Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Viktig ändring av SBF: Undantag HNRS/FHR -OCH- femårsregeln
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11   >>
2 besök senaste veckan (48936 totalt)
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Jag har inte riktigt fåt "klämm" på det där med att ägaren av bilen köper utrustning åt kartläsaren. Om det skulle vara så räcker det ju inte med en uppsättning, man måste ju ha overall, hjälm, skor, underställ och FHR i många olika storlekar för att den lösningen kan fungera...

Jag träffar en hel del motorsport-utövare i både Sverige och andra delar av världen, samtliga, dvs både förare och kartläsare brukar ha sin egen Personlig Utrustning...

konstigt...


Grupp-h skrev:
Fastlane skrev:
Men det är inte förbjudet att använda fhr...

Det är ju ändå ett bra skydd FÖR DIG, förstår inte motståndet. Ungefär lika konstigt som gamla gubbar på jobbet som envisas med att flexa utan skyddsglasögon...


Det som är lite skillnad med rally är att man har kartläsare dvs 2 utrustningar kör man bara 4-5 tävlingar/året har man inte alltid en fast kartläsare utan man få köpa 2 uppsättningar för det finns ingen kartis som vill lägga dom pengarna som krävs,nu har jag turen och ha en kartis som tycker detta är kul och hade tänkt köpa men det har inte alla så start i år för en del blir 6500:- 2x2 för hjälm/hans plus overall 3000:-=19000:- för att komma till start den tävlingsbudjeten har inte jag på ett år en gång

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



JP Simpson skrev:
Jag har inte riktigt fåt "klämm" på det där med att ägaren av bilen köper utrustning åt kartläsaren. Om det skulle vara så räcker det ju inte med en uppsättning, man måste ju ha overall, hjälm, skor, underställ och FHR i många olika storlekar för att den lösningen kan fungera...

Jag träffar en hel del motorsport-utövare i både Sverige och andra delar av världen, samtliga, dvs både förare och kartläsare brukar ha sin egen Personlig Utrustning...

konstigt...


Grupp-h skrev:
Fastlane skrev:
Men det är inte förbjudet att använda fhr...

Det är ju ändå ett bra skydd FÖR DIG, förstår inte motståndet. Ungefär lika konstigt som gamla gubbar på jobbet som envisas med att flexa utan skyddsglasögon...


Det som är lite skillnad med rally är att man har kartläsare dvs 2 utrustningar kör man bara 4-5 tävlingar/året har man inte alltid en fast kartläsare utan man få köpa 2 uppsättningar för det finns ingen kartis som vill lägga dom pengarna som krävs,nu har jag turen och ha en kartis som tycker detta är kul och hade tänkt köpa men det har inte alla så start i år för en del blir 6500:- 2x2 för hjälm/hans plus overall 3000:-=19000:- för att komma till start den tävlingsbudjeten har inte jag på ett år en gång



Det är faktiskt inte så konstigt.... på den riktigt låga gräsrotsnivån, både inom rally och racing (och då främst långlopp) så brukar man kasta in någon kompis eller så, som inte kanske har intresset från början utan med lite övertalning så ställer dom upp.... och sen i många fall så fortsätter dom..... när dom märker hur jäkla kul motorsport är.

och blir då tröskeln för stor, tex att dom måste köpa egen utrustning först för ett antal tusenlappar istället för att låna av bilägaren... ja då kommer dom inte överhuvudtaget.....

det är en stor skillnad mot dom som vill och aktivt håller på redan......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Jag köper er argumentation att det är dyrt men konsekvensen av en olycka är lika stor för en kartläsare, prova på långlopp m.m.

Det är ju när "jag skulle bara" som olyckan brukar vara framme.

Jag känner igen detta från mitt arbete i den tunga industrin. Ökade kostnader och krångligare utförande ger motstånd från användaren.

Det är dock väldigt svårt att motivera sänkt säkerhet pga priset.

Det vore bättre kanske att man kunde köpa sin std. Utrustning via förbundet som kunde hålla lite bättre priser när dom kan köpa in större partier.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Skulle jag åka racing på "Elitnivå" SM/RM/SSK osv. så är det inget snack då ska man ha rätt grejor. Åker man långlopp och motsvarande rally (klass H?) med en bil som kostar 10-30.000:- att bygga inklusive inköp och sedan ska alla inblandade som ska åka köpa personliga skydd för tex.19.000:-/st då fallerar hela grejen.

Man kan inte jämföra att åka med en 150hk bil på gatdäck och ett sprintrace med Porschar/formelbilar/4-wd bilar med 250+hk på racedäck.

Tror inte man förstår skillnaden. Så fort man börjar åka "riktig" racing är det något helt annat än det dom flesta som klagar på att det blir för dyrt med FHR kör. De flesta som tom kör klubbracing med alfaklubben köper FHR för sin egen säkerhet när man åkt ett år eller två för då börjar det gå fort.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Fastlane skrev:
Jag köper er argumentation att det är dyrt men konsekvensen av en olycka är lika stor för en kartläsare, prova på långlopp m.m.

Det är ju när "jag skulle bara" som olyckan brukar vara framme.

Jag känner igen detta från mitt arbete i den tunga industrin. Ökade kostnader och krångligare utförande ger motstånd från användaren.

Det är dock väldigt svårt att motivera sänkt säkerhet pga priset.

Det vore bättre kanske att man kunde köpa sin std. Utrustning via förbundet som kunde hålla lite bättre priser när dom kan köpa in större partier.


Om jag argumenterar att under 22års praktisk erfarenhet av långlopp, så säger den att HANS inte tillför någon säkerhetsfördel då? .... när man kör med standardbilar på svenska banor....

under alla år så har vi haft EN allvarlig krasch där föraren skadade nacken... och det gjorde han genom att han backade av in i ett betongfundament på Kinnekulle och stolen vek sig bakåt varpå han åkte med toppen av huvudet in i burkrysset längst bak...... och den smällen finns ingenting som hjälper mot annat än att sitta med fasta stolsinfästningar som är överdimensionerade...

Om min praktiska erfarenhet säger MIG att det inte är någon fördel för det vi håller på med, är det då vettigt att tvinga folk att använda det... och minska inflödet av nya människor?

Allting i livet är en riskbedömning och jag anser att den är rimlig.... måste någon överhet då tvinga den på oss?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Fredrik - SLC skrev:
Fastlane skrev:
Jag köper er argumentation att det är dyrt men konsekvensen av en olycka är lika stor för en kartläsare, prova på långlopp m.m.

Det är ju när "jag skulle bara" som olyckan brukar vara framme.

Jag känner igen detta från mitt arbete i den tunga industrin. Ökade kostnader och krångligare utförande ger motstånd från användaren.

Det är dock väldigt svårt att motivera sänkt säkerhet pga priset.

Det vore bättre kanske att man kunde köpa sin std. Utrustning via förbundet som kunde hålla lite bättre priser när dom kan köpa in större partier.


Om jag argumenterar att under 22års praktisk erfarenhet av långlopp, så säger den att HANS inte tillför någon säkerhetsfördel då? .... när man kör med standardbilar på svenska banor....

under alla år så har vi haft EN allvarlig krasch där föraren skadade nacken... och det gjorde han genom att han backade av in i ett betongfundament på Kinnekulle och stolen vek sig bakåt varpå han åkte med toppen av huvudet in i burkrysset längst bak...... och den smällen finns ingenting som hjälper mot annat än att sitta med fasta stolsinfästningar som är överdimensionerade...

Om min praktiska erfarenhet säger MIG att det inte är någon fördel för det vi håller på med, är det då vettigt att tvinga folk att använda det... och minska inflödet av nya människor?

Allting i livet är en riskbedömning och jag anser att den är rimlig.... måste någon överhet då tvinga den på oss?


Ja vad ska jag säga om det?

Det finns nog fall i sverige som inte riktigt håller med dig men detta blir lite svårdiskuterat över internet.

I ärlighetensnamn så bryr jag mig inte vad folk kör med, så länge jag vet att jag kör med ett bra skydd.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Fastlane skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Fastlane skrev:
Jag köper er argumentation att det är dyrt men konsekvensen av en olycka är lika stor för en kartläsare, prova på långlopp m.m.

Det är ju när "jag skulle bara" som olyckan brukar vara framme.

Jag känner igen detta från mitt arbete i den tunga industrin. Ökade kostnader och krångligare utförande ger motstånd från användaren.

Det är dock väldigt svårt att motivera sänkt säkerhet pga priset.

Det vore bättre kanske att man kunde köpa sin std. Utrustning via förbundet som kunde hålla lite bättre priser när dom kan köpa in större partier.


Om jag argumenterar att under 22års praktisk erfarenhet av långlopp, så säger den att HANS inte tillför någon säkerhetsfördel då? .... när man kör med standardbilar på svenska banor....

under alla år så har vi haft EN allvarlig krasch där föraren skadade nacken... och det gjorde han genom att han backade av in i ett betongfundament på Kinnekulle och stolen vek sig bakåt varpå han åkte med toppen av huvudet in i burkrysset längst bak...... och den smällen finns ingenting som hjälper mot annat än att sitta med fasta stolsinfästningar som är överdimensionerade...

Om min praktiska erfarenhet säger MIG att det inte är någon fördel för det vi håller på med, är det då vettigt att tvinga folk att använda det... och minska inflödet av nya människor?

Allting i livet är en riskbedömning och jag anser att den är rimlig.... måste någon överhet då tvinga den på oss?


Ja vad ska jag säga om det?

Det finns nog fall i sverige som inte riktigt håller med dig men detta blir lite svårdiskuterat över internet.

I ärlighetensnamn så bryr jag mig inte vad folk kör med, så länge jag vet att jag kör med ett bra skydd.


Finns det verkligen fall i sverige? ... jag har iaf inte hört talas om ett enda fall varken inom SLC, ER-cup, NSHC, 4-timmars, MSLS dom senaste 20 åren.... där det blivit en nackskada med varaktig skada.

däremot inom folkrace finns det massor, men där är det överhuvudtaget inte aktuellt med obligatorium... men det är ju för att SBF VET att den sporten dör om dom kräver det för dom tävlande... då pengarna verkligen inte finns för dom flesta där.

Det är väl den enda folk vill... att det ska vara frivilligt, och du få välja själv om du vill ha bra skydd eller bestämma själv att det inte är någon nämnvärd förbättring för det man gör.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Fredrik, jag blir uppriktigt förvånad över ditt inlägg.
Jag har bara hållit på med detta i ca 10 år och är i princip i kontakt med folk varenda dag, folk som är tacksamma för att dom tidigare använt HANS och att det nu finns det modernare Hybrid-skyddet.
För dessa människor är det helt obegripligt att det överhuvudtaget finns en debatt om att ha eller inte ha...
Träffar dessutom en hel del folk som var med på 60-70 och 80 talet när inte skydden fanns, dom hade en hel del långsamma krascher på den tiden som då inte kändes allvarliga, idag har dom allvarliga problem med nacken... Så utan att vara partisk kan jag garantera dig att det finns många som är glada över att dom använt skyddet och att det finns många som önskat att dom hade haft det på den gamla glada tiden när allt var så billigt och enkelt som folk tycks tro.

Debatten om nackskydd är till 100% baserad på okunskap i ämnet och trångsynthet, det är min åsikt.

Obs! Det innebär inte att jag tycker du är trångsynt :-)

/JP

Fredrik - SLC skrev:
Fastlane skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Fastlane skrev:
Jag köper er argumentation att det är dyrt men konsekvensen av en olycka är lika stor för en kartläsare, prova på långlopp m.m.

Det är ju när "jag skulle bara" som olyckan brukar vara framme.

Jag känner igen detta från mitt arbete i den tunga industrin. Ökade kostnader och krångligare utförande ger motstånd från användaren.

Det är dock väldigt svårt att motivera sänkt säkerhet pga priset.

Det vore bättre kanske att man kunde köpa sin std. Utrustning via förbundet som kunde hålla lite bättre priser när dom kan köpa in större partier.


Om jag argumenterar att under 22års praktisk erfarenhet av långlopp, så säger den att HANS inte tillför någon säkerhetsfördel då? .... när man kör med standardbilar på svenska banor....

under alla år så har vi haft EN allvarlig krasch där föraren skadade nacken... och det gjorde han genom att han backade av in i ett betongfundament på Kinnekulle och stolen vek sig bakåt varpå han åkte med toppen av huvudet in i burkrysset längst bak...... och den smällen finns ingenting som hjälper mot annat än att sitta med fasta stolsinfästningar som är överdimensionerade...

Om min praktiska erfarenhet säger MIG att det inte är någon fördel för det vi håller på med, är det då vettigt att tvinga folk att använda det... och minska inflödet av nya människor?

Allting i livet är en riskbedömning och jag anser att den är rimlig.... måste någon överhet då tvinga den på oss?


Ja vad ska jag säga om det?

Det finns nog fall i sverige som inte riktigt håller med dig men detta blir lite svårdiskuterat över internet.

I ärlighetensnamn så bryr jag mig inte vad folk kör med, så länge jag vet att jag kör med ett bra skydd.


Finns det verkligen fall i sverige? ... jag har iaf inte hört talas om ett enda fall varken inom SLC, ER-cup, NSHC, 4-timmars, MSLS dom senaste 20 åren.... där det blivit en nackskada med varaktig skada.

däremot inom folkrace finns det massor, men där är det överhuvudtaget inte aktuellt med obligatorium... men det är ju för att SBF VET att den sporten dör om dom kräver det för dom tävlande... då pengarna verkligen inte finns för dom flesta där.

Det är väl den enda folk vill... att det ska vara frivilligt, och du få välja själv om du vill ha bra skydd eller bestämma själv att det inte är någon nämnvärd förbättring för det man gör.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



JP Simpson skrev:
Fredrik, jag blir uppriktigt förvånad över ditt inlägg.
Jag har bara hållit på med detta i ca 10 år och är i princip i kontakt med folk varenda dag, folk som är tacksamma för att dom tidigare använt HANS och att det nu finns det modernare Hybrid-skyddet.
För dessa människor är det helt obegripligt att det överhuvudtaget finns en debatt om att ha eller inte ha...
Träffar dessutom en hel del folk som var med på 60-70 och 80 talet när inte skydden fanns, dom hade en hel del långsamma krascher på den tiden som då inte kändes allvarliga, idag har dom allvarliga problem med nacken... Så utan att vara partisk kan jag garantera dig att det finns många som är glada över att dom använt skyddet och att det finns många som önskat att dom hade haft det på den gamla glada tiden när allt var så billigt och enkelt som folk tycks tro.

Debatten om nackskydd är till 100% baserad på okunskap i ämnet och trångsynthet, det är min åsikt.

Obs! Det innebär inte att jag tycker du är trångsynt :-)

/JP



Jag inser absolut att det finns massor av tillfällen där HNSR har hjälpt eller lindrat.....

MEN.... jag har inte hört talas om något fall inom svensk långlopp där någon har skadat sig , där man kan säga att HNSR hade motverkat skador........ det är den enda faktan jag har att gå på just nu..... allt annat är ju bara tyckanden och tro på säkerhet.

t.ex skulle jag köra VLN på Nurburgring, absolut så skulle jag inte åka en meter utan HNSR för där inser JAG nyttan av HNSR.... däremot skulle jag åka t.ex MSLS i en 180hk golf på Mantorp Park så anser jag personligen att risken är så försumbar att det inte är motiverat för mig personligen...... och det tycker jag inte är trångsynt utan snarare en aktiv riskbedömning med ganska gott underlag av praktisk empirisk forskning


För övrigt så är jag väl en av dom få här som har praktisk erfarenhet av att trycka ner ratten 20cm med hjälmen efter ha åkt 20 meter RAKT NER ner i en flodbädd.... så ja jag har även praktisk erfarenhet av att krascha... och om jag fortsatt med Rally så hade jag också absolut tyckt att HNSR är bra.....

Men berätta gärna hur bra det är, och få fler att använda det absolut... men låt folk bestämma själva i slutändan.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

Fredrik - SLC skrev:
Men berätta gärna hur bra det är, och få fler att använda det absolut... men låt folk bestämma själva i slutändan.


thumbs up

Debatten handlar inte om HNRS är bra eller dåligt, det handlar om att våra företrädare fattar beslut ovanför medlemmarnas huvud, som visar sig vara dåligt förankrade i rörelsen. Så dåligt förankrade att man tvingas backa, gång på gång.

Att SBF väljer att backa istället för att visa upp statistik som stödjer deras åsikt, väljer jag att tolka som att datan ej existerar. Då kan man fråga sig på vilka grunder man beslutat från första början?

_________________
- Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



ska man hårddra det....

så vågar jag faktiskt åka biltävling även utan burbåge och bälte monterat..... och jag gör det ibland med och då utan HNSR... och jag kommer fortsätta även fast jag vet att det faktiskt är andra som har skadat sig när dom gjort det och förmodligen är inte risken försumbar heller och det kommer hända skador igen, om inte för mig så iaf för andra.....

men det är mitt val och mina konsekvenser.


Och det gör jag när jag kör t.ex RBC cupen..... i hyrkart.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Freed skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Men berätta gärna hur bra det är, och få fler att använda det absolut... men låt folk bestämma själva i slutändan.


thumbs up

Debatten handlar inte om HNRS är bra eller dåligt, det handlar om att våra företrädare fattar beslut ovanför medlemmarnas huvud, som visar sig vara dåligt förankrade i rörelsen. Så dåligt förankrade att man tvingas backa, gång på gång.

Att SBF väljer att backa istället för att visa upp statistik som stödjer deras åsikt, väljer jag att tolka som att datan ej existerar. Då kan man fråga sig på vilka grunder man beslutat från första början?


thumbs up thumbs up

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Fredrik - SLC skrev:
ska man hårddra det....

så vågar jag faktiskt åka biltävling även utan burbåge och bälte monterat..... och jag gör det ibland med och då utan HNSR... och jag kommer fortsätta även fast jag vet att det faktiskt är andra som har skadat sig när dom gjort det och förmodligen är inte risken försumbar heller och det kommer hända skador igen, om inte för mig så iaf för andra.....

men det är mitt val och mina konsekvenser.


Och det gör jag när jag kör t.ex RBC cupen..... i hyrkart.


Det finns ju även några "långloppsserier" som inte kräver varken bur eller bälte.
Vet inte riktigt varför dessa serier anses säkrare än annan racing, möjligen pga att någon beslutande tror att farten är lägre.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Vid ett stopp i 100km/h utsätts nacken för motsvarande 250kg dragkraft...det är dock en relativt snabbt avtagande kraft i förhållande till hastighetsminskning, så i 50km/h blir det bara ca 65 kg, vilket i sig ändå är en rätt så stor belastning på nackmusklerna. Å om man då är medvetslös efter ett islag i det traditionella hjälmkrossarstaget, och musklerna därmed inte kan hålla huvudet i position blir 65 kilo en katastrofalt stor belastning...prova att lyfta 65 kilo med enbart nackmusklerna...
Jag tycker att det ska vara en självklarhet och absolut obligatoriskt att man ska använda FHR...rent och skärt sunt förnuft anser jag.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Fredrik - SLC skrev:
Fastlane skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Fastlane skrev:
Jag köper er argumentation att det är dyrt men konsekvensen av en olycka är lika stor för en kartläsare, prova på långlopp m.m.

Det är ju när "jag skulle bara" som olyckan brukar vara framme.

Jag känner igen detta från mitt arbete i den tunga industrin. Ökade kostnader och krångligare utförande ger motstånd från användaren.

Det är dock väldigt svårt att motivera sänkt säkerhet pga priset.

Det vore bättre kanske att man kunde köpa sin std. Utrustning via förbundet som kunde hålla lite bättre priser när dom kan köpa in större partier.


Om jag argumenterar att under 22års praktisk erfarenhet av långlopp, så säger den att HANS inte tillför någon säkerhetsfördel då? .... när man kör med standardbilar på svenska banor....

under alla år så har vi haft EN allvarlig krasch där föraren skadade nacken... och det gjorde han genom att han backade av in i ett betongfundament på Kinnekulle och stolen vek sig bakåt varpå han åkte med toppen av huvudet in i burkrysset längst bak...... och den smällen finns ingenting som hjälper mot annat än att sitta med fasta stolsinfästningar som är överdimensionerade...

Om min praktiska erfarenhet säger MIG att det inte är någon fördel för det vi håller på med, är det då vettigt att tvinga folk att använda det... och minska inflödet av nya människor?

Allting i livet är en riskbedömning och jag anser att den är rimlig.... måste någon överhet då tvinga den på oss?


Ja vad ska jag säga om det?

Det finns nog fall i sverige som inte riktigt håller med dig men detta blir lite svårdiskuterat över internet.

I ärlighetensnamn så bryr jag mig inte vad folk kör med, så länge jag vet att jag kör med ett bra skydd.


Finns det verkligen fall i sverige? ... jag har iaf inte hört talas om ett enda fall varken inom SLC, ER-cup, NSHC, 4-timmars, MSLS dom senaste 20 åren.... där det blivit en nackskada med varaktig skada.

däremot inom folkrace finns det massor, men där är det överhuvudtaget inte aktuellt med obligatorium... men det är ju för att SBF VET att den sporten dör om dom kräver det för dom tävlande... då pengarna verkligen inte finns för dom flesta där.

Det är väl den enda folk vill... att det ska vara frivilligt, och du få välja själv om du vill ha bra skydd eller bestämma själv att det inte är någon nämnvärd förbättring för det man gör.


Jag har inte forskat i ämnet så jag har ingen statistik att luta mig mot men jag vet iaf ett fall, vilket jag inte tänker diskutera här.

Jag har varit med om olyckor utanför racingen och har själv problem med nacken nu senare, jag kör fortare på bana än vad jag gjorde då och då hade jag ingen hjälm - det har jag på banan.

Att man kan ådra sig nackskador även vid SLC tycker jag känns jäkligt troligt faktiskt.

Men det är ingen idé att vi jagar upp oss här emellan på nätet, jag har min åsikt om personskydd och det håller jag fast vid. Du har din och det får jag respektera

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Grupp-h

Här sen Okt 2010
Inlägg: 143



Det är klart det alltid är bra med skydd men när det blir för krångligt att komma igång med motorsport är det stor risk det blir körning på landsväg i stället ,då är det bakåt-lutat säte och keps istället bilar med 500hk som kör skjortan av våra tävlingsbilar med alla regler,det slutar ioförsig inte för att man slipper hans-skydd men ju fler regler, ju krångligare det blir ,är det fler som inte kör tävling.
Sen är det en risktagning man tar det är det varje gång man sätter sig i en bil ,även personbil kanske ska ha hans-skydd där med, där är det ju bevisat att det är massor som får nackproblem.
Tycker det är bra att förbundet backa på detta det visar att medlemar kan påverka beslut ,sen är det ju inte förbjudet att åka med hans,ni som absolut tycker man ska ha det ni får ju använda det så jag ser inte problemet.

För övrigt måste jag ge en eloge till skaparen av detta forum vilken hemsida, en fröjd att använda och att titta på andras bilar/åsikter
Med vänlig hälsning Carl-johan

_________________
Calle Nordegren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
JP, är det verkligen så mycket skador inom hobbyracing i Sverige som du ser när du jobbar? Mycket nyfiken på din erfarenhet hur det fördelar sig mellan olika motorsporter här i Sverige! Så man inte går omkring och tror bara liksom. För så blir det ju när man inte har fakta, då tror man. Jag vet ju hur jag själv funkar...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Grupp-h skrev:
För övrigt måste jag ge en eloge till skaparen av detta forum vilken hemsida, en fröjd att använda och att titta på andras bilar/åsikter


Tack


Så kan det blir när det är massa trevliga människor i "snackartagen" kring sin hobby thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Magnus, hobbyracingen genererar ingen statistik eller fakta, jag kan bara prata för de Hobbyracers jag själv är i kontakt med...å det är en hel del.
De våldsamma krascherna är inte många i Sverige, jag skulle tro 10-15 stycken per år i amatörnivå. Alla som haft en ordentlig krash brukar höra av sig och komplettera sin utrustning med FHR-skydd, det oavsett om man får köra i enbart kalsonger i serien...
Jag skulle gissa att 20% av våra kunder är dom som inte ens behöver åka med FHR-skydd, dom har endera råkat ut för allvarliga olyckor och vet vad det innebär eller så har dom adderat lite sunt förnuft till sitt tänkande...

Men det är inte fakta, det är ett uppskattning.


Magnus Thomé skrev:
JP, är det verkligen så mycket skador inom hobbyracing i Sverige som du ser när du jobbar? Mycket nyfiken på din erfarenhet hur det fördelar sig mellan olika motorsporter här i Sverige! Så man inte går omkring och tror bara liksom. För så blir det ju när man inte har fakta, då tror man. Jag vet ju hur jag själv funkar...

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Grupp-h

Här sen Okt 2010
Inlägg: 143



"Citat JP Jag skulle gissa att 20% av våra kunder är dom som inte ens behöver åka med FHR-skydd, dom har endera råkat ut för allvarliga olyckor och vet vad det innebär eller så har dom adderat lite sunt förnuft till sitt tänkande... "


Kanske fattat fel men är du inte lite part i målet då du verkar sälja dessa skydd ?

_________________
Calle Nordegren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jo, jag kan förstå att man går och handlar ett ordentligt skydd efter att man råkat smälla ordentligt. Konstigt hur hjärnan funkar... Men så är det ju tyvärr.

Sen är jag också medveten om att du har en bra kontaktyta på motorsportsverige, så, sorry att vara tjatig men de 10-15 du uppskattar de till, menar du 10-15 i bara hobbybanracingsvängen alltså? Inte dragracing, rally, elitracing osv? Jag vill bara vara säker så jag inte missförstår, 10-15 är ju en del.

Du använder orden "våldsamma krascher". Jag har bara koll på några racingserier men så långt jag ser (vilket inte alls är en komplett bild) är det extremt ovanligt med allvarliga olyckor. Dvs det man har är incidenter där man har en del knycklig plåt och med bra skydd går man därifrån med ont i kroppen några dagar som värst. Jag kan tänka mig att i sådana fall kan ett hybridskydd vara bra, dvs en liten olycka förblir en liten olycka istället för att man har otur och en liten incident får onödigt stora konsekvenser med nackskador till exempel.

Som sagt, försöker bara suga ur dig din erfarenhet... eeehhh... eller iaf förstå hur din bild av detta ser ut.




JP Simpson skrev:
Magnus, hobbyracingen genererar ingen statistik eller fakta, jag kan bara prata för de Hobbyracers jag själv är i kontakt med...å det är en hel del.
De våldsamma krascherna är inte många i Sverige, jag skulle tro 10-15 stycken per år i amatörnivå. Alla som haft en ordentlig krash brukar höra av sig och komplettera sin utrustning med FHR-skydd, det oavsett om man får köra i enbart kalsonger i serien...
Jag skulle gissa att 20% av våra kunder är dom som inte ens behöver åka med FHR-skydd, dom har endera råkat ut för allvarliga olyckor och vet vad det innebär eller så har dom adderat lite sunt förnuft till sitt tänkande...

Men det är inte fakta, det är ett uppskattning.


Magnus Thomé skrev:
JP, är det verkligen så mycket skador inom hobbyracing i Sverige som du ser när du jobbar? Mycket nyfiken på din erfarenhet hur det fördelar sig mellan olika motorsporter här i Sverige! Så man inte går omkring och tror bara liksom. För så blir det ju när man inte har fakta, då tror man. Jag vet ju hur jag själv funkar...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Viktig ändring av SBF: Undantag HNRS/FHR -OCH- femårsregeln
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11   >>
2 besök senaste veckan (48936 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande