Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 320i E46 -00 ERCup #25 Tornado Racing | << 1, 2, 3 ... 75, 76, 77 ... 85, 86, 87 >> 134 besök senaste veckan (495043 totalt) |
Hej Björn och Hej Peter !
Björn ! Lycka till med din säsong 2013. Du har en jätte fin bil och kommer HELT säkert att leverera. Er får vi ordentligt jobbigt me om vi skall åka ikapp er ! Peter L ! Du får också ha en rolig och spännande 2013 säsong. Hörs ! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
Vi byter nu våra nuvarande stötdämpare
INTRAX 1K2 till ÖHLINS TTX36 4-vägs. Vi var lite inne på den NYA "Folkdämparen" från ÖLins först men affären verkade lite väl "skum". så det blev den lite mer välkända sorten Öhlins "The Original Gold" från 1976. Ring Micke 070 552 22 58 eller Ulf på 070 605 52 66 om intresse finns för våra INTRAX dämpare ( 4 år ). Vi har 5 st dämpare nyligen rengjorda och kontrollerade i rigg av proffs för 18.000 kr. Mvh Tobbe _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
Hej !
Sean E äger !!!! , Han kör rent och snyggt ! Offra drygt 19 minuter av ditt liv och se denna lilla film. Bra fart och små marginaler men ändå lugnt arbete vid ratten. Toppklass helt enkelt. http://youtu.be/aDkdg4VMdyE Hörs ! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
|
Hej Björn !
Du är rolig du . . . . Vad var det där för tjuvnyp ? Björn , det är racing vi håller på med. Och En vinglig torped bil utan backspeglar och fart är ibland oundvikligt att kroka ihop med. Vi kör över 300 varv per tävling som du vet. Mycket kan hända då. Men vi försöker "verkligen" att lämna spår och ge plats åt snabba bilar. Denna teknik måste ALLA tävla efter annars blir det lite "laga" tyvärr. Har ni haft problem med oss och vår våldsamma teknik ? Ber om ursäkt redan här om svaret ovan är JA ! Och Björn ! Skriv gärna också ett namn på den brutala föraren så ska jag genast bege mig ut på stan och besöka närmast musik affär. Där ska jag köpa 2 meter piano tråd. Och den tråden kommer inte att användas i min vita flygel kan jag garantera. Hi hi hi Skriv nu inte mitt namn är du snäll. Hörs ! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
Jag ber om ursäkt om mitt inlägg uppfattades som negativ kritik,det var snarare menat som en komplimang.
|
Förlåt förlåt förlåt Björn.
Tack Björn ! Precis som Du kan Jag också blanda lite allvar med rå humor. Hi hi hi ! Då är det inte så att man alltid bli rätt uppfattad. Det tar jag själv på mig till 100 %. Hoppas ni har hunnit allt ni velat göra med din bil inför premiären. Vi ligger än så länge ordentligt efter men vi räknar ändå med att hinna allt. ( I hope ) Ses om ca 1 månad. Hörs ! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
Hej !
Nu är Öhlins färdiga med våra nya dämpare. Vi räknar med att dessa monteras på bilen under nästa vecka. Dom ser fina ut och vi hoppas att dessa skall vara bra och lätta att ställa in. Nu skulle det också vara bra om motorn tog plats under locket. Vi gör om i hela motor rummet och detta kommer att ta tid då ALLT blir nytt. El , slangar , generator mm. Vår nya super touring ratt saknas också så det börjar bli tajt med tid om vi ska köra seriens första tävlingen den 11e Maj. Vi får se om vi hinner allt ? Hörs ! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
|
Hej !
Nej dom ska sitta med lilla röda fjädern neråt på båda. Så jobbar Öhlins men tydligen inte alla dämp leverantörer. Vissa monterar lilla fjädern överst. Bilden togs bara lite på skoj innan slut montering. Jag förstod att frågan skulle komma nu när jag pratade med Öhlins. Glömde skriva detta i inlägget bara. Sorry ! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
Hej !
Efter att fått NY leverans av en Ford Duratec 2.0 L motor blev vi igår så pass klara att vi tänker ta Lördagens tävling som test dag. Vi byter alltså vår Volvo motor mot den mycket mer moderna FORD Duratec motorn med torrsump. Valet av motor handlade till sist om att spara ca 35 kg som Ford motorn är lättare än BMW motorn. När man åker långlopp måste bilen vara oerhört lätt då man inte hinner eller VILL byta däck under race. Man vill självklart ALLTID vara lätt i race men just när det skall åkas ca 300 varv så blir det mer avgörande med lätt bil. Slitaget är oerhört under ett race. Torrsump var också en bidragande orsak till valet av Ford. Motorn lämnar idag ca 216 på bakhulen och detta är för dåligt då vi tidigare hade exakt 224,3 på hjulen bak. Vi får se vad vi gör efter helgen , kanske vi gör ett motorbyte då det redan NU finns en liknande motor som ger lite mer hk. Som sagt , INGEN TEST innan race vilket känns ganska olustigt med NY Motor Bakaxel Växellåda Stötdämpare El Koppling Färg på bilen mm mm Vi får hoppas att vi tar oss imål. Hörs ! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
Det har ju varit ganska tyst här i tråden på sistone, mycket för att hålla det hemligt att ni skulle byta till 2.0:a.
Men ni måste ha jobbat riktigt hårt dom sista dagarna. Bra jobbat och morgondagen kommer säkert att gå kanonbra! _________________ Mattias Pålsson-#25 tornado |
Dagens tävling blev en STOR besvikelse då en ventil i motorn gick sönder.
Dagen var därmed över för oss. Vi låg då 5 a och föll som en sten ner till 11 e plats. Vår bästa tid blev 1.08.9 och var väl inte speciellt bra , MEN med tanke på att vi åkte utan servo pga tisbrist så får vi vara "lite" nöjda ändå. Dagens bästa tid blev 1.07.0 och sattes av 2 fast 4 you. Grattis till segern ! Det är nu 2 år sedan vi sprängde en HELT nybyggd motor och minnen från den skit dagen lät inte vänta på sig längre. Nu ska jag deppa seriöst !!!!!!! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
Det ser ut som att vi byter vår NYA Ford motor mot
en liknande Duratec motor. Motorn är på väg ut ur motor rummet redan och jag hoppas på ett snabbt byte. Den motorn som vi NU tittar på har lite mer HK än den motor vi testade nu i helgen. Kan behövas då många bilar var oerhört snabba i serien. Vi behöver NU ett snabbt byte så vi hinner testa lite innan race 2. Hörs ! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
Hej alla glada !
Visst är en BMW motor det enda "RÄTTA" med tanke på vår kaross. Självklart är det så. Jag är med på detta resonemang helt klart. Men vi var sugna att testa en Ford Duratec 2.0 pga torrsump och den låga vikten. I detta fallet gick det inte så bra , men som vi alla vet RASAR ALLA motorer ibland. Vi har testat RAS på en NY Volvo snurra också. Även en fin , fin BMW snurra kan rasa har jag hört . . . .vet däremot inte var ifrån ??? Så är det i denna skit sport . . . . :-) Hur som helst Vi gör ett nytt försök med en annan modell av den lätta FORD motorn. OCH Vi får snart se om vi gjort "lite rätt" eller HELT FEL. Just NU ligger focus på att bli klara IGEN till nästa tävling. Jag får väl sitta kvar på jobbet någon kväll också , så jag kan betala fakturan. INGEN FORD PÅ MIN GÅRD ??? Hur många ggr har man sagt det . . . . . Där ser man . . . säg aldrig aldrig. Hörs ! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
Väldigt trist att det inte höll ihop för er, men alla motorer kan som sagt rasa och denna motorn används ju väldigt flitigt och har ett rykte om att hålla ihop bra...
Om det känns läskigt med Ford så kan jag trösta dig med att det är en Mazda/Ford motor, sitter i många Mazda modeller oxå Jag byggde ihop våran motor själv som vi har i Focusen , den har nog liknande spec som er kan jag tänka mig och den har fungerat fint det den gått hittills men man ska väl inte säga för mycket för då går den väl i bitar men jag tror på detta motorvalet. Det är en modern motor som många motorbyggare lyckats kräma ut mycket effekt ur. Hoppas det löser sig bra för er så syns vi på Falkenberg. Mvh Fredrik , Schnell Motorsport _________________ Fredrik Roldin |
Tack Fredrik !
Dina ord värmer i sorgen :-) Men visst är det så , motorn ligger i "riktiga bilar" som ger betydligt mer effekt än vår så visst kan man räkna med lite mer hållbarhet än det som vi fick ut av vår lilla motor. Vi får se . . . . Thanks ! _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
Jag tänker INTE på någon speciell MEN:
Det finns 2 saker som är BRA med ett ras också ! 1 ) Motorbyggaren får arbete. 2 ) Det finns personer som blir "glada" när det går dåligt för andra. Så visst ! Det är kul om man kan hjälpa till med det "lilla". Det är bara trevligt med glada människor omkring sig :-) _________________ T.Soderberg Tornado Racing BMW M3 3.2 L Allt i Däck Falkenberg #68 |
Våra race- och banåkarbilar BMW 320i E46 -00 ERCup #25 Tornado Racing | << 1, 2, 3 ... 75, 76, 77 ... 85, 86, 87 >> 134 besök senaste veckan (495043 totalt) |