Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (53787 totalt) |
Re: Elddopet avklarat!
Trevligt !
Hjullagret är samma upplägg som på 928:an, och jag hade vid ett tillfälle hjullagren isär och packade med nytt fett. Kan vara bra om lagren inte är mogna för byte. Annars ser det hjulet nästan ut som det har positiv camber. Kanske vinkeln på kameran osm luras. _________________ Ragnar Joensen |
||||
Knutan PCS
Och så kom då dagen då 944an skulle få känna på "riktig" bana. Efter shakedown på Ljungbyhed kände vi oss trygga. Visst, oljan skulle vi ha koll på, och nog skulle det understyras men det går ju att råda bot på med lägra fart in i kurvorna. Bilen kördes i R2 gruppen, så tempot var generellt högt men stinterna hölls korta för att hela tiden ha koll på däcken och oljan. ![]() Undre tredje eller fjärde stinten hände det som inte skulle hända denna driftsäkra bil. Motorn lade av. Helt utan förvarning. Fick bogseras in i depån. ![]() Diverse försök gjordes för att få liv i motorn men utan framgång. Alla vätskor finns där de bör, el finns och säkringar är hela. Startmotorn går dock inte runt och bilen kan inte "knuffas" igång (motorn kan inte dras runt). Som tur var hade Anders Falk ett släp vid banan och han erbjöd sig at köra hem bilen åt oss. Stort tack Anders!!!! ![]() ![]() Nu håller vi tummarna för ett "lätt" fel som inte kostar oss hela sommarens körningar. _________________ ![]() Porsche 964 |
||||
Trist med problem. Du skriver att motorn inte går att dra runt, så man känner att startmotorn försöker men att motorn är helt låst? Har ni försökt dra runt för hand?
Om motorn är helt låst så måste hjulen låsts sig på banan när det hände eller hade ni redan kopplat ur? _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Re:
Vi har inte försökt dra runt för hand, men vi kopplade bilen bakom bogseringsbilen och försökte "springa" igång bilen. Detta resulterade bara i två 10m långa svarta steck på asfalten. Vi förstår inte heller varför inte bilen låste upp på banan, det är ett mysterium. Kan det vara så att när motorn kyls av så "niper" den? Fast då borde kolven ju bli mindre, så den teorin håller inte. Lagerras på veven kanske? Inga konstiga ljud, inga varningslampor, ingen överhettning observerades innan missödet. _________________ ![]() Porsche 964 |
||||
Re:
Spontant tänker man lagerras men då skulle inte motorn bara dött så det går inte riktigt ihop. Om tex kammen skurit (vilket dock vore mkt ovanligt) så skulle kompet försvunnit och motorn dött samtidigt som att motorn troligen inte skulle gå att dra runt när den väl stannat. Jag hade börjat med att demontera remkåporna för att se att remmarna är ok och sedan försökt dra runt den för hand. Sen ta bort kamremmen och för att se om det är veven eller kammen som låser. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Min hade lagerras på veven och då blev det inte två streck efter bilen när det hände.
Var sedan omöjligt dra runt vevaxeln för hand. Startmotorn funkade men orkade inte dra runt motorn när man testade. Inga förvarningar för mig heller, allt verkade OK tills bilen bara dog. Låter ruskigt likt som du har. _________________ /Michael Wiklundh Porsche Boxster S. |
||||
Re:
Var är orsaken till ett sådant ras? Brist på smörjning? _________________ ![]() Porsche 964 |
||||
Re:
Ja vår drar också olja, men när det hände hade vi halvt på stickan. Men det är ju ingen försäkran om att motorn har olja genom alla kurvor. Nåja - tiden för utvisa vad som hänt. _________________ ![]() Porsche 964 |
||||
Tråkigt att sådant här händer.
Det kändes inte bra när vi försökte knuffa igång bilen i depån och det i stort sett var tvärstopp. Hoppas det går att fixa med rimliga medel. Janne _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Fick ett tips att det skulle kunna vara "vätska" i någon/några av cylindrarna.
Kan vara olja eller vatten. Om det är så, då går inte motorn runt. _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
Re:
Aha - intressant! Ur med stiften så ska den gå runt då eller? _________________ ![]() Porsche 964 |
||||
Re:
Om det har hänt så har staken och säkert veven fått stryk så det är inte säkert... ![]() _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 |
||||
Re:
Gick motorn att dra runt med stiften ur? Om det står vatten i cylindrarna så kan vattnet faktiskt hunnit torka upp på stiften! _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
I mina ögon är det inte så troligt med vatten. Om toppackningen gått sönder så skulle kyltempen först gått upp och om den gått sönder rejält så skulle motorn gå orent pga vatten i en eller flera cylindrar. Att den helt plötsligt från en sekund till en annan fyllt cylindern med vatten som låst hela motorn är inte så troligt. Då skulle en cylinder eller liknande spruckit och gått sönder totalt och då skulle det troligen blivit ett större haveri.
Plus som sagts tidigare skulle vevstake kroknat och veven slagit sig. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Re:
Precis som andra redan har sagt i tråden (och nu är det kanske ändå för sent) så är det jätteviktigt att kolla oljenivån i 944-orna. Håll den på max hela tiden, så är det inga problem. Halvt på stickan är för lite. Hoppas att det är något enklare fel. Men, om det nu är ett större ras så behöver det ju inte bli så himla dyrt i alla fall. Skönt med 944, trots allt.. Jag reagerar förresten också på era hjulvinklar. Mer negativ camber, tack. ![]() _________________ -- |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (53787 totalt) |