Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Legend Car racing
<<   1, 2
10816 besök totalt
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



En entypsbil som verkligen lockar thumbs up

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Re:

Fastlane skrev:
En entypsbil som verkligen lockar thumbs up


+1 på den, skulle gärna köra en sådan serie thumbs up

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Var väl rätt länge sedan man försökte introducera Legends i vårt land, mitten 90-talet?
Kul bilar, hade ju passat perfekt om man ville lyfta in racingen närmare städerna, då den borde passar bra som sprintcar på våra speedwaybanor. (om säkerheten gått att lösa)
Säkert kul på våra riktiga banor också, iaf mickey-mouse varianterna, men det entusiastiska folket bakom Legendsförsöket i Sverige fick erfara det som så många andra både före och efter; det finns alltid fler idéer om klasser än det finns aktiva förare. Är ju bara att surfa runt här på rejsa över alla iofs kul idéer och projekt kring nya klasser etc, för att se att det rätt sällan, om ens det bär hela vägen...

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Fredde89
Strängnäs
Här sen Apr 2012
Inlägg: 43



Re:

krämbulle skrev:
Skulle vara intressant att höra framöver om ni som köpt bilar kommer ut på vanliga track-days.

Om så är fallet skulle jag lätt kunna tänka mig att börja traila en billig bil till banorna i fortsättningen.

//Johan


Hejsan målet är att få ställa upp och köra på banträffar med min legend, är det någon som vet vad som ställs för
Krav på bilarna?

_________________
Fredrik Wulff
Citera
Fredde89
Strängnäs
Här sen Apr 2012
Inlägg: 43



Re:

Magnus Thomé skrev:
Även om jag är 196 lång så lockar det här mig riktigt mycket Lite kanske för att jag får för mig att det är enkel teknik och relativt lättmekat? Körmässigt verkar det hur kul som helst.

Hur är tongångarna på nätet om biltypen, är det en enkel lättmekad typ, är det billiga prylar som går åt under en säsong? Eller har den några "onödiga" baksidor som man inte kanske ser direkt?



Det är väldigt simpel konstruktion på dom och lättmeckat med billiga delar, nu tar det ju lite tid och kostar att skicka saker från USA men vi passade på samtidigt som vi tog hem lite bilar i container, jag kan säga att dom
Är mindre än man tror invändigt! Är man 165-175 krm man sitta perfekt, sj är jg 183 och lite för lång för att få en bra Körställning men samtidigt så sitter man ju inte allt för länge åt gången.

_________________
Fredrik Wulff
Citera
Fredde89
Strängnäs
Här sen Apr 2012
Inlägg: 43



Re:

Lind4hl skrev:
Ser riktigt skoj ut!

undra om man kan bygga ramen själv, för att hålla ner kostnaden ännu mer?

eller om dom kommer som kit-cars?


Köper man en ny så får man den färdig byggd, tror inte det finns nån som byggt sin egen ram

_________________
Fredrik Wulff
Citera
Fredde89
Strängnäs
Här sen Apr 2012
Inlägg: 43



Kommer bli min premiär säsong med bankörning, någon som vet vad den kommer kunna klassas in som? Om man är välkommen att kanske åka med seven gänget eller några andra clubträffar, hur ser reglerna ut angående bilarnas framförande på bana? Någon som har koll på reglerna?

_________________
Fredrik Wulff
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



Hej ,
angående att köra med sevengänget, om det är locost sweden som du menar så har vi som policy att bilen ska vara besiktigad och godkänd och ska vara av seventyp.

Skulle tippa på att dom flesta klubbar som arrangerar banträffar har den regeln angående besiktning eller om det är en tävlingbil så ska det finnas en godkänd vagnsbok.

Jörgen

_________________
Jörgen Bock
Citera
Fredde89
Strängnäs
Här sen Apr 2012
Inlägg: 43



Re:

caperseven skrev:
Hej ,
angående att köra med sevengänget, om det är locost sweden som du menar så har vi som policy att bilen ska vara besiktigad och godkänd och ska vara av seventyp.

Skulle tippa på att dom flesta klubbar som arrangerar banträffar har den regeln angående besiktning eller om det är en tävlingbil så ska det finnas en godkänd vagnsbok.

Jörgen


Besiktigad och godkänd blir lite problem, har lite papper och intyg för USA men ingen vagnsbok, vad krävs för att få en sådan och vad kostar det?

_________________
Fredrik Wulff
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



Den infon kan du kontakta SBF om så hjälper dom dig .
Tyvärr så är det nog inte många klubbar som vågar släppa in dig om den inte är gatlegal eller har en vagnsbok för tävling.
Men som sagts , prata med SBF så får du veta mer.

Jörgen

_________________
Jörgen Bock
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



5100.se kör träffar på Mantorp. Dom tillåter bilar i gott skick, hör med dom.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



Personligen skulle jag inte åka på en sådan trackday när man inte vet vad för skick fordonen är i som man ska vistas tillsammans med ute på banan ,tänk om en hjulupphängning brister och jag är den som fordonet träffar och jag skadas , bara för att ägaren till fordonet inte har en "aning" om att bilen kunde vara farlig att köra.eller ännu värre att min "bra och fint" byggda racebygge skulle skada nån annan,, nä tack.
På våra egna trackdays så har vi den policyn att bilarna ska vara gatlegala och försäkrade ,och förare och passagerare ska ha SMA "licensen", vi som arrangör har alltid en arrangörsförsäkring som täcker 3:e man.

Jörgen

_________________
Jörgen Bock
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Vi har alla egna uppfattningar om vad som är säkert. Tex föredrar jag en träff där bilarna kontrolleras noggrant före än en där enda kravet är besiktad bil... vilket kan vara för ett år och tjugo trackdays sedan. Tex har jag aldrig behövt bevisa att min bil är gatlegal eller bes på trackdays, har den regskyltar och föraren säger att den är bes, det verkar räcka nästan varje gång.

5100 har gjort den bästa bes av alla träffar jag vart på, så jag känner mig trygg där. Och självklart är allt försäkrat.

Ser fram emot att bli omkörd av en legend i sommar

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

caperseven skrev:
Den infon kan du kontakta SBF om så hjälper dom dig .
Tyvärr så är det nog inte många klubbar som vågar släppa in dig om den inte är gatlegal eller har en vagnsbok för tävling.
Men som sagts , prata med SBF så får du veta mer.

Jörgen


Vad är det här för lösa antaganden ?

Idag finns det betydligt trevligare grejor att åka på....utan att SBF är inblandade.

Att en bil som är besiktad för gata skulle vara säkrare är ju knappast sant.

Det finns 5100 och någon mer arrangör som kör sina egna trackdays.
Det är ju bara att höra med dom hur det ska lösas.

Sedan har vi ju SLC. Fredrik brukar vara intreserad av att lösa sånna här saker, så du får testa bilen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
figgebollen
Strängnäs
Här sen Jan 2012
Inlägg: 313





Ifall intresse finns så visar jag gärna upp min på Gröndal och på utvalda ställen i landet i sommar.
Ev provåk kan ordnas + att jag kan eventuellt hitta fler Legend bilar att importera från staterna.
Har importerat 2st till sverige i skruvande stund...


Mvh!

_________________
Freddy Larsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Legend Car racing
<<   1, 2
10816 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande