Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Svenska Radicalserien satsar på England i år.
8750 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
"Radical som under många år fostrat förare i Sverige kommer säsongen 2013 att göra ett uppehåll i svensk racing. Framöver väljer de svenska förarna i Radical att utvecklas på den internationella arenan.
...
För Radicalförare som väljer att stanna kvar på den svenska arenan finns det en möjlighet att tävla tillsammans med SPVM som bland annat kommer att tävla på Anderstorp i samband med det Europeiska mästerskapet i GT."

http://radicalmotorsport.se/nyheter/235

_________________
Magnus Thomé
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 417



Heja Kronegård

_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Nu kör ju inte Kronegård i den engelska serien, utan i Radical European Masters.
Fast det var nog inte det tråden skulle handla om

Jag tror att tråden ganska väl speglar hur klassen faktiskt ser ut i Sverige, dvs.
det är ett allmänt ganska svalt intresse. Och då är det kanske helt rätt drag att
de förare som finns i Sverige väljer att köra i England istället där startfälten och
uppmärksamheten är mycket större.

Jag hade gärna velat ha lite input från folk på varför det inte finns fler
Radical-förare i Sverige.

Är det för dyrt? Är biltypen inte intressant? För lite marknadsföring runt klassen?
mm.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381



mycket är väll också för att stcc valde att slopa klassen och istället köra Formula renault. som bara är dyrare

_________________
Björn hall
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



Oavsett orsak så är det ju en intressant utveckling. Lite synd att klimatet är sådant i Sverige att en hel klass väljer att flytta utomlands men så länge man har något slags stöd från den svenska organisationen för sina team så tror jag det kan vara ett smart drag.

De flesta förarna är väl ungdomar och då kan det inte vara så mycket annat än bra att visa upp sig i ett motorsportmässigt mycket större land.

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Kan 95 dB regeln bidragit till beslutet?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
racerberg
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 63



När jag körde i Radical SM för ett par år sedan, då i Pro Sport med avsikt att kliva upp till PR6 året därpå så upplevde jag främst att det var väldigt lite intresse från sponsorhållet, vilket gjorde ett kliv omöjligt. I princip ingen finner dessa bilar intressanta eftersom ett företags pengar hellre går till standardvagnsracing och sportbilshållet typ Porsche etc.

Mycket synd eftersom det är en otroligt rolig bil att köra, även ganska ekonomisk att driva i förhållande till en Porsche.

_________________
Tomas Berg

"Faster faster faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death"
Citera
Jimmy Magnusson
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 148



Det är väl bara den sista hållplatsen för Radicals tidigare vägval. Läser man vad ledande figurer i klassen har skrivit online senaste halvåret är det tydligt att det finns en stor frustration över att klassen inte fått riktigt "erkännande". Den ständigt återkommande punkten verkar alltid vara att man är snabbaste klassen i landet, samtidigt som man känt sig utlämnad av STCC när Formel Renault kom in i bilden. Själv har jag aldrig varit glad i Radical - snabbast betyder absolut inte roligast - och jag undrar vad som hände med alla som körde serien år efter år innan den fick ny stämpel som juniorklass? Det var alltid dem jag som åskådare kände att serien levde på och gjorde att den kunde komma tillbaka år efter år. Jag känner inte heller riktigt att jag kan lasta STCC för deras beslut - personligen ser jag helst formelbilar som juniorklass och finns det dessutom en importör som Renault som är med och vill satsa är det alltid svårt att tacka nej...

_________________
Jimmy Magnusson
Citera
racerberg
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 63



Jimmy Magnusson skrev:
Det är väl bara den sista hållplatsen för Radicals tidigare vägval. Läser man vad ledande figurer i klassen har skrivit online senaste halvåret är det tydligt att det finns en stor frustration över att klassen inte fått riktigt "erkännande". Den ständigt återkommande punkten verkar alltid vara att man är snabbaste klassen i landet, samtidigt som man känt sig utlämnad av STCC när Formel Renault kom in i bilden. Själv har jag aldrig varit glad i Radical - snabbast betyder absolut inte roligast - och jag undrar vad som hände med alla som körde serien år efter år innan den fick ny stämpel som juniorklass? Det var alltid de jag som åskådare kände att serien levde på och gjorde att den kunde komma tillbaka år efter år. Jag känner inte heller riktigt att jag kan lasta STCC för deras beslut - personligen ser jag helst formelbilar som juniorklass och finns det dessutom en importör som Renault som är med och vill satsa är det alltid svårt att tacka nej...


Mycket möjligt. Allt har inte varit lugn och ro inom Radical av olika anledningar. En del osämja på vissa håll. Självklart är det som du säger att en mycket passande Juniorklass är en klass med formelbilar, och jag tycker främst det är synd att Radical fått en Juniorstämpel. Lite som att man nu enbart fokuserar på väldigt unga förare och arbetar metodiskt för att enbart belysa dem. Självklart ska alla vara med både juniorer och seniorer av olika slag.

Givetvis är inte snabbast alltid roligast, men Radicalbilen tycker jag var väldigt roande

_________________
Tomas Berg

"Faster faster faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death"
Citera
Jimmy Magnusson
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 148



racerberg skrev:
Jimmy Magnusson skrev:
Det är väl bara den sista hållplatsen för Radicals tidigare vägval. Läser man vad ledande figurer i klassen har skrivit online senaste halvåret är det tydligt att det finns en stor frustration över att klassen inte fått riktigt "erkännande". Den ständigt återkommande punkten verkar alltid vara att man är snabbaste klassen i landet, samtidigt som man känt sig utlämnad av STCC när Formel Renault kom in i bilden. Själv har jag aldrig varit glad i Radical - snabbast betyder absolut inte roligast - och jag undrar vad som hände med alla som körde serien år efter år innan den fick ny stämpel som juniorklass? Det var alltid de jag som åskådare kände att serien levde på och gjorde att den kunde komma tillbaka år efter år. Jag känner inte heller riktigt att jag kan lasta STCC för deras beslut - personligen ser jag helst formelbilar som juniorklass och finns det dessutom en importör som Renault som är med och vill satsa är det alltid svårt att tacka nej...


Mycket möjligt. Allt har inte varit lugn och ro inom Radical av olika anledningar. En del osämja på vissa håll. Självklart är det som du säger att en mycket passande Juniorklass är en klass med formelbilar, och jag tycker främst det är synd att Radical fått en Juniorstämpel. Lite som att man nu enbart fokuserar på väldigt unga förare och arbetar metodiskt för att enbart belysa dem.

Givetvis är inte snabbast alltid roligast, men Radicalbilen tycker jag var väldigt roande


Oja, det är säkert en av de roligaste klasserna för deltagande förare. Ytterligare ett ganska bra skäl att inte fokusera på enbart juniorer som sällan sätter körglädjen i första rummet. Hur det går med formelbilarna i Sverige får vi väl se men det verkar alltid vara lite kämpigt att hitta tillräckligt med ungdomar som har pengar i ryggen. Att köra på FR 1.6 är ändå ett bra mycket klokare val än 2.0 om man nu nödvändigtvis ska välja en klass från Renault.

_________________
Jimmy Magnusson
Citera
racerberg
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 63



Jimmy Magnusson skrev:
racerberg skrev:
Jimmy Magnusson skrev:
Det är väl bara den sista hållplatsen för Radicals tidigare vägval. Läser man vad ledande figurer i klassen har skrivit online senaste halvåret är det tydligt att det finns en stor frustration över att klassen inte fått riktigt "erkännande". Den ständigt återkommande punkten verkar alltid vara att man är snabbaste klassen i landet, samtidigt som man känt sig utlämnad av STCC när Formel Renault kom in i bilden. Själv har jag aldrig varit glad i Radical - snabbast betyder absolut inte roligast - och jag undrar vad som hände med alla som körde serien år efter år innan den fick ny stämpel som juniorklass? Det var alltid de jag som åskådare kände att serien levde på och gjorde att den kunde komma tillbaka år efter år. Jag känner inte heller riktigt att jag kan lasta STCC för deras beslut - personligen ser jag helst formelbilar som juniorklass och finns det dessutom en importör som Renault som är med och vill satsa är det alltid svårt att tacka nej...


Mycket möjligt. Allt har inte varit lugn och ro inom Radical av olika anledningar. En del osämja på vissa håll. Självklart är det som du säger att en mycket passande Juniorklass är en klass med formelbilar, och jag tycker främst det är synd att Radical fått en Juniorstämpel. Lite som att man nu enbart fokuserar på väldigt unga förare och arbetar metodiskt för att enbart belysa dem.

Givetvis är inte snabbast alltid roligast, men Radicalbilen tycker jag var väldigt roande


Oja, det är säkert en av de roligaste klasserna för deltagande förare. Ytterligare ett ganska bra skäl att inte fokusera på enbart juniorer som sällan sätter körglädjen i första rummet. Hur det går med formelbilarna i Sverige får vi väl se men det verkar alltid vara lite kämpigt att hitta tillräckligt med ungdomar som har pengar i ryggen. Att köra på FR 1.6 är ändå ett bra mycket klokare val än 2.0 om man nu nödvändigtvis ska välja en klass från Renault.


Ja, 1.6 ska ju vara betydligt bättre ur ett ekonomiskt perspektiv. Det är väldigt viktigt då juniorerna måste kunna tävla till ett något så när vettigt pris, även om sporten i sig kanske aldrig kan få "vettigt" pris för en förare med massor av talang men liten ekonomi.

Jag minns från tävlingstiden i Finland att häftig kritik osade runt 2.0orna angående de katastrofalt höga kostnaderna. Enligt många team var det dyrare än att driva en F3a.

Jag kan tycka att Radicalbilarna borde ses för vad de är, en bil som är väldigt lik en sportvagn fast med mindre underhållningskostnader och mycket fart för pengarna, om man nu är ute efter ren fart. Alltså ett vettigt alternativ att köra med blandade åldrar på förarna. I sportvagnarnas begynnelse var det ju inte direkt Juniorer som alltid satt i den typen av bil.

Meningarna är som vi vet delade huruvida det är rätt eller fel med en MC motor, det låter jag vara osagt

_________________
Tomas Berg

"Faster faster faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death"
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



TPR skrev:
Kan 95 dB regeln bidragit till beslutet?


Det tror jag inte, Radical hade inga större problem att hålla sig inom gränserna.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Jimmy Magnusson skrev:
Det är väl bara den sista hållplatsen för Radicals tidigare vägval.




Håller helt med! Det som händer nu är tyvärr resultatet av något som började för ett antal år sen. Klassen hade bla. behövt mycket mer marknadsföring och det har inte funnits.

Om klassen är rolig att titta på tror jag är ganska irrellevant faktiskt (till viss del i alla fall). Jag är nog inte den enda som tycker att STCC-bilarna är ganska ointressanta, men det hindrar inte deras framfart. Dessutom tror jag stenhårt på att stora startfält gör racingen rolig att titta på.

Så hade man från början gjort klassen billigare och marknadsfört hårdare tror jag att deltagarantalet hade varit helt annorlunda.

Sen ska det väl också erkännas att Radical inte precis fått någon draghjälp från SBF och STCC de senaste åren...

_________________
Fredrik Moberg
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Skip skrev:
TPR skrev:
Kan 95 dB regeln bidragit till beslutet?


Det tror jag inte, Radical hade inga större problem att hålla sig inom gränserna.


OK. thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
racerberg
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 63



Skip skrev:
Jimmy Magnusson skrev:
Det är väl bara den sista hållplatsen för Radicals tidigare vägval.




Håller helt med! Det som händer nu är tyvärr resultatet av något som började för ett antal år sen. Klassen hade bla. behövt mycket mer marknadsföring och det har inte funnits.

Om klassen är rolig att titta på tror jag är ganska irrellevant faktiskt (till viss del i alla fall). Jag är nog inte den enda som tycker att STCC-bilarna är ganska ointressanta, men det hindrar inte deras framfart. Dessutom tror jag stenhårt på att stora startfält gör racingen rolig att titta på.

Så hade man från början gjort klassen billigare och marknadsfört hårdare tror jag att deltagarantalet hade varit helt annorlunda.

Sen ska det väl också erkännas att Radical inte precis fått någon draghjälp från SBF och STCC de senaste åren...


Helt rätt där. Vad som är roligt att titta på och inte är nog inte huvudfrågan i Sverige där standardvagn är ganska aktuell sedan en tid tillbaka. Roligt det iofs, jag själv satsar mer på standardvagn nu då det går att sy ihop fler samarbetstillfällen med företag etc.

Frågan kvarstår dock varför draghjälpen har varit så dålig från SBF och STCC håll senaste tiden? I England är väl Radical ganska populärt?

_________________
Tomas Berg

"Faster faster faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death"
Citera
Jimmy Magnusson
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 148



Radical är en hobbyklass och England är ett land fyllt av hobbyförare. Sätt er ner och börja räkna hur många som tävlar i små klubbserier som 750mc eller liknande så förstår ni snart att det är på en helt annan nivå. Fler som har råd att lägga pengar på en hobby och större andel motorintresserade i ett land med stor motortradition.

Att Radical fick åka med i typ ett årtionde utan att någonsin vara särskilt extraordinär att titta på är bevis nog att spänningen inte avgör vilka som kommer med i STCC-paketet. Vi är inte så bortskämda med solida startfält i Sverige och finns Radical med en solid grund a la 05-07-perioden att välja på är det så klart ingen som skickar iväg dem. I en annan värld med mer resonabla individer bakom spakarna på olika serier och organisationer hade Radical varit ett schysst element i ett GT/G20/Radical-paket - hobbyisterna med ett gemensamt hem och STCC med sina juniorexperiment i Clio/FR.

_________________
Jimmy Magnusson
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Svenska Radicalserien satsar på England i år.
8750 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande