Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ryktena kring SBFs ekonomi - Nu mera allmänt om hur SBF mår?
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 14, 15, 16   >>
89959 besök totalt
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Magnus Thomé skrev:
Här en ypperlig grupp på Facebook att gå med i om man är intresserad av att försöka påverka SBF. Basen är kring Rally men frågorna är desamma.

http://www.facebook.com/groups/349710701813831/

Bara klicka på att man vill gå med thumbs up
Citat:
You must log in to see this page.

Berätta gärna om det står nåt extra intressant där. thumbs up

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fredrik Nyström skrev:
Magnus Thomé skrev:
Här en ypperlig grupp på Facebook att gå med i om man är intresserad av att försöka påverka SBF. Basen är kring Rally men frågorna är desamma.

http://www.facebook.com/groups/349710701813831/

Bara klicka på att man vill gå med thumbs up
Citat:
You must log in to see this page.

Berätta gärna om det står nåt extra intressant där. thumbs up


Massor. Faktiskt.

"Bara" och skaffa FB-konto och be att få komma in.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Magnus Thomé skrev:
Fredrik Nyström skrev:
Magnus Thomé skrev:
Här en ypperlig grupp på Facebook att gå med i om man är intresserad av att försöka påverka SBF. Basen är kring Rally men frågorna är desamma.

http://www.facebook.com/groups/349710701813831/

Bara klicka på att man vill gå med thumbs up
Citat:
You must log in to see this page.

Berätta gärna om det står nåt extra intressant där. thumbs up


Massor. Faktiskt.

"Bara" och skaffa FB-konto och be att få komma in.


Detta förb-de FB hit och dit, stör mig mer och mer på att mer och mer funktioner i allt från mobilen till företagsannonser kräver FB inloggning.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Magnus Bengtsson skrev:
FB

True dat!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Ni ser väl alla till att kontakta era representanter och tala om vad ni tycker nu??

De kan inte representera er om de inte fått höra er åsikt!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Torkel K skrev:
Ni ser väl alla till att kontakta era representanter och tala om vad ni tycker nu??

De kan inte representera er om de inte fått höra er åsikt!


En fråga i samband med det:
Vem är "min" representant? Räknas det från var jag bor (Skåne), eller från min "hemmaklubb" (Stockholm)?

_________________
--
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Har skrivit ett mail till min representant och delgivit honom min åsikt rörande följande punkter.

* Marknadsdomstolen
* Beslut utan förankring hos medlemmar
* STCC
* Hantering av SBF:s finanser


Hoppas vi blir många som gör detta. Näven i fickan gör ingen förändring...

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



FredrikÅ skrev:
Torkel K skrev:
Ni ser väl alla till att kontakta era representanter och tala om vad ni tycker nu??

De kan inte representera er om de inte fått höra er åsikt!
En fråga i samband med det:
Vem är "min" representant? Räknas det från var jag bor (Skåne), eller från min "hemmaklubb" (Stockholm)?

Ta kontakt med din hemmaklubb.

_________________
PiPPi Willén
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
FredrikÅ skrev:
Torkel K skrev:
Ni ser väl alla till att kontakta era representanter och tala om vad ni tycker nu??

De kan inte representera er om de inte fått höra er åsikt!


En fråga i samband med det:
Vem är "min" representant? Räknas det från var jag bor (Skåne), eller från min "hemmaklubb" (Stockholm)?


Vilket distrikt din hemmaklubb hör hemma i. Kolla här http://www.sbf.se/info/forbundsinfo/klubbar/

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



PiPPi skrev:
Ta kontakt med din hemmaklubb.

Det är väl så "demokratin" inom idrottsrörelsen är tänkt att fungera. Jag tror tyvärr att det i praktiken ofta inte fungerar. Misstänker att det är svårt för många större klubbar att på kort tid komma fram till vad som är klubbens oficiella synpunkter. En sak som jag åndå tror går att nå enighet om i de flesta klubbar är krav på mer öppenhet kring hur beslut fattas inom förbundet.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Lelle
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 140



Tänkvärt, välskrivet...

LÄNK

_________________
Lelle Olsson
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

Lelle skrev:
Tänkvärt, välskrivet...


thumbs up

_________________
- Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Öppenhet. Det är A och O. Raka puckar. En vilja att informera och hålla medlemmar uppdaterade.

Min fråga: Hur får man som medlem veta lite mer i detalj hur ekonomin ser ut i vårt förbund. Vårt förbund.

Så hur får jag nu veta lite mer i detalj hur licenspengar och bidrag från RF används? I den senaste verksamhetsberättelsen för 2011 (länk längst ner i mitt inlägg) är det extremt grovt ihopklumpat. Var finner jag mer detaljerade siffror?

-2.1 milj Licensavgifter och övriga bilsportkostnader
-3.6 milj Ungdomssatsningar
-14.2 milj Övriga externa kostnader
-7.5 milj Övriga förbundskostnader
-11.0 milj Personalkostnader

http://www.sbf.se/pdf/sbf/verksamhetsberattelser/SBF_Verk_Ber_2011.pdf . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lelle skrev:
Tänkvärt, välskrivet...

LÄNK



Har någon sparat detta, länken funkar inte?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus Thomé skrev:
Lelle skrev:
Tänkvärt, välskrivet...

LÄNK



Har någon sparat detta, länken funkar inte?


det är det här va?

Citat:
Öppet brev till samtliga av SDF utsedda ombud

till Svenska Bilsportförbundets Förbundsmöte 2013-04-14

Den senaste tiden har minst sagt varit turbulent för Svenska Bilsportförbundet som nu befinner sig i en allvarlig och djup förtroendekris vilken är oerhört besvärande för Svensk Bilsports framtid och trovärdighet. Därför är årets Förbundsmöte kanske det viktigaste och mest avgörande på många år då de beslut som kommer att tas är av direkt avgörande betydelse för SBF's fortlevnad.

Vi har under senare tid bevittnat ett antal händelser som varit till direkt skada av förtroendet för Svensk Bilsport. Jag tänker inte gå in i en djupare analys då jag förutsätter att du som ombud gjort vad som förväntas av dig, det vill säga att du är väl påläst och insatt i Förbundets verksamhet och den senaste tidens händelser och även diskuterat och förankrat medlemmarnas ställningstagande med ditt SDF.

Nedan vill jag belysa några av de händelser många medlemmar ute i landet reagerat starkt emot.

* "Lånehärvan"

Styrelsen har genom spekulation och andra för SBF graverande ekonomiska transaktioner verkat mycket vårdslöst med förbundets kapital. Ordförande KG Schildt påstår att han fick kännedom om detta först i December 2012, trots att det skall ha pågått under flera års tid.

Det är Styrelsens och framför allt ordförandens ansvar att förvalta förbundets tillgångar på ett tillfredsställande sätt, vilket man grovt åsidosatt. Att KG Schildt, som han påstår, skulle kunnat vara helt ovetande om dessa transaktioner faller på sin orimlighet.

Vid varje förbundsstyrelsemöte redogör Förbundsdirektör Thomas Jansson för förbundets ekonomiska status, vilket framgår av tillgängliga styrelseprotokoll. Transaktioner av den storlek som det talas om sätter tydliga spår i både Resultat och Balansräkning, till exempel då likvida banktillgodohavanden omvandlas till lån eller när någon form av realisationsvinst från "suspekta" transaktioner intäktsförs. Sådana transaktionsposter borde styrelsen och dess ordförande reagerat på och ifrågasatt, att förbundsdirektören skulle ha undanhållit sådana uppgifter för styrelsen förefaller högst orimligt, men om så är fallet har Thomas Jansson uppträtt ytterst trolöst mot huvudman.

Oavsett så har KG Schildt som ordförande tillsammans med hela styrelsen det yttersta ansvaret för att Förbundets förvaltning sker på ett oklanderligt sätt och genom det inträffade kan bara konstateras att här har man brustit rejält i sitt uppdrag.

Styrelsen bör därför inte ges ansvarsfrihet utan skall solidariskt ersätta Förbundet för den ekonomiska skada som uppkommit.

Det är även direkt olämplig att styrelseledamöterna får förnyat förtroende, utan en helt ny styrelse bör väljas.

Förbundsstämman bör även överväga att anmäla auktoriserad revisor Thomas Näsfeldt till Revisorsnämnden för allvarliga brister i revisionen av Förbundets räkenskaper.

* Marknadsdomstolens beslut 2012-12-20

Förbundsstyrelsen bör ställas till svars för hanteringen av ärendet med Fredrik Skoghag och SMA

som slutligen hamnade på Konkurrensverkets bord och senare i Marknadsdomstolen.

Genom fullständig avsaknad av fingertoppskänsla har styrelsen "dundrat" fram med ärendet på ett oerhört arrogant och oprofessionellt sätt som kommit att skada både SBF och RF.

Ingen av styrelsens medlemmar fanns på plats under den vecka som förhandlingarna pågick i Marknadsdomstolen vilket är mycket märkligt. Å ena sidan kan KG Schildt stå i Sport-TV och gråta över MD's dom, å andra sidan finner han frågan så ointressant att han inte besvärar sig med att infinna sig som åhörare under domstolsförhandlingarna, inte ens under fredagens slutplädering. Förvisso bjöds varken champagne eller snittar, men som förbundsordförande borde han infunnit sig för att visa att SBF tar frågan på yttersta allvar.

Sedan ärendet hamnade på Konkurrensverkets bord har styrelsen inte ägnat frågan någon uppmärksamhet alls enligt vad som framgår av styrelseprotokollen. Man har här brustit grovt i sitt ansvar gentemot medlemmarna genom att man inte parallellt med juridikens gång arbetat fram en "plan B" färdig att sätta till verket i det fall man skulle lida ett nederlag i Marknadsdomstolen. Fortfarande mer än tre månader efter Marknadsdomstolens beslut har SBF inte gått ut med någon form av handlingsplan hur man ska möta en ökande konkurrens, däremot har Ordföranden i SVEMO gjort ett ytterst klokt uttalande som du kan läsa på SVEMOS hemsida.

* Rally Sweden 2013 en total katastrof för Svensk Rallysport

Tvärt emot vad Svenska Rallyts VD Glenn Olsson uttrycker på SBF's hemsida den 11:e februari "Rally Sweden 2013 blev en succé" kan man konstatera att det ur Svensk synvinkel blev det sämsta i mannaminne. Förvisso hade vi Pontus Tiderman till start med en god prestation så länge det varade, utöver honom representerades Sverige av "två herrar med en alldeles för dyr hobby" (ursäkta uttrycket).

Vi har i Sverige ett antal duktiga förare som åker med R2-bilar i JSM/SM, trots det var ingen av dessa anmälda till Rally Sweden. Här måste vi ha ett systemfel, WRC besöker Sverige och ger våra unga Svenska förare en unik möjlighet att på hemmaplan visa upp sig inför internationella media och "stallchefer" och med facit i hand så var det mer eller mindre öppet mål att nå en bra placering i 2WD. Detta kan bara ses som ett bevis på att något är fel i SBF-ledningen, då rally står för en stor del av våra licensierade förare men förutsättningarna är sämre än någonsin. Samtidigt som Förbundsledningen 2011 vräkte ut miljoner av medlemmarnas pengar för att fira 75 förbrukade år tynar bilsportens paradgren sakta bort utan att förbundsledningen tycks reagera. Hur svårt hade det varit för förbundet att få ihop ekonomiskt stöd från sponsorer så att i alla fall fem unga lovande förare kunnat starta i "Svenska Rallyt" och getts en chans att visa upp sig.

* STCC

Jag hoppas att du som ombud tagit del av det öppna brev som ägarna till STCC/TTA sände ut och som publicerades i media. Kritiken var där svidande över de "maffiametoder" som Thomas Jansson och KG Schildt lagt sig till med. Nu finns det säkert två sidor av denna händelse, men ingen rök utan eld. SBF's hantering av hela soppan kring STCC har allvarligt skadat förtroendet för Svensk Bilsport för lång tid framåt.

Ena stunden stöttar förbundet och KG Schildt utbrytarna från TTA för att senare gå ut i media och beklaga det olyckliga i att vi fick två racingserier under 2011. Ett halvår senare när STCC/TTA äntligen enats forcerar KG Schildt på "Arlandamötet" fram ett beslut att återigen splittra racingsporten i tron att SBF skall kunna konkurrera med STCC.

Vad hade det kostat SBF's medlemmar om det blivit verklighet och hur skulle SBF kunna bygga upp en medialt likvärdig racingserie som STCC??

STCC får ändå sägas medialt burit upp Svensk bilsport under en väldigt lång tid utan att SBF gjort något annat än att mjölka ur en och annan miljon.

2013 års Förbundsmöte står inför många stora beslut för att återfå förnyelse och framtidstro inom Svensk Bilsport. Du en av oss som brinner för bilsporten och vill se den leva vidare, utvecklas och följa med i tiden, men du har även den unika möjligheten att få vara med och skriva bilsporthistoria genom ditt aktiva deltagande på 2000-talets viktigaste Förbundsmöte.

Är du beredd att neka Förbundsstyrelsen ansvarsfrihet??

Är du beredd att neka Förbundsstyrelsen förnyat förtroende??

Är du beredd att arbeta för ett starkt och framtidssäkrat SBF??

Eller

Är du beredd att låta utvecklingen gå fortsatt utför??

Oavsett ditt ställningstagande, tänk på att Du som ombud är demokratiskt vald av medlemmarna i ditt SDF och förutsätts att på Förbundsmötet utan undantag endast representera medlemmarna och bilsportens bästa.

Med vänliga Bilsporthälsningar

Peder Randonius

"Bilsportälskare och innehavare av förarlicens Rally

samt funktionärslicens Tekniker"

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Magnus Thomé skrev:
Var finner jag mer detaljerade siffror?

-2.1 milj Licensavgifter och övriga bilsportkostnader
-3.6 milj Ungdomssatsningar
-14.2 milj Övriga externa kostnader
-7.5 milj Övriga förbundskostnader
-11.0 milj Personalkostnader

Vilket trams! En redovisning där 56% av budgeten är "övrigt" är ingen redovisning. Att de splittat upp posten i "externa" och "förbundskostnader" ger väl ingen mer info, bara en rad till som ska snygga till presentationen.

Också intressant att se att 28% går till "personalkostnader". Hur många heltidsanställda har SBF egentligen? Säger inte att det är fel, bara att det verkar vara fler än jag trodde som får lön av SBF.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



Magnus Thomé skrev:
Lelle skrev:
Tänkvärt, välskrivet...

LÄNK


Har någon sparat detta, länken funkar inte?

http://etracing.se/OppetBrevTillOmbud.pdf
eller lättare att komma ihåg, http://x2t.com/SBFbrev

_________________
PiPPi Willén
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Torkel K skrev:
Magnus Thomé skrev:
Var finner jag mer detaljerade siffror?

-2.1 milj Licensavgifter och övriga bilsportkostnader
-3.6 milj Ungdomssatsningar
-14.2 milj Övriga externa kostnader
-7.5 milj Övriga förbundskostnader
-11.0 milj Personalkostnader

Vilket trams! En redovisning där 56% av budgeten är "övrigt" är ingen redovisning. Att de splittat upp posten i "externa" och "förbundskostnader" ger väl ingen mer info, bara en rad till som ska snygga till presentationen.

Också intressant att se att 28% går till "personalkostnader". Hur många heltidsanställda har SBF egentligen? Säger inte att det är fel, bara att det verkar vara fler än jag trodde som får lön av SBF.


I verksamhetsberättelsen står att 11 milj i personalkostn. är "löner inkl arbetsgivaravgifter och pensionkostnader." 18 anställda.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Magnus Thomé skrev:
Torkel K skrev:
Magnus Thomé skrev:
Var finner jag mer detaljerade siffror?

-2.1 milj Licensavgifter och övriga bilsportkostnader
-3.6 milj Ungdomssatsningar
-14.2 milj Övriga externa kostnader
-7.5 milj Övriga förbundskostnader
-11.0 milj Personalkostnader

Vilket trams! En redovisning där 56% av budgeten är "övrigt" är ingen redovisning. Att de splittat upp posten i "externa" och "förbundskostnader" ger väl ingen mer info, bara en rad till som ska snygga till presentationen.

Också intressant att se att 28% går till "personalkostnader". Hur många heltidsanställda har SBF egentligen? Säger inte att det är fel, bara att det verkar vara fler än jag trodde som får lön av SBF.


I verksamhetsberättelsen står att 11 milj i personalkostn. är "löner inkl arbetsgivaravgifter och pensionkostnader." 18 anställda.
Tack! Ja, om de är 18 personer är det ju ganska rimligt.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Torkel K skrev:
Magnus Thomé skrev:
Torkel K skrev:
Magnus Thomé skrev:
Var finner jag mer detaljerade siffror?

-2.1 milj Licensavgifter och övriga bilsportkostnader
-3.6 milj Ungdomssatsningar
-14.2 milj Övriga externa kostnader
-7.5 milj Övriga förbundskostnader
-11.0 milj Personalkostnader

Vilket trams! En redovisning där 56% av budgeten är "övrigt" är ingen redovisning. Att de splittat upp posten i "externa" och "förbundskostnader" ger väl ingen mer info, bara en rad till som ska snygga till presentationen.

Också intressant att se att 28% går till "personalkostnader". Hur många heltidsanställda har SBF egentligen? Säger inte att det är fel, bara att det verkar vara fler än jag trodde som får lön av SBF.


I verksamhetsberättelsen står att 11 milj i personalkostn. är "löner inkl arbetsgivaravgifter och pensionkostnader." 18 anställda.
Tack! Ja, om de är 18 personer är det ju ganska rimligt.


ca/ungefär 34500kr brutto i månaden per anställd. Inga direkta utsvävningar där, men 28% personalkostnad är det sällan jag ser i några resultatrapporter. 14-18% är mer normen, jag ser iaf. För låg omsättning kontra anställda..

_________________
Citera
Allmänt banåkaforum
Ryktena kring SBFs ekonomi - Nu mera allmänt om hur SBF mår?
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 14, 15, 16   >>
89959 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande