Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
SBF:s demokratiska processer - Dags för förändring? Hur?
1, 2   >>
28812 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287


Trådstartare
Har knåpat ihop ett utkast till beskrivning av SBF:s demokratiska process. Eftersom jag är väldigt inne på "collaboration" så lägger jag ut dokumentet som idé här, så det kan förädlas:

http://shares.castorager.se/s#51c01ba6-116d-416b-a41e-5b45e89c23c4/par . . . .

Vissa saker återstår i min egen faktainsamling, men återkoppla gärna!

EDIT: Revision B är nästan klar. Bara lydelserna ur G7.4 som fattas. Tyck till!

EDIT2: Fungerande länk: http://www.castorager.se/SBF_demokrati_B.pdf

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287


Trådstartare
Läs och bidra gärna, trots att jag inte är någon guru här på rejsa. Tror att jag har sammanfattat ett problem rätt nära grundproblemet ganska hyfsat.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Pär Hansson skrev:
Läs och bidra gärna, trots att jag inte är någon guru här på rejsa. Tror att jag har sammanfattat ett problem rätt nära grundproblemet ganska hyfsat.
Min enda kommentar: Absolut lysande!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



Pär Hansson skrev:
...SBF:s demokratiska process. ...
Bra initiativ Pär! Och bra innehåll. thumbs up Tycker dock att inledningen fram till "Organisationen uppifrån och ned" är rörig på nå't sätt. Måste dock fundera lite innan jag kan komma med något ändringsförslag

Om jag agerar jävulens advokat ett tag:
- Gör du det inte lite väl enkelt för dig när du räknar procentsatser som chans för ditt förslag att gå igenom? Är det inte så att alla motioner till stämmorna behandlas i arbetsutskott vid stämman, och bra förslag kan övertyga där och då utan att du behöver flänga runt och lobba för ditt förslag innan?
- Hur tycker du det borde vara organiserat då? Finns det enkla åtgärder som skulle göra vägen för ditt förslag enklare och effektivare? Hur skulle det organiseras om man gjorde om allt från början?

_________________
Johan Lekås
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



Pär Hansson skrev:
Har knåpat ihop ett utkast till beskrivning av SBF:s demokratiska process.

Intressant. Bra att du tar tag i att bena upp begreppen och vad det reella problemet är.

Ordvalet "demokratisk diktatur" har använts i Motorsoffan vid två olika tillfällen. En gång var det med SVEMO som gäster och nu senast i special-Soffan efter MDs dom mot SBF.

Jag trodde att det begreppet var mer vedertaget och hade hoppats hitta en koppling till de gamla grekiska demokrati-filosoferna men det närmaste man kommer på Google är till Vilhelm Moberg och en fransk sociolog, född 1951, som heter Gerard Mermet. Dom funderade lite runt ordet "demokratur" och herr Moberg lät dryfta följande:

"I en demokratur (notera ordet noggrant) råder allmänna och fria val, åsiktsfrihet råder formellt men politiken och massmedia domineras av ett etablissemang som anser att bara vissa meningsyttringar skall släppas fram. Konsekvensen blir att medborgarna lever i en föreställning att de förmedlas en objektiv och allsidig bild av verkligheten. Åsiktsförtrycket är väl dolt, den fria debatten stryps."

En självklar observation runt det där, "Det skall tilläggas att det i definitionen för demokratur finns det faktum att majoriteten av människorna i detta samhällstillstånd själva inte uppfattar att de lever i en demokratur."

Har mitt flummeri något med Pär Hanssons beskrivning av SBF:s demokratiska process att göra? Ja, jag tycker det, kärnan i PH:s dokument rör demokrati-problemet i upplägget av RFs pyramid som även reflekteras hos specialförbunden.

Är det bra att kunna sitta på förtroendeposter på livstid inom RF och dess specialförbund eller bör man fundera på ett upplägg ā la USAs presidentämbete med begränsat antal mandatperioder?

_________________
PiPPi Willén
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



PiPPi skrev:
Pär Hansson skrev:
Har knåpat ihop ett utkast till beskrivning av SBF:s demokratiska process.

Intressant. Bra att du tar tag i att bena upp begreppen och vad det reella problemet är.

Ordvalet "demokratisk diktaur" har använts i Motorsoffan vid två olika tillfällen. En gång var det med SVEMO som gäster och nu senast i special-Soffan efter MDs dom mot SBF.

Jag trodde att det begreppet var mer vedertaget och hade hoppats hitta en koppling till de gamla grekiska demokrati-filosoferna men det närmaste man kommer på Google är till Vilhelm Moberg och en fransk sociolog, född 1951, som heter Gerard Mermet. Dom funderade lite runt ordet "demokratur" och herr Moberg lät dryfta följande:

"I en demokratur (notera ordet noggrant) råder allmänna och fria val, åsiktsfrihet råder formellt men politiken och massmedia domineras av ett etablissemang som anser att bara vissa meningsyttringar skall släppas fram. Konsekvensen blir att medborgarna lever i en föreställning att de förmedlas en objektiv och allsidig bild av verkligheten. Åsiktsförtrycket är väl dolt, den fria debatten stryps."

En självklar observation runt det där, "Det skall tilläggas att det i definitionen för demokratur finns det faktum att majoriteten av människorna i detta samhällstillstånd själva inte uppfattar att de lever i en demokratur."

Har mitt flummeri något med Pär Hanssons beskrivning av SBF:s demokratiska process att göra? Ja, jag tycker det, det är kärnan i PH:s dokument och kanske det riktigt stora problemet i upplägget av RFs pyramid som även reflekteras hos specialförbunden.

Är det bra att kunna sitta på förtroendeposter på livstid inom RF och dess specialförbund eller bör man fundera på ett upplägg ā la USAs presidentämbete med begränsat antal mandatperioder?


Som en utvikning till förtroendeposter på livstid bör man kanske nämna SBF satsning på unga funktionärer där man bereder plats och utbildning i utskott mm på hög nivå. Det är bra att man satsar på yngre, dock ser jag en risk med att välja ut och lyfta upp personer på det viset.

För mig liknar det den politiska indoktrineringen inom politiska undomsförbund som skapar proffessionella politiker som först får position och därifrån lär sig jobbet (och då med "fostrade" ståndpunkter).
Att hantera individualister och starka viljor utan att ha haft fötterna i myllan kan skapa eller vidareutveckla ett auktoritärt ledarskap. thumbs down
.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



Johan Lekås skrev:
Är det inte så att alla motioner till stämmorna behandlas i arbetsutskott vid stämman, och bra förslag kan övertyga där och då utan att du behöver flänga runt och lobba för ditt förslag innan?

Det finns inte många detaljer i RF:s stadgar runt den biten. När det gäller motioner till RF-stämman så ska dom skickas till RS. Det specialförbund som motionen gäller ska få ge sin syn på det hela.

För SBF gäller att motioner till det egna förbundsmötet ska vara åtföljda av Förbundstyrelsens eller Specialidrottsdistriktsförbundsstyrelens yttranden (det sistnämnda om motionen kommer från en individ genom en förening enligt Pär Hanssons beskrivning).

Ska det fungera så förutsätter det att medlemmarna i dessa styrelser sätter arbetet med att utveckla sitt förbunds sport/idrott före personlig prestige, intern politik, och sina förhållande till såväl hög och låg inom både det egna förbundet och RF.

_________________
PiPPi Willén
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287


Trådstartare
Johan Lekås skrev:
Pär Hansson skrev:
...SBF:s demokratiska process. ...
Bra initiativ Pär! Och bra innehåll. thumbs up Tycker dock att inledningen fram till "Organisationen uppifrån och ned" är rörig på nå't sätt. Måste dock fundera lite innan jag kan komma med något ändringsförslag

Om jag agerar jävulens advokat ett tag:
1. - Gör du det inte lite väl enkelt för dig när du räknar procentsatser som chans för ditt förslag att gå igenom? Är det inte så att alla motioner till stämmorna behandlas i arbetsutskott vid stämman, och bra förslag kan övertyga där och då utan att du behöver flänga runt och lobba för ditt förslag innan?
2. - Hur tycker du det borde vara organiserat då? Finns det enkla åtgärder som skulle göra vägen för ditt förslag enklare och effektivare? Hur skulle det organiseras om man gjorde om allt från början?
Tack för din och andras respons! thumbs up

1. Kanske? Processen återges som jag har uppfattat den utifrån de beskrivningar jag hittat. Ingen vattentät research, skulle jag tro. Kan du peka mig i rätt riktning, skulle jag vara tacksam. Tror dock inte att tesen faller med det. Tänk på att jag tagit upp lojalitetsklausulen som specifikt och aktuellt exempel, vilket är kontroversiellt inom organisationen. Även om jag pekat på konkurrenslagstiftning och angivit som skäl att jag tror klausulen är olaglig, bedömer jag att sannolikheten till förändring hade varit liten.

Icke-frågor kan nog lätt flyta upp till årsstämman med mindre ansträngning.

2. Har ingen patentlösning, men en plattare organisation bedömer jag som gynnsam, då antalet filter minskar. T ex ser jag egentligen ingen funktion hos distrikten som de ser ut nu, de är ett resultat av en otymplig adminsitration som SBF skapat själva.

Ökad transparens vad gäller regelförfattande, t ex med offentliga beredningar av, i synnerhet, viktiga samhällspåverkande regler som G7.4.

Med facit i hand tror jag att en påtvingad cirkulation i valda befattningar är mindre dålig än dagens situation. Ser paralleller med vissa ingrodda politiska strukturer där väljarrepresentationen sammanvävs med tjänstemannaorganisationen tills de i praktiken inte går att separera. Nu är det mindre viktigt i en förening jämfört med i t ex en kommunal förvaltning. Men jag skulle tro att "nytt blod" då & då är bättre än att premiera "erfarenhet".

"Erfarenhet" är förresten ett av mina mest hatade ord. Blandas ofta ihop med att man pysslat med samma sak i många år och har inte sällan noll koppling till faktisk kompetens. Har man hållit på många år utan att fatta vad man håller på med och inte har den intellektuella kapaciteten eller viljan att utvecklas i rollen, eller utveckla sin verksamhet, ja, vad tillför då åren vid posten?

Nu ska jag hålla tyst ett tag och fundera lite till på all återkoppling! thumbs up

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287


Trådstartare
Nu när detta manglats ett tag kanske vi kan få till en rättvisande beskrivning av demokratin?

Jag lägger ut en ny länk till mitt personligt skrivna och otvättade försök till genomgång: http://www.castorager.se/SBF_demokrati_B.pdf

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287


Trådstartare
*Kör parallellt med facebook här, eftersom en del, som Siv, har ett liv. *

Lämnar själv en kommentar ang organisationsbeskrivningen i GR som länkas in.

Jag hoppas att det är bara feltänkt vid skapandet av grafiken och att det inte är tänkt att det är så här det ska fungera. Eller att det är så det fungerar i praktiken.

I organisationsschemat är det förbundsstyrelsen som styr över förbundsmötet och inte tvärtom. Förbundsmötet borde vara den högsta styrande entiteten. Eller?

Kanske en "freudiansk felskrivning" utefter hur det fungerar i praktiken?


_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Pär Hansson skrev:
Kanske en "freudiansk felskrivning" utefter hur det fungerar i praktiken?
Det är ju en mixad ritning där med som styr/utser/påverkar över vem går åt alla håll.

En kedja
Medlem->Klubb->Distrikt->Förbundsmöte (påverkan/val, "demokrati")
En annan
Förbundsmöte->Förbundsstyrelse->Utskott (den verkställande)
En tredje
Klubb->Utskott (lobbyspår)
En fjärde
Tävlande->Promotor->Utskott (lobbyspår)
En femte
Medlem->Kansli->till den det berör
...
...
Utskott->Stackars drabbad tävlande/klubb (banka nya regler i huvét spåret)

Funderar man på hur det skulle kunna fungera utan distriktsnivån (skulle kräva mycket jobb) så känns det som om många knutar skulle lossna (iaf om man är egenkär och tänker Racing).
Massor av klubbar i en hög vilket gör att man tvingas hantera det annorlunda.
Nu känns det som om distriktsnivån ibland används som en ursäkt för att saker inte blivit bra.
Det är inte nödvändigtvis så att det är distriktsnivån i sig själv som är problemet (kompetens/engagemang), utan förekomsten av ett lager att skylla på när man själv inte varit perfekt (både från klubbhåll och förbundsstyrelse/kansli)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287


Trådstartare
Det är ju ingen naturlag att det inte skulle fungera med distrikten i funktion. Men vad gör de egentligen?

Jag har ingen långtgående erfarenhet av det, men det jag minns var att de beviljar tävlingstillstånd och följer upp licensdisciplin och ev incidenter, vilket borde kunna administreras mycket mer effektivt.

En centraliserad tävlingskalender och reduktion av, i min mening, onödig pappersexcercis borde underlätta.

Vem besöker ett distriktskansli? När vi anslöt PSC var det rätt mycket yrvakna frågeställningar om klubblokal (som ju inte fanns), så en viss låsning till gamla strukturer och kommunikationsmetoder kan anas.

------------------------------------------------

Se detta med 'omvända' förhållandet mellan styrelse och stämma kanke är jag som snöar in på detaljer, men det är ju som att en AB-styrelse skulle sätta sig över bolagsstämman, vilket i min bok är otillbörligt. Stämman/årsmötet ska i ett bolag eller en förening besluta inriktningen för året och uppdra åt styrelsen att exekvera denna inriktning. Styrelsen kan sen delegera det operativa/verkställande ansvaret till en VD.

Men det ska inte vara några tveksamheter om formalia runt vilka som styr vilka och är det så att SBF:s förbundsstyrelse ens på ett mentalt plan sätter sig över eller som styrande av förbundsstämman - då är det bekymmersamt och kanske ytterligare en byggsten i förklaringen till att det ser ut som det gör med den demokratiska validiteten.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
mekomaskin
Norderåsen
Här sen Mar 2010
Inlägg: 72



Riktigt bra analys Pär!

Den här strukturen finns väl i alla delar av Riksidrottsförbundets organisation med förbund och klubbar.
Det här är väl ett system som skapar småpåvar, som sitter och tar diktatoriska beslut för kollektivets bästa. Men vad skall vi göra åt det?

_________________
Mikael Söderholm
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



mekomaskin skrev:
Men vad skall vi göra åt det?


Någonting annat.

_________________
Anders Hansson
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Niklas Falk skrev:
En kedja
Medlem->Klubb->Distrikt->Förbundsmöte (påverkan/val, "demokrati")

Det är nog desvärre inte ovanligt att det ser ut såhär:
Medlem-||-Klubb-||-Distrikt

I renodlade arrangörs/funktionärsklubbar inbillar jag mig att det ofta finns en mer direkt dialog mellan medlemmar och distrikt.
Medlem<->Distrikt

Jag skulle gärna se att distrikten bjuder in till öppna möten (för alla medlemmar) för att diskutera svåra frågor som exempelvis införande av HANS/HNRS eller domen i marknadsdomstolen. Extra viktigt när det dyker upp nya frågor nära inpå förbundsmötet, att då gå den "normala" vägen via klubbar tar helt enkelt för lång tid (vilket kanske var förbundsstyrelsens avsikt?).

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Någon som har kunskap om hur SVEMO är uppbyggt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



Magnus Thomé skrev:
Någon som har kunskap om hur SVEMO är uppbyggt?
Ja och nej.

Jag har varit inne på den biten förut här på Rejsa. SVEMO har många fler medlemmar än SBF men är betydligt enklare att komma till tals med.

Av någon anledning så känns SVEMO som ett mycket litet förbund i det avseendet, alltså att kunna komma till tals med "dom som bestämmer".

Sitter på jobbet just nu och kan inte lägga krut på om det är någon större skillnad på SVEMOs och SBFs förbundskonstruktion men påstår att det är inte där skillnaden ligger

_________________
PiPPi Willén
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287


Trådstartare
PiPPi skrev:
Magnus Thomé skrev:
Någon som har kunskap om hur SVEMO är uppbyggt?
Ja och nej.

Jag har varit inne på den biten förut här på Rejsa. SVEMO har många fler medlemmar än SBF men är betydligt enklare att komma till tals med.

Av någon anledning så känns SVEMO som ett mycket litet förbund i det avseendet, alltså att kunna komma till tals med "dom som bestämmer".

Sitter på jobbet just nu och kan inte lägga krut på om det är någon större skillnad på SVEMOs och SBFs förbundskonstruktion men påstår att det är inte där skillnaden ligger
Det ser ut att vara ungefär likadant: http://www.svemo.se/ImageVaultFiles/id_7388/cf_44/SVEMO_Organisation_r . . . . ...exempel:



...bara det att Svemo HAR ett sånt dokument offentligt indikerar en kulturskillnad mot SBF. Läs gärna hela dokumentet i länken! Här är också hackordningen mellan förbundsmöte och styrelse rättvänd till skillnad mot hos SBF.

Strukturen gör det bevisligen inte omöjligt att odla en god kultur! thumbs up Otymplig är den och kulturen konserveras delvis pga detta.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287


Trådstartare
Kom att tänka på en annan bieffekt av SBF:s representativa demokratistruktur och slutna kultur...

Det har snackats om fiffel bakom däckreglementen, besiktningar och avgasrör m m och jag har ingen aning om detta snack har relevans, men...

-Strax under 60 personer har i praktiken all makt över reglementen, avtal osv.
-Möjligen, om man räknar bort ombuden, är makten koncentrerad till kanske 20 pers.
-Denna grupp tycks vara sluten, utan insyn.

Gruppen är av dessa anledningar väldigt hanterbar när det gäller lobbying.

Bara det att det förekommer snack och misstankar om egennyttigt agerande som inte motsägs av fakta triggar varningssignaler hos mig.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Pär Hansson skrev:
Organisationsstruktur och organisationskultur.


Båda behöver tas tag i verkligen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287


Trådstartare
Hej. Don Quijote här. Jag försöker fortsätta fäktandet på detta sätt: https://www.facebook.com/groups/motorsportfamat/

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Sparade trådar/FAQ
SBF:s demokratiska processer - Dags för förändring? Hur?
1, 2   >>
28812 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande