Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Viktig ändring av SBF: Undantag HNRS/FHR -OCH- femårsregeln
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
2 besök senaste veckan (48936 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Grupp-h skrev:
"Citat JP Jag skulle gissa att 20% av våra kunder är dom som inte ens behöver åka med FHR-skydd, dom har endera råkat ut för allvarliga olyckor och vet vad det innebär eller så har dom adderat lite sunt förnuft till sitt tänkande... "


Kanske fattat fel men är du inte lite part i målet då du verkar sälja dessa skydd ?


Det gör han men JP brukar ha en god balans mellan fakta och sälj Men helt riktigt så är det bra att veta att JP är part i målet. Om än mycket balanserad sådan.

_________________
Magnus Thomé
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Klart att jag är part i målet, men det har väl dom flesta i hela världen redan konstaterat. Men likt förbannat är jag en av dom få som verkligen jobbar med detta och har en hel del erfarenhet och kontakter som kan hjälpa dom som inte riktigt har förstått hur vår kropp är uppbyggd och vad vi kan göra för att den ska sitta ihop om vi råkar krascha när vi leker med bilar...
Ursäkta om jag spårar lite, men jag börjar bli less på den typen av kommentar... :-)

Grupp-h skrev:
"Citat JP Jag skulle gissa att 20% av våra kunder är dom som inte ens behöver åka med FHR-skydd, dom har endera råkat ut för allvarliga olyckor och vet vad det innebär eller så har dom adderat lite sunt förnuft till sitt tänkande... "


Kanske fattat fel men är du inte lite part i målet då du verkar sälja dessa skydd ?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



JP Simpson skrev:
Klart att jag är part i målet, men det har väl dom flesta i hela världen redan konstaterat. Men likt förbannat är jag en av dom få som verkligen jobbar med detta och har en hel del erfarenhet och kontakter som kan hjälpa dom som inte riktigt har förstått hur vår kropp är uppbyggd och vad vi kan göra för att den ska sitta ihop om vi råkar krascha när vi leker med bilar...
Ursäkta om jag spårar lite, men jag börjar bli less på den typen av kommentar... :-)

Grupp-h skrev:
"Citat JP Jag skulle gissa att 20% av våra kunder är dom som inte ens behöver åka med FHR-skydd, dom har endera råkat ut för allvarliga olyckor och vet vad det innebär eller så har dom adderat lite sunt förnuft till sitt tänkande... "


Kanske fattat fel men är du inte lite part i målet då du verkar sälja dessa skydd ?


jag tillhör också en av dom som jobbar med det här och har en hel del erfarenhet

och jag hävdar fortfarande att för gräsrotsnivån så är ett obligatorium fel... eftersom det faktiskt inte finns den riskbilden..... (sen klart finns det alltid en risknivå, men jag tror att risknivån att dö i trafiken är betydligt större på väg till racerbanan än att bli allvarligt skadad på en svensk racerbana i en svensk långloppsbil)

sen att vissa ändå själva vill ha det, absolut jättebra... då är dom också motiverade att montera utrustningen rätt och se till att allt annat är anpassat såsom bälten och stolar osv..... för det är väl definitivt ett problem JP? att folk inte förstår helheten med anpassning och att om det inte görs rätt så kan det snarare förvärra än förbättra säkerheten?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



tilläggas kan ju att jag är part i målet med...

däremot så har jag ingen part i om folk använder HNSR eller inte...... däremot så är jag part om folk inte kommer till sporten överhuvudtaget.... för utan tävlande så finns det ingen motorsport.... och vi har haft en vikande trend tyvärr för RACING..... det som ökar är ju allt annat som gatbil osv..... där kraven inte finns alls på nånting överhuvudtaget..... och det vill vi väl alla här att få fler att börja med RACING, eller?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Helt rätt Fredrik!

Fredrik - SLC skrev:
JP Simpson skrev:
Klart att jag är part i målet, men det har väl dom flesta i hela världen redan konstaterat. Men likt förbannat är jag en av dom få som verkligen jobbar med detta och har en hel del erfarenhet och kontakter som kan hjälpa dom som inte riktigt har förstått hur vår kropp är uppbyggd och vad vi kan göra för att den ska sitta ihop om vi råkar krascha när vi leker med bilar...
Ursäkta om jag spårar lite, men jag börjar bli less på den typen av kommentar... :-)

Grupp-h skrev:
"Citat JP Jag skulle gissa att 20% av våra kunder är dom som inte ens behöver åka med FHR-skydd, dom har endera råkat ut för allvarliga olyckor och vet vad det innebär eller så har dom adderat lite sunt förnuft till sitt tänkande... "


Kanske fattat fel men är du inte lite part i målet då du verkar sälja dessa skydd ?


jag tillhör också en av dom som jobbar med det här och har en hel del erfarenhet

och jag hävdar fortfarande att för gräsrotsnivån så är ett obligatorium fel... eftersom det faktiskt inte finns den riskbilden..... (sen klart finns det alltid en risknivå, men jag tror att risknivån att dö i trafiken är betydligt större på väg till racerbanan än att bli allvarligt skadad på en svensk racerbana i en svensk långloppsbil)

sen att vissa ändå själva vill ha det, absolut jättebra... då är dom också motiverade att montera utrustningen rätt och se till att allt annat är anpassat såsom bälten och stolar osv..... för det är väl definitivt ett problem JP? att folk inte förstår helheten med anpassning och att om det inte görs rätt så kan det snarare förvärra än förbättra säkerheten?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Jag pratar om hobby racing, inte folkrace, rally, drifting eller dragracing på hobbynivå.
Och när det gäller att man kliver ur en krash med lite ont i nacken som snart går över så få de flesta tyvärr tänka om 15-20 år senare när värken kommer tillbaka...
Magnus Thomé skrev:
Jo, jag kan förstå att man går och handlar ett ordentligt skydd efter att man råkat smälla ordentligt. Konstigt hur hjärnan funkar... Men så är det ju tyvärr.

Sen är jag också medveten om att du har en bra kontaktyta på motorsportsverige, så, sorry att vara tjatig men de 10-15 du uppskattar de till, menar du 10-15 i bara hobbybanracingsvängen alltså? Inte dragracing, rally, elitracing osv? Jag vill bara vara säker så jag inte missförstår, 10-15 är ju en del.

Du använder orden "våldsamma krascher". Jag har bara koll på några racingserier men så långt jag ser (vilket inte alls är en komplett bild) är det extremt ovanligt med allvarliga olyckor. Dvs det man har är incidenter där man har en del knycklig plåt och med bra skydd går man därifrån med ont i kroppen några dagar som värst. Jag kan tänka mig att i sådana fall kan ett hybridskydd vara bra, dvs en liten olycka förblir en liten olycka istället för att man har otur och en liten incident får onödigt stora konsekvenser med nackskador till exempel.

Som sagt, försöker bara suga ur dig din erfarenhet... eeehhh... eller iaf förstå hur din bild av detta ser ut.




JP Simpson skrev:
Magnus, hobbyracingen genererar ingen statistik eller fakta, jag kan bara prata för de Hobbyracers jag själv är i kontakt med...å det är en hel del.
De våldsamma krascherna är inte många i Sverige, jag skulle tro 10-15 stycken per år i amatörnivå. Alla som haft en ordentlig krash brukar höra av sig och komplettera sin utrustning med FHR-skydd, det oavsett om man får köra i enbart kalsonger i serien...
Jag skulle gissa att 20% av våra kunder är dom som inte ens behöver åka med FHR-skydd, dom har endera råkat ut för allvarliga olyckor och vet vad det innebär eller så har dom adderat lite sunt förnuft till sitt tänkande...

Men det är inte fakta, det är ett uppskattning.


Magnus Thomé skrev:
JP, är det verkligen så mycket skador inom hobbyracing i Sverige som du ser när du jobbar? Mycket nyfiken på din erfarenhet hur det fördelar sig mellan olika motorsporter här i Sverige! Så man inte går omkring och tror bara liksom. För så blir det ju när man inte har fakta, då tror man. Jag vet ju hur jag själv funkar...

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Men hur det än är om olyckan skulle va framme och man skulle rädda en stackare från nackskada så skulle väll det vara värt varenda krona att ha ett HNSR....eller?

För ju längre tid det går bra desto närmare kommer vi en olycklig smäll...eller?

och det är ju som Jan säger att vissa smällar visar sig inte förens flera år senare fast man tycker att det inte va så (farlig smäll) när det hände.

_________________
Mikael Ståhling
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
JP Simpson skrev:
Jag pratar om hobby racing, inte folkrace, rally, drifting eller dragracing på hobbynivå.
Och när det gäller att man kliver ur en krash med lite ont i nacken som snart går över så få de flesta tyvärr tänka om 15-20 år senare när värken kommer tillbaka...

Ok, tack för klargörande till mitt frågvisande

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Samtidigt är ju just risken för att man kan slå/skada sig en del av tjusningen/kicken med att hålla på med motorsport och inte schack... =) I mina ögon åtminstone (även om jag har åkt med hrns i många år).

Det är en balans mellan säkerhet och hastighet, när hastigheten går upp får säkerheten följa efter så man når ungefär samma nivå av adrenalin
Antingen sänker vi farten eller ökar säkerheten. Inom rally argumenteras det rätt hårt efter sämre däck istället för mer skydd.

_________________
Daniel Steiner
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Kan man hoppas att något liknande kommer att hållas även för Racing?

http://www.sbf.se/2013/05/02/rallysportens-utveckling/

Det låter som att HNRS kravet 2014 inte är skrivet i sten inom vissa klasser i Rally, borde självklart vara samma inom Racing.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Grupp-h

Här sen Okt 2010
Inlägg: 143



Någon som hört något mer ang HANS
Behöver snart köpa bälte till bilen och dom för HANS (smalare band över axel) får man inte köra med utan HANS och dom med 3 tum axelband är godtjändt men inte lika bra då det rider lite på skyddet så det är lite moment 22 just nu

_________________
Calle Nordegren
Citera
Grupp-h

Här sen Okt 2010
Inlägg: 143



Ingen som har koll?

_________________
Calle Nordegren
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



När och om FHR blir krav har jag ingen aning om, men jag kör HYBRID skyddet med 3" bälte och det fungerar perfekt. Har provat HANS, men det fungerade inte med stol, bälte eller mig..

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Grupp-h

Här sen Okt 2010
Inlägg: 143



Pratade med SBF idag och troligtvis blir det inget krav på HANS/Hybrid nästa år heller.

_________________
Calle Nordegren
Citera
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007
Inlägg: 243



vad har du köpt för hjälm? nackskydd ska användas om hjälmen väger över 1400g,

Kom ihåg att du har en självrisk på 5000 extra om du inte använde hans/hybrid men det kanske du visste!

_________________
Andreas Sigfridsson
www.asmotorsport.se
Hybrid skydd, Stilo, Sparco, Alpinestars
Citera
Grupp-h

Här sen Okt 2010
Inlägg: 143



Peltor G6 den får man ha
Trevligt vad alla som säljer HANS-skydd är rädd om min nacke och pengar

_________________
Calle Nordegren
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Jag tycker ni ska ta er en allvarlig funderare kring er personliga skyddsutrustning.
I sommar har vi haft 18 dödsfall inom Bilsport, I samtliga fall har förare/kartläsare haft all föreskriven utrustning enligt de lokala föreskrifterna. Vilken slutsats kan vi dra av det, jo att det är inte bara fråga om att man har bra utrustning man måste också använda den på rätt sätt. I dag har vi bättre utrustning än någonsin tidigare, men det slarvas i stor utsträckning när det gäller val av stol, geometri på bältesinfästningar, bur-rör som sitter bredvid huvudet etc etc. Jag hoppas verkligen att ni som följer de trådar jag skriver i tar er en funderar och lyfter fram ert sunda förnuft.
För en del av oss som jobbar i branschen spelar det ingen roll vilken utrustning ni använder, bara att ni använder rätt utrustning på rätt. Och jag kan lova er att det är inte alla i Motorsport-utrustningsbranschen som har koll på det. Så ni måste ta det ansvaret själva.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



JP Simpson skrev:
Jag tycker ni ska ta er en allvarlig funderare kring er personliga skyddsutrustning.
I sommar har vi haft 18 dödsfall inom Bilsport, I samtliga fall har förare/kartläsare haft all föreskriven utrustning enligt de lokala föreskrifterna. Vilken slutsats kan vi dra av det, jo att det är inte bara fråga om att man har bra utrustning man måste också använda den på rätt sätt. I dag har vi bättre utrustning än någonsin tidigare, men det slarvas i stor utsträckning när det gäller val av stol, geometri på bältesinfästningar, bur-rör som sitter bredvid huvudet etc etc. Jag hoppas verkligen att ni som följer de trådar jag skriver i tar er en funderar och lyfter fram ert sunda förnuft.
För en del av oss som jobbar i branschen spelar det ingen roll vilken utrustning ni använder, bara att ni använder rätt utrustning på rätt. Och jag kan lova er att det är inte alla i Motorsport-utrustningsbranschen som har koll på det. Så ni måste ta det ansvaret själva.


Det är djupt tragiskt med varje olycka men nånting jag saknar är den öppenhet som tex flyget har med haverikommissioner som faktiskt berättar varför nånting gått fel och som gör att alla kan lära sig.....

nu vet jag inte om du har mer info... men det vore intressant att veta mer om det går?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Öppenhet existerar inte i Europa. FIA håller helt tyst trots att dom vet vad som behöver förändras.
I USA har man officiella rapporter, experter ropas in och gör utredningar som sen allmänheten får ta del av...

Fredrik - SLC skrev:
JP Simpson skrev:
Jag tycker ni ska ta er en allvarlig funderare kring er personliga skyddsutrustning.
I sommar har vi haft 18 dödsfall inom Bilsport, I samtliga fall har förare/kartläsare haft all föreskriven utrustning enligt de lokala föreskrifterna. Vilken slutsats kan vi dra av det, jo att det är inte bara fråga om att man har bra utrustning man måste också använda den på rätt sätt. I dag har vi bättre utrustning än någonsin tidigare, men det slarvas i stor utsträckning när det gäller val av stol, geometri på bältesinfästningar, bur-rör som sitter bredvid huvudet etc etc. Jag hoppas verkligen att ni som följer de trådar jag skriver i tar er en funderar och lyfter fram ert sunda förnuft.
För en del av oss som jobbar i branschen spelar det ingen roll vilken utrustning ni använder, bara att ni använder rätt utrustning på rätt. Och jag kan lova er att det är inte alla i Motorsport-utrustningsbranschen som har koll på det. Så ni måste ta det ansvaret själva.


Det är djupt tragiskt med varje olycka men nånting jag saknar är den öppenhet som tex flyget har med haverikommissioner som faktiskt berättar varför nånting gått fel och som gör att alla kan lära sig.....

nu vet jag inte om du har mer info... men det vore intressant att veta mer om det går?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



JP Simpson skrev:
Öppenhet existerar inte i Europa. FIA håller helt tyst trots att dom vet vad som behöver förändras.
I USA har man officiella rapporter, experter ropas in och gör utredningar som sen allmänheten får ta del av...

Fredrik - SLC skrev:
JP Simpson skrev:
Jag tycker ni ska ta er en allvarlig funderare kring er personliga skyddsutrustning.
I sommar har vi haft 18 dödsfall inom Bilsport, I samtliga fall har förare/kartläsare haft all föreskriven utrustning enligt de lokala föreskrifterna. Vilken slutsats kan vi dra av det, jo att det är inte bara fråga om att man har bra utrustning man måste också använda den på rätt sätt. I dag har vi bättre utrustning än någonsin tidigare, men det slarvas i stor utsträckning när det gäller val av stol, geometri på bältesinfästningar, bur-rör som sitter bredvid huvudet etc etc. Jag hoppas verkligen att ni som följer de trådar jag skriver i tar er en funderar och lyfter fram ert sunda förnuft.
För en del av oss som jobbar i branschen spelar det ingen roll vilken utrustning ni använder, bara att ni använder rätt utrustning på rätt. Och jag kan lova er att det är inte alla i Motorsport-utrustningsbranschen som har koll på det. Så ni måste ta det ansvaret själva.


Det är djupt tragiskt med varje olycka men nånting jag saknar är den öppenhet som tex flyget har med haverikommissioner som faktiskt berättar varför nånting gått fel och som gör att alla kan lära sig.....

nu vet jag inte om du har mer info... men det vore intressant att veta mer om det går?


det är det riktigt tragiska att man inte ens kan få ta lärdom officellt av FIA...... tyvärr... gör ju olyckan dubbelt tragiskt.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



JP Simpson skrev:
Jag tycker ni ska ta er en allvarlig funderare kring er personliga skyddsutrustning.
I sommar har vi haft 18 dödsfall inom Bilsport, I samtliga fall har förare/kartläsare haft all föreskriven utrustning enligt de lokala föreskrifterna. Vilken slutsats kan vi dra av det, jo att det är inte bara fråga om att man har bra utrustning man måste också använda den på rätt sätt. I dag har vi bättre utrustning än någonsin tidigare, men det slarvas i stor utsträckning när det gäller val av stol, geometri på bältesinfästningar, bur-rör som sitter bredvid huvudet etc etc. Jag hoppas verkligen att ni som följer de trådar jag skriver i tar er en funderar och lyfter fram ert sunda förnuft.
För en del av oss som jobbar i branschen spelar det ingen roll vilken utrustning ni använder, bara att ni använder rätt utrustning på rätt. Och jag kan lova er att det är inte alla i Motorsport-utrustningsbranschen som har koll på det. Så ni måste ta det ansvaret själva.


Har det dött 18 pers i Sverige i bilsport i år? Definitivt något att ta lärdom av i sådana fall.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Allmänt banåkaforum
Viktig ändring av SBF: Undantag HNRS/FHR -OCH- femårsregeln
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
2 besök senaste veckan (48936 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande