Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325ti Compact E46 -02 - SÅLD
1, 2, 3   >>
14 besök senaste veckan (41769 totalt)
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
Den här sommaren blir det banåka igen!





Jag har införskaffat mig en BMW 325 compact med för tillfället lite drygt 14000 mil på nacken och helt i originalskick. Den ska få tjänstgöra som track day bil på sommaren och pendlarbil till jobbet året om.

Utgångsplanerna är följande:
-Jag kommer att lägga fokus på chassi, bromsar och däck i första hand.
-Ev. effekthöjning kan komma senare, dock inte i år.
-Viktminskningen kommer att vara i princip obefintlig så länge bilen används till jobbet året om.

Följande är beställt till bilen i skrivande stund:

D2 Track Racing Coilovers
Powerflex bärarmsbussningar fram, bakre.
Powerflex länkarmsbussning bak, främre.
EBC yellowstuff bromsbelägg runt om.
Kumho Ecsta XS KU36. 225/45-17" fram och 235/45-17" bak.

Planerna var från början att kör på Toyo R888, men ekonomin gjorde att jag satsar på Kumhos semi r-däck den här sommaren. Det ska bli spännande att se hur det funkar då jag i stort sett bara kört med r-däck på min tidigare banbil, en Mazda MX-5 1,6. Ska också bli spännande att se hur bromsbeläggen kommer att funka på BMW:en. Jag körde med likadana på MX-5:an och på den så fungerade det över förväntan, men BMW:en är ju en markant tyngre bil....

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
Fick hem dessa förra veckan


Det är D2 Track Racing coilovers med 3D-topplagring och med fjäderkonstanterna
14 kg/mm fram och 18 kg/mm bak.

Alla tips och synpunkter angående montering och inställning av dessa samt inställning av hjulvinklar mottages tacksamt

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Fint med fler compakter från 2000 talet. Har hyfsat koll på dem, ta en titt i min tråd.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Fint med fler compakter från 2000 talet. Har hyfsat koll på dem, ta en titt i min tråd.


Verkar vara en grym Compact du har! Och av bilderna att döma så har du inget dåligt garage heller! bara lite avis

Inte omöjligt att jag kommer att höra av mig med lite frågor längs vägen

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare


Har fyllt på i garaget med lite mer grejer till Compacten nu i dagarna, bl.a. krängare från en M3 E46.

Såg nu på realOEM.com att M3-krängaren fram är O26 mm och att den främre krängaren på min bil är O26,5 mm Kanske inte är lönt att byta till M3-krängaren fram?

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Totti skrev:
Har fyllt på i garaget med lite mer grejer till Compacten nu i dagarna, bl.a. krängare från en M3 E46.

Såg nu på realOEM.com att M3-krängaren fram är O26 mm och att den främre krängaren på min bil är O26,5 mm Kanske inte är lönt att byta till M3-krängaren fram?


Hej,
M3E46 krängaren kommer inte att passa, varken fram eller bak. Precis som du säger så är E46M3 krängaren mindre till diameter än original. Compakten har ganska kraftig krängare original fram för att motverka de något mer överstyrningsbenägna tendenserna jfm andra E46:or.

Det är svårt att få tag på eftermarkadskrängare till Ti, du kan korta hävarmen på original krängarna genom att flytta infätningspunkterna och på så"sätt få mer verkan.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Ochman
Sollentuna
Här sen Jan 2009
Inlägg: 50



Hej

Patrik är nog expert på det här, han har bla tipsat mig. Men är inte fjädrarna väldigt hårda?

MVH
Daniel Öhman

_________________
Daniel Öhman
BMW Cup nr 12, 330ci E46
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Vad väger en sådan där "modern" Compact? Jag kommer hålla lite koll här, dels för att man är Compact-bög men också för att din modell är ett möjligt alternativ den dagen det blir dags att byta upp sig. Den ser väldigt fin ut. thumbs up Har sett en del som har drabbats av rost men din ser förskonad ut.

Du har möjligen inte beställt dina coils på Streetperformances höstrea? Jag beställde mina där men har inte fått dem, mailade dem igår men inte fått svar än. Kunde vara intressant att veta bara.


_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Ochman skrev:
Hej
Patrik är nog expert på det här, han har bla tipsat mig. Men är inte fjädrarna väldigt hårda?
MVH
Daniel Öhman


Jo aningen. Men om det inte skall lättas något så blir det ganska ok ändå. Troligen behövs mjukare bak men det märks inte förrän man ligger närmre gränsen.


Davve skrev:
Vad väger en sådan där "modern" Compact? Jag kommer hålla lite koll här, dels för att man är Compact-bög men också för att din modell är ett möjligt alternativ den dagen det blir dags att byta upp sig. Den ser väldigt fin ut. thumbs up Har sett en del som har drabbats av rost men din ser förskonad ut.



1450kg i std skick
1100kg i race skick

Väldigt trevlig motor (325) original som både har hyfsat med effekt och enormt körbar vrid kurva. Mår bra av ett annat grenrör (+12hk) än original som är designat av en miljöfreak

_________________
Patrik Skoog
Citera
NickeD
Stockholm
Här sen Jun 2007
Inlägg: 162



Jag är nyfiken på att höra hur dina däck fungerar. Berätta gärna efter att du kört första gången!

_________________
Niklas Domeij
BMWSC
BMW Z3 3.0
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
Ochman skrev:
Hej

Patrik är nog expert på det här, han har bla tipsat mig. Men är inte fjädrarna väldigt hårda?

MVH
Daniel Öhman


Precis som Patrik skrev så tror jag att det blir ganska bra eftersom inte bilen ska lättas något. Beställer man de här coiloversen utan att speca egna fjäderkonstanter så får man 16 kg/mm fram och 18 bak. Jag tyckte också att det lät hårt så jag beställde med 14 fram och 16 bak, dock så kunde inte D2 erbjuda bakfjädrar med 16 kg/mm så då tog de det som låg närmast. Enligt de rekommendationer som jag fått så behövs det ganska hårda fjädrar med tanke på bilens vikt och att jag från början hade tänkt köra med original krängare. M3-krängarna har jag lånat från en kompis för att se om de passar utan att behöva modda för mycket på bilen. Men hårdare krängare kanske sabbar setupen mer än de gör nytta?[/list]

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
Davve skrev:
Vad väger en sådan där "modern" Compact? Jag kommer hålla lite koll här, dels för att man är Compact-bög men också för att din modell är ett möjligt alternativ den dagen det blir dags att byta upp sig. Den ser väldigt fin ut. thumbs up Har sett en del som har drabbats av rost men din ser förskonad ut.

Du har möjligen inte beställt dina coils på Streetperformances höstrea? Jag beställde mina där men har inte fått dem, mailade dem igår men inte fått svar än. Kunde vara intressant att veta bara.



Ja, min är ganska så välbehållen och rostfri än så länge
Japp, de är beställda på deras höstrea.

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
Nicke o skrev:
Jag är nyfiken på att höra hur dina däck fungerar. Berätta gärna efter att du kört första gången!


Det ska jag göra!

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
Hej,
M3E46 krängaren kommer inte att passa, varken fram eller bak. Precis som du säger så är E46M3 krängaren mindre till diameter än original. Compakten har ganska kraftig krängare original fram för att motverka de något mer överstyrningsbenägna tendenserna jfm andra E46:or.

Det är svårt att få tag på eftermarkadskrängare till Ti, du kan korta hävarmen på original krängarna genom att flytta infätningspunkterna och på så"sätt få mer verkan.[/quote]










Om man jämför bilderna ovan så ser det ut som att främre krängaren borde passa rakt av? Nu är iofs det kanske inte intressant i all fall....

Bak tycker jag också att det borde passa om jag byter ut del nr. 6 och 3? Eller är M3-krängarna bredare? Vad är det som jag har missat?

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



M3 E46 framkrängare passar på E46 318 Touring då jag fick en sådan monterad för nåt år sedan. Hur den passar på Compacten vet jag dock inte.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Totti skrev:
Om man jämför bilderna ovan så ser det ut som att främre krängaren borde passa rakt av? Nu är iofs det kanske inte intressant i all fall....

Bak tycker jag också att det borde passa om jag byter ut del nr. 6 och 3? Eller är M3-krängarna bredare? Vad är det som jag har missat?


Fram kanske kan passa, men ger en försämring.
Bak passar inte alls. M3 har annan subframe.

Min erfarenhet är att det oftast är bättre att åka mjukare fjädrar och lite hårdare krängare.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Totti skrev:
Om man jämför bilderna ovan så ser det ut som att främre krängaren borde passa rakt av? Nu är iofs det kanske inte intressant i all fall....

Bak tycker jag också att det borde passa om jag byter ut del nr. 6 och 3? Eller är M3-krängarna bredare? Vad är det som jag har missat?


Fram kanske kan passa, men ger en försämring.
Bak passar inte alls. M3 har annan subframe.

Min erfarenhet är att det oftast är bättre att åka mjukare fjädrar och lite hårdare krängare.


Ok, då är jag med

Jag ska montera coilovers imorgon. Det som ger mig mest huvudbry just nu är vilka camber och caster vinklar jag ska ha och hur jag mäter caster enklast? Har du/någon några tips att ge om en bra grundinställning att utgå ifrån?

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Totti skrev:
Jag ska montera coilovers imorgon. Det som ger mig mest huvudbry just nu är vilka camber och caster vinklar jag ska ha och hur jag mäter caster enklast? Har du/någon några tips att ge om en bra grundinställning att utgå ifrån?


Skall du endast åka bana eller pendla med bilen också?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Totti skrev:
Jag ska montera coilovers imorgon. Det som ger mig mest huvudbry just nu är vilka camber och caster vinklar jag ska ha och hur jag mäter caster enklast? Har du/någon några tips att ge om en bra grundinställning att utgå ifrån?


Skall du endast åka bana eller pendla med bilen också?


Det blir en del pendlade också, men det primära är att åka fort på bana

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Totti skrev:
Patrik Skoog skrev:
Totti skrev:
Jag ska montera coilovers imorgon. Det som ger mig mest huvudbry just nu är vilka camber och caster vinklar jag ska ha och hur jag mäter caster enklast? Har du/någon några tips att ge om en bra grundinställning att utgå ifrån?


Skall du endast åka bana eller pendla med bilen också?


Det blir en del pendlade också, men det primära är att åka fort på bana


En kompromiss alltså.

Testa fram:
2,5gr camber
max caster
Nära 0 i toe

Testa bak:
1,5 gr camber
Nära 0 i toe

_________________
Patrik Skoog
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Totti skrev:
Patrik Skoog skrev:
Totti skrev:
Jag ska montera coilovers imorgon. Det som ger mig mest huvudbry just nu är vilka camber och caster vinklar jag ska ha och hur jag mäter caster enklast? Har du/någon några tips att ge om en bra grundinställning att utgå ifrån?


Skall du endast åka bana eller pendla med bilen också?


Det blir en del pendlade också, men det primära är att åka fort på bana


En kompromiss alltså.

Testa fram:
2,5gr camber
max caster
Nära 0 i toe

Testa bak:
1,5 gr camber
Nära 0 i toe


Ja, det blir en del kompromissande tyvärr

Tack så mycket för tipset! thumbs up Blir mycket ett lättare om man har något att gå efter.
Ska se om jag kan få till något sådant imorn.

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325ti Compact E46 -02 - SÅLD
1, 2, 3   >>
14 besök senaste veckan (41769 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande