Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 19549 besök totalt |
Re:
Måste hålla med där lite hehe det är Time Attack inte drifting ![]() ![]() ![]() Dock sjukt häftig bil, kanske lite old school hehe _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
Re:
Håller med dig där. Toktrimmade bilar är inget jag har tid med, ledsen att behöva erkänna detta för mig själv men kanske är dags nu. hehe R34an hade jag tänkt antingen original i Club eller nytt sprut och mappad i Club ch. GTR skulle vara det bästa men tvivlar på att pengarna finns så tidigt faktiskt. Behöver nämligen bilen i våran monter på Elmia i April. Vi kollat nu ganska mycket på Nissan 370 Z vilket landar rätt bra i pris och vi kan kasta på lite väghållning och andra godsaker direkt. Hur kommer det sig att du väljer M5an istället för M3an? _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
Re:
Frågan är hur den är mot t.ex M3a, S2000 osv osv. i Club får man ju inte göra något och i Club ch för du byta sprut och 10% större turbo visserligen. Men räcker det mot t.ex 400+hk evos. _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
För att klargöra att jag är inte ute efter något som är så mycket bättre än alla andra bilar.
Men jag vill ha en sportslig chans att kunna vara med i toppen om jag är duktigt förare. Vad tror ni om Honda NSX? Hur står den sig mot nyare bilar och hur ser allmänheten på bilen? _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
370Z har som du själv säger förlite effekt och blir svårtrimmad framöver. Sen behöver den rätt mkt jobb chassiemässigt för att bli nått. Dyr sätt till prestanda.
M3an är fin, vilken version talar vi om E90? isf. resonerade jag som så här. M5 E60 verkar vara svårsåld beggad och finnas i drivor på blocket, det är aldrig en M3. Dvs större utbud och större prutmån. Nu kommer jag att få på fingrarna av nån BMW Mesiter men jag drar till på att en E60 inte är mkt mer än 100kg tyngre i karossen än en E90 kanske ännu mindre skillnad? E90 kanske hamnar runt 1200kg überlättad och på 420hk. E60 überlättad 1300kg och på 500hk. Dessutom verkar V10an vara lättrimmad, dvs inte öppna motorn och ställa till med kommande problem. Alpha N med lite grenrör och jocks 500whp? Har använt följande metod för att beräkna detta: Keep It Simple Stupid 500whp på ~1300kg med SMG låda, det vanliga köret med coilovers, bromsar m.m. borde kunna placera sig på pallen i Time Attack. plus att en M5 garanterat är mer ovanlig (bättre reklam) än en M3. Ja jag är själv jävligt sugen på en M5 men nu valde jag ju den dyra, svåra långa vägen med att totalbygga om en bil istället. *stupid* ![]() PS. en original R34 GTR lär inte placera sig speciellt bra med 280hk och 1600kg, det är vad jag tror iaf. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n ![]() |
||||||
Re:
NSXen är väl ett ännu sämre val än en 370z? Dyr som fan, ovanlig, klent med effekt, svårtrimmad. En bra plattform om du tänkt vråltrimma och ösa på med ombyggnad, i Trackday skepnad är den nog rätt blek... något snabbare än din RX-8a du har i dag. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n ![]() |
||||||
Re:
Har grunnat på det där. VAr lite sugen innan jag köpte 130in. (som ju har alldeles för lite pulver dock) Det ska ha gjorts lättningar av M5or redan för ett antal år sedan. Det fanns en som tog en ny från fabrik och rev ut precis allt. Men 1300? Nja det blir nog svårt. Ut med alla stolar såklart. Väger bly. Allt ljud, navigator och resten av isolering, dörrsidor, rutor mm. Sen måste man bort med AC mm såklart. Mindre än 1500 blir svårt tror jag. Några % högre effekt går alltid att fixa med lite fixande men det blir kanske 500 rwhp kanske som sagt. Men det samma gäller M3 naturligtvis. En std M5 E60 kör lätt ifrån en std M3 E90 på bana. så jämförelsevis med samma åtgärder så borde alltid en M5 vara snabbare.
_________________ Anders Eriksson BMW X4 M40d BMW 130i loaded BMW M4 GTS |
||||||
Re:
Lika mycket Jaugar som TTA bilarna är Saab. Enhetschassi, motor låda bromsar etc. Tuff Scaletrix kaross dock... ![]() ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Har inte ens haft tid att svara, vi har fullt upp just nu hehe
Men svarar alla här nu på en gång. Clubklasserna tillåter ingen lättning alls i stort sett. I Club så får du inte göra något i stort sett förutom väghållning, däck och fälgar sedan stolar. I Club Ch får du dessutom köra med, Eftermonterad större vinge, styrsystem, strokerkit, 10% större turbo än original. R-däck Dock inte frontsplitter eller canards. Där av vi förutsättningarna, dvs ingen extrem lättning är inte ens att tänka på. M5 vs M3 Det borde finnas massor siffror från olika banor att jämnföra dessa bilar. Vart kan man hitta sådant. Jag kollade på blocket på dessa (vilket jag gjort många gånger ![]() Ska jag ha en M5a så blir det kombiversionen dvs 300tkr Gått cirka 10.000mil Kollar man på sedan som kostar närmare 200tkr så har dom gått 14-16.000mil Vilket känns inte bra om man ska ut och köra Time Attack. M3an finns dom som gått 5000mil och något 1-2 år nyare för cirka 350tkr Finns även dom som gått 10000mil med för 300tkr Jag ser ju lite mera attityd för M3an men är igentligen någon av dessa bilar något vanligt folk skulle ens kolla på? Detta är en enormt viktig reklampelare för företaget med då jag lagt ALLT på det nu. Nej NSX kanske inte var det bästa men kastade upp den för lite feedback. _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
Anton,
om du funderar på någon M-modell så är du välkommen att titta in på Mantorp 4/5 då BMWSC är där. Känn, klämm, och ställ frågor om bilarna. Vi har en drös gatbilar, och tävlingsbilar med erfarna förare. _________________ BMW MC-klubben |
||||||
Re:
Beror helt på hur du strajpar upp den. Diskret strajpad lär du dela ut få nackspärrar. Men om man tar i liiiiiite: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ![]() _________________ ![]() |
||||||
Hej
Jag har åkt med i en M5 ett par gånger och har nu 2st på jobbet som har M3or Dom ser riktigt feta ut men lovar att ingen skulle veta om det är lite stylad 320 eller M3a. Jag tror faktiskt några av dessa bilar lockar mera eller vad tror ni? Camaron ska på mera dekor men hittade ingen annan. Så vilken har prestanda kontra utseende. Tror ni verkligen en 370Z men bästa möjliga "gatchassi" göra bort sig så förbannat? Skulle vara roligt att jämnför tider mellan bilarna lite och se. ![]() ![]() ![]() ![]() http://stblogs.automotive.com/files/ _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
Vill du synas och sticka ut så kanske du skulle titta på en Evo IX kombi eller Nissan Stagea (Skyline-drivlina) eller liknande. Mycket plats för dekor och bra bas då det finns en uppsjö med prylar till båda bilarna. Åtminstone bilarna de är baserade på. Det som talar emot är kanske vikten, med det är bara att höja laddtrycket på RB26:an så löser det sig
![]() Eller så finns ju andra modeller med drivlinor från populära bilar, t.ex. Toyota Soarer med Supra-drivlina. Lite spännande form på dom och hyfsat ovanliga i tävlingssammanhang, åtminstone utanför drifting-kretsarna. Toyota Chaser finns exempelvis också, men då börjar karossen bli stor och tung. Dock funkar den om bilar som BMW M5 E60 är aktuella. _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
Re:
Med det reglementet så låter en Speedster turbo / Exige Cup svårslagen. Finns ingen inredning att lätta bort, låg vikt, starka motorer och plats för (relativt) breda däck. ![]() Svårt att tänka mig att en M3 med full inredning på gatdäck är snabbare än en Speedsterturbo med de förutsättningarna, om inte annat så kommer den lättare bilen att slita mycket mindre på prylarna. _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
När man kör Timeattack i Club eller Club Challengeklasserna så är det ett antal knixiga kluriga konpartier utplacerade på några olika ställen längs banan. Sånt påverkar vilka bilar som kan vara pallplatskandidater. Tyngd är inte bra...
_________________ ![]() |
||||||
Exige r?
Nåt med skapligt med mos och lätt. Edit: Tvr sagaris vore nåt! ![]() _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Re:
Eller denna: http://www.pistonheads.com/classifie _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 19549 besök totalt |