Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (32389 totalt) |
Bästa greppigaste snabbaste gatdäcket för Clubklassen?
Jag räknar med att köra i clubklassen i år. Gud vad jag längtar till Rudskogen ![]() Men då måste man ju hitta snabba puckar till bilen för att vara med i matchen ![]() Och tävlingsmänniskor som ni är så tjuvhåller ni säkert på tipset på det där tokgreppiga gatdäcket ni luskat fram ![]() _________________ ![]() |
||||
Yokohama AD08 Kumho Ecsta XS (var köpa? E-märkning?) Eller köpa dot-märkta från USA, fast de är ju då inte lagliga på gatan. http://www.tirerack.com/tires/tires. http://www.tirerack.com/tires/tires. http://www.tirerack.com/tires/tires. Edit: Det står ju faktiskt "DOT och E-märkt" så jag antar att endast DOT utan E går bort?
_________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||
Bara listar lite blandade däck som nämnts lite här o där.
Kumho Ecsta XS KU36 (TW180) Yokohama Advan Neova AD03 (TW180) Bridgestone Potenza Adrenalin RE002 (TW220) (skulle ju nästan skämmas köra med däck med så töntigt namn ![]() Pirelli P Zero Rosso (TW220 men viss storlekar har högre och vissa lägre) Dunlop Sport Maxx RT (TW240) Federal 595EVO (TW240) Falken Azenis RT-615K (TW200) Kollat och har för låg TW: Pirelli P-Zero Trofeo-R Pirelli P-Zero Trofeo Federal 595RS-R Federal 595RPM Michelin Pilot Sport Cup+ Dunlop Sport Maxx Race _________________ ![]() |
||||
Re:
Beror ju på bilens årsmodell, och när däcket togs i bruk på bilen ![]() Krav på E-märkning gäller BARA: Bil och släpvagn som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare Däck som den 1 januari 2005 eller senare tas i bruk på bil och släpvagn av 1981 eller senare års modell Ref VVFS 2003:22 med ändring TSFS 2009:16 och TSFS 2009:85 9 kap. Hjulsystem Däck 4 och 6 § ...så har du en bil av 1980 års modell, eller använder däck som tagits i bruk före 1 januari 2005 på en bil av 1981 till 2005 års modell, så räcker det med enbart DOT-märkning ![]() Inte för att jag förespråkar däck tagna i bruk före 1 januari 2005... Däremot bilar av 1980 års modell eller äldre ![]() Speciellt om dom väger lite, har starka motorer, OCH RWD ![]() _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||
Re:
Stämmer bra det där. Men det hjälper inte, kravet på DOT & E står i seriens reglemente så att lagen har lägre krav i vissa speciallägen hjälper inte. PS: Jag håller med att det är lite humor med övergångreglernas specialfall ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Ja, har klassen specialregler som går ut över vad som gäller för fordonet i övrigt, så får man ju foga sig efter detta (och försöka ändra reglementet, om kraven skulle vara orimliga = utöver vad som är befogat av säkerhets, eller rättvise/kostnadsskäl (...även om det gång på gång visar sig att det dyraste man kan tävla i är just klasser/tävlingsformer som ursprungligen har införts för att vara "ekonomi" ))
Men till vardags kan det vara bra att ha ett hum om vad som gäller för just den egna fordonskombinationen... tex att sommardäcken bara behöver vara S-märkta (eller tom bara upp till 170 km/h om dom är märkta "reinforced") och vinterdäcken (om man nu skulle vara på vägen under den årstiden) till 130 km/h, och liknande undantag för avgasrening, bromsjustering etc... Man kan ju inte lita på att den enskilde tjänstemannen på trafikpolisen, TSV, SBP, etc ska kunna hålla alla bestämmelser och ändringar i huvudet ![]() _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||
Kul Magnus, då ska vi tävla emot varandra i Club i år då
![]() Jag tänkte mest tävla på dom gatdäck som sitter på min bil just nu, OM dom fortf har nått mönster kvar ![]() |
||||
Re:
220 så det är ju kanoners (även om jag förstått att måttet egentligen är oerhört trubbigt) http://www.tirerack.com/tires/tires. _________________ ![]() |
||||
Re:
Fast det där är inte rätt däck ![]() Detta är det, men vart ser jag Treadware? http://www.tirerack.com/tires/tires. |
||||
Re:
Jag får väl spö av dig igen då ![]() ![]() ![]() Peter + GT3 blir nog giftigt också. Blir en kanonkul klass tror jag där alla får kämpa för varje millimeter. Eller hundradel ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Under spec - kolumnen UTQG _________________ ![]() |
||||
Re:
![]() |
||||
Re:
Framtiden får utvisa hur det går ![]() ![]() Därför kommer jag inte opta vilka däck som jag har, utan bara köra och ha kul! |
||||
Re:
OMG OMG OMG. Utslitna trådar. Neeeeeeeeeeeeeejjjjjjjj. Sorry OT. Ooops. ![]() _________________ ![]() |
||||
Lite OT men...
Jag har resonerat precis som dig Magnus, som reglerna och klassindelningarna är gjorda idag (bra eller dålig) är man hopplöst efter i Club challange oavsett GT3 eller E46CSL så varför inte sätta på bästa möjliga gatdäck och köra Club och istället ha en ärlig chans att slåss om pall placeringarna? Skall bli kul att få fightas med dig i sommar. Till ämnet då.. Jag också letat däck men har haft lite svårt att hitta vettiga bakdäck pga originaldimensionen 285/30-18, jag har även tittat på alternativa dimensioner utan att hitta rätt. Mitt problem är även att jag är så snål att jag vägrar betala "R-däcks priser" för ett gatdäck som man bara skall kasa sönder på kanske 2 tävlingar? så priset skall ju vara hyfsat okej också (gärna under 2000kr/däck). Hade priset inte varit en issue så känns ju Yoko AD08 som en vinnare bortsätt från priset då (ca 10K för en uppsättning runt om till min GT3:a) På M3:an åkte jag Toyo PROXES T1 Sport och var nöjd med greppet men tyvärr var yttre mönstret lite grunt ute i kanterna så jag upplevde att kört slut på däcken fort trots att man hade gott om mönster kvar över övriga slitbanan och då åkte jag ändå med mer camber än original. Jag var länge inne på Federal 595RS-R ända till det gick upp för mig att de var TW140 ![]() Just nu lutar det åt Kuhmo KU36 fram iaf, får se vad man hittar för vettigt högprestandadäck runt TW200 för vettiga pengar till bakre hjulparen. Bra tråd, spruta på med fler förslag ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Michelin pilot super sport, kan det vara något? Har kört det några varv på mantorp... var ju tyvär inte att jämföra med r-däck gick varma på några varv... hade nog dock lite för mycket luft i dom då.
http://www.michelin.se/dack/michelin Måste även jag hålla med om att reglementet är hel dumt, var sugen på att vara med och köra även jag, men vill köra på r-däck, och i den klassen är man ju totalt chanslös med en otrimmad m3e46 :/ Någon borde ordna en timeattack serie där klasserna sätts efter hk per kg istället, vill man kan man även efter det dela in det i 3 klasser (gatdäck, rdäck, slicks). |
||||
Jag kommer köra Yokohama Neova och hoppas på det bästa.
Kanske kommer gå ner till 17" med om jag får mina gamla 18" sålda. har ju 20" gatdäck som jag kan åka med till banorna hehe Funderar även på att skita i byta däck för ger ju igentligen INGENTING för har ju noll chans ändå i toppen. Bortkastade pengar känns det som. Angående reglementet tror jag inte att vi med 250hk och neråt var inte högprio när serien gjordes, i så fall hade reglerna sett annorlunda ut helt enkelt men det gör dom inte. _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||
Re:
Reglementen där alla känner sig nöjda finns ju tyvärr inte. Man vill ju inte ha högvis med klasser, 5-6 klasser eller fler blir ju inte bra. Att överladdade bilar får övertag mot NA i reglementet är svårt att komma ifrån. Att ta udden av trimning i ett reglemente är däcksbreddsbegränsning. I långlopp är det ett ypperligt verktyg men i TA känns det väldigt fel att man skulle kasa runt på smala däck. Att använda kg/hk är svårt eftersom det inte går att kontrollera ÖHT och ofta vet faktiskt inte ens bilägaren exakta siffran, speciellt i lägre klasser där man varken bänkat bilen eller ens vägt den. Gissa går förstås men är ju inte optimalt att basera ett reglemente på. Så det är svårt att göra alla helt nöjda. Sorry, blev väldigt off topic. Tebax till gummi i tråden nu ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Kan inte låta bli att prata gott om Kumho ku36 , var en ganska märkbar skillnad mot mina Dunlop Sp Sport Maxx jag hade innan och dom ligger ju så bra i pris med.
Tycker även att dom håller bättre än jag hade förväntat mig, kört med 225/45-17 fram och 245/40-17 bak med 300hk och nästan 1300kg _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (32389 totalt) |