. Man kan och ska inte vänta utan måste börja ta till sig HNRS. Men hur snabbt ska man gå?

Bara som ett exempel så hade ett absolut krav på HNRS i alla klasser om det införts för några år sen varit helt orealistiskt (när grejerna kostade en hel hög tiotusenlappar). Och om ett antal år kommer ett absolut krav vara en självklarhet. Men när är det rätt tid? Det är inte enkelt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723



Torkel K skrev:
Lars Gustafsson skrev:
För mig är valet lätt: Tävlar man har man HNRS.

Du menar alltså det? Även om tillverkaren själv säger att det är farligare än att köra utan?

Lars Gustafsson skrev:
Vill man testa något någongång så kan man göra det utan att tävla.
Att tävla är inte alls samma sak som att köra track day. Hur ska man kunna testa på att tävla utan att tävla?


Vad jag menar är: Ska jag tävla så har jag HNRS och då får jag se till att min stol,bil och bälte passar.
Annars väljer jag att avstå.

Jag är helt säker på att det gör lika ont att vika ett armcoräcke runt bilen även om man bara "testar" att rejsa.
Kommer ihåg första gången jag tävlade och jag var så skitnervös att jag överhuvudtaget inte borde blivit utsläpt på banan så det kanske är så att det är speciellt första gången man verkligen bevöer så mycket skydd som finns att tillgå.

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723



Magnus Thomé skrev:
Om några år kör nog i princip alla med hybridskydd eller liknande. Vi är i en övergångsfas som jag ser det. Det kommer förbättrade "nästagenerationslösningar". Priserna på grejerna sjunker. Man kan och ska inte vänta utan måste börja ta till sig HNRS. Men hur snabbt ska man gå?

Bara som ett exempel så hade ett absolut krav på HNRS i alla klasser om det införts för några år sen varit helt orealistiskt (när grejerna kostade en hel hög tiotusenlappar). Och om ett antal år kommer ett absolut krav vara en självklarhet. Men när är det rätt tid? Det är inte enkelt.


Släpp sargen nu Magnus, köp. Jag vet att du vill

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lars Gustafsson skrev:
Släpp sargen nu Magnus, köp. Jag vet att du vill


Vill ha ett hybridskydd som jag kan använda både i min gatbil och olika bilar jag hamnar i på racerbana, allt möjligt från Peugeot 205 till... ja vem vet Men med stolarna i CSL'en så verkar det vara lite strul att få till det tyvärr så jag har ingen bra lösning just nu vad jag vet.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Lars Gustafsson skrev:


Vad jag menar är: Ska jag tävla så har jag HNRS och då får jag se till att min stol,bil och bälte passar.
Annars väljer jag att avstå.

Jag är helt säker på att det gör lika ont att vika ett armcoräcke runt bilen även om man bara "testar" att rejsa.
Kommer ihåg första gången jag tävlade och jag var så skitnervös att jag överhuvudtaget inte borde blivit utsläpt på banan så det kanske är så att det är speciellt första gången man verkligen bevöer så mycket skydd som finns att tillgå.


Har du varit med om någon riktigt ordentlig smäll ? ..... det kan ju också påverka vilka referensramar man sätter om HNSR ..... och tyvärr tror jag att jag betydligt mer personlig erfarenhet där än vad du har

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Har du varit med om någon riktigt ordentlig smäll ? ..... det kan ju också påverka vilka referensramar man sätter om HNSR ..... och tyvärr tror jag att jag betydligt mer personlig erfarenhet där än vad du har


Det känns ärligt talat lite irrelevant i frågan om HNRS vara eller inte vara. HNRS är så långt jag vet ostridigt mycket bra om det används rätt. Självklart inget mirakelmedel som gör oss oskadbara.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Det finns massor av förbättringsmöjligheter men pedagogik är inte lätt.
Vi har haft fler dödsfall pga hjälkrossarstag i tinningen än brist på HANS genom åren (annars hade det hörts mycket mer), ändå byggs det glatt burar på det viset även idag (bara man shoppar rätt märken är man safe, va?).
Elitteam som WCR kan inte montera bälten utan Göranson blir ryggskadad vid en lätt frontsmäll i en mur i Danmark...

Den differentierade försäkringen är ett sätt att föra in skydd, ett rätt rimligt sätt om man vill se det så.
Det jobbiga är ju detta velande inför varje säsong, även skitsaker (10 år gamla overaller, handskar etc) tar stor energi och joxande (dessutom ska det joxas igen och igen för varje gång som det förlängda dispensen tar slut).
Dessa antika reliker har väldigt lite med lägre instegskostnader att göra, nya med aktuell spec kostar samma (den som slitit på en overall i 15 år kallar inte jag nyrekrytering, och andras kalsongen undviker iaf jag att använda).

Att ansvaret nu tydligare läggs på den tävlande är en lättnad, du har större frihet att vara ung och dum.

Men att i april förkasta undantaget på 5årsregeln om bälten och stolar vore ju pokal i SBF-velande. Ska jag då skynda mig att vagnboksbesikta (ålder/spec kollas inte vid tävlingsbes, endast skick)...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723



Fredrik - SLC skrev:
Lars Gustafsson skrev:


Vad jag menar är: Ska jag tävla så har jag HNRS och då får jag se till att min stol,bil och bälte passar.
Annars väljer jag att avstå.

Jag är helt säker på att det gör lika ont att vika ett armcoräcke runt bilen även om man bara "testar" att rejsa.
Kommer ihåg första gången jag tävlade och jag var så skitnervös att jag överhuvudtaget inte borde blivit utsläpt på banan så det kanske är så att det är speciellt första gången man verkligen bevöer så mycket skydd som finns att tillgå.


Har du varit med om någon riktigt ordentlig smäll ? ..... det kan ju också påverka vilka referensramar man sätter om HNSR ..... och tyvärr tror jag att jag betydligt mer personlig erfarenhet där än vad du har


Du har helt rätt.

När man sitter hemma i soffan med kronisk nack/ryggsmärta så vet man att man borde ha valt att köra med HNRS.

Tyvärr lite för sent

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Allmänt banåkaforum
Viktig ändring av SBF: Undantag HNRS/FHR -OCH- femårsregeln
<<   1, 2, 3, ... 9, 10, 11   >>
2 besök senaste veckan (48936 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande